Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • opr

    nagyúr

    válasz Cefet #32 üzenetére

    Te is autóipar?

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • Cefet

    aktív tag

    válasz Aljasvip #9 üzenetére

    Amit a végén írtál... apám, na nálunk is ez van... :(((

    Legyen béke! Menjenek az amerikai katonák haza, azonnal!

  • Aljasvip

    senior tag

    válasz Livius #30 üzenetére

    Én a jövő szempontjából kulcsfontosságú iparágak itteni honosítását fontosnak tartom, úgyhogy örülnék, ha nem mutyiznák el.
    A Bosch-ról biztosan tudom, hogy a német állami pénzzel megtámogatott fab már termeli az ASIC power elektronikát (ez ugye nagyobb csíkszélesség).
    Remélem a többi ipari szereplő is felépít itt ezt-azt, mert az USA szankciós cicaharcának még nem látni a végét.

    Amúgy az ingyen pénzt ezen a területen muszáj osztani, de más ipari területeken is, mert különben már tönkre ment volna sok-sok cég.
    Egy nagyon erős tényező ide: nyílt titok, hogy Kína az exportot anyagilag is támogatja, így egy Európában hasonló gyártási arú fém/műanyag alkatrész a csak lokális szállítás ellenére is drágábbra jön ki a végére (alkatrész ára + szállítás).
    Ilyen gazdaságot torzító hatások ellen szép versenyezni... Minden fejlesztésre köthető profit el van így szipkázva az itteni cégektől. :(((

    Nem védeni akarom amúgy őket, mert amit te írsz, azt is ismerem. Teljesen egyértelmű, hogy a rövid távú haszon érdekében a legtöbb cégvezető önnön' tépi ki a gerincét.

  • Livius

    őstag

    válasz Aljasvip #29 üzenetére

    Szerintem most az EU-ban túl sok az ingyen pénz osztás megújuló energiás dolgokra, az EV-re, az AI dolgokra és félvezetős ipari fejlesztésekre. Az hogy túl sok az jó lenne akkor, ha ezek a pénzek ésszerűen lennének elköltve, de nem, nagyon nem, ugyan olyan mutyizás megy ezekben mint idehaza a mi narancs politikánkban, csak vállalatok között, ott kint a nagy multik egymás spanjaival csinálják sok milliós EUR-os dolgokban, úgy ahogy az ottani politika diktálja.

    Konkrét példa, azt hallottam, hogy németeknél, egy sörhöz malátát gyártó cég bezsebelte a jó kis lóvét a Big Data, AI, ML smart IoT termeléses témára, hogy optimálisabb gyártása legyen majd a jövőben, erre a nagy produktum csak annyi lett, hogy felépítették / upgradelték a szenzoros full monitorózó maláta főző vagy keverő gépeiket és ennyi.

    Amikor kész lettek, termelték a mérési adatokat és ennyi, a vezetőség azt mondta ennyi elég lesz, az adatokat nem kell kiértékelni, arra nem kell data scientist embereket fel venni, mert az még több extra kiadás örökre szólva. Nekik csak az volta lényeg, hogy a pályázati cuccnak a minimum részét megcsinálják és a még magasabb vezetőségnek prezentálják hogy kész van ez is pipa (meg a maradék pénz biztos jól el lett költve okosba). Természetesen az ilyenhez szükséges HW/SW dolgokat bagóért kifejlesztették vagy megvásárolták előre (nincs itt semmi AI meg AMD SoC szuper beágyazott számítógép vagy ilyenek, csak ócska ESP32 MCU-k amik 10 másodpercenként mér valami klasszik fizikai paramétert egy kis olcsó szenzorral). Azóta csak mérik az adatokat ezzel a cuccokkal, hogy menny a pára, mennyi a hőmérséklet, minden komplett fizikai paramétert monitorozva, de az adatokkal senki nem csinál semmit, hogy optimalizálja a gyártást hogy még jobb minőséget érjenek el a sörhöz és több legyen a profit. Nincs és nem is volt céljuk fejlődni a termelésükben, a végén ez lett a konklúzió, mert jól el volt a cég azon a szinten amin volt.

    Tehát amíg vannak az EU-ban ilyen piacot durván befolyásoló támogatások és ingyen pénzek addig még itt el lehet lébecolni, de ezek a pénzek előbb utóbb elfogynak, szerintem kb 2030-ra, és utána jön majd a nagy gazdasági válság az EU-ban, minden téren.

    Az én nagy dühöm az az EU-s ingyen pénzek az energia dolgokra, százával kéne építeni az atomerőműveket. Ehelyett tudjuk mi van, basszuk szét az ökológiát rohadt nagy területen napelemmel, meg szélkerékkel, és akkumulátor gyárakkal, majd pár éven belül jönnek az akku újrahasznosító üzemek is, nah arra micsoda tüntetések lehetnének majd, ha esze van az embereknek.

    Második nagy dühöm pedig a félvezető ipar, ami gyakorlatilag eltűnt az EU-ban (vagy sose volt), és most arra is kitalálták hogy csillagászati ingyen pénzt osztanak ki, és sajnos az itt el lesz mutyizva. És ha el lesz, akkor ott aztán nagyon durván pofára esés lesz belőle gazdasági válság szinten, mert ez az ingyen pénz osztás a félvezető iparba USA-ben és Ázsiában már az 1970-es években megtörtént, de akkor igazi tétje volt, igazi versennyel, és komolyan hasznosították a pénzeket a cégek, akik ma a legnagyobbak, lásd TSMC, Intel stb... most kb 120%-os hatásfokkal kéne azokat az ingyen pénzeket elkölteni ipari fejlődésre, hogy oda arra a szintre az EU-ból pár cég bekerüljön, és valódi versenytárs lehessen nekik.

    Az ingyen pénz, szerintem mindig káros amúgy, sosincs hasznosan és helyesen felhasználva, és eredményeképp sosincs beteljesülve a várt eredménye. Ez megy most az EU-ban, én úgy látom.

    [ Szerkesztve ]

    Gigabyte GA-Z170-D3H, Intel Core i7-7700K, Corsair Vengeance 2x8GB DDR4-3600MHz, Intel 545s 256GB SSD, MSI GeForce RTX 4060 Ti 16GB VENTUS 2X BLACK 16G OC

  • Aljasvip

    senior tag

    válasz Tigerclaw #26 üzenetére

    En kicsit másképp látom ezt. Az EU politikus egy olyan "manager", aki bármilyen rossz döntést hozhat, sosem lesz érte felelősségre vonva.
    Ehhez add hozzá, hogy teljesen vakon vannak a világban, vagy nagyon rossz tanácsadóik vannak, és kész is a jelenlegi helyzet.

    Most is ez a műtrágya betiltás tervezet... Az EU saját magát folytja meg minden gazdasági területen, miközben Kína a gazdasága fejlődéséhez igazítja a szabályozásokat.

    Nem nehéz amúgy ilyen helyzetet előállítani: tedd a politikusokat egy fellegvárba, zárd el őket minden lentről érkező visszajelzéstől, a cégeket és NGO-kat meg hagyd szabadon lobbizni és garázdálkodni, tanácsokat adni, stb.
    Kész is a mai világ, ahol rendíthetetlenül menetelünk előre a szakadékba. :(

  • Alaaf Pi

    senior tag

    válasz Tigerclaw #25 üzenetére

    Ja, mert az átlag ember hajlandó euro ezreket kifizetni a vezetéstámogató rendszerekért, meg reális fejlesztési vonal az IT féle agyrémmel szoftvert és hardvert fejleszteni valamibe, ami 10+ kifutással bír. Ja.
    Majd akkor kerül bele az önvezető rendszer az autókba, ha kellően megbízható és olcsó lesz. Együtt. Nem külön-külön.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Alaaf Pi #24 üzenetére

    Az elérhető árú autók kinyírásával komolyan szűkűl a piac és nem csak a bevétel/nyereség oldalon, hanem abban is hogy az tette, teszi ki az autógyárak megrendeléseinek a 3/4 részét, vagyis ennyi autógyárat kell majd bezárni, és milliókat utcára engedve csak az EU-ban. Ha nem lesz komplett pálfordulás nagyon hamar, az EU-s autóipar földbe fog állni keményen. A japánoknál látni hogy végig szkeptikusak maradtak, náluk nincs szó arról hogy dobjunk el mindent az EV kedvéért. Az USA beli gyártók meg eleve csak a pénz után mennek.

    Nem tünik jó időzítésnek több ezer dollárral növelni az eleve túl magasra árazott autók árát a vezetéstámogatás miatt egy komolyan lefelé tartó piacon.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Aljasvip #23 üzenetére

    Szerintem hamarabb bukik meg az EU politikusok vágyálma a 2030-35-re tervezett ICE stopról. Mikor az első nagy nevű német vagy francia autómárkát kerülgetni kezdi a csőd, vagy sorozatban kell bezárniuk az otthoni gyáraikat, hirtelen nem is lesz olyan fontos ez a botcsinálta erőltetett menetben történő váltás az EV-re. Már hamarabb is megtörténne ha nem tolnák az adómilliókat az EV vásárlók/autógyárak zsebébe, mesterségesen torzítva a piacot, meghamisítva a statisztikákat, amire az egész koncepció épül.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Alaaf Pi #20 üzenetére

    Tehát akkor szándékosan ultra fapados szinte minden infotainment rendszer még a prémium kategóriában is. Lehet hogy jobb lenne félretenni az egész vezetéstámogató, önvezető autó fejlesztést, mert ha ugyanezeken a döntéshozókon múlik azok alatt is csak fapados low end hardver lesz, miközben miliszekundumos reakcióidőt várnánk el és 100% pontos döntéshozást. Jobban örültem volna ha egyszerüen csak hülyék a témához, ahelyett hogy egyszerűen csak végtelenül mohók és fontosabb nekik pár megspórolható dollár unitonként mint bármi más.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Alaaf Pi

    senior tag

    válasz Aljasvip #23 üzenetére

    Az nem évszám. Az adott architektúrát jelöli csak. Hogy jönni talán 2027-ben tervezik. Jelenleg fut 2010 és 2020 architektúra is.

    Nulláról új rendszert felépíteni nem fog menni, mert a beszállítók jelentős része nem fejleszt csak egy OEM-nek, mindenki azt kapja, ami van.

    Az autógyárak túl fognak élni, csak más módon, mint ahogy ma látjuk őket. Az, hogy prémium irányba mennek, nem saját döntés, az EU nyírta ki az olcsó autókat. De ez a prémiumot árul mindenki úgy megint nem igaz, hogy szintén Stellantis a DS-en kívül nem árul prémiumot, és a többi márkája se oda célozza magát. Az Alfa is csak mint nagyon határeset.

    [ Szerkesztve ]

  • Aljasvip

    senior tag

    válasz Alaaf Pi #19 üzenetére

    Ez a 2030 jó marketing szám, kellően közeli és távoli is egyben. Nem azt mondom, hogy lehetetlen... majd meglátjuk mi lesz ebből.

    Én reménykedem, hogy lesz majd egy európai cég, aki végre a talpára áll és nulláról elkezd felépíteni egy modern architektúrát, nem pedig az új és régi vasak közt kalapál tovább felemás dolgokat - a meglévő gyártósorok problematikája miatt.

    A Stellantis-ban most van annyi pénz erre, mint aamikor a VW csoport az "alcégek felett álló" SW fejlesztő cégként a CARIAD-ot megalapította. Ez mondjuk egy kisebb buktának néz ki egyelőre, de tanuló példának jó lehet a többi nagy konszern számára.

    Livius #12
    Köszi az infókat onnan is.
    Jelenleg én is borúsan látom az európai nagymúltú márkák jövőjét. Hacsak nem történik egy csoda, akkor mind az egyre szűkülő prémium szegmensért fognak küzdeni.

    Ősszel volt arról is cikk, hogy a felső osztály sem veszi meg a 200k€ premium elektromos autókat, hanem még az utolsó belső égésű szériákból táraznak be - már aki nem lesz divatból egy díszpinty' Tesla tulaj.

  • Alaaf Pi

    senior tag

    válasz opr #21 üzenetére

    Annyira nem vagyok benne, és engem End of Line érintett, ahol a szoftver felmegy az autóra, s el kell kezdeni kutatni, ha valami nem működik.
    Egyesével is szívás, de ha egyben kell mindent nézni, akkor halál.
    Ráadásul kontrollerenként van maximum hat komponens, amire figyelni kell:
    HW, SW, Calibration, DOTI, Messagerie, esetleg még a gyártói szoftver.
    A Calibration adja meg a SW-nek a konkrét paramétereket, a DOTI definiálja a konkrét autót, a Messagerie a diagnosztikai programban az ECU kérdezz felelek párja. Ha nem megfelelő, akkor a kiolvasott adatok szarok lesznek, elcsúsznak, és hülyeséget lehet az autóra feltölteni. És ezek kompatibilitása egymással keresztbe kasul fontos.

  • opr

    nagyúr

    válasz Alaaf Pi #19 üzenetére

    Ez kivaloan hangzik.
    Legalabb van hozza valami rendes profiler, crash/hexdump, live cpu/memory viewer vagy egyeb normalis szoftverkornyezet, hogy legalabb valamilyen szinten ertelmes ido es mernokmunkaora kereteken belul ez megoldhato legyen, vagy a helyes valasz siman annyi, hogy rabasztatok (a kedves vevok meg plane)? :DDD

    [ Szerkesztve ]

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • Alaaf Pi

    senior tag

    válasz Tigerclaw #16 üzenetére

    Fentebb írtam a folyamatot, hogy néz ki a fejlesztés. Akik döntenek róla, azok tisztában vannak mind az árával, mind a tudásával a vasnak, mielőtt kiválasztják.
    Csak ha az IT évente hoz új rendszert, öt évig jó ha támogatja, akkor azzal nem lehet tervezni húsz évre. Márpedig kell.
    Bekerülni minden rendszer akkor kerül egy adott modellbe amúgy, amikor az ára lemegy a megcélzott szintre.

  • Alaaf Pi

    senior tag

    válasz Livius #14 üzenetére

    RiscV nélkül is jönni fog, Stellantis 2030 architektúra már ilyen lesz. Fázom is tőle nagyon, hogy hibát keresni az összes szoftver plusz OS lesz szükséges végig túrni, ha úgy adódik. Plusz mellé maradnak a CPU-k az egyes végeszközökben.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Látunk majd még felvásárlásokat, de nem csak az autoipari beszállitók hanem az autógyártó cégek között is. Sokan túl sok hitelt vettek fel a jelenleg zajló autoipari forradalmak kapcsán, aminek nem lesz jó vége eladások nélkül. Sajnos ez ránk nézve is nagyon veszélyes, hiszen egyre nagyobb mértékben vagyunk ezekkel a cégekkel összekötve.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • opr

    nagyúr

    válasz Alaaf Pi #13 üzenetére

    Ez a 10 év semmire se elég egy nagyon jó pont, és jah, tök logikus is, hogy miért. :R

    Amúgy érdekes és jó olvasni ezt a párbeszédet, köszi srácok! :R

    Ugye én is fejlesztő (C++) vagyok, van is beágyazott kritikus rendszerek tapasztalatom is, igaz, az a repülőiparból (pilóta képző szimulátor) meg a tűzveszélyes/kritikus rendelkezésre állású de a hagyományos értelemben véve nem redundáns (benzinkút, tömegközlekedési rendszer - nem az otthoni nyugi :DDD), viszont egyrészt ezek elég régi és emiatt valszeg elavult infók, másrészt nagyon nem autóipar, harmadrészt már 6 vagy 7 éve a játékiparban vagyok, ahol ennek a tökéletes ellentéte igaz, azaz hogy relative gyors elavulás, relatíve csúcstechnológia, cserébe hosszú fejlesztési idő (ez se egy egyszerű kombó, de akkor is nagyon más és máshogy nehéz), szóval ez így tök jó, kicsit betekintést nyerni ebbe is.

    [ Szerkesztve ]

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Livius #12 üzenetére

    Jelenleg az autós infotainment rendszerek vagy épp a smart TV-s rendszerek szinte csak azért léteznek, hogy a specifikációs listára fel lehessen tenni a potenciális vásárlóknak. A többségük egy tiz éves belépo androidos telefon hardverére épül. Egyszerüen a döntéshozók a megrendelőnél nem értenek hozzá és csak kell nekik valami proof of concept szinttől kicsit jobban működő megoldás. Ezeknek hogy adod el, hogy a vezetéstámogatáshoz mind a hw, mind az sw több nagyságrenddel drágább és bonyolultabb, az önvezetéshez meg több évtizedes fejlesztés és jelenleg autóba beépitetthez képest szuperszámitogép szintű vas kell. Ezek prémium kategória alá nem beárazhatók, főleg mikor az autóipar eleve lefelé tart eladásokban. Még épp csak leesett nekik, hogy a piac nem vevő mini EV-kre olyan áron amennyibe pár éve a felsőkategóriás autók kerültek. Az autoipari cégek többsége a saját maga állitott csapdában vergődik.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Livius #8 üzenetére

    Mint ahogy rengeteg más tech buzzword esetén, ebben a szegmensben is sokkal nagyobb a felhajtás, amit a hozzá nem értő topmanagerek és befektetők keltenek, mint a valódi legalább középtávon profitábilis üzlet. Valószinüleg kifogytak a pénzből. Fejlesztésre horribilis összegek mennek, ahhoz képest amennyi termék gyártásba és eladásra kerül. Nézd meg hány cég ült fel pl. a Metaverse trainre és az csak egy story a többtucatnyi hasonló dolog mellett. 5G, IoT, Smart Home, VR, AR, XR, EV, Self Driving… mind mind csak halvány árnyéka annak a viziónak amivel beharangozták és behúzták azokhoz a befektetőket. Majdhogy nem snake oil salesman kategória.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Livius

    őstag

    válasz Alaaf Pi #13 üzenetére

    "A kérdés, mire fogják használni. Ha egy CPU mind felett rendszerhez, ahhoz kevés lesz."

    Ez így van, ezért is indult egy kezdeményezés, hogy RiscV-os CPU rendszert fejlesztenének közösen autóipari célra orientálva egyes gyártók közösen, hogy legyen végre egy "egy CPU mind felett" megoldás. Az AMD-nek gondolom ez nem érdeke, meg azt is tudják hogy 6 év múlva megint sokkal durvább SoC-ékat fognak már a piacon értékesíteni, így szakmailag beszánthatóak a régiek, és a szokásos emberi túl fogyasztás fenntartható legalább így, hogy majd megint újat kelljen venni mindenhez.

    A probléma ezzel csak az, hogy ezek a cégek akik összeállnának nem az AMD, Intel, Nvidia, akik ezt a kompetencia tudást birtokolják, pedig ők tényleg megtudnák ezt alkotni, csak gondolom nekik semmi érdekük nincs ilyen irányba haladni a klasszik autóipari cégekkel kooperálva. Tehát ebből se lesz semmi várhatóan, csak megint bejelentettek egy hírt.

    Sajnos ahhoz, hogy egy ilyen CPU és központosított rendszer létrejöjjön két piaci tudást kéne összefésülni. Az egyik a klasszik autóipari cégek tudása, hogy milyen autóipari digitális perifériák kellenek a szenzorokhoz/beavatkozókhoz (ezek már sokszor elég spécik, és egy mezei SoC-ban nincsenek benne, saját FPGA implementálás kell, vagy különböző konverter/tranciever IC). A másik tudás meg a tényleges CPU vagy ASIC/FPGA tervezési kompetencia digitális tervezéssel, ez pedig sajnos az autóipari cégeknek nincs meg kellően komoly szinten, ehhez kellenének a top CPU és digital IC-és cégek mint AMD, Intel, Nvidia, (ST, NXP jóval kisebbek, kevesek lehetnek ehhez) hogy a két kompetenciával létrehozható lehessen a tényleg jól megvalósítható "egy CPU mind felett rendszer", szerintem.

    Gigabyte GA-Z170-D3H, Intel Core i7-7700K, Corsair Vengeance 2x8GB DDR4-3600MHz, Intel 545s 256GB SSD, MSI GeForce RTX 4060 Ti 16GB VENTUS 2X BLACK 16G OC

  • Alaaf Pi

    senior tag

    válasz opr #1 üzenetére

    A kérdés, mire fogják használni. Ha egy CPU mind felett rendszerhez, ahhoz kevés lesz.

    Ami viszont korlátozhatja elterjedését, az az az apróság, hogy tíz évig lesz elérhető. Kevés. Ugyanis a fejlesztés OEM szinten:
    1. Ma: körbe nézünk mit lehet ma kapni, mi lesz elérhető kb. hat év múlva.
    2. Még mindig durván ma: ezek közül választunk terméket, funkciót, mindent.
    3. Holnap: elkezdjük a fejlesztést, tervezést, rajzolást.
    4. Holnapután: elkezdjük a prototípus építést, tesztelést.
    5. Azután: Validálunk mindent, felkészülünk a sorozatgyártásra.
    6. 5-6 év mostantól: Sorozatgyártás kezdete. Felkészülés Faceliftre.
    7. 8-10 év mostantól: Facelift.
    8. 12-15 év mostantól: modell kifut.
    9. 22-30 év mostantól: pótalkatrész biztosítási kötelezettség.

    Na ehhez tíz év elérhetőség marha kevés.

    Jelenlegi terméknél már most azon kell agyalni, valami FET vagy mit mivel fogunk helyettesíteni, mert 2030 után nem fogják gyártani. SOP autó: 2024, 2025, membre de esetleg még 2026.

  • Livius

    őstag

    válasz Aljasvip #9 üzenetére

    Jók a meglátások, én is érzem ezt ahol tevékenykedem. Szerintem a klasszikus autóipari cégeknél kompetencia hiány van, ezekhez az új SW/HW és minden hálózatban lévő új architektúrákhoz már szenzorrokkal támogatva. Ehhez komoly modern SoC közeli IT szakemberek (egyszere HW és SW-t is érti és tapasztalata van benne, nem Full stack webfejlesztőre gondolok akik régen a PHP pistikék voltak) kellenének, e-helyett akik expertként döntenek arról, hogy mit kell használni FPGA-at vagy SoC-ét valamihez 15 éve max a dsPIC mikrokontroller világig jutottak el tapasztalatba (vagy még addig se, és sose volt fejlesztő), és most csodálkoznak hogy amit kitalálnak, az nem üti meg a szintet, mert az az MCU-s autóipari világ tök más volt SW-ben, és a jelenből vizsgálva elavult és hatékonytalan is már ma. Tehát a klasszikus autóipari cégekben én azt gondolom, elavult a tudás a mai modern HW/SW architektúrák bevezetéséhez és fejlesztéséhez, tehát nem volt önképzés és fejlődés házon belül a jómunkás embereknek erre a szintre az elmúlt 10 évben, és pedig azért mert mindig mindent ami ilyen kiszerveznék külsősnek, de azt meg nem tudják managelni ma már, mert nem egy dsPIC MCU-val történő ablaktörlő projektekben kell felkapaszkodni a mai piacon, (ADAS, önvezetés, elektronom teljesítmény managment, szórakoztató elektronika full Android rendszerekkel, GPS, GNSS, Cloud kapcsolat stb ...) és így nem látják át mit kéne kiszervezni és azt sem veszik észre hogy egy potenciális külsős fejlesztő cég mennyire kompetens a feladathoz vagy épp mennyire blöffől arról, hogy mit mennyiért tud megcsinálni a feladatokból.

    "az alkalmazottak szaktudása "manager", azaz semmihez nem ért, és még büszke is rá." Ezt is megtudom erősíteni, nagyon nagy a baj, nálunk is eléggé legalja egy állásinterjú, és hozzá a pozíció is amire keresik a munkást (direkt nem mérnököt írok, mert ez már nem az), gyakorlatilag egy BSc-és tedd ide tedd oda mérnökinek már nem mondható képességeket várnak csak el, semmi önálló fejlesztési skillt nem követelve meg, csak tudj nyomtatvány szintű reportokat megírni és PDF-ben elküldeni egy e-mail címre.

    Jelenleg ami korszerű fejlesztés megy az autóiparban az zömében Ázsiában történik, és talán a Teslánál, a többi klasszik vállalatnál csak a túlélésért dolgoznak, (talán a BMW az EU-ban még talpon marad egy ideig).

    Gigabyte GA-Z170-D3H, Intel Core i7-7700K, Corsair Vengeance 2x8GB DDR4-3600MHz, Intel 545s 256GB SSD, MSI GeForce RTX 4060 Ti 16GB VENTUS 2X BLACK 16G OC

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Jelenleg én se az EV se a self driving szegmensnél sem látok nagy üzletre lehetőséget. Az EV falnak szaladt komolyan és max. a premium szegmens megy tovább, az önvezetés meg több évtizednyi fejlesztést igényel nagyon alacsony megtérüléssel. Esélytelennek tünik hogy bármelyik is elérjen a hétköznapi emberekhez, olyan méregdrága. Baby steps …

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Pikari

    addikt

    Okos autók, okos telefonok, okos tévék. Csak az emberek maradtak hülyék.

    A Dunning−Kruger-hatás az a pszichológiai jelenség, amikor korlátozott tudású, kompetenciájú vagy képességű emberek rendkívül hozzáértőnek tartják magukat valamiben, amiben nyilvánvalóan nem azok.

  • Aljasvip

    senior tag

    válasz opr #3 üzenetére

    Az európai gyártók valamilyen megmagyarázhatatlan idiotizmus* áldozatai, mert az "invest in the lows..." gazdasági alapszabály ellenére az egész COVID időszakot átaludták, minden projektet visszamondva.
    Ez igaz a teljes VW csoportra, Daimler, RNM, Stellantis, valamint a JLR-ra is - kinézett ide 1-2 projekt, de 2020-21-ben mindet törölték.
    Az egyetlen üdítő kivétel talán a BMW.

    Én csak a powernet+safety részre látok rá, de ezen keresztül látom az autók elektromos architektúráját és a karosszéria egy részét.
    Nem kezdték meg a gyártók időben az új standard-ra (ASIL A -> B / C (felszereltségtől függően), majd pedig D a távoli jövőben) való átállást, így most utólag kapkodnak bepasszírozni az új ECU-kat a 2025...27 platformokba, amiknek 2024/25-re már az úton kellett volna lenni.
    Lásd Porsche eMacan, amit eredetileg 2022-re ígértek.

    Csak ezzel a döntéssel minimum 2 év lemaradást generáltak saját maguknak. Itt nem csak a "state of the art" technológiát értem, hanem a teljes architektúra átállást és ennek az integrálását COVID alatt kellett volna csinálni, de csak most utólag foltozzák össze, kapkodva '25-re.

    A kínaiak ezidő alatt lefejlesztették az új elektromos autókat, új architektúrát, most pedig letarolják vele a piacot.

    Az USA piacról röviden: döglődés.
    A GM a fentebb említettnél is lassabban reagált, a Ford pedig teljesen leépíti az európai fejlesztést, miközben az USA-ban nincs párja egy pár fejlesztési osztálynak.
    Egy kész vicc az egész USA, mióta kiderült hogy a hadiipari alkatrészek 80%-a Kínából jön (kezdve az olyan lényegtelen elemekkel mint egy tank toronycsapágya, vagy egy repcsi radarja), nincs még autóipart kiszolgálni képes dia-cast beszállítója sem, nemhogy precízebb dolgokhoz (mexikói és brazil cégek vannak a kínai konkurencia mellé)... :DDD

    De ne menjünk bele jobban, nehogy elkotyogjak itt valamit - az eddig elhangzottak szerencsére nyilvános dolgok, csak ritkán van így összeszedve.

    *én sejtem a választ, a mi cégünket is mérgezi: az alkalmazottak szaktudása" manager", azaz semmihez nem ért, és még büszke is rá.

    [ Szerkesztve ]

  • Livius

    őstag

    válasz opr #7 üzenetére

    Szerintem is nagyon okosak voltak hogy megvették őket, habár nem tudom a Xilinx tényleg rászorult erre? Részvényeket se árt lehet venni most az AMD-ből.

    Amúgy minden autóban lévő videós rendszereben AMD-Xilinx SoC van, vagy Nvidia szerintem. És az önvezetős vagy vezető támogatós egységek nagy része is az. Én azt látom, hogy amióta megvette az AMD, elkezdett feljavulni a SW-es supportjuk, tehát sokkal komolyabb dokumentációk kerültek ki GitHub-ra a Yocto project-es Linux buildjeikhez, látható módon jöttek át az AMD-től open-source fejlesztők és elindultak a rendrakási folyamatok a repoikban, meg komolyabban csinálják a Linux OS maintanelést ezekhez a Versal és Zynq SoC-ékhoz. Van egy sima fórum e-mail levelező listájuk is a meta-xilinx layerhez, ahol fél évvel a nagy bejelentés előtt hogy az AMD megvette őket, voltak valami lengyel cégtől hőbörgők, hogy szar amit csinálnak, mert a long term supportos Yocto project releaset sose támogatják blablabla, és akkor egy Xilinx-os csóka elkotyogta, hogy ez van erre tellik még csak nekik, mert a Xilinx egy HW fejlesztő cég nem pedig SW és zárójelben megírta hogy még egyelőre nem SW cég, majd lehet az lesz. Tehát szerintem itt az hogy SW-ben főleg AI területre beakarnak törni az már ott meglehetett tervekben és az AMD hozza ezt be az összképbe úgy néz ki.

    Az európai autógyártóknál meg konkrétan a modern HW és SW kompetencia hiányzik, ezért ott nagy előrelépésre nem érdemes számítani, mindig az élmezőny mögött vannak évekkel ezekben az új dolgokban.

    [ Szerkesztve ]

    Gigabyte GA-Z170-D3H, Intel Core i7-7700K, Corsair Vengeance 2x8GB DDR4-3600MHz, Intel 545s 256GB SSD, MSI GeForce RTX 4060 Ti 16GB VENTUS 2X BLACK 16G OC

  • opr

    nagyúr

    válasz Abu85 #6 üzenetére

    Ohhhhh, ertem, koszi! Minel tobbet hallok errol a xilinx-rol, annal inkabb tunik ugy, hogy nem kicsit okos dolog volt megvennie oket az AMD-nek. :DDD

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz opr #1 üzenetére

    A legnagyobb konkurencia az autóiparban mindenkinek a Xilinx, mert ők itt a nagymenők. Emiatt annyira nem izgalmas most, hogy a piacvezető konkurenciához képest mit tud, mert az AMD felfalta a Xilinxet.

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • opr

    nagyúr

    válasz kavalkád #4 üzenetére

    Miert?

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • opr

    nagyúr

    válasz Livius #2 üzenetére

    Azt gondoltam volna, hogy ez most felgyorsult kicsit, miota konkretan meglatszik az eladasi szamokon, ha gyorsabb/jobb a szoftver. :Y

    Vagy az europai gyartok erre meg mindig nem jottek ra maguktol? :DDD

    Es koszi a valaszt/infot! :R

    [ Szerkesztve ]

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • Livius

    őstag

    válasz opr #1 üzenetére

    Én a régebbi Zynq Ultrascale+ SoC-val dolgozok jelenleg, de autóipari teszt/mérőrendszerekhez használva, nem végső kamerás vagy akármilyen high-tech termékhez. Az új XA Versal most a csúcs lesz ARM CPU + FPGA kombinációban használva és méltó arra, hogy leváltsa a ZynqMP-ét. A leginkább vonzó ez lesz ezekben, hogy 7 nm node-val még kevesebb lesz a hőtermelésük és fogyasztásuk, ami már eddig annyira kritikus volt, hogy hallottam volt olyan termék koncepció, ami pont ezért nem volt megvalósítható az autóban mert még nem volt olyan kis fogyasztású heterogén adaptív SoC, de ezekkel már lehet meglehet csinálni.

    Sajnos egyébként az autóipar nagyon lassan fogja az ilyet használni, főleg az európai, még mindig 15-20 éves cuccokra alapulnak sok esetben az egységek.

    Gigabyte GA-Z170-D3H, Intel Core i7-7700K, Corsair Vengeance 2x8GB DDR4-3600MHz, Intel 545s 256GB SSD, MSI GeForce RTX 4060 Ti 16GB VENTUS 2X BLACK 16G OC

  • opr

    nagyúr

    Van esetleg valaki, aki az autoiparnak ezen, vagy ezzel szorosan kapcsolodo reszen dolgozik?
    Ha igen, kivancsi lennek, neki mit jelentenek ezek a szamok, hogy viszonyulnak a jelenleg elerheto megoldasokhoz, a konkurenciahoz ugy egyaltalan, ilyesmi. Leccilecci. :DDD :R

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés