Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • tatabike

    őstag

    válasz cuebler #17767 üzenetére

    Ja, az szép verda, bár az meg egy házipapucsra emlékeztet... :DDD

    A karbon vagy fólia témához: Mivel bringás vagyok, a karbon-vázas kerók miatt egy kicsit képben vagyok. Maga a karbon-szövet önmagában egy homogén, fekete, tapintásra műanyag-szerű anyag. Tehát amit a laikusok karbonnak hisznek illetve látnak, az minden esetben egy fólia, a valódi karbonra is ráteszik ugyanúgy, mintha egy fémlemezre tennék, ha azt akarják, hogy azt gondolja aki ránéz, hogy az karbon. A karbonvázas bringákat manapság már nagyrészt ugyanúgy színre festik, mint az acélt, vagy az alut, a kezdetekkor volt divat, hogy a karbon "annak is nézzen ki". Az a baj, hogy ezt az anyagot az emberek hajlamosak optikai hatáshoz kötni, holott a karbonnak nem ez az elsődleges célja, hanem az, hogy súlyához képest rendkívül erős anyag, és mint tudjuk, a technikai sportokban a súlycsökkentéssel nagyon sok előnyt lehet szerezni. Szóval a karbonnak ezt a "mutogatását" ahhoz tudnám hasonlítani, mintha annak idején az alublokkos autókat plexi motorháztetővel gyártották volna, hogy mindenki lássa, ebben bizony alu-öntvény van, és nem acél.
    A másik, hogy a karbonszövetekben nem ilyen szabályos a szálak elhelyezkedése, mint ahogy a fólia mutatja, mert a terhelés irányának megfelelően helyezkednek el ezek a szálak, vagyis egy pl. csak húzásra tervezett karbon-alkatrész egy keresztirányú erőhatásra ropiként törne el. Vagyis ha felnagyítanánk a karbon alkatrész felületét, nem éppen szép, szabályos szálakat látnánk, mint a fólián.
    Másik tulajdonsága a karbon szövetnek, hogy gyakorlatilag nincs nyúlása, rugalmassága. Általában a többi anyagnak (acél, alu, könnyűfémek) van, minél merevebbek, annál kisebb. Amikor a teherbírásuk határára érnek, elkezdenek deformálódni, mielőtt eltörnek/szakadnak. Na a karbonnál ilyen nincs, a deformálódási és törési pontja gyakorlatilag egybeesik.
    Hirtelen ezek jutottak eszembe.

Új hozzászólás Aktív témák