Hirdetés

Keresés

Aktív témák

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #35 üzenetére

    Hát igen, valószínűleg hamarosan betoppant a MI alkalmazások ideje. Még pár év, és a CPU fejlesztéseknek nem a multimédia és a 3D, hanem a mesterséges intelligencia funkciók szabhatnak irányt...

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #32 üzenetére

    64 bit-es procira nyilván nem a mezei user-ek fognak átállni a következő 2-3 évben. Bár ha mondjuk hamarosan csinálnának egy jó beszédszintézisre, beszédértésre (már úgy fordítási szinten) és tolmácsolásra képes programot, amelyet installálva szinte emberszerűvé konvertálhatnánk a számítógépünket, és mindez mondjuk 4 GByte RAM-ot igényelne, akkor szerintem sok mezei felhasználó is szimpatizálna a ''beszédes operációs rendszerrel'' (:-)...

    A DOOM III ügyében az id Software-é az döntés felelőssége, de az mindenesetre jelent valamit, hogy a megjelenését a jövő évre halasztották. (Meglehet, pont azért, hogy 64 bit-es optimalizáció is legyen benne.)

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #30 üzenetére

    ''Amíg a korábban említett programot nem optimalizálják 64 bitre, addig is el tudja érni a nagyobb memóriaterületet?''
    Az egyes felhasználói programok 64 bit-es optimalizáció híján csak max. 4 GByte-nyi részeit láthatják a RAM-nak. De azért ez is jó lehet arra, hogy egymást nem zavaróan több (ilyen) nagy RAM igényű programot is futtathassunk párhuzamosan. (Ha pedig megvan a 64 bit-es optimalizáció, növekeszik a kezelhető RAM nagysága.)

    Kérdezed:
    ''És akkor itt már felvetődik a kérdés is, hogy kinek van pénze akár 4-6-10 Gb DDR memóriára?''
    Amikor a RAM-ok gyártását átteszik egy fejlettebb félvezető technológiára, azok ára is zuhanni szokott. 2-3 GByte RAM ma már egyáltalán nem drága. Inkább az a probléma, hogy 512 MByte-os modulokból nehéz akár ennyit is összerakni, szóval az ugrás akkor lesz, amikor a legnagyobb modulok minimum 2 GByte-osak lesznek. Én úgy tippelem, hogy ez kb. 1-1.5 éven belül várható.

    Kérdezed:
    ''Ide sem lenne elég a maxmiális 4 Gb memória? Persze nem a nagyon távoli jövőre gondolva.''
    Jelenleg bőven elég, de a DOOM III-nál már szorulhatunk.

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #28 üzenetére

    ''Ez a CD image-s dolog és a hangszűréses is elég speciáls. Lehet, hogy lenne rá még 1000 példa, de az átlagos otthoni user ezekkel nem foglalkozik.''
    Nem tudom mennyire speciális, mindenesetre nálam meglehetősen gyakori.

    De tegyük fel, hogy a 3D játékok futtatása általánosan jellemző. Azok futásának egyenletességét, illetve a váltások, ki-be lépések idejét szintén drámaian befolyásolja a RAM mennyisége.

    Aki csak Office és átlag internetes célokra használja a gépét, ott tényleg minimális a 64 bit jelentősége.

    Írod:
    ''Mert ugyebár amíg a 64 bites procijait az AMD nem tudja magasabb órajelre tornázni, addig a 32 bites programok is ugyanolyan lassan fognak futni.''
    Valamennyi javulás azért származik az integrált RAM vezérlő jobb hozzáférési idejéből.

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #25 üzenetére

    A 64 bit-esség talán leglényegesebb haszna, hogy a közvetlenül megcímezhető RAM címek száma nagyobb lehet, mint 2^32 (= 4 giga), azaz a RAM nagysága lehet nagyságrendileg is 4 GByte fölött. Ez szervereknél, illetve olyan programkörnyezetben, amikor nagyon sok program fut egyszerre, igen lényeges gyorsulásokra vezethet. Értelemszerűen erre a fajta gyorsulásra azok számíthatnak, akik most is GByte-nyi RAM-okat használnak, és kevésnek találják.

    Az én fő gépem pl. 1 GByte RAM-ot tartalmaz, és szerverek is futnak rajta. 128 MByte-os cache-t definiálva kb. 90 százalékos a találati arány, 512 MByte-osnál meg kb. 95.

    De közönséges esetekben is előjöhet a nagy RAM haszna. Pl. egy CD image file egy az egyben beférhet a RAM-ba, így ha azt manipulálja az ember, sok HDD műveletetet megspórolhatunk. (Több CD írásánál elég egyszer beolvasni az image-et, az írások aztán már a HDD igénybevétele nélkül történnek.)

    Vagy tegyük fel, hogy a CoolEdit2000-ben megnyitottunk egy 2 GByte-os(!) audió file-t, amelyen mindenféle szűréseket hajtunk végre. Minthogy itt még undo file-ok is vannak a háttérben, az eredő editálási sebességet drámaian befolyásolja a RAM mennyisége.

    Az előbbieken túl bizonyos gyorsulás olyan számolásoknál külön is fellép, amelyek nem férnek be 32 bit-be, de beférnek 64-be.

    Kérdezed:
    ''Az AMD pedig a pénztelenségben saját integrált memóriavezérlőt fejlesztget?''
    Hát igen, ez egy nagyon jó kérdés...

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #23 üzenetére

    ''Úgy is bukás lesz a 64 bites proci és ez az integrált memóriavezérlő. Főleg, hogy most már a foglalatok között is kavarás van.''
    Ki tudja. Önmagában nem rossz dolog az integrált RAM vezérlő, de ezzel az AMD a maga vállára vette az ilyen irányú fejlesztések terhét, és a végeredményből megítélve nem sokat csinálnak (:-(. A 64 bit is jó dolog, de önmagában kevés az üdvösséghez.

    ''Te melyik redszert pártolod? Akár üzeltpolitikailag, teljesítményileg, árilag, technológiailag...? És itt most nem az a kérdés, hogy mire használom.''
    Kb. 2,4 ''effektív'' GHz-ig az AMD versenyben van, szórványos előnyökkel mindkét oldalon. Fölötte az AMD az Athlon XP fronton gyakorlatilag vesztett (a késedelmes fejlesztések miatt). Az 1-csatornás Athlon 64 szerintem szintén vesztésre van ítélve. Az Opteronban egyelőre van fantázia, de muszáj lenne megoldani a minimum 2xDDR400 támogatást, és a jócskán 2 GHz fölötti órajelet.

    Üzletpolitikailag, anyagilag és félvezető technológiai szempontból az Intel hagyományosan veri az AMD-t. Éppen ezért volna az AMD-nek rendkívül fontos, hogy ne kövessel el architekturális balfékségeket, és ne hagyja ki az olcsó és triviálisan hasznos fejlesztéseket.

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #20 üzenetére

    Szerintem benne van a pakliban egy olyan menetrend, hogy míg az AMD az Opteronnal próbálkozik (DDR333, esetleg DDR400), addig az Intel ismét feljebb nyomja az aktuális P4 órajelét és FSB-jét, valamint a RAM-ot is hozzá.

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz Marcus #16 üzenetére

    Úgyszólván akármeddig. A használt félvezető technológia függvénye. Adott technológián a nagyobb működési frekvenciához nagyobb üzemi feszültség kell (és ez okozhat kompatibilitási és disszipációs problémákat), viszont finomabb félvezető technológián szerény feszültség és disszipáció mellett is magasabb lehet a freki.

  • DcsabaS

    senior tag

    válasz engusz #2 üzenetére

    Egyelőre igen, de mit lehet tudni, tán megjön egyszer az AMD esze is (:-)...

    *******
    Kedves (#3) L3zl13!

    A DDR600-as üzemet, igaz, ''extrém tuninggal'', már az eddigi DDR500-as RAM-ok is elérték (P4 mellett). (Linket nem keresek, de láttam.)

    *******
    Kedves (#6) LordX!

    Van már DDR333-as ECC-s modul is, a DDR400-as meg folyamatban van.

    *******
    Kedves (#9) engusz!

    Athlon XP-nél a 11x200 és a 10x220 MHz-es beállítás között 3D programokban kb. 6 százalékos gyorsulás volt tapasztalható. Tehát ha egyszerre gyorsítjuk 10 százalékkal az FSB-t és a RAM átviteli sebességet (ahogyan van értelme), akkor az igenis számottevő gyorsulást okoz, legalábbis bizonyos alkalmazásoknál. 250-266 MHz-es FSB órajel és hozzá passzoló DDR533 RAM akár 20 százaléknyi ''3D gyorsulást'' is eredményezhetne.

  • DcsabaS

    senior tag

    A DDR433, DDR466 és DDR500-as memóriák után itt van a DDR533! A modulokat párba válogatva lehet megvenni, gondolva 2-csatornás Intel és AMD rendszerekre.

    Linkek:
    [L]http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030805053046.html[/L]
    [L]http://www.hwsw.hu/hir.php3?id=22312[/L]

    A DDR533-as modulok időzítése egyelőre nem túl gyors (CAS3 8-4-4), a működési feszültsége pedig viszonylag magas (2.6V - 2.95V), de ez hamarosan javulhat (az újabb félvezető technológiákra való áttéréssel).

    Ezen DDR533-as modulok átviteli sebessége eléri azt, amit eredetileg a DDR-II-es RAM-okkal akartak. A magam részéről azt várom, hogy hamarosan megjelennek még gyorsabb DDR-es modulok is (DDR600-ig szinte biztosra veszem.)

Aktív témák