- Mini PC
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Gaming notebook topik
- Home server / házi szerver építése
- Hogy is néznek ki a gépeink?
- Intel Core Ultra 3, Core Ultra 5, Ultra 7, Ultra 9 "Arrow Lake" LGA 1851
- Kezdő fotósok digitális fényképei
- DUNE médialejátszók topicja
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
-
PROHARDVER!
Milyen kompakt digitális fényképezőgépet?
Mielőtt kérdezel, olvasd el az összefoglalót!
Figyelem! A kompakt fényképezőgép és bridge kategória gyakorlatilag megszűnt. Az ajánlóban szereplő gépek 6-7 éves modellek.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Tin_Shield
őstag
válasz impmammuth #63540 üzenetére
Kb. ilyen árban mennek (mennek?) a jó állapotúak az mpb-n, ebayen. Elmebaj, de ez van, gyakorlatilag kihaltak a prémium kompaktok, hiány viszont van, az influenszerek tolják ezeket (extrém példa a Fuji X100 széria).
Az egy másik kérdés, hogy ennyiért akár sokkal jobb Milc is akad, de az meg nyilván nem mindenkinek opció ilyen-olyan okból. Szóval szerintem szondázd meg a piacot, hátha valakinek pont ilyen kell
(magánvélemény: én max. a felét adnám érte, de nem én vagyok a célközönség )[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz acsati #63528 üzenetére
Van persze annyiért, a levélnehezéknek való kitobjektívvel. Az a6000 amúgy akár jobb képminőségre is képes lehet, mint az említett Panasonic gépek (nagyobb a szenzor), de akkor rendesen meg kell támogatni objektív oldalról, ami akár - a lefedni kívánt optikai tartománytól függően - többszörösébe is kerülhet mint a gépváz.
Némi plusz info még: ennek a két gyártónak nem igazán kifinomult - volt, ebben az időszakban - a jpg motorja, a széteffektezett, hádérezett, agyonfilterezett mobilos képi világhoz szokott szemnek könnyen csalódást okozhat. Persze ott van a képekben a bugi, csak elő kell tudni csalogatni raw feldolgozással, színprofilokkal, stb.
Az a6000 árában m43-os cserélhető objektíves gépek vannak zömében, ezek némely szempontból többet, némely szempontból kevesebbet nyújtank. Fuji sajnos a hype miatt nincs ennyiért, a Canon EOS-M-et kihalálsra ítélték.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz xenon2 #63500 üzenetére
A G9 tudása a mai napig ütős, főleg az újabb fw-vel. Az egyedüli komolyabb negatívum a DFD autófókusz, ez bizonyos helyzetekben (leginkább a gyorsan közeledő/távolódó irányú témák követésében) hajlamos bénázni. Ha ez kritikus szempont a tervezett használatban akkor ilyenre van jobb rendszer.
-
Tin_Shield
őstag
Szinte minden jelentősebb MILC-re van kicsi (akár pancake) objektív. Ezek sokszor fixek, egész jó fényerővel. De pici zoom is akad, jellemzően ~3x átfogással. A teljesség igénye nélkül, ABC sorrendben néhány elterjedtebb:
Fuji 15-45, Olympus 14-42EZ, Panasonic 12-32, Sony 16-50. -
Tin_Shield
őstag
válasz KonzolKartel #63466 üzenetére
Ezek a régi 4/3-os objektívek a PDAF-et tudó vázakon mennek elfogadhatóan (Olympus EM1/EM5mk3 és a legújabb Pana G9mk2), a többin szenvedés használni, szóval másik objektív inkább.
Választék van bőven, az olcsó (~30e) m4/3-as kitobiktól kezdve egészen többszázezres profi zoomokig és f1.2-es fixekig. Tulajdonképpen bármelyik m4/3 objektív megfelel, működni fog, de néhány spec. dolog csak márkaazonosan működik (pl dual IS, focus stacking stb.) Általános célra a GH szériára szerintem optimális (átfogás/méret/ár stb) a Pana 12-60, bővebb pénztárcával ugyanennek a PanaLeica verziója. Vagy az egyik legjobb szuperzoom ami manapság kapható a Pana 14-140. És én nem hagynék ki egy (kvázi tetszőleges) fényerős fixet sem, egy másik világ nyílik ki ezekkel.
De nézz be a Micro Four Thirds topikba is infokért. -
Tin_Shield
őstag
válasz Sang66 #63003 üzenetére
Sok jóra ne számíts, ahhoz kevés a TZ100 fényereje zoomolva, hiába a relatív nagyméretű szenzor, ez egy túrista gép. Persze ha elég messze lesz az alany mögött a háttér, akkor lesz valamicske elmosás, de ez a gyakorlatban szinte csak a szabad ég alatt kivitelezhető.
Ha elsősorban ilyen fotók készítése a cél, akkor jobban jársz egy fényerősebb - cserébe rövidebb tele végű - géppel, pl. házon belül maradva az LX15 vagy az LX100, de van a Sonynak és a Canonnak is alkalmas gépe.
És azért itt se legyenek maximalista elvárásaid, a "szupertrendi" képekhez, ahol csak a szem éles, de az orr/fül már homályos, a kompaktok felejtősek.
Hogy nagyvonalakban mire számíthatsz azt a dofsimulator.net oldalon meg tudod nézni. -
Tin_Shield
őstag
válasz MC Pite #62919 üzenetére
Elégé megcsappant a prémium kompaktok mezőnye, több gyártó is kiszállt innen az elmúlt években (Samu, Fuji, Olympus, Nikon) Aki maradt azok közül a Pana LX100 (és a pöttyös tesója) lóg ki felfelé a nagyobb szenzorával és retrosabb felépítésével. Vagy az 1"-os gépek fényerős objektívvel, Sony RX100mk3-tól, Canon GX7.
Ha a zoom nem feltétel, akkor egy Oly E-M10mk1 + Pana 25 f1.7, valamelyik Pen Light, esetleg Pana GX80 kifogható kb ennyiért használtan.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz eventus #62848 üzenetére
Ha kompakt méretet szeretne a gyártó 1"-os szenzorral akkor két lehetséges út közül választhat, vagy a nagy optikai zoomot engedi el (pl.:Pana LX15, Sony RX100 stb), vagy a fényerőt (pl.: Pana TZ100/200). Ha mindkettő kell akkor a kompakt méret felejtős (pl.: Sony RX10, Pana FZ1000).
-
Tin_Shield
őstag
válasz tomcat1987 #62549 üzenetére
A grátisz Oly 45 f1.8 nagyon jó cucc, újszülött esetén határozottan javasolt, hogy ne kelljen a csöpséget vakuzni. Viszont az Oly videója nem túl acélos, a Pana GX80 köröket ver rá. Nem könnyű választás...
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz BB9360 #62522 üzenetére
Nézegess tesztképeket, a steril laboreredmények és szubjekív érzet nem mindig adja ugyanazt.
De hatalmas különbségre valóban ne számíts, az első generációs LX100 szenzora már nem mai, a gyakorlatilag egyeduralkodó 20MP-es 1" szenzor frissebb. Az LX100 II szenzora lenne a nagyobb ugrás, de azt drágán mérik. -
Tin_Shield
őstag
válasz Kiscsőke #62502 üzenetére
A 14-42IIR jobb optikailag és mechanikailag. Persze a helyén kell kezelni, mindkettő olcsó kitobjektív, csodát nem szabad várni. Inkább az lesz a problémàs, hogy a közelpontjuk/leképezési arányuk nem túl fényes, apró dolgok fotózására nem igazán optimálisak. Ebből szempontból a kompaktok jobbak.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
Ha nem pixelkukkoljuk 100%-ban a Dpreview tesztképeit akkor nem látszik a diffrakció hatása. Én is rekeszelem simán az Oly 12 f2-t akár f11-re is, ha konkrét célom van vele, pl starburst, pedig itt már számottevően romlik a felbontás (f5.6 körül van a csúcson).
A TZ100/200 célközönsége szerintem nem pixelkukkol, FullHD monitoron/TV-re leméretezve nem látszik ebből az egészből semmi. -
Tin_Shield
őstag
Az RX100-nál a két FÉ rekeszelés már nem igazán előnyös, ekkora szenzoron, ezen a pixelsűrűségen a diffrakciós határnál vagyunk - 100%-os nézetben.
A SEL 16-50 sajnos f5.6-on még közelében sincs az 50-esnek feloldóképességben - igazság szerint egyik rekeszértéken sem.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
Ott dxomark, megnézed mondjuk iso100/400/1600 stb. mennyi a zaj a dinamika, színmélység az Rx100 mk3/4-nèl. Aztán megnézed mennyi egy Sony APS-C szenzoros gépnèl a 2FÉ különbséget beleszámolva, tehát iso400/1600/6400-nál. Akár egy közös grafikonra is rá tudod tenni őket.
Ezek a mérhető értékek lehetőségekez mérten mentesek a szubjektívumtól, ha elfogadjuk azt az alaptételt, hogy a DXO ugyanúgy mér minden szenzort -
Tin_Shield
őstag
válasz pandur99 #62327 üzenetére
Sony APS-C-re például nincs is más kitobi. De az Oly 14-42EZ is kb. hasonlóan pocsék.
Tudom, hogy az LX100 4/3-os, de attól még prémium kompakt. És az LX100mk1 aránylag koros szenzorától nincs sokkal lemaradva a gyakorlatban az újabb Sony Stacked BSI 1"-os szenzor.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz pandur99 #62322 üzenetére
Azért az sem egyértelmű, hogy a kompkat objektívje gyengébb lenne. A Sony RX100 f1.8-2.8-as zoom klasszissal jobb minőségű, mint az APS-C 16-50 kitobjektív, ez utóbbi még f8 körül is taknyol. De a Pana LX100 objektívjét is össze lehet nézni az mft f3.5-5.6 kitobikkal, és nem az LX100 lesz a gyengébb.
-
Tin_Shield
őstag
válasz bghistvan #62259 üzenetére
G7-et ne erőltesd, abban még a régi shutter shock jelenségre hajlamos zárszerkezet van. A GX80/G80 viszont már az új zárat kapta, ott nincs ilyen probléma. Plusz bónuszként megkapod a szuper 5 tengelyes IBIS-t, sőt bizonyos objektívekkel a Dual IS.is megy.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz SeatZola #62227 üzenetére
Ha kielégít a Galaxy képminősége akkor nem érdemes. Ha érzed a korlátait akkor érdemes elgondolkodni. Nappal ideális fényben, monitorra, tévére, f@szbukra, instára leméretezve a legtöbb embernek elég amit a mobilok tudnak.
Ha szeretnél gépet akkor szerintem minimum 1"-os szenzorban és fényerős objektívben gondolkodj, pl (abc sorrendben) Canon G7Xmk2, G5Xmk2, Panasonic LX15, LX100, LX100mk2, Sony RX100mk3-mk5.
Az LX100-akat leszámítva a többi lényegében ugyanarra a szenzorra épül, ez a két Pana lóg ki felelé az m4/3 szenzormérettel.
Kis szenzoros kompaktot (1/2.X") ne vegyél mert csalódás lesz.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz NvidiaRTX #62198 üzenetére
A GH5 videós gép elsősorban, de abban az egyik legnagyobb tudású.
Az A7 szenzorban nagyon erős, de a kitobi nem túl acélos, és nincs 3x sem a zoom. Ha fullframe akkor a normális nagyzoom elég nagy kihíhívàs lesz...
Ha fontos a nagyobb zoom akkor a m4/3 vagy APS-C vonalon maradnék, pl Olympus E-M5, E-M1, Panasonic G9, G90. Ezekhez van elég tisztességes minőségű budget nagyzoom is, Oly 14-150 vagy Pana 14-140, akát kitben is. Vagy ha belefér a büdzsébe akkor Oly 12-100 f4, az kvázi hibátlan cucc.
APS-C vonalon a Sony a6x00 család nagyon jó, szenzorban kicsit jobb mint a m4/3, ellenben a zoomok gyengébb minőségűek. Erre is van nagyzoom, 18-135 vagy 18-200, de azokat külön kell megvenni.
Esetleg a Canon M50 és a 18-150 is megér egy pillantást, bàr mint rendszer nincs igazán kiépülve.. Viszont a Canon tükrös obik könnyen adapterezhetők.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
Expozíció korrekció. Rekeszelőválasztás üzemmódban az általad beállított értéket nem bírálja felül, a helyes expohoz tartozó záridő módosítható 2FÉ-nek megfelelő mértékben - amennyiben ezt a gép specifikációja még megengedi. Ha eléred a leghosszabb (vagy a legrövidebb) záridőt akkor ott megáll a tudomány
Záridő előválasztásnál hasonlóan, csak ott az expohoz tartozó rekeszt nyitja vagy zárja 2FÉ tartományban - amennyiben a specifikációba még belefér.
A géped legnagyobb rekesznyílása f3.4, ettől nagyobbat az expokorrekcióval sem fogsz tudni előcsalogatni belőle -
-
Tin_Shield
őstag
válasz Roland861010 #61911 üzenetére
Ez nem kompakt, hanem cserélhető objektíves. Egy elég fura öszvér, pár évvel ezelőtt a Sony megpróbálta egyesíteni a DSLR és MILC vonalat, de leginkább csak a hátrányokat sikerült neki. Egy daraig lélegeztetőgépen tartotta, de az E bajonettes MILC-ek felfutásával gyakorlatilag elengedte az A bajonettes rendszerét, szerintem te is engedd el.
-
Tin_Shield
őstag
Tetűassú minden téren, autófókusz, sorozat, kép mentése, stb. A szenzor elég nagy, kb mint az m4/3, de elavult techonológiával készült, a modernebb 1"-os szinte ugyanazt tudja zajban a kisebb méret ellenére. Az optikája sem túl jó rajzú, és nem is fényerős. A videós tudás sem az erőssége, a bemutatásakor is gyengének számított már.
Pozitívum a Canon jpg motor (aki szereti), a canonos kezelhetőség és menürendszer (aki szereti), van optikai kereső (aki szereti), elég sok dedikált kezelőszerv, és elég jó az építési minősége.
A TZ5 másik kategória az egy szimpla túristagép, nagy és sötét zoom, kicsi szenzor, nem egy kategória ezzel.
Az FZ1000 más kérdés, az egy modern gép, gyakorlatilag mindenben sokkal jobb, cserébe már nem is zsebméretű. -
Tin_Shield
őstag
-
Tin_Shield
őstag
válasz Darko_addict #61814 üzenetére
Az 1"-os szenzor már egy élhető kompromisszum, akár egy régebbi APS-C szenzor mellett is, főleg ha fényerős minőségi objektívvel párosul. Ezzel a szenzorral elég sok kompakt gép készül, a neked ajánlottak: G7Xmk2-től, Panasonic LX15, Sony RX100mk3-tól.
Egyel nagyobb szenzorméret a m4/3, ezzel jelenleg csak a Panasonic LX100mk1 és mk2 ill. és átcímkézve a Leica testvérmodell van.
APS-C szenzorral is akad néhány kompakt, ezek jellemzően fix objektívesek pl Fuji X100 család, Ricoh GR. Illetve a Canon G1Xmk3, ez zoom, de nem fényerős az objektív.
Bár nem kompakt, de m4/3 és APS-C szenzorral van jónéhány kicsi MILC gép is, ha inkább a cserélhető objektíves vonalat választanád.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz dandadude #61760 üzenetére
Canonból az egyel komolyabb gépet (G7XmkII) nézted már? Szerintem megfelelne neked. Vagy az RX100 is tudja a kihajtható LCD-t a mkII-től. Bár ebből kettőből a Canon a jobb vétel szerintem. A Pana LX15 fényerősebb objektívet kapott és videoban is körberöhögi ezeket, de most egy szentistvánnal éppen túllóg a felső határodon.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz hightower #61723 üzenetére
A GX80 jó választás, ha késóbbiekben akarsz és tudsz pénzt áldozni az neked kellő objektívekre. Vannak hozzá remek cuccok, némelyik nem is drága, de olyan zoom nincs sajnos mint az LX100-é. A legközelebb a Pana 12-35 f2.8 van, de az nem egy budget cucc, még szürkeimportból sem. Viszont vehetsz hozzá utranagylátót, teleobjektívet, makrót, játszhatsz olcsó manuális üvegekkel. A választás a tiéd.
Az Oly 25 f1.8 jó minőségű, un. alapobjektív, hasonló perspektívában képezi le a teret, mint az emberi szem. Nem "nyújt", mint a nagylátószög, és nem "nyom össze", mint egy teleobjektív. Sokak szerint unalmas ez a látószög, a mobil után valószínűleg szokatlanul szűknek is találnád, de a képminőségébe nem lehet belekötni.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
-
Tin_Shield
őstag
válasz angidranka #61679 üzenetére
Ha az átlag 3x-tól nagyobbat szeretnél akkor ez a két Pana van. Illetve még a Sony RX100VI, ha a monogrammod M.L.
4/3-os szenzorral a GX80 + 14-140 sem elvetendő ötlet, kb 30e plusz a TZ200-hoz, képminőségben körberöhögi ezeket, de már nem zsebgép méretű kombó. -
Tin_Shield
őstag
válasz toshiba300 #61640 üzenetére
Így már értem. Szerintem ne a képminőség felől közelítsd meg. Más a két gép filozófiája. Az RX100V egy ízig-vérig modern technogép, ennek minden előnyével és hátrányával együtt. Az LX100 esetében pedig érezhetően a klasszikus fényképezőgépes kezelhetőség volt a minta. Persze nagyon komoly tudás van ebbe a gépbe is zsúfolva, de mégsem annyira technokrata mint a Sony.
-
Tin_Shield
őstag
válasz toshiba300 #61638 üzenetére
Az RX100V fejlettebb tudású, képminőségben szerintem nincs hatalmas különbség. A Dpreview képei alapján picit kevésbé zajosodik az LX100, a Dxomark szerint meg picit jobban. De ez szinte hibahatáron belüli különbség.
De miért pont ez a kettő? Az LX100mkII is olcsóbb mint az RX100V, és az újabb szenzorral lényegesen jobban kijön a szenzor előnye. Plusz a jpg motor és a színkezelés is érezhetően finomodott a legújabb Panáknál. -
Tin_Shield
őstag
válasz csiga8 #61499 üzenetére
A G1XmarkII-t ne erőltesd, az LX7 után megőrjítene a sebességével. Az 1"-os gépek közül tulajdonképpen bármelyiket választhatod, én maradnék a Pana vonalon a helyedben. Illetve adnék egy esélyt az LX100-nak is, igaz fix az LCD, de más szempontokból meg az 1"-os mezőny fölött játszik egy fél osztállyal.
-
Tin_Shield
őstag
válasz l.kiss #61482 üzenetére
Canon talán nagyobb név, a Panasonic viszont tud egy rakás szoftveres okosságot, Post Focus, Focus Stacking/Bracketing, 4k Photo Mode. Csak hogy tovább nehezítsem a döntésed
A mobilos appokat nem ismerem egyiknél sem, nekem Olympus van, de csak elvétve egy-egy kép erejéig használom áttöltésére, távvezérlőnek sűrűbben.
A képek leggyorsabban még mindig a "kőkorszaki" kártya ki módszerrel tölthetők le... -
Tin_Shield
őstag
válasz l.kiss #61480 üzenetére
Az LX100-at szerintem vedd le a listádról, a fix LCD nehézkessé teszi a vlogot és a szelfizést. Ha fényképezőgép-szűz akkor gyakorlatilag mindegy a kezelhetőség és a menü, bármelyiket meg fogja tanulni. Mind mellett szól érv, a Canonban a kicsit hosszabb optika és a jpg motor színei - ezt sokan szeretik. A Pana mellett az optika fényereje és a 4k videó - ezt tudja a Sony RX100 is, markIV-től, de jóval drágábban. A Sony mellett a gyorsaság és az EVF - picike, de néha jól jöhet, hogy van.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz bubibaba31 #61444 üzenetére
Válaszoltam is
P&S gépnek jó, komolyabban fotózni több okból nem. -
Tin_Shield
őstag
válasz Yiggdrasil #61441 üzenetére
Ami a topikösszefoglalóban is olvasható, régóta két slágergép van, a Canon G9X(mk2) és a Sony RX100mk1. Ezek időről-időre különboző akciók keretében becsúsznak 100e alá.
Ezeken kívül van egy-két kicsi belépő MILC pl. Canon EOS-M100, Panasonic GX800.
A következő lépcsőfok tudásban és minőségben 150e felett kezdődik.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz bubibaba31 #61436 üzenetére
A négyszámjegyű Canonokról bármelyik topikban lebeszélnélek
Az M100 egy point&shoot gép. Lehet persze szinte mindent állítani, és az objektív is cserélhető, de érezhetően nem erre van kitalálva. Ha ezek fontosak neked akkor érdemes másfelé nézelődni. -
Tin_Shield
őstag
válasz KaqXar19 #61367 üzenetére
Ez a Nikon egy rossz vicc ennyiért. Értem én, hogy 125x zoom, de ennek ekkora szenzoron, ilyen fényerő mellett pontosan nulla gyakorlati értelme van, oké az ember párszor lekapja a Holdat, és kb. ennyi (és megkockáztatom, az FZ2000 max zoomon, és abból croppolva nem lesz rosszabb minőségű a kép)
Szóval ne gondolkozz egy pillanatig sem, ha nagyzoomos bridge gépet szeretnétek és belefér a büdzsébe akkor FZ2000.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz zsoltzsolt #61364 üzenetére
4:3 a 4608x3456, de remélem ez a kérdes azért nem volt komoly
-
Tin_Shield
őstag
válasz zsoltzsolt #61360 üzenetére
Nincs erre kőbevésett szabály.
A legelterjedetebb a 3:2 arány a kisfilmes hagyomány miatt, sokak szeme ezt szokta meg, és több témának jól is áll. Tájképnek sokszor még jobb a 16:9, vagy akár a szélesebb 21:9. Portréra pedig a 3:4/4:3 vagy az 1:1 gyakran használt képarány. -
Tin_Shield
őstag
válasz trialboj #61330 üzenetére
Az 1"-os gépek mindegyike jó lehet. A fényerősebb objektívvel szerelt verziók (Canon G7Xmk2, Pana LX15, Sony RX100mk3-tól) kb az tudják DOF-ban mint egy kitobjektíves APS-C gép. Az LX100 kicsit kilóg felfelé a nagyobb szenzor és a hagyományosabb építés miatt. Itt kb akkora játékod van mint egy jobb - pl f2.8-4 - objektíves APS-C géppel. Mindezt még mindig kabátzseb méretben.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz dgyuri0123 #61281 üzenetére
Elég sokban más
GX80: IBIS, EVF, vakupapucs, kezelőszervek, építési minőség
GX800: kicsit kisebb, könnyebb, selfie módba fordítható kijelző -
Tin_Shield
őstag
válasz poolbig #61227 üzenetére
Először vizsgáld át külsőleg. Ilyen korú gépnél előfordulhat karc, gomboknál felirat kopás, a gumi markolat nyúlása. Ezek csak esztétikai dolgok, a működést nem befolyásolják. De ha komolyabb mechanikai erőhatás nyomát találod (horpadás, repedés stb.) akkor ne vedd meg. Ellenőrizd le gombok és tárcsák működését, mindegyik működjön határozottan, késlekedés nélkül. Nézz bele a keresőbe homogén felület - mondjuk világos fal - felé, ne legyen tele kosszal. Nézd meg az objektívet is alaposan, a tubuson előfordulhat kisebb használati nyom, de komolyabb mechanikai sérülés esetén felejtős. Az első és hátsó lencsét vizsgáld meg, ne legyen karcos (egy-két hajszálkarc azért még nem a világ vége). Zoom objektívnél előfordulhat belül néhány porszem, nem érdekes, de ne legyen benne a fél Szahara. A zoom és fókusz gyűrűjét egyenletesen, akadás nélkül kell tudnod forgatni. Ha van laptopod és kártyaolvasód vidd magaddal (nem rémlik, hogy az 500D CF vagy SD kártyás) és csinálj próbaképeket. Av állás, f5.6 rekesz, közeli dologra fókuszálva széles látószöggel majd tele állásban, távolabbi dologra ugyanígy. Nézd meg a monitoron a képeket, annak kell élesnek lenni amire fókuszáltál. Zárd a rekeszt f16-22-ig, - ameddig engedi - és egy világos/homogén felületről (fal, égbolt) is készíts képet. Ha foltokat találsz a képen akkor koszos a szenzor, lehet tisztíttatni néhány ezresért. Csinálj M állásban is egy képet, úgy hogy rajta van az objektívsapka, ha a fekete kép tele van színes pöttyökkel az hotpixel, a szervíz ki tudja mappelni, pénzért. És végül lőjj egy képet felnyitott vakuval is, hogy elsüti-e. Kb. ennyit tudsz megtenni laikusként.
Szerk: van egy eosinfo nevű program, az a régebbi Canon DSLR-ekből ki tudja olvasni a expo számot. Azt hiszem az 500D-ét is. Érdemes letölteni. 10-20 ezer expo még nem sok, de azért a hatszámjegyhez közelítve már ne vedd meg, ez nem az a típus
[ Szerkesztve ]
-
-
Tin_Shield
őstag
válasz Florens02 #61192 üzenetére
Ha veszel rá minőségi objektíveket akkor sokkal rugalmasabb a MILC, az egészen extrém nagylátószögtől a brutálteléig gyakorlatilag minden van. De ha csak kitobival használod akkor semmivel sem jobb választás, sőt (abban esteben, ha elég az ekv. 24-75 mm amit az LX100 tud)
Azt is kalkuláld bele, hogy az LX100 objektívjéhez legközelebb álló Olympus 12-40 f2.8, új szürke, vagy használtan hivatalos forrásból kb. annyiba kerülne mint az LX100 önmagában. És ez még nem is annyira durva, nézd meg a Fuji hasonlójának az árát (és méretét). Sonyra és Canonra pedig nincs natívan hasonló, adapterezni lehet DSLR obikat azok minden nyűgjével együtt.[ Szerkesztve ]
-
-
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61163 üzenetére
Mondjuk P módban azt számolja ki a gép, hogy a helyes expohoz f4 rekesz és 1/25 záridő tartozik (azt a gép nem tudja magától kitalálni, hogy te rövidebb záridőt szeretnél, csak azt nézi, hogy az expo helyes legyen)
Ezt a rekesz/záridő párost - bizonyos határokon belül - el lehet tolni, úgy hogy az expo ne változzon.
Pl f4-1/25s = f2.8-f1/50s = f2-1/100s (a másik irányba is működik természetesen, f5.6-1/12s stb.) A shiftet valamelyik tárcsával tudod változtatni.
A S módban te állítod a záridőt (mondjuk 1/100-ra) és a gép beállítja hozzá a rekeszt - ha tudja. Beltérben hamar el tud "fogyni" még az ilyen fényerős üveg is, ezért javasolt az ISO-t is automatára tenni, a jelek erősítésével tudja kompenzálni a gép a fény hiányát - bizonyos mértékig.
Nem bántásból, de tényleg megérné egy alapszintű fotós könyvet elolvasnod, hidd el a képet nem a gép készíti, hanem igazándiból te. Pici tudatossággal sokkal jobb fényképeid lesznek mint amire a legjobb automatika képes.
Jó nyaralást, és tényleg ne itt folytassuk.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61158 üzenetére
Ha P akkor shifteld el 1/100-ra. A gép azt nem tudhatja, hogy az 1/20, 1/25 neked túl hosszú. Az un. reciprok szabály szerint számol, ez az 1/ekv.gyújtótávolság beállítva záridőnek elég a bemozdulásmentes képhez. De ez csak statikus témáknál igaz, az emberek bemozdulnak ennyi idő alatt, a gyerekek főleg. Oda kell figyelned a záridőre, használj S módot (vagy ha P mód akkor shift amíg meg nincs a záridő)
A vond által javasolttal nagyon egyetértek, ez az "Azonnali fotós kérdések" topikba inkább tartozik.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61148 üzenetére
Középső fókuszpontot válaszd ki a próba erejéig fixen. Homogén háttér pl világos egyszínű fal elé leteszel mondjuk egy plüssállatot, és megcélzod a kép közepén a fókuszkerettel. Az AF működés ellenőrzése a cél, nem az esztétikai élmény Érdemes több pozícióban is lefotózni, pl 1 méterre a géptől, a fal előtt közvetlenül, valahol félúton a fal és a gép között. És több zoom állásban. Ha ezek a képek jók akkor az AF jól müködik.
[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61144 üzenetére
Próbáld ki egyszeri AF-S módban valami statikus és kontrasztos dolgot fényképezve. Várd meg még az AF "becsippan", csak utána lődd el a képet. Ha úgyis rossz a kép akkor a géppel van valami, irány a szervíz. Ha az jó akkor lehet próbálgatni tovább a folyamatos AF üzemmódokat.
-
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61128 üzenetére
A P mód is jobb mint az iA. De az LX100-on nincs PASM tárcsa. Itt a P mód az, ha a blendegyűrűt és a záridő tárcsát is A állásba teszed (programautomatika).Az S mód az amikor a blendegyűrű van A állásban, és a záridő tárcsát te állítod. Az A módban pedig a blendét állítod és a záridő tárcsát kell automata állásba tenni. M módban értelemszerűen mindkét paramétert te állítod.
Nekem is volt DLSR-em, több típus is sok évig, de az én gépeim nem voltak okosak "ződkocka" üzemmódban. Nem tudták kitalálni mit szeretnék a fókuszban látni, nem tudták kitalálni, hogy a keresztfiam éppen rohan ezért rövid záridő kéne a képhez.
Tulajdonképpen csak a nappali tájképeknél volt úgy-ahogy kiszámítható. -
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61124 üzenetére
Az AF lock akkor jó, ha téma a fókusz rögzítése után már nem mozog, ellenben a fényviszonyok folyamatosan változnak a képkészítés pillanatáig. Gyerekeknél ez nem feltétlenül optimális
Ha mozognak akkor felejtesd el a rögzítéseket. Folyamatos AF (C-AF), szem/arc fókusz arcmemóriával és témakövetéssel, gyorsra állított autofókusszal.
Az iA is gyorsan felejtős az ismerkedési fázis után Megér ez a gép annyit, hogy kicsit megtanuld az alapokat. Záridőt beállítod 1/100-ra (rajzoló gyerekekre hosszabb záridő is elég lehet, rohangálókra rövidebb kellhet), a blende automatára, az auto iso elengedve 1600-ig (vagy feljebb, ízlés dolga a zajtolerancia), aztán hadd szóljon, akár sorozat módban is.
Ha a fényviszonyok olyanok, hogy sehogy sem jön össze a kép, akkor pedig vaku, de az egy külön történet... -
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61122 üzenetére
Az AF/AE más.
Az AF lock a fókuszt rögzíti gombnyomásra, de a fénymérés csak a kioldó lenyomásakor az expozícióval egyidőben történik. Az AE lock fordítva, az expozíciós adatok rögzülnek a Lock gombra, de a fókuszálás csak a kioldó gomb megnyomására történik. Az AF/AE lock mindkettőt rögzíti, a kioldó lenyomásakor már nem mér fényt, és nem állít fókuszt, hanem az előre rögzített értékkel exponál. Az AF indul pedig küön választja a fókuszt és a fénymérést, az Lock gombra fókuszál és a kioldóra mér fényt. A gyakorlott fotósok gyakran használják így a gépet, amikor teljes kontrollt akarnak a képkészítés felett. -
Tin_Shield
őstag
válasz szemroni #61117 üzenetére
A 49 mezős ilyenkor felejtős, a gép dönti el mire fókuszál, aztán vagy eltalálja mit szeretnél, vagy nem. Az arc/szem fókuszt érdemes használni, meg is lehet neki "tanítani" arcokat, és akkor követni fogja. Mozgó gyerkőcökhöz a folyamatos fókusz mellé érdemes bekapcsolni ezt is.
-
Tin_Shield
őstag
válasz -szabi- #61100 üzenetére
A DFD-t tudó Panákon a gyors AF-et engedélyezni kell menüből, anélkül meglehetősen komótosan végzi a dolgát. Nem tudom ezek a jutyuberek hogyan állították be a gépet, hogy ez vajon juzer error vagy tényleg ennyit tud, nekem nincs ilyen gépem. De őszintén meg lennék lepődve, ha a kontraszt AF-fel komolyabb baj lenne, ez eddig nem volt jellemző rájuk.
-
Tin_Shield
őstag
válasz -szabi- #61093 üzenetére
Mobilon vagyok, nem tudom megnézni a videókat, de a jutyub teszteket alapból erős fenntartással kezelem... nekem ők hitelesek, nem tegnap óta tesztelnek: https://m.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx10-lx15/7
CDAF-ben a Pana hagyományosan az egyik legerősebb, nem hiszem, hogy hirtelen elfelejtették volna amit évtizedek óta csiszolgatnak.
Az RX100V-tel nem fair összemérni, abban már van PDAF, nem egy ligában játszanak, árban sem. -
Tin_Shield
őstag
válasz zolikaDB #61092 üzenetére
Volt régen Canon kompaktom (S50), akkoriban szerettem, egyértelműen a többiek előtt járt zajszűrés/részlet visszaadásban
és színekben. De az utóbbi időben - a GXX vonalon - valahogy nem az igazi, mintha nem találnák a fonalat... talán a Sony szenzor az oka, nem tudom... ez persze szubjektív de nekem valami hiányzik. Persze lehet csak a jpg motort kéne finomhangolni a vázban, passz, nincs Canon kompaktom. -
Tin_Shield
őstag
válasz -szabi- #61085 üzenetére
Ha beépített vakus gépet szeretnél az érthető, akkor az LX100 kieesik. De attól még ez a gép nem kevésbé lesz csúcskompakt, sőt.
A listádra visszatérve, ha nem kell a nagy zoom és a keresőhöz sem ragaszkodsz akkor az LX15, egyértelműen. 1FÉ-vel jobb a nagylátó végén, és majdnem kettővel a tele végen. Ez nagyon komoly különbség.
A Canon mellett csak az ár szól. Meg a Canon jpg motor, bár szerintem ez már nem az a jpg motor ami anno megalapozta hírnevét...
Az 1"-os szenzorok alapvetően - raw-ból - ugyanazt tudják minden ilyen gépben, az optika minősége viszont nagyon különbözik.Szerk:
Valószínű azért mert nem fért bele. Nagyobb a szenzor, nagyobb és fényerősebb az optika, EVF, vakupapucs, dedikált vezérlőtárcsák, sok hely nem maradt a mókusvillantónak.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz -szabi- #61081 üzenetére
Azok a beépített vicces mókusvillantók nem sok mindenre jók. Feltétezve, hogy zömében nem "ződkocka" fotósok veszik hanem azok akik kihasználnak egy ilyen tudású gépet. Nekik egy vakupapucs sokkal hasznosabb.
Szerk: az LX100 nem zsebméret, más koncepció szerint tervezték mint az RX100-at.
A vaku témához, nagyon ügyes kisméretű rendszervakuk léteznek. Amit az LX100-hoz adnak az legalább olyan vicces mint egy beépített, tényleg csak arra jó, a specifikációban ki lehessen pipálni, hogy ez is van.[ Szerkesztve ]
-
Tin_Shield
őstag
válasz bubibaba31 #61012 üzenetére
Pedig a Nikonnak rég volt igazán jó kompakt gépe.
Ha nagy zoomot szeretnél akkor inkább Panasonic FZ300, sokkal jobb az optikája.
Ha kis méretben szeretnél - viszonylag - nagy zoomot akkor Panasonic TZ100.
De megfontolandó lehet egy olcsó MILC kit és mellé egy kit tele.
Bármelyik megoldás jobb képminőséget tud mint ez a két gép. -
-
Tin_Shield
őstag
válasz Perijon #60858 üzenetére
Az EOS-M rendszer elég gyerekcipőben jár, félszívvel állt be Canon a MILC vonal mögé, inkább a DSLR vonalat ütik még. Illetve a Fullframe vonalon próbálkoznak, mielőtt a Sony teljesen lenyúlja előlük az újdonságra fogékony fotósokat.
Nem rossz abszolút mércével persze a EOS-M100, de inkább másodgépnek egy meglévő Canon DSLR rendszer mellé tudom elképzelni.
De ez már inkább a cserélhető objektíves topikba tartozik -
Tin_Shield
őstag
válasz Wílson #60791 üzenetére
Létező probléma minden teleszkópos és szigetelés nélküli objektívnél. És nem csak a kompaktoknál, a cserélhető objektíves gépeken is. De azért túlzottan aggódni nem kell miatta, minimális odafigyeléssel (pl. lefújni/törölni időnként az objektív tubusról a port, főleg kikapcsolás előtt, mielőtt visszahúzódik az egész hóbelevanc a vázba), normális körülmények között nem hiszem, hogy problémád lesz.
Az XF10-et nem ismerem, magamnak nem is vennék a - szerintem - "buta" látószög miatt, a Fuji topikban talán tudnak segíteni
-
Tin_Shield
őstag
válasz Wílson #60784 üzenetére
A Canon színeket nagyon sokan szeretik, a jpg motort is.
Szerintem nem felejtős, elég jók a specifikációk, ha EVF nélkül meg tudsz lenni. A korai tesztek nem voltak hasraesve az AF teljesítményétől (pontosság és gyorsaság), ennek azért utána kell nézni ha fontos számodra, de lehet ezt firmware-rel orvosolták azóta.