Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Robitrix

    senior tag

    válasz lezso6 #15 üzenetére

    Ebben biztos vagy, mert én nem..... Nem dereng, hogy régebbi procik megtáltosodtak volna és elkezdtek használni olyan utasítás készleteket, amiket az alkotásuk után találtak ki. Például az az AMD FX procik első verziói csak az SSE 3-as utasítás készletet ismerték. valamikor az FX-8xxx-es CPUknál jelent meg az SSE 4. Emlékszem, hogy mikor megjelent a Warzone 2020 márciusában az első hetekben simán elszállt a program a kódban levő SSE 4 utasítások miatt, amiket a FX-8xxx alatti CPUk nem ismertek. Aztán a játék frissitésnél már belenyultak a kódba, hogy ne legyen benne SSE 4-es utasítás. és azóta van SSE 4.1, SSE 4.2 megy AVX, AVX-2, AVX-512..... Az azóta az AMD által kitalált utasít készleteket fel se tudom sorolni. Az biztos, hogy az első X86-s CPU-nak volt kb 70 féle utasítása. És ezek jelentős része duplázva volt mert létezett 8 bites és 16 bites verzió. Egy mai CPU nagyjából már 800-900 féle utasítást ismer. Az a gyanum amikor megadnak minimum procikat egy játékhoz az néha nem csak a teljesítmény hátrány miatt van, hanem azért, mert a túl régi CPU nem ismer későbbi utasítás típusokat. Ha ki akarják használni a procik újabb lehetőségeit nem lehet mindent egy 10-15 évvel ezelötti gépi kódra fordítani. Csak azért, hogy kompatibilis legyen a kód.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz lezso6 #18 üzenetére

    igen arra gondoltam... a megszokás.. :) a vektor utasítások jellemzően a régi szuperszámítógépekre voltak jellemzőek. ott használták az egyszerre ugyan olyan utasitás párhuzamos végrehajtását ugyan olyan adatokon. Ma erre leginkább GPU-t használunk vagy valamiféle gépbe kerülő grafikus gyorsítot(tesla, HP, intel, NVIDIA és egyéb). A mai szuper számítógépek gyakran hagyományos X86-os CPU-k tömegéből és egy jó adag GPU-ból állnak. A GPU bizonyos értelmeben vektoros proci. Hiszen a GPU pont azt teszi, hogy egyszerre dolgozik pixelek ezreivel és azokat számolja egszerre. Mára persze már nem csak grafikát számolnak vele, hanem minden féle olyan feladatot, hogy egyszerre lehet sok ezer párhuzamos müveletet végre hajtani sok egyforma adaton.

    [ Szerkesztve ]

  • Robitrix

    senior tag

    válasz lezso6 #22 üzenetére

    nem azt mondtam, hogy támogatni fog újakat. Viszont a mikrokódtárba van beleirva, hogy kell egy CISC utasitást felbontani RISC utasítások tömegére. A proceszorok végrehajtó egységei RISC utasításokat hajtanak végre belül. A procik egyre bonyolultabb cél feladatra megalkotott CISC utasításokat képesek végre hajtani. Ezért is kompatibilisek egymással az X86-os CPU-k akár egy intel alkotta utasítást hajt végre vagy akár egyy AMD által kitalált utasítást. Alpvetöen a procik akkor kezdtek egymástól jocskán eltérni, mikor az Intel megalkotta az Intel MMX utasitás családot támogatni a fixpontos multimedia utasításokat. Amit viszont már nem osztott meg. részletekben az AMD-vel. Ez egy 60-70 új utasításból álló család volt. Na erre válaszul alkotta meg magának az AMD a 3DNow utasításokat. Ami egy hasonló feladaotkat megoldó 21 utasításbpl álló család lett. Aztán azota családok sorozatait adják ki. Viszont mivel egymással kompatibilis X86-os CPU-t gyárt mind a kettöt muszáj úgy megcsinálni a CPU-t, hogy végrehajtsa az egymás utasításait is. Így simán leemulálják a másik utasításait a saját megoldásukban. De belül a mikroprogram tárban már simán eltérő lehet a RISC utasítások sorozata a két gyártó közt, amikor végre hajtanak egy bonyolult CISC utasítást. Ráadsául hardver szinten is eltérnek a procik egymástól. Ezért is van, hogy számít, hogy milyen gépi kódra forditanak le egy programot. Létezik AMD procira optimalizált kódot fordító program, ami olyan kódot generál, ami AMD procin fut hatékonyabban. És fordítva. Az olyan kódot, amit eleve Intel procira optimalizálnak általában az intel proci jobban hajt végre. Így simán benne van a pakliban, hogy egy bonyolult CISC utasítást mondjuk egy Intel proci 117 gépi ciklus alat hajt végre, addig egy AMD procinak 123 gépi ciklus kell. Persze fordítva is igaz. Lehet, hogy egy AMD 3dNow akárhányas utasitást az AMD hajt végre 67 gépi ciklus alatt az intel procinak meg 71 gépi ciklus kell hozzá. Ez úgy 20-25 éve elég homályos terület. Az biztos, hogy lesni kell egymást, hogy ki mit használ mert ha valaki új utasításokat csinál, akkor azt a másiknak is tudni kell végrehajtani még akkor is ha nem egyforma a hardver és nem egyforma a megoldás az utasításnak a mikroprogram szinten.

  • azbest

    félisten

    válasz lezso6 #15 üzenetére

    A bios tartalmazza a microcode-ot és oprendszerben is be lehet tölteni még. Viszont valsz egy alapverziót maga a cpu is tartalmaz. Nem mintha muszáj lenne, viszont a pentium pro procitól kezdve azért tettek szoftvert a cpu-ba, hogy a szerzői joggal így is védjék a klónozástól a terméküket.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés