- 2,5 gigabites hálózati switch jött a QNAP gondozásában
- 360 Hz-et ígérő QD-OLED monitorral rukkolt elő a ViewSonic
- Nem a vámokra fogná, de felemelné az iPhone-ok árait az Apple
- Egymásra licitálnak a kiadók, hogy kihasználják a GTA VI késését
- A GEEEK új házainak nem lesz gondja a szellőzéssel, és az áruk sem vészes
- Milyen házat vegyek?
- Milyen videókártyát?
- Apple asztali gépek
- Milyen RAM-ot vegyek?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Intel Arc Battlemage B570/B580
- HDD vs SSD: Ki nyer 2025-ben? – Tech Percek #4
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
Új hozzászólás Aktív témák
-
P.H.
senior tag
De az L2 cache közös adat/kód-gyorsítótár. Ha valami nincs a kért L1-ben, akkor a request továbbítódik az L2-kezelőnek. Ha az sem találja, akkor megy ki a memória felé a kérés.
Viszont az következőt nem értem: az Intel és az AMD is csoport-asszociatív cache-t használ L1és L2 szinten, bővebben[link]. Ha ezt jól értelmezem, akkor ez a direkt mapping továbbfejlesztése, és pl. ha van 512 MB főmemória, és a 64 KB-os L1 cache 2-way set associative (mint pl. a Bartonban), akkor minden egyes 1 MB-ből egyszerre 128 byte lehet az L1-ben? Vagy a mapping dinamikus?
[MOD] Vagy lehet, hogy az L1 az L2-t képezi le?
[Szerkesztve] -
shev7
veterán
En meg tanultam
[link]
Oldalt a kovetkezo tema a Harvard architektura, arrol is van egy rovid leiras, es akkor megerted mirol beszeltem.
Erdekes ez a wikipedias cikk, mert ebbol a megkozelitesbol meg nem hallottam a neumann fele szuk keresztmetszetrol. Es mint irtad is, eleg nehezen lehetne megvalositani.
MOD: en a linkben emlitett megkozelitesrol beszeltem, mivel az mar a ''kezdeti'' idokben is megvalosithato lett volna.
[Szerkesztve] -
L3zl13
nagyúr
Nem tom, de ha arra gondolunk, hogy a memória és a proci nincs szétválasztva, és azonos órajelen megy, hogy ne legyen bottleneck, akkor 1GB-s L3, L4 vagy nemtommilyen cache kéne a gépekbe? Szvsz ez technológiailag nem megoldható.
Másik, hogy a Neumann Bottleneck kifejezés még a 70-es évekből származik, azóta több változás is történt ezügyben.
Pl azóta a procik magja és külső oldala (FSB) nem azonos órajelen fut. Már ezt sem lenne gazdaságos megoldani. Azt is láthattuk már a múltban, hogy mennyivel problémásabb az FSB-t növelni, mint a magórajelet.
Azóta van a procikban cache, méghozzá legalább 2 szintű, és viszonylag nagyméretű, amelyeknek találati aránya 90% fölötti, tehát legtöbb alkalmazásban nagyobb méretű magórajelen futó, és közvetlen elérésű memória nem gyorsít jelentősen egy bizonyos méret fölött.
És végül azóta jelentősen változtak a programnyelvek. Az újabb nyelvekben írt progikban már kevésbé jelent szűk keresztmetszetet a memória sávszélesség.
Persze, valószinűleg pont azért fejlődtek ebbe az irányba az újabb nyelvek, hogy minél inkább kiküszöböljék a bottleneck negatív hatásait.
És akkor még vegyük számításba azt is, hogy az AMD által alkalmazott (és tudtommal mások által is tervbe vett) integrált memóriavezérlő egy újabb lépés ennek a bottlenecknek a megszüntetésére. -
ngabor2
nagyúr
rendelkezésre állása a korban nagyon jónak számított, hetente csupán néhány órányi kieséssel működött.
ma ez is ''megmosolyogtató'', mikor pár perc kiesés esetén is az ember a haját tépi... -
L3zl13
nagyúr
Érdekes, de akkor miért nem csinálnak jobbat...
Szvsz nem rontja valaminek az értékét, hogy sok évvel a feltalálása után elavul...
Mellesleg a Neumann architektúrának asszem csak egy része az, hogy a proci és a memória el van választva egymástól. Márpedig a Neumann Bottleneck erre vonatkozik.
[Szerkesztve] -
shev7
veterán
Szep dolog megemlekezni a regi szep idokrol. De ha tudnank, hogy ezek a gepek milyen mertekben vannak hatassal a mai szamitastechnikara, neha azt gondolom jobb lenne elfelejteni... (Csak egy pelda. Amit mi Neumann architekturanak hivunk/hivtunk, es olyan buszkek vagyunk ra, azt nyugaton Neumann's bottlenecknek is hivjak.)
-
Grafiqs
őstag
válasz
macilaci78 #28 üzenetére
És mekkora ugrás volt a Doom II. és a Duke Nukem 3d között. Mert a Doom II. mint tudjuk valójában 2D-s játék volt. Az első fps amit valóban 3D-ben lehetett játszani a Duke volt.
Retrofíling rulez. -
macilaci78
nagyúr
Duke Nukem 3D, ma is megy, fel van nyomva a melóhelyen a Quake I-el, és a DOOM I-el egyetemben: CD-n rajta, be, megosztani, helyi hálón onnan nyomjuk! Naggyon dúúrva!
Mint amikor az egyetemi könyvtárban körbe jár az USB-s vinyóm 3 perc alatt felmegy a komplett telepített Call of Duty United Offensive és azt nyomjuk lanba. Van, aki Honfoglalózik, van, aki chatel, mi meg CoD-ozunk...
Basicban meg Turbo Pascalba én is verhetetlen voltam ezelőtt 10 évvel, 13 évesen, na de azok az idők rég voltak. Volt, amikor anyánk hazahozta a melós Com64-et is, két gép otthon, két csúcskategóriás gépés lanba nyomtuk! Ezt a luxust!
És tudjátok, mi a vicc, hogy amikor a Com128 újdonság volt, és ász a maga idejébe, na most egy olyan színvonalú gépet megvenni és azt szintentartani! Nem tudom, hány magánember engedheti meg magának!
Öcsémmel ketten egy lövöldözős pályán egymásnak háttal beálltunk, autotűz be a joystick-on, majd el ebédelni, mire visszaértünk, legyilkoltunk fejenként 1000-1200 pacmant.
Mai elvárás: ne fagyjon ki az oprendszer, ne legyenek framek a játékban, stb. Annó nekem is volt, hogy kifagyott a Com128... Na de nem azért, mert telesz@rta valami a rendszert, vagy vírusos lett, vagy épp a vírusírtó, tűzfal, monitorozó szarok, stb-k fogták a gépet!
Az még a szomorú, hogy azért nem ruházok be egy komolyabb mobiltelcsire, mert nincs kedvem azt is a vírusoktól, meg fapaciktól takarítani, az illetéktelen behatolókat kifelé rúgdosni. Csak a baj, hogy mire a 3510i-m szétesik, addigra csak ilyenek lesznek és ki tudja, ezt is majd lehet kapni installált vírussal is, mint vinyót?
[Szerkesztve] -
Grafiqs
őstag
Ellenben ha megnézed a fejlődés irányvonalát akkor nem is nagyon lehet számítani nagy bejelentésre. Pölö gondolok itt a mindenből kettőt, négyet elvre. Igazándiból ugye nem nagy lépés. Nem kell rá közel sem akkora energiát fordítani mint mondjuk az XT-ről a 286-osra váltáshoz.
Mert ez egyszerűbb olcsóbb. És marketing szempontból jobban eladható. Mert több meg nagyobb meg stb. Imho ezért is álltak le a megahertzek folyamatosan égbe nyúló emelésével is. Leszámítva a technika korlátait, persze. De már nem tud akkor különbséget mutatni, hogy egy dobozon most 3,2Ghz vagy 4Ghz szerepel. Legyen inkább kettő az előbbiből és nézze csak a user, hogy mekkora nagy dolog. Szerintem parasztvakítás.
És véleményem szerint ebből kiutat csak egy gyökeres szemléletváltás hozhat. Mármint a fejlesztők részéről. -
L3zl13
nagyúr
''Vagy a régi Prince of Persia. ... És ez az amit én ma nagyon hiányolok...''
Szvsz pont ugyanez a hiányérzet, amit manapság érzünk az új bejelentésekkel kapcsolatban mind HW mind SW részen...
A folyamatra vissza tekintve fantasztikus a fejlődés, de ez egyes fejlődési lépések nem tűnnek túl lenyűgözőnek. Mostanában nem nagyon rémlik semmi, ami ugrásszerű változás lett volna. -
L3zl13
nagyúr
Én azért ennyire nem vagyok retro, de PSX játékokat gyakran nyomok emulátorral, és nemrég előkapartam a Revenant című 97 körüli RPG-t, és egyátalán nem zavart a grafika.
Mondjuk azért van egy pár DOS-os játék, amin még ma is lazán el tudnék játszogatni órákat. Pl X-Com, Dune, Ascendancy, Heroes II... -
Grafiqs
őstag
Vagy a régi Prince of Persia. Még XT-n. Sárga Herculesen, mekkora élmény volt. És micsoda programozói zsenialitást kívánt a megírása. És ez az amit én ma nagyon hiányolok. Az alaposság, odafigyelés és optimalizálás szinte tökéletes hiánya. Mindent alárendelnek az úgynevezett gazdasági érdekeknek. Amik persze elég hamisak (is lehetnek).
L3zl13: Akkor nézd onnan a dolgot, hogy nem is oly rég, mondjuk 15-20 éve mekkora kiváltság volt ha valakinek otthon lehetett egy gépe. Amit persze általában a szülők vásároltak, és általában munkára és kevéssé szórakozásra használtak. -
L3zl13
nagyúr
Valahol értem mit mondasz. De épp ez az eszméletlen fejlődés, ami nem csak folyamatos sebességnövekedést, meg tranzisztorszám növekedést takart az, amiért manapság már többet várunk egy generációs ugrásnál, mint hogy hozzáraktak egy kis cachet, vagy megváltoztatták a tokozást csak azért hogy még több áramot vehessen fel a proci, ami már ígyis majdnem annyit fogyaszt mint anno az ENIAC...
Ugyanakkor folyamatosan hallani az igazán szenzációs technológiákról, amelyek ugrásszerű változást (és nem csak gyorsulást!) okozhatnának, de a gyakorlatban ezek még mindig váratnak magukra. Ezért vagyunk talán kicsit csalódottak az új bejelentések láttán. -
Grafiqs
őstag
-
Bgs
senior tag
Számomra oly csodálatos dolog, tud lenni hogy az ember milyen fejlődésen tud keresztül menni.
Sajnos az ember nem fejlodik semmit, sot gyakran inkabb vissza. Viszont a tudasanyagunk es a technologiank az valoban gyorsan fejlodik. Azt azert nyugodtan kijelenthetjuk, hogy a tudomany es a technologia (eddigi) aranykoraba szulettunk bele...
Szerintem az tudja csak igazán értékelni a jót aki tapasztalta a kevésbé jót.
Ez az elet minden teruleten igy van... szerinted naponta hanyan gondolnak bele, hogy milyen ertek az, hogy van hol aludnia, folyik a viz a csapbol es hasonlo 'banalis' dolgok.... -
Grafiqs
őstag
válasz
macilaci78 #11 üzenetére
Hm... tényleg. És azon még programokat írni sem volt egy nagy truváj. Legalábbis nekem aki nem vagyok egy programozó zseni, de 64-en +4-en még egész használható kis cuccokat tudtam készíteni.
De álljunk meg egy pillanatra. És gondolkodjunk el...
60 év.
Ennyi idő alatt jutottunk el az ENIAC-tól a mai gépekig. Micsoda fejlődés. Számomra szinte a lehetetlen kategóriát ostromolja. Fantasztikus mérvű a fejlődés. Vagy nézzük egy picit más szemszögből. Mennyire fel tudnak-tudunk háborodni azon, hogy kijön egy új fejlesztésű bármi. Bármi lehet egy új videókártya vagy bármi féle alkatrész. És ez az alkatrész nem tudja a ShaderModel akárhányas verzióját csak egy picit kevesebbet és a legújabb játékokban esetlegesen valami apró effekt nem jelenik meg. És amikor ezen háborgunk akkor gondoljunk vissza oda, igen az ENIAC-ra. (Amiről sokan azt sem tudják, hogy eszik vagy isszák.) Ott ahhoz hogy új parancssort lehessen kezdeni újra kellett kábelezni a gépet. És még csak monitor sem volt, hanem csak lyukkártya.
Számomra oly csodálatos dolog, tud lenni hogy az ember milyen fejlődésen tud keresztül menni. És oly lesujtó tud lenni a gondolat, hogy vannak akik abszolut nem tudják értékelni azt a mi most van, illetve nekik van. Mindíg csak a jobb. Szerintem az tudja csak igazán értékelni a jót aki tapasztalta a kevésbé jót.
Nah, érzelgés off. -
Arius
aktív tag
Hm és csak 170kilowattot fogyasztott... enermax tápja volt vajon?
-
padee
tag
Ezt is megeltuk.
en anno egy ZX Spectrumon kezdtem, meg most is mukodokepes. -
macilaci78
nagyúr
Közben árazzuk már be a kifogástalan állapotú, gyári csomagolású Commodore 128 + Floppy Drive-omat...
Az egész faluban csak kettő volt belőle akkoriban, minden játék C64-en volt meg mindenkinek, le kellett butítanom a 128-amat!Na meg amikor havernak szalagon volt meg a cucc, nekem meg scak floppy-m volt, vittem át hozzá az FDD-t: 8 évesen szép kis pakk volt az!
Istenem, a Lady Tut.... -
Elrood
őstag
Azért az ENIAC és társaik teljesen más korszak volt, mint amit ti itt emlegettek
.
Lyukkártya, monitor nem is létezett, helyette lyukkártya, vagy mátrix nyomtató nyomta ki az outputot. Szobányi gépek, stb. (Persze később jött a monitornak nevezett valami, meg a mágnes szalagok, etc.) -
BOBO6
aktív tag
válasz
JagdPanther #6 üzenetére
Szintúgy
-
JagdPanther
aktív tag
nem is tudtam h ugyanakkor ünepelhetjük a születésnapunkat, ENIAC és én
-
-
Zebu
addikt
Sokszor visszasírom a Commodre +4 és a 286-386os időket.
Emlékszem anno a 80MB-os HDD-men a 386DX-emen több, mint 120db játék volt. Annyi ,hogy a játékok könyvtár alatt már alkönyvtárakat kellett létrehoznom, hogy megtaláljam őket. A leghosszabb is a legűberdurvábba grafikájú játék az Alone in the Dark első része volt a maga 5MB-jával és egy Indiana Jones IV kalandjáték.
Azok voltak a szép idők.
Bár mondjuk ezt nem lehet 1 lapon említeni a mainframe-ekkel!
[Szerkesztve] -
ftc
nagyúr
Mindig jo ilyet olvasni,legalább nem felejtjük el honnét indult az egész...
-
nofene
aktív tag
Bizony bizony a dicsőséges múlt... Happy B-Day ENIAC!!!
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ph Hatvan évvel ezelőtt mutatták be az egyik első általános célú elektronikus számítógépet.
- ÚJ ! AMD Ryzen 7 9800X3D 16x4.7GHz Gamer PC 2025-Ös RX 7800XT 16GB 32GB DDR5 1TB SSD 850W 2ÉV GAr!
- Office PC/Gamer alap: I7-8700 II Garis ASRock H310CM-DVS II 16 GB RAM II 250 GB SSD
- ÚJ ASUS B760 Core I5 14400 Gamer ErőmŰ PC 32Gb RAM 1.0TB SSD ASUS PRIME RTX 5070 12GB DDR7 2ÉV GAR
- Gamer PC R7 5700x 8/16 4.6ghz 2x16 32gb 3200mhz ram, rtx 3070, 1tb m.2 ssd
- AMD Ryzen 9 3900X / RTX 3060Ti / 16GB DDR4 RAM / 500GB SSD + 1TB HDD konfig eladó jó áron
- Lenovo Thinkpad P1 gen1, gen2, P52s FHD, 4K oled touch
- BESZÁMÍTÁS! ASUS ROG B450 R7 5700X 16GB DDR4 512GB SSD RX 6700XT 12GB DeepCool CC560 Seasonic 650W
- Azonnali készpénzes GAMER / üzleti notebook felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- Samsung Galaxy A04 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- DELL Universal Dock D6000 docking station (452-BCYH) (DisplayLink)
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest