Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz velizare #72 üzenetére

    z üzemanyag részhez annyit, hogy 5 éve még hír volt, hogy egy új atomtengeralattjárót már nem kell megtankolni a 25 éves szolgálati ideje alatt

    Az atommeghajtású tengeralattjárókat 10-30 évig nem kell "megtankolni" (csak a személyzet élelmiszer utánpótlása miatt kell ~3 havonta kikötniük), csak egy "apróságot" elfelejtesz. A tengeralattjárók meghajtását egy hajócsavar végzi, amit a reaktor által termelt gőz által forgatott gőzturbina hajt meg. Ami hajócsavar pedig egy közegben, a tengerben "vágja" előre magát. A világűrben nincs ilyen közeg, szóval hiába forgatsz egy csavart folyamatosan, nem fogsz egy pindurit se előre haladni. Vagyis marad az akció/reakció elv, ami azt jelenti, hogy valamit felgyorsítasz nagy sebességre (jellemzően kitáguló gázt, vagy a lent említett alternatívánál töltött vagy töltés nélküli részecskéket), és az ad le tolóerőt. De ugye ez üzemanyag... A reaktor ettől még jó dolog, hogy pl. hidrogént felhevítve adjon le tolóerőt (az amerikai és szovjet tudósok létre is hoztak ilyet, az amerikait működés közben is tesztelték, Kiwi volt a neve, az űrbéli alkalmazásra szánt típus a NERVA névre hallgatott), vagy az ion-hajtómű számára termelhet energiát. De a tolóerőt önmagában nem lesz képes előállítani.

    Lehet ezt még ragozni, például az atomreaktor hűtése is érdekes tényező, lévén a tengeralattjáró esetében ott van a tengervíz, mint kíváló hűtőközeg, szóval annak a 20-50MW hőnek a leadása még nem akkora probléma. De a világűrben ugye csak kisugározni tudod a hőt. Viszonyításképpen az ISS Alfa EATCS radiátorai 70kW hőenergiát képesek maximum leadni. Szóval el lehet képzelni, hogy egy nukleáris tengó szintű reaktor hulladékhőjéhez mekkora radiátorokra lenne szükség...

    Lehet tényleg meg kéne írnom azt a cikket, alapozásnak elkezdve az űrbéli meghajtás alapjaitól. :)

Új hozzászólás Aktív témák