Hirdetés
- Milyen TV-t vegyek?
- Milyen videókártyát?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- HTPC (házimozi PC) topik
- Saját márkás HDD-ket követel meg az egyes NAS-okhoz a Synology
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- Androidos fejegységek
- Melyik tápegységet vegyem?
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Hobby elektronika
Új hozzászólás Aktív témák
-
MZperX75
addikt
Néha a használati útmutató segít,1 nap után feladtam ,mert nem találtam meg hol lehetett kikapcsolni true motiont.A netről szedtem le a használati útmutatót 3 perc volt megtalálni az off-ot.Olyan Tv nincs szerintem a piacon amin gyári ON van,A True motion-el kapcsolatban egyetértek, idegesítő használhatatlan számomra(maxiumum természetfilm dokumentum film stb használható)
Véletlenül nem 2 betűs márkájú 65"tévéd van ? -
Yany
addikt
válasz
Ren Hoek #399 üzenetére
Ez kb. arról a jelenségről beszél, de ha a black smearing-re rákeresel, sok köztük az általam is említett jelenséget taglalja: [link]
Meg ez: [link] Bár lassabb mozgásnál én jobban látom. Nézd meg este lekapcsolt lámpafénynél alacsony fényerőn. És VR-ban ez sokszorosan feltűnő.
A BFI-vel az a baj, hogy habár a képélességre jó hatással van, de éppúgy, ahogy elsők közt váltam meg a PWM-es monitoromtól és kerültem a vibráló LED izzókat, ugyanúgy a 85 Hz alatti BFI megoldások sem jöhetnek szóba. De még olyan okos trükkökkel sem, hogy részleges BFI frame-eket szúrkálnak be a TV-k pl. Azonnal észreveszem és jobban zavar, mint bármi más vizuális degradáció. Amíg nem natív 85 Hz+ kijelzőkről beszélünk, számomra nem tekinthető piacképesnek a BFI.
-
Ren Hoek
veterán
Hát ezaz, van egy holtideje a szemnek. Ami első körben a retina, és a benne lévő lassú kémiai folyamat. Ez biztos, mert a rhodopszinoknak van egy ilyen tulajdonsága. Egy éve pont stimulációs ledeket terveztünk egy mikroszkópba, ami opszinokat stimulál. Dióhéjban a retinában is található fényérzékeny fehérjecsalád átvihető vírussal bármibe. Pl mozgató idegsejtekbe.... és egy adott színű LED-el vezérelhető lesz az a neuron. (Mondjuk távirányítható egér hozható létre, vagy kikapcsolható a félelem) Itt nagyon nem mindegy, hogy hány Hz-es PWM-el villogtatod - mert egy idő után nem tudja követni.
Lehet vele játszani, hogy hány Hz-es villogás hány akciós potenciált csinál a sejtben. Ez így van a retinán is... persze ez sokkal bonyolultabb... de a lényeg hogy van egy időbeli felbontása.
Aztán jön még egy rakás tényező, a mikroszakkád, különfééle nemlineáris integrálások... Pl a periféria is sokkal érzékenyebb a vibrálásra.
Inkább offba rakom 😃 de érdekes téma.
-
Reggie0
félisten
válasz
Ren Hoek #405 üzenetére
Persze, hogy nincs, de a kemiatol fuggetlenul, ugyanis a kezdeti idopont utan minel tobb felvillanas van, annal tobb alkalommal megy a retinan rossz pozicioba a feny, mikozben elfordul a szem. Ez a jelenseg kameranal is ugyan ugy megvan.
A szem integralja a nagyobb frekvenciaju villogast, van egy holtideje, ezt hasznalja ki a PWM es persze ezert nem latjuk villogni a CRT-t egy adott freki felett. A masik problema az OLED-nel, hogy a pixelek teljesitmeny/fenyerosseg karakterisztikaja nagyon nem linearis, tehat 2x nagyobb fenyero 50%-os kitoltessel tobbet is fog fogyasztani, mint az analog szabalyozas. Viszont az alacsony intenzitasu pixeleknel a szinten nem linearis karakterisztikat, aminek a gyartasi szorasa is joval nagyobb, kikuszoboli. Ezek a problemak jelen lesznek a szervetlen ledes (mikroled, directled) kijelzoknel is, csak a nyitofesz es intenzitas karakterisztika kozelebb lesz az idealishoz, mint OLED eseten, illetve a hatarfrekvencia is joval nagyobb.
-
Ren Hoek
veterán
Én csak arra gondolok, hogyha 1 kHz-es BFI-t használsz annak már nincs jelentős hatása a persistence blurra, mert brutálisan nagy fehérjemolekulák változtatják az alakjukat és pattognak ide-oda mire a fényből elektromos jel lesz. Egyébként a retina és az látókéreg sok trükköt kifejlesztett hogyan lehet mégis gyors mozgásokat észlelni, mivel az sokkal fontosabb a természetben - mint az álló kép. Összességében 60-120 Hz között tényleg van értelme a kijelzőknek...de van egy határ amit már nem tud lekövetni a kémia. (Nem tudom csak hasraütésszerűen mondtam 1 kHz-et)
Másrészt az AMOLED PWM pont azért van beépítve, hogy alacsony telefon fényerőn ne kelljen a drágább analóg feszvezérléssel lehúzni a pixeleket (ami inhomogén sötét részleteket és bebukást eredményez. Nem tudom LG hogyan oldja meg a TVkben)
Viszont a PWM a fényerőt hivatott csökkenteni a fűrészfoggal, míg a pixelek max fényerővel mennek, a szem sötétebbnek látja szummálva. Ezért ha BFI-t akarunk akkor fel kell húzni az OLED fényerejét durván. Akár duplázni is kell... attól függ milyen BFI hatást akarsz. Rövid fekete hosszú kép stb...
-
Reggie0
félisten
válasz
Ren Hoek #402 üzenetére
Itt mar jol irjak: nem a retina es az idegrendszer mozgasfeldolgozasarol van szo, hanem arrol, hogy a szem mozgasa soran az adott pillanatkep kitartva a kovetkezoig a retinan a koztes idotartamban a mozgas iranyaval ellentetes iranyban levo "pixeleket" is besugarozza. Ez akkor is igaz, ha nem a retina, hanem egy folyamatosan forgatott kamera a fogado fel. Ebbol a szempontbol az a jo, ha a felvillanas ideje minel rovidebb es nem ismetlodik a koverkezo kepkockaig, de nyilvan ettol vibralni fog a kep, szoval ennek a jo megoldasa a minel nagyobb frissitesi frekvencia es felbontas, mert a mozgas annal kevesbe lesz kvantaltabb, aka a szem mozgasabol adodo athallas hossztartomanya csokken.
-
PuMbA
titán
válasz
Ren Hoek #402 üzenetére
"A lényeg, hogy a 24p nem csak szaggat ha svenkelsz, hanem ha OLED-en vagy LCD-n nézed, akkor a képkockák élessége sem lesz tökéletes"
Vígasztaló, hogy LCD-n folyamatosabb érzésű az elmosódás miatt, főleg az alsó kategóriás LCD-ken, ahol 8-10 helyett 15-18ms a panel válaszideje
-
Ren Hoek
veterán
Eye tracking blur,
[link]Bocs rosszul írtam, persistence blur a neve.
A lényeg, hogy a 24p nem csak szaggat ha svenkelsz, hanem ha OLED-en vagy LCD-n nézed, akkor a képkockák élessége sem lesz tökéletes.
BFI-vel ez orvosolható, de attól még aki a 120 Hzes Trúmósönhöz szokik hozzá, a judder ugyan úgy meglesz és még vibrál is a kijelző
-
-
Ren Hoek
veterán
Gondold át:
1/24 sec-es framekről beszélek. Avagy a valóság felbontása 24 frame-re. A természetben nincs felbontva semmi, a retina analóg módon gyűjti be a fotonokat és alakítja bioelektromos jelekké.Ezért látsz egy 41 ms-os képkockát kitartva elmosódottan, még ha a kijelző 16K-ben is mutatja. Perception blur, keress rá.
A retinának folyamatos differencia kell, ha nem lennének mikroszakkádok, álló képet látnál akkor nem látnál semmit! Egérkísérletben ki lehet próbálni, izombénítót adsz az állatnak, és elméletileg megvakul az állóképekre.A lényeg, hogyha azt a 41 ms framet felbontod 4 ms feketére és 4 ms képre, akkor már a retina fel tudja dolgozni azt az élességet ami a képkockán van.
De ez úgy is elérhető ha a jelenet 120 Hz-en lett felvéve. Mert a mozgás a lényeg, mindegy hogy villog vagy új infó jelenik meg.
Tehát igaz, a HFR 120 Hz-en eltűnik a perception blur is. OLED-en ezért baromi jó játszani 120 FPS-el, mert ott kristálylomhaság sincs 0.1 ms váltásokkal.A csúcs persze a valóság, ott nincs felbontva semmi időben.
-
Ren Hoek
veterán
Erre van valami technikai forrás?
0.1 ms mindenhol a válaszidő... eddig bárhol olvastam.
Nekem AMOLED telefonon nem jön elő, LG B7 OLED-et majd megnézem este...Sajnos telefonoknál PWM-el oldják meg a vezérlést globális fényerőnél. Nem tudom hány Hz-es, de ott biztosan több 100 Hz kb 50% fényerőn.
PWM lényegében fűrészfog vezérlés, tehát egy nagyon gyors BFI.Gyakorlatilag egy LED sebességével vezérelhető. LG OLED analóg feszvezérlést használ, az nem PWM-es...de drágább megoldani, és pont alacsonyabb fényerőkön jobb homogenitást eredményez, ha PWM globál lehúzod a fényerőt flickerelve.
-
-=RelakS=-
veterán
Azt se felejtsük el, hogy a werkfilm hangjai vacakok, csörög-csattog benne minden, nem profi. Ha a filmes részt nézed, akkor a zörejek meg vannak oldva úgy, ahogy kb nézőként elvárnád, zene van alatta, utómunka van a képen (színek, világosabban kiemelik, amit láttatni szeretnének, stb.) Valamelyik csatornán ment mozis dolgokról sorozat, és utómunkában csináltak néhány olyan dolgot, ami nem tűnik fel direkt, de erősen befolyásolja az élményt.
-
Yany
addikt
válasz
Ren Hoek #395 üzenetére
Gyakorlatilag instant vált a pixel.
Ezt cáfolnám. Ha néztél már mobil kijelzőt éjszaka "lehalkított" fényerővel, akkor láthattad, hogy főleg a sötét pixelek válaszideje irgalmatlan nagy is tud lenni. De VR szemüveggel pl. ez még szembetűnőbb. Szóval az OLED sem egy egyetemesen tökéletes válaszidejű technológia. Weboldalakon sötét tónusú képek görgetésekor is nagyon jól látható az alacsonyabb intenzitású pixelek színváltozásának lemaradása a világosabb tartalomhoz képest.
-
Ren Hoek
veterán
Az OLED simán tudna 1 kHz-et is... csak az elektronika szab neki inkább határt. Gyakorlatilag instant vált a pixel.
A csúcs az lenne, ha te állíthatnád be egy PWM csúszkán, hogy milyen BFI-t akarsz.
Igaz ennek is van valami tresholdja, mert ha túl nagy a BFI frekvenciája, akkor elveszik a hatása. Ez itt már keményen biológia!
Az történik, hogy a sample&hold megjelenítőknél a képnél a blurt a retina biokémiája adja. Ugyanis ha mondjuk egy kitartott zöld pöttyöt nézel, akkor az csíkot fog húzni a retinádon. Ráadásul a mikroszakkádokkon a szem folyamatosan szkennelgeti és így egy elmosódott csóvát húz.
Míg ha egy adott frekvencián villogtatod, akkor pontsorozatot fogsz látni, mert a retina biokémiailag "resetelődik".
Ezért van az, ha 1/24s framet kitartasz, akkor az ha tű éles akkor is blurosnek látod... míg ha mondjuk ugyan azt 5x villogtatod, akkor javul a mozgásfélbontás., de magán a retinán. Egyfajta biológiai mozgásfelbontás ez, nem a képé.
Viszont ha 1 kHz-el vibrál, akkor ez a hatást már nem tudja követni a retina. PWM-nél so-so láthatóak bizonyos frekvenciák, de jó kérdés, hogy a BFI mozgásjavító hatás meddig érvényes.
Ha valakit érdekel, hogyan működik egy foton elektromos jellé alakulása egy pálcika sejtben [link]
Nem csak, hogy baromi bonyolult, hanem egy fehérje alapú kémiai láncfolyamat...nagyságrendekkel lassúbb mint bármely elektromos kamera szenzor.
én már azon is csodálkozok, hogy látunk mozgásokat
Dehát ez van, Természetanya sokkal de sokkal jobbat is csinálhatott volna, de nem kellett... mert a kardfogút ezzel is megúsztuk. -
duke
aktív tag
"Nagyon jó példa. Nézzetek meg egy werkfilmet, ahol egy külső szemszögből látszik a jelenet:"
Hat igen, erdekes. Gyakran gondolkodtam mar rajta, mikor egy ilyen werkfilmben osztott kepernyon egyszerre mutatjak, az elkeszult filmet, es a kb ugyan abbol szogbol forgatott werkfilmet, hogy mi a fenetol van olyan egyertelmu latvanyos kulonbseg a ketto kozott ? Az egyik olyan mint egy ceges buliban keszult amator film, az eredetinek meg, negyed kepernyon is hatasa van. Persze nyilvan van kulonbseg a kivagasban, tavolsagban, mas a kamera, de lehet hogy a legjentosebb hatasbeli elteres az fps szam, fuggetlenul attol, korabban en is irtam hogy keveslem a 24 fps-t.
Ezek utan nagyon kivancsi volnek, hogy milyen lenne egy ilyen 60 fps -es, komoly nagy film, atmoszferaja, termeszetesen moziban nezve.
Azert persze meglepne, ha 60 fps-en nem tudnak letrehozni azt a klaszikus mozierzest. -
Yany
addikt
válasz
Dr. Romano #392 üzenetére
A perifériás látómezőben nekem kb. 100 Hz-től kezdett lenyugodni a kép. Fókuszban a 85 volt a határ. Most a max. 75 Hz-es BFI az esélytelen nálam. Főleg hogy 38 colon jut a perifériára bőven.
-
Partz
senior tag
válasz
Ren Hoek #384 üzenetére
Nem elrugaszkodott ötlet. Az idei LGD 4K oled panelek elvileg már 240/200Hz-esek lesznek, 120/100Hz BFI-vel, kíváncsi leszek rájuk.
Mondjuk kell is, mert a 8K panelek megint le lesznek maradva ilyen szempontból. Ez tipikus esete egy lépés előre a régiben, kettő hátra az új tech-ben. -
Yany
addikt
Abban azért különbözik a kettő, hogy a motion blur (akármennyire is elmosódás, de) hasznos információ, ami az elmozdulásokról nagyon sokat árul el, míg a pixel-kristályok átgyaloglása másik állapotba csak egy zavaró mellékhatás. 120 Hz-nél egyébként a BFI is sokkal barátságosabb. Most a monitoromon is van BFI-vel operáló képélesítés, de nem bírom elviselni a vibráló kijelzőt, ahogy annó a CRT kijelzőmet is igyekeztem 85+ Hz-eken hajtani felbontástól függően... (játék alatt 1024x768-ban pl. 140 Hz-en).
-
Reggie0
félisten
A 24 fps keni, illetve a lassu megjelenito. LCD kijelzobol probalj ki egy lightboostos hattervilagutasut, ami kepvaltas alatt elsotetul, igy nem latod a pixelek atmenetet es sokkal elesebb les ezaltal a mozgasmegjelenites. Ez amugy hasonlo a mozivetitohoz, mert az is kitakarja a kepet, mig athuzza a kovetkezo kepkockat. Csak LCD-nel ez 144Hz-en se gond. Amugy gondolj bele, egy 5ms-es g2g kijelzon a 24fps-es film eseten is az ido 5ms/2/41.66ms×100=6%-aban azt nezed hogyan alakulnak at a pixelek. (50 fpsnel ez kb. a duplaja) Ezert is jo a BFI, mert ott legalabb sotetbe megy es abbol jon a koverkezo kep. Lightboostnal meg ugyanez van bfi nelkul, csak nem fekete kepi tartalmat rak be egy frame ideig, hanem a hattervilagitast modulalja a kepatmenet ideje alatt.
Lasd: https://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/
-
Ren Hoek
veterán
válasz
Dr. Romano #381 üzenetére
Belenéztem a Hobbitba, nálam sem volt gond.
Lehet mégis működhet az, hogy 24pben lejátszva nem lesz probléma. Kérdés, hogy mennyi mókolás kell hozzá.Lesz még szerintem otthonra olyan OLED ami 400 Hz-es panellal van felszerelve, és jó a BFI rajta.
-
Kroni1
veterán
válasz
Ren Hoek #371 üzenetére
Miért kéne megszűnnie a 24p-nek? A filmek nagyrésze úgyis azon fog készülni továbbra is anyagi okokból, egy két nagyobb költségvetésű film meg elérhető lesz igy is- úgy is. A 3D se szoritotta ki a 2D-t, a HFR se fogja a 24p-t. Rengeteg olyan film van, aminél nem nagyon lényeges a képi világ, nem sokat tenne hozzá a 120Hz, (kisebb költségvetésű filmek, kevés mozgásos, nem sok helységben játszódó, lassú képvilágú filmek, stb.) ezekkel biztosan nincs értelme sokkal többet szívni drágábban.
Szerintem igen sokáig megmarad még a 24p, de van létjogosultsága a HFR-nek is. Még ha vszleg pont az olyan Blockbustereket fogják igy nyomni, amik engem rohadtul nem érdekelnek akkor is. De csak azért is meg fogok nézni pár ilyet az tuti! Emlékszem mikor az LG-nek valamelyik új HD tévéit promótáltuk a Halálos Iramban egyik első része ment rajta demóként, ahogy egész nap néztem mondtam is, hogy olyan gyönyörű a képe, hogy még szívesen nézem ez a szar filmet is!
-
BiP
nagyúr
válasz
Dr. Romano #381 üzenetére
Lehet, hogy a 24fps verzióra rárakták a motion blur-t. Nem tudom.
-
daneel_hu
addikt
válasz
-=RelakS=- #379 üzenetére
Ha van időd rajzolgathatsz.
Értem miről beszélsz, de ez akkor sem sample and hold, és nem is kellene az legyen. (szerencsére)Sample and hold esetében BFI-znek vagy interpolálnak, nincs másra lehetőség.
A BFI sem véletlen, mert ezáltal villogtatja a képet, legalábbis megpróbálja.
Nincs egyéb trükkre lehetőség, 24 fps az semmiképpen nem fog bírni normális mozgásmegjelenítéssel ebben az esetben, vagy interpoláció (szerintem gáz), vagy valami értelmes BFI. -
-=RelakS=-
veterán
válasz
daneel_hu #378 üzenetére
Csakhogy ezek az impulzusok inkább olyanok, hogy egy pillanatra eltűnik, és nem egy pillanatra megjelenik. A CRT képernyőkön pl a kép egy pillanatra megjelent. Ha egy ULMB képes monitoron bekapcsolod az ULMB-t, ott is egy pillanatra megjelenik a kép.
A különbséget érted, vagy rajzoljam le? -
daneel_hu
addikt
válasz
-=RelakS=- #377 üzenetére
Plazmánál is pontosan ez volt.
De ettől még impulzusosról beszélünk, és TE is.A sample and hold az sajnos tök más, és meg is látszik rajta.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
daneel_hu #376 üzenetére
Korábban említettem, hogy ez már a mozira sem feltétlenül igaz.
Nálunk a 2D film 1 kockája 6 szegmensben van vetítve a vászonra, minden szegmens között csak egy apró villanás van. 3D film esetében ez szemenként 3 szegmens, és felváltva vetítik a bal-jobb oldalt.
Röviden: egy szegmens kitartása jóval hosszabb, mint a villanás köztük, így akár "sample and hold" kijelzőnek is vehetjük a működését a szemünk szempontjából. (tegye fel a kezét, aki észleli a 144hz-es villogást!) -
daneel_hu
addikt
Számít az fps és a megnövekedett felbontás/jobb színtartomány stb... is.
A szemed "rááll" a jobb és részletgazdagabb képre, ezért a sample and hold megjelenítők esetében a 24 fps több mint macerás. Persze filmfüggő, de általánosságban véve egy mostanság készített film esetében egy Blu-ray vagy uhd Blu-ray korongnál már van gond.
Ezt tudta régebben kompenzálni egy plazmatévé, mivel impulzusos a mozihoz hasonlóan, de szerintem a sample and hold megjelenítők esetében ez nagyon nyögvenyelős.
Utóbbiak esetében vagy interpolálsz vagy megelégedsz a szarabb mozgásmegjelenítéssel.De moziban is egyre részletgazdagabbnak, kontrasztosabbnak tűnnek a filmek, így a 24 fps egyre nagyobb gondot okoz ott is. De azt mondom, hogy mivel impulzusos, szerintem ott még ez elmegy.
Szerintem amúgy nem a 24 fps a zsákutca hanem az otthoni szórakozásra szánt SAMPLE AND HOLD technológia. Nem kellett volna az impulzusost dobni.
-
BiP
nagyúr
válasz
Dr. Romano #373 üzenetére
Érdekes, nem gondoltam volna hogy csak a sebesség növelése ilyen hatást vált ki, de valóban
Mert valószínűleg nem csak ebben más.
Kevesebb blur van rajta, kevesebb filmes effekt. -
DeRP
csendes tag
A 120Hz az filmhez valószínűleg túlzás, de a mai napig bánom, hogy a Hobbitot nem tudtam HFR-ben nézni.
Viszont a 24 az szvsz kevés. A First Manben is amikor körbenéz a kamera a holdon, konkrétan akadozik a kép. Nevetséges. -
Dr. Romano
veterán
Billy Lynn hosszú, félidei sétája c filmet forgatták 60fps-el. Meg is néztem abban a változatban, de nekem nagyon nem jött be. Minden olyan volt mintha nem is filmet hanem valami rossz brazil sorozatot / híradót néznék, ráadásul a díszletek és ruhákon is érződött hogy ezek csak jelmezek. Kb elvesztette az illúziót. Érdekes, nem gondoltam volna hogy csak a sebesség növelése ilyen hatást vált ki, de valóban.
-
Partz
senior tag
válasz
Ren Hoek #371 üzenetére
Régi 24p-s filmekhez én se nyúlnék, de nem hiszem hogy ehhez folyamodnának. Látva az új uhd transfereknél, se nyúltak bele az eredeti 2K DI-be. Amit annyira nem bánok, mert ez általa már változtatnának az eredeti látványon, nagyon George Lucas-os lenne az irány. 24p-t főleg régi klasszikus tartalmaknál támogatom.
-
Ren Hoek
veterán
válasz
-=RelakS=- #368 üzenetére
Egy ismerős a gépén renderelgette ~24 órákon keresztül a hiperszuper offline interpolációt. Ugyan olyan fos műanyag hatása van.
Ettől félek majd, hogy elkezdik először az akciókat nyomatni 120 Hz-en, és azt kezdik megszokni az emberek.
Emiatt sokak számára nézhetetlenek lesznek a régebbi 24p-s filmek... ami úgy a valaha létezett kultfilmek és műremekek, klasszikus régivágású akciófilmek stb egésze.
A vége az lesz, hogy már a drámákat, lassú thrillereket is 120 Hz-re forgatják, és a klasszikusokat meg majd deep learning támogatta interpolációval taknyolják szét.
Na onnantól nem lehet többé 24p-ben nézni semmit. Az újabb generáció csak lefiymál majd "Papa, nem képzeled hogy a Pulp Fictiont majd szaggatósba' nézzük".
Jól írta itt korábban valaki. Érdekes módon évtizedekig senkit se zavart... most meg be fogják tiltani kb.
A 24p és HFR nem fér met egymás mellett
Szép új világ...
-
duke
aktív tag
"Nem magamból, hanem ahol éltem kis városban, senkitől sem hallottam, pedig gyerekként sokszor jártunk moziba különböző osztályokkal"
Nem talalkoztunk, pedig engem kifejezetten zavart mar gyerekkoromban is, a moziban vagy a vhs videon hogy a kikockazott kep darabos elmosodott. Gyakran gondoltam ra, mikozben a potmeterrel manualisan szinkronba hoztam az interlace felkepeket, hogy milyen jo lenne ha sokkal nagyobb sebeseggel vennek fel a filmeket.
Mennyivel jobban lehet latni egy gyors jelenetet, folleg kikockazva. -
BiP
nagyúr
válasz
-=RelakS=- #368 üzenetére
Nyilván jobbat ki lehetne hozni, ahogy a remaster vs.tévé általi upscaling különbségét látjuk.
Lehet, hogy tényleg lesznek ilyenek, van rá esély. Meglátjuk. -
-=RelakS=-
veterán
Egy remaster interpolációja talán jobb lenne, mint amit egy tévének realtime kell kiizzadnia magából, bele is tudnának nyúlni kézzel, de szerintem akkor is lennének olyan részek, amit a hiányzó információ miatt csak úgy-ahogy lehetne megoldani.
Viszont ha bejön a hfr filmmánia, biztos lehetsz benne, hogy lesz néhány példa ráMint ahogy a 3D-re is van példa, lásd pl a Jurassic Park, vagy a Terminator 2
-
Partz
senior tag
Pedig mennyi ilyet tudok idézni, bementünk az MM-be, akkor jelentek meg az első blu-ray lejátszók. Ment egy film részlet, azt hiszem pont a Gladiátor, Lucilla-ról volt egy közeli. Női ismerőssel voltam és rendesen ment a kritika. Közben köze nem volt a témához, tehát még erre se foghatom.
Ezeket a díszlet jellegű dolgokat is megkaptam sokszor, erre ott a Star Wars példa. Egyébként én is szeretem a nagy felbontásban nézni a dolgokat, amit tehetek uhd-ban nézem, főleg a hdr miatt. De sok minden gagyinak hat a részletek kapcsán így utólag, ami akkoriban tökéletes volt.
Szerintem ebben sokan egyetértenek, csak ez a fajta ellenállás minden tech váltásnál megvolt. Az is lehet akkoriban még nem voltál ennyire a témában, épp ezért nem is figyeltél ezekre, mára pedig megszokottá vált. -
PuMbA
titán
" Hány ismerősömtől hallottam, szép meg jó, de így már látszanak a színészek bőrhibái, díszlet bakik"
Na én meg ilyet nem hallottam sose és nem is tapasztaltam magamon, bár én nem vizslatom a képet részletesen
Egy 1 éves időtartamban én is néztem minden kis technikai részletet, de nagyon gyorsan rájöttem, hogy ez csak nekem árt és nem a filmre fogok akkor figyelni.
"Azzal is egyetértek, sok régi filmnek utólag nem feltétlen jó a nagy felbontás"
Ezzel sem értek egyet. Tök jó a régi filmeket nagyobb felbontásban nézni, de megint kiemelem, hogy nem nagyítóval keresem az ilyen dolgokat és nem várok semmi különöset a nagy felbontástól, hogy majd minden tűéles lesz.
-
niof
veterán
Írtam, hogy megnéztem ezt a katonás filmet, ami 60 fps-es. Azt most hagyjuk, hogy a film sz@r...
A kép nagyon furcsa volt, mintha élőben láttam volna mindent. Erre írtam feljebb, hogy csak megfelelő hatású szűrőt kellene fejleszteniük a stúdióknak, és jó lenne ez! Megmaradna a nagy fps szám, és megmaradna a filmszerű élmény is. Szerintem ez csupán ennyin múlik...
Dokumentumfilmeknél meg sportnál viszont szűrő nélküli natív 4k/60 fps kéne! Ha már amúgy is a valóságot akarják láttatni/megmutatni... -
Partz
senior tag
Erről beszéltem, ugyan ez volt mikor jött a blu-ray korszak. Hány ismerősömtől hallottam, szép meg jó, de így már látszanak a színészek bőrhibái, díszlet bakik, stb. Ez már nem filmes, mert elveszik az illúzió.
Ma már erre figyelnek, sminkkel, számítógépes trükköket alkalmaznak, részletesebbek lettek a kellékek ennek hatására. Ugyan ezen átfog esni a hfr is, csak idő.
Azzal is egyetértek, sok régi filmnek utólag nem feltétlen jó a nagy felbontás, mert lehet eredetileg az alacsony felbontás a koncepció része volt. Hfr esetén ez a veszély viszont nem fenyeget visszamenőleg, de az újat ne ellenezzük csak azért, mert valamit megszoktunk. -
BiP
nagyúr
"Szerintem a régi így készült filmek határozottan jobba néznek ki, mint a kezdetleges színes filmek a béna színeikkel. "
Ugyanez volt a 3D játékok hajnalán. Tök kezdetleges volt, a 2D játékok akkor még jobban néztek ki, mint a kezdetleges 3D-sek. Aztán csak kiforrta magát.
Remélem, hogy most is ez a helyzet. A HFR a jelenlegi körülmények között még szokatlan, suta. De amint megtanulják a filmkészítők is a fortélyait, jobb lesz. -
niof
veterán
Öööö... moziban? Legutóbb a Marvel kapitányt néztük, és volt jó pár jelenet, aminél teljesen darabos volt a film, szinte szétesett. Haveromnak meg is jegyeztem, hogy eléggé szar volt, ő meg nem vette észre. Ki mennyire érzékeny rá...
De ha a tv-t otthon átállítom 24p-re, ott is ez a helyzet. ezért inkább a 60Hz-es megjelenítést használom. Így is zavaró, de nem olyan mértékben. -
Partz
senior tag
"Viszont finom mozgásoknál a túl sok FPS baromira keni a képet. "
Pedig megint ezzel érvelsz. Pont az ellenkezője történik, élesebb lesz tőle a kép, több részlettel. Határozottan olyan érzésem van kevered az interpolációt és a magas fps-t. Ismétlem magam, szintén interpoláció ellenes vagyok.
"Azzal egyébként egyetértek, hogy tájak bemutatásakor svenkeléskor nagyon akad a kép... Illetve moziban, ahol kadencia helyes a megjelenítés, ott rohadtul nem akad."
Most akkor akad vagy nem akad? Egyébként moziban is "rohadtul" akad, tapasztalom sajnos.
"A fekete fehér filmek óta folyamatosan csak fejlődtek a felbontások és szebb, jobb képet kaptunk. Ezzel én szerintem senkinek semmi baja nincsen."
Ennek ugyan úgy volt hátulütője. Saját példa, Star Wars-on nőttem fel gyerekként vhs-en. Mikor 2011-ben kiadták a blu-ray fhd változatot, sok minden illúzió rombolóvá vált. Látni a Halál Csillag közeli jeleneteknél, hogy műanyag makett az egész, a nagy felbontás miatt szinte látni ahogy damilon mozgatják a vadászhajókat. Ennyi erővel a magas felbontás is sok esetben ugyan úgy a művész hatást rombolja (ilyen cgi is), mint a hfr.
De érvelhetnénk a fekete-fehér kép mellett is, aminek szintén a hatás keltés a célja. Szerintem a régi így készült filmek határozottan jobba néznek ki, mint a kezdetleges színes filmek a béna színeikkel. Fekete-fehérnél szintén ott a művészhatás pluszba.
Hfr-el is ugyan ez a helyzet, egyrészt szokatlan ezért vannak ellene a legtöbben. Másrészt ennek is idő kell, amíg megtanulják helyén kezelni a filmesek és kiforrott lesz. Összességében ezt minden eddigi újításra rálehetett húzni.*Ettő szerintem nem kell félni, amíg normál mederben folynak a dolgok.
-
fuze
őstag
válasz
-=RelakS=- #356 üzenetére
Én nem folytatom ezt a vitát, mert engem fognak kitiltani.
-
nuke7
veterán
nagyon jó, köszi!
(Vajon milyen lett volna, ha HFR-ben forgatják a sörreklámom
)
-
nuke7
veterán
válasz
-=RelakS=- #353 üzenetére
na, pontosan
-
fuze
őstag
Nagyon jó példa. Nézzetek meg egy werkfilmet, ahol egy külső szemszögből látszik a jelenet:
Ez nem 60 FPS, hanem ugyanúgy 24p. Viszont én így érezném magamat amikor egy 60 fps-es filmet nézek. Nem lehet komolyan venni.
Azt szeretem ha egy filmet nézek, nem pedig egy steril szart.
(#353) -=RelakS=- Nagyon erős csúsztatás! A fekete fehér filmek óta folyamatosan csak fejlődtek a felbontások és szebb, jobb képet kaptunk. Ezzel én szerintem senkinek semmi baja nincsen.
-
BiP
nagyúr
"Nem akarom látni az összes kis rándulást"
Na, végre más is megfogalmazza, mi az én legfőbb bajom is a hfr-rel. K* jó színészi játék, természetességgel egyező beleélés kell ahhoz, hogy ezek ne legyenek feltűnőek. Hogy ne látszódjon, hogy az illető csak eljátssza az adott szerepet. Ilyen kis mikromozgásokra kell gondolni, ami a másodperc töredéke. (pl. toporog a helyén, a megigazítja a lábát, kéztartását, az arca lassabban veszi fel az adott mimikát)
Ezeket a 24fps és az egyéb filmes megoldások jótékonyan elfedték.HFR-ben kevesebb filmes utóeffektet használnak, emiatt ugye kevésbé lesz elmosott a kép, viszont ezek is jobban látszódnak. Ahogy pl. a díszlet tökéletlenségei is.
-
fuze
őstag
válasz
-=RelakS=- #346 üzenetére
Nem tesz jót a filmnek ha mind a 60 frame-et látom. Nem akarom látni az összes kis rándulást, nincs szükség videojáték szerű mozgásra.
-
PuMbA
titán
"de te megint csak magadból kiindulva írod, hogy 15 évesen senkit sem zavart. "
Nem magamból, hanem ahol éltem kis városban, senkitől sem hallottam, pedig gyerekként sokszor jártunk moziba különböző osztályokkal
Ha azt mondom, hogy statisztikailag biztosan, hogy nagyon kevés embert zavart, akkor az pontosabb kifejezés.
-
BiP
nagyúr
Technikailag valamennyire lehetséges, de nem ugyanaz lesz a hatás, mintha eleve 24fps-re optimalizálva forgatták volna. (más effekteket, más kameramozgást kell használni).
Ahogy egy színes filmet is lehet fekete-fehérben nézni, technikailag megoldható, de más lesz a végeredmény, mintha eleve úgy forgatták volna, hogy fekete-fehéret akarnak. (más színeket kell használni, stb.)
(#339) Hohocali +(#348) Kroni1: Ez sok területen észrevehető. Pl. anno a 3d játékok hajnalán leesett az állunk pár poligontól, ma már 1 karakter többől áll, mint régen az egész játék.
Vagy bőven elég volt a 14", ma már 20 alatt nem kapsz monitort. Mobilok fejlődését, trendjeit meg már említeni is felesleges. Azon nagyon látszik, hogy ami régen elég volt, a csúcs volt, ma már fogjuk a fejünket. stb.stb. -
Kroni1
veterán
Én nem mondom, hogy a 24fps nézhetetlen, de te megint csak magadból kiindulva írod, hogy 15 évesen senkit sem zavart. Miért olyan nehéz elhinni, azért mert téged nem zavart, attól még mást idegesített? Nem vagyunk egyformák! Én már az első DVD lemezemnél is éreztem (kb pont 15-16 évesen), hogy ebben még mindig látok hibát és mint láthatod a hsz-ekből nem vagyok egyedül, sokan vártak már smooth-abb élményre.
Én élvezem a 3D-t is, de ettől még elhiszem, hogy van aki utálja, megfájdul tőle a feje, stb. Arról se volt szó hogy a 3D megjelenésével a 2D mozi teljesen eltűnik, és itt se arról van szó, h vesszen a 24p.
De egy-egy nagyobb szuperprodukcióként behirdetett filmnél simán dönthet így a rendező, ha belefér a költségvetésbe és szerintem nem nagy munka csinálni belőle 24p-s verziót is, hisz a Hobbit ment moziban így is meg úgy is. Mindenki dönthet, aztán a nézői igények eldöntik, hogy van-e ezen a téren szükség a fejlődésre. (szerintem van.)(#340): ezzel viszont teljesen egyetértek, az 5G-t is úgy pörgetik, mintha anélkül megfulladnánk, holott fogalmunk sincs még most sem az elődök hosszútávú hatásairól, erről meg aztán pláne. Az egész technológiai fejlődés (amit amúgy ámulattal nézek, és fontosnak tartok) azért bizony el kell ismerni, hogy kissé rossz irányba halad szerintem is.
Hohocali: "Ez az egész a technika fejlődéséről szól. Pl. gyerekkoromban elégedetten néztük a VHS 320x200-as felbontását 50Hz villogó interlace-en, senki nem fikázta. De nem azért mert olyan jó (volt), hanem nem volt jobb. " Maximálisan igaz! Emlékszem még a videótékából kikölcsönzött alámondásos rendőrakadémiára, na az is szenzációs élmény volt anno..
-
nuke7
veterán
nem, ők azt mondják, hogy moziban is akad, csak mi nem látjuk
Tehát csak személyes preferencia dönt - technológiailag nem megoldhatatlan, hogy 24p-ben lehessen nézni a magasabb FR-el forgatott anyagokat szerintem. (Báááár ez nem biztos....)
Én a HFR-nek csak 3D-ben látom létjogosultságát
-
fuze
őstag
Ha elmegyek moziba és tényleg nem rontja a filmélményt a HFR, nem néz ki úgy mint a szappanopera, ám legyen! Viszont nagyrészt azt látom, hogy ez a feature az interpoláció huszárok hatalmas vágya. Biztosan fogok menni ilyen filmre, mert kíváncsi leszek, de a saját szememmel akarom látni. Azzal egyébként egyetértek, hogy tájak bemutatásakor svenkeléskor nagyon akad a kép. Az az egy dolog valóban zavaró. Viszont finom mozgásoknál a túl sok FPS baromira keni a képet. Illetve moziban, ahol kadencia helyes a megjelenítés, ott rohadtul nem akad...
(#308) Partz Akkor értelmezd tovább kérlek, mert én nem írtam semmi ilyesmit.
-
BiP
nagyúr
válasz
Hohocali #339 üzenetére
"Az emberek két csoportra oszlanak,"
Korábban valaki feltette a kérdést, ki mit szeretne, alapból 4 csoport lett.
Én pl. támogatom a technika fejlődését, de ne feltétlenül legyen kötelező használni, vagy legalábbis ne a jelenlegi formájában, mert a hfr mozibeli alkalmazása még nem elég kiforrott. Tehát megmaradjon az opció azoknak, akiknek nem tetszik.Ezért alakulhatott ki biológiailag is az, hogy az adott élőlényre csak addig van szükség, amíg a porontyát életképes állapotba hozza, utána pusztulnia kell. Mert csak a fiatal fejlődésének (=faj fejlődése) az útjában állna.
Ezt elég veszélyes ráhúzni az emberre, főleg csupán a 24fps vs. HFR vonatkozásban.
Ilyen szélsőségesen a feltörekvő fiatalok szoktak gondolkodni, akik követelik maguknak a teret.
Én azt mondom, mindkettőre (a fiatalos lendületre és a tapasztalatra is) szükség van.
Szabad teret kell adni a fejlődésnek, de nem feltétlenül kell tűzzel vassal irtani minden korábbi dolgot. Szóval jöjjön a HFR, de a mozihatás se pusztuljon. (a legjobb az lenne, ha a HFR-re tudnák a tartalomkészítők adaptálni a hatást.) Tehát részletes legyen, de ne műtermi. Gondolom ezt még ki kell tapasztalniuk, hogyan lehet elérni. -
-=RelakS=-
veterán
Nem tudom, hogy hány éves vagy, de az én gyerekkoromban, mikor az Izaura belső és külső felvételei elég eltérően néztek ki, a kutyának nem fordult meg a fejében, hogy a külső felvételeket 30fps-el csinálták, a belsőeket meg stúdióban 60-al (30i)
Az pláne nem fordult meg a fejünkben, hogy a stáblista azért furán szellemképes, mert ezt utána lekonvertálták 25i-re -
PuMbA
titán
válasz
Hohocali #339 üzenetére
Értem, hogy mire gondolsz, de ugye a 24fps-nél volt jobb a gyerekkorunkban, hiszen a TV-k 50fps-esek voltak
Mégsem fordult meg gyerekként az agyunkba, hogy miért nem 50fps-esek a filmek. Nem azt mondom, hogy ne legyen 120fps, de hirtelen ne legyen már nézhetetlen a 24p.
" Az emberek két csoportra oszlanak, van aki támogatja a technika fejlődését (ezek nagyrészt a fiatalok), és van aki gátolja (idősebbek nagyrészt). "
Ez általában igaz, bár én amellett vagyok, hogy a technika fejlődése ok, de attól, hogy valamit megtehetünk és van rá technológia, az nem jelenti azt, hogy meg kell tennünk. Mobilok, szociális média csak úgy jött és mindent elsöpört, Ja, de csak most kezdjük felfedezni, hogy a gyerekek agyának egy része máshogy fejlődik ki, ha sokat mobilozik - még nem tudjuk, hogy rossz vagy jó irányba, de a lényeg, hogy nem tudjuk a következményeke és a depresszió kétszer annyi, mint 1990-ben volt. Nagyon összetett dolog ez. Nem lehet csak úgy vakon fejlődni és mindent nyomni, ahogy a csövön kifér és ezért van igaza mindkét csoportnak és kell az egyensúly.
-
Hohocali
aktív tag
Ez az egész a technika fejlődéséről szól. Pl. gyerekkoromban elégedetten néztük a VHS 320x200-as felbontását 50Hz villogó interlace-en, senki nem fikázta. De nem azért mert olyan jó (volt), hanem nem volt jobb. Egyszerűen ideje továbblépni a 23,3452345353453 FPS-n is (csak rávertem a billentyűkre, legalább kerek lenne vazze
). Az emberek két csoportra oszlanak, van aki támogatja a technika fejlődését (ezek nagyrészt a fiatalok), és van aki gátolja (idősebbek nagyrészt). Ezért alakulhatott ki biológiailag is az, hogy az adott élőlényre csak addig van szükség, amíg a porontyát életképes állapotba hozza, utána pusztulnia kell. Mert csak a fiatal fejlődésének (=faj fejlődése) az útjában állna.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
ZnVjaw0K #322 üzenetére
Igen, én ez alapján a logika alapján hasonlítottam volna össze a kettőt
Értelemszerűen a 24fps így mozgás közben élesebbnek hat, mint a 48fps-ről visszakonvertált, viszont így a 48fps nem szükségtelenül élesebb a 24fps-hez képest.Az eredmény amúgy tuti összehasonlíthatóbb, ha a képidő 75%-an kap fényt a film, mint ha csak 25%-ban, mert így a motion blur is elég csenevész.
(#332) ZnVjaw0K
Igen, a gödöllői moziban 6-szor ismétlődik a kép, illetve 3D esetén 3-szor szemenként, és nem tűnik fel.
Őszintén szólva, amióta nem filmről megy a lejátszás, azóta szerintem értelmét vesztette 72-szer villantani a fényt, mivel nincs film továbbítás, amit feltétlenül ki kell takarni. -
PuMbA
titán
"Hogy elfogadni, hogy valaki mást gondol, lát, érez?"
Nem erről van szó itt szerintem, hanem hogy saját magunkat egy jobb dolog miatt korlátozzuk. 15 évesen senkit sem érdekelt, hogy 24fps-t néz a moziban vagy 50fps-t a TV-ben, mindkettő ugyanannyira tetszett mindenkinek. Honnan tudom? Amikor gyerek voltam, rohadtul nem érdekelt, hogy mi hány fps. Aztán jön ez a 24fps nézhetetlen dolog, ami valljuk be, főként csak a saját kreálmánya az agynak, hiszen senki sem született ezzel. Ez olyan, mint akinek OLED TV-je van, akkor képes leírni, hogy fú, LCD nézhetetlen. Nem bírok többet LCD-t nézni. Láthatjuk, hogy ez hülyeség.
-
joey04
titán
Nem értem miért kell egy topikon belül is ezerszer nekifutni ennek a témának. Van akinek bejön a 24 fps, van akinek nem, van aki szerint jó a hfr, van aki szerint meg kimondottan zavaró. Miért kell a másik oldalt győzködni? teljesen szubjektív dolog.
-
ZnVjaw0K
tag
válasz
Ren Hoek #331 üzenetére
Jó, tegyük fel, hogy létezik egy ilyen "steril hatás". De mi az oka?
Én szentül meg vagyok győződve róla, hogy csak megszokás kérdése. És nem csak én gondolom így: [link]Valahogy én a valóságnak se érzem steril hatását. (Mások meg drogokat szednek hogy belassuljanak és akkor minden művészi.)
Lehet, hogy a 48-60fps sokak számára az uncanny valley legalja? Hogy a mozgás hibája még nem elég kicsi, de a frekvenciájára érzékenyebbek sokan, mint a 24Hz-re?
Ha így van, talán a 120fps megoldja ezt a problémát. Lehet nem véletlenül próbálkoznak most vele.
Vagy van valakinek jobb ötlete? Mert ez a "nem jó, mert túl jó" nem hangzik túl meggyőzően.(#315) -=RelakS=-:
utolsó bekezdésre:
Én is ugyanolyan borzalmasnak látom mindet.
De azt még hozzátenném, hogy szerintem nem rosszabb, mint amikor a moziban ugyanazt a képkockát ismétlik kétszer-háromszor. Próbálod követni szemmel a mozgást, de második-harmadik alkalommal lemarad a kép, phantom array-t hozva létre. Az is kb ehhez hasonló. Ez semmivel nem hibásabb megjelenítés, mint az. -
Ren Hoek
veterán
"Mivan?!?
Szerinted nem jön át a hangulat, képi világ, de főleg a mondanivaló, mondjuk ha már Tarantino, akkor pl. a szövegek, szituációk, stb... 60 vagy 120fps-re interpolálva?"
Most erre mit lehet mondani?
Fotórealizmus a kulcsszó.
Super8-ra sem azért forgat valaki, mert a technika csúcsa. Bakelitet se azért hallgatnak egyesek, mert teljesen visszaadja az utolsó kihallhatatlan frekvenciát is. Analóg filmre se azért fotóznak, mert olyan tökéletes.
Mégis mind a 3 virágkorát éli...Na itt jön be az, hogy a film nem csak egy technikai paraméterekből álló valami, hanem rengeteg más tényező is van. Egyik a nyersanyag. Pontosan a mozgások és a kamera steril és pengeéles mozgása az ami már 48p-nél is előhozza a szappanopera hatást, ami eddig megkülönböztette a játékfilmeket a fos TV operáktól, és családi 50i kamkorderes anyagoktól. - Az interpolációnál sem az artefaktok jelentik a problémát hanem a steril hatás. Kb játék hatása lesz a filmnek tőle. Amit persze én is 60 FPS + tudok elviselni.
Kár ezen vitatkozni, mert ez ízlés és felfogás kérdése.
Egyelőre a rendezők még a 24p oldalán állnak, és remélem a következő években csak az ilyen gagyi akciófilmeket meg Transzkommersz 837232-et forgatják HFR. Egyedül a gondolkozós sci-fiket fogom sajnálni, ha azokat is majd 1KHz-en forgatják, mert az úgy jobb.
-
Kroni1
veterán
Sokan szappanoperásként aposztrofálják a folyamatosabb képet, mert azzal azonosítják a tévésorozatok miatt. És ha ott nem zavaró a magasabb FR akkor hidd el idő kérdése lenne megszokni filmeknél is, ahol sok szempontból mégnagyobb a létjogosultsága. Ha a felnövő generációk már csak HFR-el találkoznának szerintem a 24p-re úgy néznének, mint mi most egy moziban kézikamerával felvett, 15fps-es torrentverziós filmre.
A 3D is jó dolog, de sokaknak az se jön be a fejfájás, a szemüveg körülményessége miatt, vagy egyszerűen nem is látják pl. szemtengelyferdülés miatt. De azért mert nem mindenki tud élvezni valamit azért még nem feltétlenül rossz és hülyeség. Csak van akinek nem jön be és van akinek igen, ennyi. Majd a piac eldönti, hogy mi legyen, lesz e kellő igény rá. Én attól tartok, hogy a 3D-hez hasonlóan ez sem lesz átütő erejű, pont az magasabb költségek és a rengeteg pluszmunka miatt.
De azért remélem lesz értelmes film ezzel a technológiával, én a 3D-t is szeretem, a mai napig van hogy megnézek egy-egy filmet így, a gravitációhoz pl. sokat hozzátett moziban és itthon is szerintem. És a Nitro Circus 3D filmje is nagyon ott van! -
Kroni1
veterán
"A 24p-ről is le volt írva, hogy miért és hogyan indult. Egy nagyon erős kompromisszumként. Nem azért, mert ez volt a jó. Ahogy a némafilm vagy a fekete-fehér film sem azért indult anno, mert az volt a tuti.'
+1
nuke7: Igen, a 24 bizony szaggat nem is kicsit, csak az emberek nagyrésze természetesnek veszi ha filmet lát, mert az agy ezt szokta meg. Én már nagyon régóta várom ebben a tekintetben a fejlődést, mindigis zavart, hogy 24p-n egy közepesen gyors pásztázásnál is darabos a kép.
A kadendiahelyes lejátszással meg nem is értem mit akarsz mondani? Gondolom látott már olyat aki a 24p-t véleményezi, hisz ha nem akkor az nem is volt 24p..
És bizony, moziban és DVD-n is szaggat az összes 24p anyag, csak az agyad a képkockák közti szünetekkel együtt már épphogy folyamatosnak látja a képet. Ez az alsó határ, ennél kevesebb már nagyon zavaró lenne mindenkinek. De ugye elhiszed, hogy nem vagyunk egyformák és van nem kevés olyan ember akinek ez is zavaró?
-
nuke7
veterán
Neked hol szaggat a 24p..?
nem láttál még kadencia helyes lejátszást?
Az összes film amit eddig láttál (moziban) szaggatott volt..?
(#311) Kroni1: nem ellenzem a fejlődést, nekem fizikailag esik rosszul az interpoláció / HFR...
A hobbit határeset volt, 3D-ben nem zavar annyira. -
ZnVjaw0K
tag
válasz
-=RelakS=- #320 üzenetére
Így kap mindkettő ugyanannyi fényt:
[link]Csak annyi volt a logika, hogy ugyanakkor kezdődjön és ugyanakkor érjen véget a fényképezés mindkét esetben. Lehet, hogy nem ez a legjobb összehasonlítási alap. Csak épp ez jutott eszembe.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
ZnVjaw0K #316 üzenetére
Én az alábbi táblázatból inkább azt látom, hogy amíg az első esetben 5 egység ideig kap fényt a 24fps-es film, addig 2 egységnyi ideig a 48fps-es film. a másik négynél ez 6-4, 7-6, 8-8 arány.
Szóval eleve nem értem, hogy miért így csináltad meg, mi mögötte a logika
Ha jól megnézed, így 48fps esetén jóval kevesebb fénnyel is kellene dolgozni.
Bár lehet, hogy arra gondoltál, hogy 48fps esetén egyszerűen csak elveszel egy adagot a 24fps intervallumából (annyit, amennyi kiesik a 24fps teljes képkocka idjéből), de ez így nekem akkor is fura.
Majd jön a szakértőnk, és megmondja(nem jegyeztem meg a nevét)
-
sb
veterán
válasz
Ren Hoek #280 üzenetére
Mivan?!?
Szerinted nem jön át a hangulat, képi világ, de főleg a mondanivaló, mondjuk ha már Tarantino, akkor pl. a szövegek, szituációk, stb... 60 vagy 120fps-re interpolálva?
Nem értem meg? Süket leszek? Meghülyülök? Elmegy az ízlésem szabadságra a 120Hz-től?Biztos ezért van, hogy Tarantinót kedvelem, Michael Bay/John Woo akcióitól és lassított galambjaitól - amihez pedig jobban illene a 120Hz - meg elhányom magam.
Kifejezetten gondolkodtató, kamaradarab jellegű/réteg-/művészfilmeket se értek meg, inkább önkínzásként nézem csak. 120Hz-en. Míg mondjuk pár ismerős le se sz*rja őket, nézik a szuperhősfilm 5-öt, de mivel 24p-ben tolják ezért sokkal inkább értik a művészetet és a tartalmi mondanivalót.szerk:
Remélem egyébként mindenki kerüli az FHD/4K remasterelt cuccokat is. A régi filmeket SD-ben szabad csak megnézni az autentikus hatásért.
Sőt, azt se értem mi ez a TV-zgetés. Vászonra álmodta Tarantino is az összes filmjét, nem üvegbúra mögé. TV csatornánktól is el kéne venni és nem eladni a jogokat. Aztán nyomás a moziba mindenki.
De az is legyen 20 évvel ezelőtti. Régi vetítőgép + faszékek... légkondi. meg l*fsz, persze!!4! -
sb
veterán
Itt a pont.
A 24p-ről is le volt írva, hogy miért és hogyan indult. Egy nagyon erős kompromisszumként. Nem azért, mert ez volt a jó. Ahogy a némafilm vagy a fekete-fehér film sem azért indult anno, mert az volt a tuti.De szóba került a képarány is korábban: a 2.35:1 meg kifejezetten a TV szívatása miatt, szintén színtiszta anyagi okból indult el. A többi, "így természetes" magyarázat már csak mellébeszélés. (Én őszintén azt se értem ki az akinek gondot okoz a TV-n, simán belenagyítok és a stáblista direkt szélre tolt felirataiból 1-2 betűnél többről soha nem maradtam le. Talán ha 2 filmnél találkoztam olyan driekt kép kompozícióval, ahol a szélesvászon szélén volt a lényeg,pl. két szereplő...)
De én a magyarázaton nem tudok túllépni, hogy mitől jó valamihez és mitől nem jó máshoz a high fps.
Fordítsuk meg: bármilyen TV-s tartalomnál, sport, híradó, de legyen egy sorozat, ami tartalmilag/művészileg már kb. film (vagy néha még annál is jobban) az nem gond, hogy megvan az 50 mozgásfázis az 50i-ből? Azt nem szokta senki lefelé konvertálgatni 24/25p-re. -
ZnVjaw0K
tag
válasz
-=RelakS=- #315 üzenetére
Így fedik legjobban egymást az intervallumok, amikor nyitva van a zár:
A többszörös élesség pont abból adódik, hogy nem elég, hogy a full frame is feleannyi ideig tart, de még a zárszöget is kisebbnek választottam.
Reálisabb összehasonlítást itt találsz (A fölső köröket nézd! Az alsó mindenhol éles). -
-=RelakS=-
veterán
válasz
ZnVjaw0K #310 üzenetére
Ha a fokok azt jelentik, hogy egy képkocka elkészítése alatt hány fokot forogna egy retesz, vagy mi, akkor nem értem, hogy a nagyobb sebességet miért rendre kisebb záridővel csináltad, mint a kisebbet. Gondolom, a retesz is kétszer gyorsabban forogna 48fps-nél, ergo ugyanaz kéne legyen ez a szám, egyedül másodpercben kifejezve fele akkora.
Csak az tűnt fel, hogy a 48fps-es kép nem kétszer élesebb, mint a 24fps, hanem sokkal élesebb.
Megjegyzem, számomra mozgás közben az összes pont ugyanannyira idegesítő, szóval az egyes képek átlagolása 24fps-re tuti frankón megfelel, kb bármilyen módszerrel
-
Reggie0
félisten
Pont azert kell a HFR, hogy ne kelljen interpolalni es szar elmosott effektet nezni, vagy szar vibralo es darabos 24fps-es filmet.
Amugy a 3D-t is ugy tettek tonkre, hogy jottek a felkonvertalt szarok, majd a sok egysegsugaru juzer azzal azonositotta a 3D-t es meg is szunt az igeny, mert nyilvanvaloan szar volt.
Es de, neked kell hozzaszoknod az ujhoz, csak ezek szerint azt sem tudod, hogy mi az uj, es mi az uj utanzata...
-
PuMbA
titán
"Hát nem lenne jobb, ha már eleve így vennék fel a sportműsoraidat és natívan tudnád 100Hz-en nézni az arra alkalmas tévéden, nem pedig az artifaktos interpoláltat kéne nézni?"
Az 50 fps -> 100 fps interpoláció egyébként teljesen más, mint 24 fps-ről. Gyakorlatilag hibamentes, mert már van elég információd. A 24 fps-re szerintem sose lesz jó interpolációs technikánk, mert túl sok a találgatás.
-
Kroni1
veterán
+1, tökéletesen egyetértek a mondandóddal. Kicsit olyan ez a dolog lassan mint az Intel vs. AMD hitvita, de jól látható, hogy mindkét oldalnak vannak hívei bőven. Elfogadom a 150 éves technika mellett érvelők igényét a régire, viszont értem és helyeslem az igényt az újra.
(#305) fuze: Szerintem elég fura azt gondolni, hogy azért akarja átvinni néhány rendező (és most már a Paramount is) a sokkal munkaigényesebb és költségesebb technikát mert ezzel a TV gyártók megint ronthatják a közízlést, és méginkább igénytelenebbé tehetnek minket. Lehet kicsit lassabban mint az elektromos autózás, de szerintem el fog ez is terjedni. (azért az e-autók elterjedésének van egy környezetvédelmi mozgatórugója is..)
(#298) PuMbA: "Akkor azt mondom, hogy a TV-ben sportot nézek interpolációval 100fps-en" - Naugye! Hát nem lenne jobb, ha már eleve így vennék fel a sportműsoraidat és natívan tudnád 100Hz-en nézni az arra alkalmas tévéden, nem pedig az artifaktos interpoláltat kéne nézni? Innen már csak egy lépés és a filmeknél is megszoknád az élethűbb, a valósághoz sokkal közelebb álló képet.
Nem akarok meggyőzni senkit, de nekem elég fura, hogy a feljődés ellen milyen érveket hoznak fel néhányan, mintha csak náluk lenne a tuti bölcsek köve, aki a realisztikusat preferálná a megszokottal szemben az mind hülye aki beszopja a bullshit-et. Ez eléggé bigott luddita reakció kérem. Ha a 24 művészi döntés akkor Tarantino bácsinak 20 év mulva is lehetősége lesz szaggatva mesélni, hiszen nem lesz nagy dolog a 24p képességet a fejlettebb rendszereken is meghagyni. Aztán ha egy rendező így vagy úgy forgat akkor őket kell szídni majd! Nekem nagyon bejön, ha élethűbb a dolog amit látok, műsortól függetlenül. Az egyik előfutára ennak a dolognak a Ryan közlegény megmentése volt szerintem, ami ugyan 24p volt még, de a rövid záridő és a mozgó kézikamerás felvételek sokkal élethűbbé tették.
Kicsit úgy érzem magam, mint mikor autós fórumon az automata váltóra meg a klímára mondta egy lángelme, hogy ezek nem kényelmi funkciók, csak úri hóbort. Persze indíthatnánk az autót kurblival, és tekerhetnénk kézzel az ablakokat is mint anno Stan és Pan. 24p-ben.
-
ZnVjaw0K
tag
válasz
ZnVjaw0K #117 üzenetére
Mindegyik példán felül van 2 db 48fps képkocka összeátlagolva és 24Hz-en megjelenítve,
alul pedig összehasonlításképpen 1 db 24 fps képkocka(az első 48-as képkocka kezdetétől a második végéig exponálva).2x48fps 90° - 24 fps 225°:
1, 2, 3
2x48fps 180° - 24 fps 270°:
1, 2, 3
2x48fps 270° - 24 fps 315°:
1, 2, 3
2x48fps 360° - 24 fps 360°:
1, 2, 3Minden sorban:
Az első: teljesen lineáris, gamma nélkül.
A második: light linear-ban átlagolva, display space-ben megjelenítve.
A harmadik: light linear-ban készült képkockák display space-ben átlagolva. -
Yany
addikt
Eltorzították a közízlést... igénytelen... megint ez az általánosítás. Ezek a szomorú kommentek. Van pár írásom itt a logout-on, illetve 1-2 videóm a youtube-on, amiről talán lehet képet alkotni, hogy mennyire igénytelen ember érzetét keltem és mennyire felületes volnék a képminőségi kérdéseket illetően, szóval nem tervem magamról e tekintetben beszélni most, de továbbra is fenntartom, hogy attól, mert van, aki attól kap hányingert, mikor oldalazó mozgásnál a 24 fps vibráló és elmosott hatását kapja a "filmvásznon" (ami lehet TV is ugye), teljesen érthető, hogy van aki a folyamatos megjelenítésnek köszönhetően kénytelen valamiféle általa definiált "mozihatásról" lemondani. Nem vagyunk egyformák és ezért jók azok a készülékek, amelyek engedik megválasztani a vásárlója igényeit, de lássuk be, alapos utánajárással bárki megtalálja a magának megfelelő típust, legfeljebb a pénztárca mérete szabhat határt, bár egyértelműen még azt sem lehet kijelenteni, hogy csak egyik, vagy másik képességű készülék érhető el a különböző árkategóriákban. Szóval ezt a hittérítő háborút nem igazán értem.
Én speciel nagyon szeretem az interpolált képet, de totál nem zavar, hogy mások 24 fps-sel tudják csak élvezni a képanyagot. Nekem meggyőződésem, hogy pusztán anyagi és technikai okok miatt lett 24 a 24 és nem azért, mert az A tökéletes, de egyrészt a tévedés jogát fenntartom, másrészt meg egyáltalán nem befolyásolja a fenti véleményem, bármilyen ok is vezetett a 24-es számhoz, amikor kitalálták a mozgókép formátumát, mivel arról beszélünk, hogy kiben milyen érzések egyvelegét keltik a látottak, amiről vitázni ostobaság.
-
Partz
senior tag
Próbálom értelmezni amit írtál. Az interpoláció rossz mert szét ken, elmos, stb. Ne ehhez szokjatok, mert Hollywood is ellene van, értem, elfogadom, én se szeretem.
Ebből a végén levontad konklúziónak, hogy a 60fps is rossz. Mikor épp az általad taglalt hiba kiküszöbölését eredményezi. Ebben a kommentben tulajdonképp magadat cáfolod. -
niof
veterán
Nézd, elfogadható, ha valaki nem érzékeny a 24 fps nyújtotta szaggatásra. Nyilván te sem vagy érzékeny rá, és beéred az őskori technikával. Viszont én állok a másik oldalon, aki bizony igényli azt, hogy több fps legyen a filmekben is, nemcsak a játékokban. A hálivúdi csóró stúdiók nyilván meg tudnák oldani, hogy a jelenlegi filmszerű élmény nagyobb fps mellett is megmaradjon. Ez csakis rajtuk múlik. Mi úgyis az ő kegyeikre vagyunk bízva. Azzal sem tudunk mit tenni, ha marad a 24 fps a standard, de azzal sem, ha áttérnek a magasabb képkockaszámra. Én csak azt mondom, egyszerűen jobb lenne, mert nem folyna ki az ember szeme. Technológiailag vitathatatlan a szükségessége. De persze azzal sincs baj, ha valaki a mai napig Sokol rádiót szeret hallgatni. Gusztus dolga.
Csak tudod, jó lenne, ha kielégítenék mindkét oldalt. Ez sem lenne megoldhatatlan, amúgy... -
fuze
őstag
Sajnálom, de ez továbbra is a gyártók által használt marketingeszköz, hogy az átlag felhasználót meggyőzze, miszerint ezen a TV-n simább a kép. Ezek az aljas módszerek pedig midnennapi felhsználásra kerültek, majd eltorzították a közízlést, így az igénytelen rosszból elvárt funkció lett az emberek között. Ezt látom ebben a fórumban is, ami nagyon szomorú. Minden formátumnak megvan a maga helye! Én is jobban szeretek 60 FPS-ben gameplay-t és sportkamerás felvételeket nézni, de a sorozatok és a filmek ezt nem engedhetik meg maguknak.
Az android TV-men például nem lehet kikapcsolni ezt a szar interpolációt ha a rendszerről futtatok valamit. Ha inputról játszom le, akkor igen és tökéletes. Viszont az szánalmas, hogy nem lehet használni rendesen az HBO GO appot, mert a true detective zsenialitását földbe döngöli ez az elmosott effekt és az a rész amit így láttam nem is tetszett annyira. Brutálisan rombolja a filmélményt és higgyétek el, hogy ti szoktatok hozzá a rosszhoz, és nem nekünk kell az újhoz. Az új felőlem lehet magasabb felbontás, HDR akármi... de nem ez...
-
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ph Az ősszel a mozikba kerül Ang Lee, sztárokkal készülő sci-fi alkotása, a Gemini Man, és érkezőben az új Avatar is.
- Lenovo Legion Slim 5 83DH002EHV Notebook AMD RYZEN 7 8845HS , 32 GB , 1TB , RTX 4060 , 16 WQXGA
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A12/Samsung Galaxy A22/Samsung Galaxy A32/Samsung Galaxy A52
- Apple iPhone 14 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- LG 27GR95UM - 27" MiniLED - UHD 4K - 160Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium PRO - HDR 1000
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A13/Samsung Galaxy A33/Samsung Galaxy A53
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest