Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz proxyproxy #57 üzenetére

    Egészen téves következtetéseket sikerült levonnod.

    1.) A Chicago Sun-Times, ahogy a sajtó legtöbb szereplője igazán nehéz időket él. A hagyományos offline sajtóból egyre nehezebb megélni, de az online piac is túltelített. Az átmeneti tüneti kezelést a költségek csökkentése jelenti, így nem csoda, hogy egy 20 fős profi fotósokból álló gárdát szétszórnak (mellesleg megkérdőjelezhető, hogy az utóbbi 10 évben miért volt szüksége egy regionális lapnak ennyi fotósra, így is túl sokan voltak).

    2.) A sajtó számára a képanyagok java része eddig is hírügynökségi forrásból származott. A kirúgott fotósok átcsorognak az AP, AFP meg a többiek égisze alá és majd onnan dolgoznak. Esetleg vállalják a szabadúszó életet. Ez nem a sajtófotó halálát jelenti, hanem azt, hogy egy helyi lap már nem képes arra, hogy fenntartson egy HATALMAS fotós gárdát. A Chicago Sun-Times napi cirkulációja 312,274 példány ami nem olyan nagy szám tekintve, hogy a megjelenési területének számító Illinois állam 13 milliós lakossággal bír. Arányaiban ez olyan, mint itthon a nyomtatott sajtó szebb napjaiban egy nagyon nagyon népszerű napilap. Nálunk tudod mikor dolgozott utoljára egy vezető napilapnál 20 teljes állásban foglalkoztatott fotós?

    3.) Pár éven belül kihalnak a komolyabb gépek? Ez ellent mond annak, hogy az Olympus meg a Canon is az üzleti év kellős közepén alakítja át a gyártási stratégiáját reagálva az okostelefonok robbanó terjedésére. Az Olympus teljesen leállította a V-sorozatba tartozó kompaktok gyártását, amik eddig a legolcsóbbak voltak a portfólióban (jellemzően 200 dolláros gépek). A Canon is kevesebb hangsúlyt fektet az olcsóbb kompaktokra, mert egyetlen év alatt 40%-os visszaesést könyvelhetett el, miközben a DSLR piac nagyjából stagnál (azaz pont ez az amiben még boldogul). Az Olympus is inkább specializálódik, mert a búvárkodáshoz, túrázáshoz szánt Tough sorozat jól fogy a kompaktokból, de a fő hangsúly ezentúl a MILC piacra kerül és pletykálják, hogy a DSLR/SLT kategória felé is nyitna (talán a régi 4/3 rendszerű E-sorozat éledne fel valamilyen formában).
    Pont nem a "komolyabb" gépek halnak ki, mert szárnyal a MILC piac és a DSLR sem haldoklik (bár ez nem is növekszik jelenleg).

    Ha valami kihal, az pont a sok olcsó kompakt, amit egy laikus szemében teljesen jól pótol egy aktuális iPhone vagy Samsung Galaxy S modell. Tekintve a technikai fejlődés ütemét, ez nem csak a laikusok szemében lehet reális pár év múlva, hanem a konzervatív fotósoknak is be kell látniuk, hogy szenzor és objektív méret ide vagy oda, de a mobilok behozzák a 200 dolláros kompaktokat technikai fejlettségben. Hamarosan.

    4.) A fotós oldalakra nem adunk. A Flickr-en az utóbbi években a TOP5 fényképezőgépben első négy helyen valamilyen iPhone modell áll és az ötödik a Canon EOS 5D II (ami kapásból egy félprofesszionális gép és a hatodik a Canon EOS 7D, ami meg az APS-C szenzorméretű DSLR-ek között egy erősen haladó darab). Mit jelent ez? Eltűntek a profik a Flickr-ről? Részben igaz, mert sorra távoznak az 500px-re, de igen nagy tábor ott van még. Mit jelent akkor ez? A Flickr alkalmazás megjelent iPhone-ra és sokan egyszerű tárhelynek tekintik a szolgáltatást, nem egy fotós szakmai portálnak. Főleg most, hogy mindenkinek 1 TB tárhely jut ingyen. Régen pedig a Flickr volt a világ legnagyobb fotós SZAKMAI portálja... mára a dilettáns vezetés és a Yahoo átszervezései miatt ez szertefoszlott. De az egykori kemény magot megtalálod 500px-en. Oda (még) nem lehet mobillal feltölteni.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz proxyproxy #72 üzenetére

    Mi az, hogy baj a stagnálás? Az iparági szereplők java része összetenné a két kezét, hogy ezt elérje a veszteségek helyett. Mondj a luxusiparon kívül mást ami a jelenlegi gazdasági helyzetben még képes a válság előtti szintet hozni. Az Olympus is csak veszteségben fürdik, mert bár Ázsiában az egyik vezető gyártó a MILC fronton, de az európai és amerikai piacokon már-már a kivonulás réme fenyeget (a 24/7 Wall Street elemzése szerint az Olympus egyike lesz annak a 10 márkának ami 2014-ben eltűnhet az amerikai piacról).

    A MILC piac pedig a növekedése ellenére a gyártóknak még mindig nem hoz különösebben nagy profitot. A Sony ez alól az egyik kivétel, mivel a világ egyik legnagyobb alkatrész (főleg szenzor) beszállítója más gyártóknak (Nikon, Pentax, Hasselblad és most már az Olympusnak is gyárt) így ő közvetve, de a többiek sikeréből is profitál. Viszont a Sony televíziós és szórakoztatóelektronikai részlege meg veszteséget veszteségre halmoz és csak a fotóiparból befolyó bevétellel sikerül stagnálnia.

    Szóval jelen esetben ez a szó nem azt jelenti, hogy valami rossz történik, hanem azt, hogy igen is nagy eredményt érnek el. A fotóipar főleg amiatt vergődik, mert az embereknek nincs pénzük fényképezőgépekre. Aki stagnálva tud kivárásra játszani amikor megint lehet boldog-boldogtalannak lenyomni a torkán a gépeket, akkor az valamit jól csinál.

    Egyébként meg annyira aggódsz a fotóipar miatt, miközben az elmúlt évtizedekben fenemód jól teljesítő gyártók miatt lett belterjes a fotóművészet. Minden hülye meg tud venni egy komolynak tűnő gépet amitől már rögtön művésznek hiszi magát. A fotós portálokon is ezért van akkora beltenyészet. De ez nem jelenti, hogy az igazi fotóművészek és elsőrangú sajtófotósok kevesebben lennének. Csak a hülyékből lett több. Túl kell látni rajtuk és kész.

    Ahol tömeg van, ott birka csordák ki fognak alakulni, ha tetszik ha nem. Én gyerekként szegény voltam, de meg tudtam magamnak venni egy kezdő felszerelést. Kisegítettem apám műhelyében meg ahol tudtam kuporgattam a pénzem. Nem úgy ment, hogy felmegyek egy webshopba, még a hitelt is a fotelből intézem, aztán másnap nálam a gép. Frászt... évekig gyűjtögettem. Meg is becsültem aztán azt ami van. Nyersanyagot is, meg a gépet is. Meg persze a pillanatot.

    Ez a baja a fotóművészetnek, nem az, hogy ki mivel fotóz.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz proxyproxy #75 üzenetére

    Nem ugyan arról beszélünk. Egy dolog, hogy sok a hülye, de az 1970-es években is sok volt a hülye, meg az 1930-as években is sok volt a hülye. Bárki kiállhat a nagy porondra és mondhatja, hogy "Nálam az igazság, gyertek utánam!", aztán mindig akadnak majd olyanok akik utána mennek. Főleg az internet korában, ahol sokan vannak abban a téveszmében, hogy a Facebook és Flickr oldaluk követőinek meg a seggnyaló, semmitmondó, suta kommenteknek a száma tesz valakit jó fotóssá. Miközben lehet találni olyan mobillal fotózókat és Instagram usereket, akik nagyon jól művelik és kalapom emelem. Ez nem ennyire fekete-fehér.

    A szakma halálát nagyon korai vizionálni. A legjobb fotósok java része nincs jelen sem 1x-en, sem Flickr-en, sem 500px-en vagy hazai viszonylatban a Fotózzon, de valószínűleg ezen a fórumon sem. Ezekből levonni azt a következtetést, hogy a fotóművészetet már csak hülyék irányítják. Hát botorság.

    Meg az is, hogy meg akarjuk mondani mi a művészi és mi nem. Amit mi annak tartunk (bármi is legyen az) egy-két generációval korábban mások is hulladéknak tartották. A fotónak is évszázadnyi küzdelmébe került, hogy elismerjék művészetként. Érdemes például Susan Sontag esszéit elolvasni a fénykép általi tudatrombolásról és a hamis tapasztalatokról. Akkoriban tényleg úgy tartotta a művészet "krémje", hogy a fotó kártékony. Susan később összejött Annie Leibovitz-al és ezeket az esszéit is visszavonta, átfogalmazta, megbékélt a fotóval, de érdemes azért elolvasni, mert közel sem alaptalan és néhol érthető az a félelem ami vele szemben kialakult a 19. és 20. században.

Új hozzászólás Aktív témák