Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz Archer #166 üzenetére

    Sajnos a program teljes költségét részletezve sehol sem találtam meg (az Index SR-71 cikkére válaszul kezdtem el egy részletesebb ismertetőt), de 1968-ban ~34 millió akkori dollárba került egy SR-71 (forrás), ez ma ~240 millió US$, ami "pofátlanul" olcsó a tudásához képest, de akkoriban méregdrága volt (az F-14A is hasonló áron kellette magát, de ott a brutálisan drága radar és tűzvezető rendszer volt a költségek fő oka).

    Az SR-71 program éves üzemeltetése az 1980-as években évente 700 millió dollár volt (forrás), leginkább azért, mert egy-egy felderítő repüléshez 4-5 légi utántöltésre is szükség volt a speciális üzemanyagból, amihez külön KC-135 flotta társult. Ez mai áron évi ~2 milliárd US$.

    Az F-15A esetében ~25%-a a gépnek így is titánium (főleg a hajtómű és a szárny főtartói, illetve az ezeket érintő válaszfalak), az F-15E esetében még több, mert ott a sárkány csaknem teljes hátsó része titániumból készült.

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz Archer #164 üzenetére

    A teljes A-12 család (A-12, YF-12, R-12/SR-71, M-21) összköltsége sincs sehol még az F-22A költségeihez képest sem, az F-35 program költsége pedig kb. 10x akkora, mint az F-22A programé.

    Viszonyítási alapnak sokszor a Manhattan projekt költségeit szokták felhozni, az az első 4 nukleáris robbanófejjel együtt összesen 2 milliárd dollárba kerültek, FY1945. Ez ma olyan 26 milliárd dollár. A B-29 bombázó program hasonló nagyságrendbe (~2 milliárd akkori dollárba) került, de még a kettő együtt sincs sehol az F-22A (~72 milliárd mai áron a 183 szériagép beszerzéséig) vagy az F-35 programhoz képest (~400 milliárd a 2457 tervezett gépbeszerzéssel együtt mai áron).

Új hozzászólás Aktív témák