- A régi node-okra koncentrál a szankciók miatt Kína
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Melyik tápegységet vegyem?
- HP notebook topic
- LG LCD és LED TV-k
- Házimozi haladó szinten
- Gaming notebook topik
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Olcsó sportkamerák (GoPro alternatívák)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Hirdetés
-
Free Play Days 2024 - 17. hét: Railway Empire, Prison Architect
gp Extraként a TramSim: Console Edition című játékot is kipróbálhatják az érdeklődők.
-
Olcsó 5G-s ajánlatot nyújt a Realme Indiának
ma Megérkezett a Realme C65 5G, az első készülék a MediaTek Dimensity 6300-zal.
-
Rossz üzlet az EV-kölcsönzés
it Küszködik az EV-kölcsönzés miatt a Hertz Global, még több EV-t adnak el.
Új hozzászólás Aktív témák
-
nevemfel
senior tag
A gazdaság, termelés, fogyasztás ciklikusan változik, mindig is így változott, és ezután is ez várható. Semmi újat nem látok ebben a hiányban. Aktuálisan ezen termékek hiányoznak a piacról, lesznek ellátási problémák, aztán majd valahogy megoldódik.
Forget your troubles, c'mon get happy
-
nevemfel
senior tag
válasz #56573440 #27 üzenetére
Es ez serulekenyebb mint valaha.
Én úgy látom, hogy ez az ellátási rendszer a legjobb, ami valaha is volt, mind térben, mind időben. Hol, mikor láttunk utoljára éhínséget a bolygó ezen felén? Hol és mikor láttunk olyat utoljára, hogy emberek fagytak meg tömegével, mert nem volt fűtőanyag? Hol és mikor láttunk olyat, hogy emberek úgy hullottak, mint a pestisjárványok idején. A Covid a kanyarba sem volt még a 100 évvel ezelőtti spanyolnátha-járványhoz képest sem. A Covid mizéria is annyiban befolyásolta a ellátórendszert, hogy pár hétig, egy-két hónapig hiány volt néhány háztartási cikkből, meg tartós élelmiszerből, és ennyi idő kellett csupán ahhoz, hogy a rendszer alkalmazkodjon a megváltozott helyzethez.
Az ellátási rendszerek, a gazdaság, a kereskedelem a rendszert üzemeltetők szempontjából mindig is bonyolultak voltak, amit egyetlen entitás nem képes átlátni és kontrollálni (emlékszik még valaki a központi árszabályozásra? ). Ezért is működnek elosztott rendszerként.
Mostanában nagy divat a kapitalizmust bírálni, de még senki nem tudott előjönni ennél jobb rendszerrel, az elméleti okoskodásokon túl.
A kapitalizmus marhára nem hibátlan rendszer, de árubőség tekintetében sokszoros köröket ver rá más, valóságos rendszerekre. Az meg természetes, hogy a kapitalizmus nem képes felvenni a versenyt a fejekben megálmodott utópikus elképzelésekkel.
[ Szerkesztve ]
Forget your troubles, c'mon get happy
-
nevemfel
senior tag
válasz #90088192 #32 üzenetére
Épp az önszabályozó, elosztott, szabályozott, de megfelelő szabadságfokkal rendelkező rendszerek azok, amelyek adaptívak. A központosított rendszerek pedig azok, amelyek stabilitás esetén relatíve hatékonyan tudnak működni, viszont a nagy változások alatt összeomlanak.
Forget your troubles, c'mon get happy
-
nevemfel
senior tag
válasz #90088192 #36 üzenetére
A gyors piaci alapon működő önszabályozó rendszer saját instabilitást képes fokozni, a gyors kompenzalasokkal.
Így van, a kvázi kontrollálatlan szabadpiac komoly túltermelési válságokat, és összeomlásokat produkált a múltban, a legnagyobbat 1929-ben. Ugyanakkor a mai berendezkedés, ahol az állam az újraelosztás 30%-60%-áért felelős, kiegészítve a központi jegybankok monetáris kontrolljával, "kontroll nélküli" szabad piacról nehéz beszélni, abban az értelemben, amilyen a piac volt 100 évvel ezelőtt.
Forget your troubles, c'mon get happy
-
nevemfel
senior tag
válasz #90088192 #38 üzenetére
De az ellátási lánc gyakorlatilag a vad kapitalista alapokon működik, senki nem mondja meg mennyit raktározz, vagy gyartsál.
Senki nem "mondja meg", hogy ki mit hol gyártson, de a vámokkal, az állami beruházásösztönző támogatásokkal, a különféle adókkal és adókedvezményekkel, egyéb gazdaságpolitikai eszközzel mégis csak van valamiféle ráhatása az államnak a termelésre.
Forget your troubles, c'mon get happy
-
nevemfel
senior tag
válasz #90088192 #40 üzenetére
Nálunk nincs üzemanyaghiány, adbluehoz nem értek. Ez inkább brit dolognak tűnik.
Egyébként nem tudom elképzelni azt, hogy az adblue hiánya miatt összeomljon egy egész ellátórendszer. Ha kell, az állam fogja kötelezni a gyártókat arra, hogy a márkaszervizekben iktassák ki az adblue ellnőrzést-felhasználást. Válsághelyzetben más szabályok érvényesek. Azt meg valahogy csak túléljük, hogy egy ideig nem Euro-6-os kibocsájtással fognak közlekedni ezek a járművek (traktorok, mezőgazdasági gépek, közúti áruszállítók), csak Euro4-5-tel.
[ Szerkesztve ]
Forget your troubles, c'mon get happy