Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DarkByte

    addikt

    Most jutottam el oda hogy már annyit hergelem magamat a témára hogy én is szeretnék valamit amivel el lehetne kezdeni az ismerkedést az egész témával. Úgy néz ki hogy durván 85 ezer forintom lenne az egész belépő szintű set-re, és ebbe az árba bele kellene férnie a lejátszónak, a phono preamp-nak és egy használható USB ADC-t is szeretnék, mert abban 100%-ig biztos vagyok hogy minden lemezt be is akarok digizni vásárlást követően hogy magammal tudjam vinni munkába hallgatni.

    Akárhogy is nézem, a Pro-Ject Elemental USB-nél jobb ár/érték arányú dolgot nem találok. Ha csak a külön preamp + ADC kombót nézem az is minimum 30-40 ezer forint. Sajnos sehol nem látom milyen audio chip lehet ebben, illetve amit találtam eddig review-t az mind külső phono preamp-al tesztelte és úgy egész meggyőzőnek találták.
    Egyedül az nem tetszik hogy nincs porvédője, de valami textillel csak le lehet takarni.
    Mennyire rizikós vajon?

    Ami még igazából játszhat az az Audio Technica LP120-USB. Erről van viszont teszt Hydrogenaudio-n hogy milyen minőségre képes, letölthető FLAC-okkal. Viszont ez már 110 ezer forint körül van a neten.

    Lehetne még használtan venni valami lejátszót, hozzá tűt, phono box-ot, de árban ott sem jönnék ki szerintem 85-ből jó eséllyel, mellesleg a kockázat is megvan hogy marhára nem értek az egészhez és belenyúlok valami rosszba.

  • DarkByte

    addikt

    válasz narumon #589 üzenetére

    A U-Turn Orbit nekem is nagyon tetszett, viszont EU-ban nem lehet használni mert csak az amerikai 120V-os hálózattal működik. A 220V->120V AC konvertert pedig nem nagyon javasolja senki hozzá. Állítólag majd lesz EU verzió is egyszer de erre sajnos szerintem még jó ideig várni kell :(

  • DarkByte

    addikt

    válasz llax #562 üzenetére

    Wow, miket lehet publikusan elérni a neten. Nem is gondolnám. Köszi a linket! :R

  • DarkByte

    addikt

    válasz DarkByte #557 üzenetére

    Ja és igen, a RIAA korrektor mellett még nyilván a preamp is kell. Mindegy, érti mindenki.

    Ja és igen, úgy látom a U-Turn amúgy is sajnos USA only, a 110v hálózat használata miatt. Szóval ez egyébként is kiesett most. Nem gond, amúgy is jobban körbejárom a témát előbb.

  • DarkByte

    addikt

    válasz Degeczi #556 üzenetére

    Természetesen tudtam a RIAA korrektorról csak nem írtam le. De teljesen jogos. Szóval úgy értettem hogy RIAA korrektoron keresztül rádugni egy mikrohifi-re vagy rágudni erre az erősítőre két értelmesebb hangfallal gondolom azért nem egy kategória. (persze, közelében sincs bárminek ami 1-2 nullával nagyobb végösszeggel bír, értem én)

    Igen, ez is teljesen jogos hogy vinyl rip-ek vannak neten is. Ezért is gondolkodom még a dolgon erősen, alapvetően a lehetőségekről szeretek tájékozódni.

    Annyira rosszat egyébként nem írnak a U-Turn-ről [link] Egyébként Kickstarter projekt volt pár éve [link] Az ilyenekbe mindig szívesebben ölök egyébként pénzt, valahol jól esik hogy egy feltörekvő projektet támogatok. A drágábbik modellhez már Audio-Technica hangszedő jár.

  • DarkByte

    addikt

    válasz bambano #554 üzenetére

    A digitalizáláson amiatt gondolkoznék el hogy:
    - ne kopjon a lemez felesen
    - melóban pl. van egy Fiio E10 DAC-om egy Beyerdynamic DT 770 Pro-val ami már megüt egy mércét, és melóba elég nehéz bakelit lejátszót becipelni.

    Rögzítéshez is egy ilyen Fiio szintjén választanék minimum ADC-t.

    Tudom valszeg neked ez a kombó se üti meg a szintet, az én arcom konkrétan beszakadt pár éve ettől az összeállítástól, nem is volt kevés, de ezt már megszoktam hogy az embereknek soha semmi nem tetszik ami nekem van :D

  • DarkByte

    addikt

    válasz #40553216 #552 üzenetére

    Köszönöm! Ilyen kifejezésekre volt szükségem mert azt sem tudom hol kezdjek neki a nézelődésnek :) :R

  • DarkByte

    addikt

    válasz bambano #549 üzenetére

    Emberek, szálljatok már rá a realitás talajára. El szeretném kezdeni VALAHOL. Mint tudjuk evés közben jön meg az étvágy a jobb iránt. Nem azt mondtam hogy akkor most beugrok a Tesco-ba venni egy totál alap valamit, de mondjuk e-mellé az erősítő mellé úgy hogy egyébként nem klasszikus zenét hanem elektronikust és rock-ot hallgatnék főleg mi az ami még elmegy (nem pusztítja a lemezeket, tűrhetően szól, etc.)
    Mindenki elfelejti amikor valaki olyan mint én kérdez ilyesmit hogy előítéletek nélkül indulok mert nincs tapasztalatom, tehát nem kell nagy valami hogy tetsszen, annak ellenére hogy nektek már nem üti meg a szintet. De tényleg ultra gagyit nem akarok venni. Na meg tényleg ha szeretném hogy a gyűjtött lemezeimet "ne egye meg" akkor azért bármit nem akarok én sem.

    Autóban is egy szaros Felicia-val kezdtem lassan egy éve. Soha semmilyen más autóm nem volt előtte, és bár mások mindig azt mondják hogy kicsi és lomha de én mint első autót szeretem. Elismerem ezeket a hibáit, de úgy sem ez lesz az utolsó autó amit veszek mert a vezetést viszont szeretem.

  • DarkByte

    addikt

    válasz emvy #544 üzenetére

    Nincs egy darabom sem. Anyumnak volt még amikor kicsi voltam, most keresztanyámnál vannak a lemezek de ők elég gagyi valamin hallgatták őket szóval valószínűleg azoknak a lemezeknek már mindegy (persze lehet ettől még érdemes lenne megnéznem majd, lehetnek ott ritkaságok, főleg itthoni zenekaroktól). Gondolkodom rajta hogy mint hobbi el lehetne kezdeni gyűjteni. Engem a fizikai valója fog meg a vinyl-nek, és az hogy az egész borítása egy-egy lemeznek milyen művészi. Pár hete (még a topik előtt) ezt néztem: [link] és nem tagadom, magába szippantott a dolog. Elgondolkodtam rajta hogy én is szeretnék pár lemezt, a kedvenceimet megszerezni.

    Olyasmi kialakuló dilim lehet ez mint az hogy C64-es játékokat is lehet játszani emulátoron, és egy igazi gép marha sok helyet foglal, mégis szereztem ismét pár éve egy igazi C64-est :) Akkor is csak ha negyedévente egyszer veszem előbb kipróbálni az új programokat ami megjelenik rá.

    #545: valahol el kell kezdeni. Azért ez az erősítő még mindig sokkal jobb alap mint egy kompakt HiFi vonal bementére kötni egy vinyl lejátszót. Ha elkapna a dolog úgy is vennék külön phono pre-amp-ot és valószínűleg egy rendes hangkártyát amivel bedigizném a lemezeket. Ez az erősítő azért új korában nem ennyi volt, csak tényleg az a legnagyobb bűne hogy most már közel 20 éves. De még mindig szól és igazából nagyon szeretem is :)

  • DarkByte

    addikt

    Kicsit off. Itt Prohardver-en van kitüntetett vinyl topik? Kíváncsi lennék milyen lejátszót érdemes venni kezdőként. Egy Sony STR-DE215-ös rádió erősítőm van amin van Phono bemenet. Nincsenek nagy igényeim de szart azért nem akarok venni. Ezzel futottam össze legutóbb neten: [link] Egy ilyen például indulásnak milyen választás? :) Lehet kicsit overkill is az erősítőhöz gondolom. Az erősítő mostani árának a duplája.

  • DarkByte

    addikt

    válasz bambano #523 üzenetére

    a másik szkóp jele időben el is lehet tolva
    Nem értem ezzel mire akarsz kilyukadni. A digitális jelfeldolgozás így működik, mindig behoz valamennyi késleltetést a rendszerbe. A kodekek erre még rátesznek pár száz millisecundumot. Ez max. akkor lenne érdekes ha valós időben együtt szeretnél valakivel zenélni, de zenehallgatásnál miért is fontos ez? Én kocsiban A2DP-n át hallgatok zenét ami majd 2mp késletetést is behozhat a rendszerbe. Számváltáson kívül soha nem tűnik fel a dolog, és miért is érdekelne hogy a mobilon valójában már 2mp-el előrébb jár a dekódolás?

    Mint ahogy a négyszögjelből sem négyszögjel lesz, ha sávhatároltan viszed át (van róla felvétel a videóban)
    Most értettem meg mit akarsz. A DAC négyszögjelet állít elő közvetlenül a bináris adatból és mivel ezt is alul áteresztő szűrővel (ezt nevezik reconstruction filter-nek) hozzák emészthető formára ezért a kimenetben azt várod hogy ugyanilyen kis torzulások lesznek. Viszont az így keletkező torzulások pont a mintavételezési szabály szerint átvihető tartomány felé esnének amit a szűrő levág. 44.1 kHz-nél a felső 22.05 kHz pontosan az alsó 22.05 kHz tükörképe lenne ha nem vágnák szűrővel a DAC kimenetét. Másrészt a kártyák belsőleg már nagyon régóta használnak oversampling-et pont amiatt hogy ezt az egészet hatékonyabb módon oldják meg. Csak ebből a felhasználó semmit sem lát.

    A végeredmény ugyanaz: mindenki csak ezeket a négyszögjeleket látja maga előtt, pedig az csak egy részeredmény, nem az amit hallasz. Egyébként is, biztos hogy mi itt páran tutira jobban tudjuk ezt mint azok az emberek akik erre teszik fel az életüket és ezzel kelnek és fekszenek és valószínűleg sokkal alaposabban megvizsgálták ezt az egészet mint hogy a hasukra csaptak és fél feltevésekből egész téziseket vezettek le. Szerintem nagyon sokan örülnénk itt ha csak Monty teljes digitális jelfeldolgozó tudásának tizedét magunkénak tudhatnánk. Én is biztosan pongyolán fogalmaztam ebben a pár hsz-ben, ez van. Nem ez a szakmám csak érdekel a terület (illetve sajnálom hogy kicsit nem ez lett a szakmám, mert szerintem marha érdekes része a digitális világnak).

  • DarkByte

    addikt

    válasz bambano #495 üzenetére

    a videón nem mutatják az aluláteresztő szűrő előtti, a d/a nyers kimeneti jelét.

    Viszont emlékeim szerint a 20kHz-es sávszűrt analóg forrást mutatja valamelyik videóban (nem emlékszem már pontosan). Ami pontosan megegyezik az ADC-PCM-DAC folyamat kimenetén tapasztalt jellel. Igen, nem tökéletes négyszögjel, hanem egy a váltások körül fodros valami. Mivel a négyszögjelnek elvileg korlátlan számú felharmonikusa van, és a tökéletes ábrázolásához át is kellene vinni ennyit. Viszont korlátlan számú felharmonikust nehezen tudsz átvinni, és nem is cél hiszen 20 kHz felett nem hallasz semmit. A két négyszögjel a fülünknek pontosan ugyanúgy szól hiszen a fülünkben a szőrsejtek is sávszűrt módon érzékelik a különböző frekvenciás hangokat. Ha egyszerűen nincs olyan fűlszőr a fülünkben ami a 20kHz feletti hangok észlelésére szolgálna, mégis hogyan akarod hallgatni? Mellesleg négyszögjelet tökéletesen a bakelit sem fogja átvinni mert a préseléshez írt mesterlemezt készítő eszköznek is vannak korlátai.

    A cikkben az is le van írva hogy nem is egészséges ha 20 kHz feletti jelekkel etetsz egy audio rendszert mert nem tudhatod hogy az átviteli láncod mit csinál az ultraszonikus jelekkel. Ahogy a cikkben is benne van, pl. okozhat inter-modulációs torzulást, ami jól látszik ott az ábrán. A magas frekvenciás jelnek nem kívánt torziói jelennek meg az alsó tartományban. Van ott pár fájl, amiben a nem hallható tartományba eltolva komplett zene van. A normális ha az égadta világon semmit nem hallasz ha lejátszod. Ha hallasz valamit akkor a Te rendszered sem tudja ezt elviselni. Mellesleg azt is vegyétek észre hogy ha szerintetek ennek a 20 kHz+ feletti tartománynak bármi hatása lenne a hallható tartományra akkor ezeknél a mintáknál is hallani kellene valamit, de nem hallunk semmit, és ez a normális.

    Azt is leírja Monty hogy ennek a "jaj, a 22.05kHz túl közel van a 20kHz-hez" cuccnak sincs alapja. Ma már digitális DSP-kel olyan lowpass filter-eket lehet csinálni amik a 2.05kHz-en gyakorlati értelemben tökéletes alul áteresztő szűrést tudnak csinálni. Régen mikor tisztán analóg módon csinálták ezt, akkor még volt ok az aggodalomra.

  • DarkByte

    addikt

    válasz DarkByte #480 üzenetére

    Bakker egy csomó helyen t-t gépeltem d helyett. Azt hiszem kezdek nagyon fáradt lenni. Bocs mindenki.

  • DarkByte

    addikt

    válasz frei34 #479 üzenetére

    Meg sem merem kérdezni hogy a Monty Montgomery-s írást elolvastad-e.

    Ha nem is neked, a többieknek kiemelem ide a lényeget:
    44.1kHz 16bit-nél többre semmi szükség nincs ha a célod a zenehallgatás. Egyszerűen nincs olyan ember a Földön aki 20 kHz felett hallana bármit. Ugyanolyan fizikai képtelenség mintha videó rögzítésnél azt mondanád hogy kell az infravörös fény és a röntgen sugarak rögzítése is mert hogy úgy jobb a képe, pedig már a távirányító fényét sem látok a legnagyobb sötétségben sem, pedig az csak épp egy hangya nemi szervvel van a látható tartomány teteje felett. Mellesleg ahogyan telnek az évek amúgy is csökken a fül érzékenysége ilyen szempontból. Én pl. pár éve 19 kHz-ig hallottam, most már tuti hogy ez is romlott tovább, pedig 28 éves vagyok.

    16 bit pedig akkora dinamika tartományt enged meg a leghalkabb és leghangosabb szintek között mintha a szoba egy távoli sarkában egy szúnyog zümmögne, közvetlen melletted pedig beindítanak egy légkalapácsot. A CD 110 dB-t át tud vinni dither-inggel. Viszonyítás képen 130dB már akkora hangerő hogy permanensen roncsolja a hallásod néhány perc alatt és fizikai fájdalommal is jár.

    24 bit-nek stúdió technikában van értelme, ahol biztonsági hálónak használják a végett hogy a felvételi jelszinteket sem lehet mindig tökéletesen eltalálni, illetve gondolj bele mennyi effektet és egyebeket engednek egy-egy ilyen forrásjelre mielőtt a master-hez keverik. Több ezer ilyen DSP effekt is lehet egy zenében, ott azért már a 16bit kvantálási zaja fel tud erősödni észrevehetőre. De a végső terméket halál felesleges 16 bit-nél nagyobb felbontásban továbbítani. Mellesleg a legkomolyabb DAC-ok sem tudnak 20-21 bit-nél nagyobb mélységet megjeleníteni a thermo noise jelenség miatt ami fizika, szobahőmérsékleten nem tudod megkerülni, szóval még ki is dobot akartalanul a hely egy részét.

    Azt is érdemes tudni hogy kb. az összes komolyabb DAC transzparensen a tudtod nélkül végez oversampling-ot brutális frekvenciákon, 1 vagy 4 bites módban, attól függően hogy az OS mekkora mintavételezéssel löki neki a stream-et. Monty is írja hogy a stúdió technikában a 44.1 kHz-nél nagyobb mintavételezés is alapvetően azért került a köztudatba mert a korai eszközök tényleg nem csinálták meg ezt mindkét irányban maguktól, de mára igazából stúdió felvételeknél sincs szükség 44.1kHz vagy 48kHz 24bit-nél többre, az egy dolog hogy megszokásból továbbra is ennél nagyobban csinálják ezeket, de mint végfelhasználó egyáltalán nincs erre szükség.

    Illetve tényleg iszonyat fontos a forrásanyag. Feldigizheted te az összegyűrt magnószalagodat 192kHz/24bit-ben, marhára nem fog jobban szólni mint az eredeti. Ugyanez a helyzet ha a CD-re egy clip-elő, szanaszét kompresszált vacak anyagot master-elnek. Hiába jobb technikailag a CD ha szándékosan lebutítják a "vinyl"-hez képest.

  • DarkByte

    addikt

    válasz Degeczi #94 üzenetére

    Pont ugyanezt akartam linkelni. Eszméletlen sok infót elmond Monty úr két videója annak aki csak felszínesen érti hogyan is működik a digitális audio. Kalapom az ürge előtt, a Vorbis atyja :)

Új hozzászólás Aktív témák