Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Piftuka

    veterán

    válasz junior11 #70504 üzenetére

    Abszolút így van sajnos! "Fogyasztói társadalom"..."Tervezett avultatás"...

    Nekünk az elmúlt 35 évben 4 SONY televíziónk volt, és csak a rendszerváltás után, használtan vásárolt 72 cm-es, flat paneles SONY CRT készülék működött kifogástalanul sok évig (még a következőt tulajdonosánál is).

    Tulajdonképpen az összes CRT televíziónkra igaz volt mindez. A régi "Videoton Super Star" fekete-fehér televízió... majd a '80-as évek végén újonnan vásárolt Made in Japan 54 cm-es Hitachi (20+ évig), a rendszerváltás után vásárolt a fa dobozos 72 cm-es színes Philips (beépített, Hi-Fi minőségű sztereo hangfalpárral), a 72 cm-es SONY... Majd egy 72 cm-es használt Samsung CRT, egy 54 cm-es új LG CRT televízió még mindig a '90-es évek végén 2000-es évek elején... Mindegyik hiba nélkül üzemelt nálunk sokáig, és az új gazdáiknál a mai napig. (Családban, ismerősi körben továbbajándékoztuk őket.)

    Aztán jött a 32 colos CCFL LCD Philips televízióm valamikor 2000 elején, ami nálam sok évig, majd immár évek óta már a nővéremnél a mai napig hiba nélkül üzemel. (Kicsit az egyik katódsugárcső van a panel mögött már megfáradva; azt majd kicseréltetem egy újra, és a tévét megtartom "retro" számítógépes tévének. :K )

    15 éve lecseréltem egy 42 colos IPS paneles LG-re, amelynek a színhűsége sok mai tévét is pironkodásra késztethet. Ezt évekkel később édesanyámnak ajándékoztam, és nála kifogástalanul üzemel azóta is.

    Majd jött 2017... És az azóta vásárolt mindhárom SONY tévém meghibásodott. :U :( Kettő garanciaidőn belül.

    Előbb az 55W809c éppen 4,5 év üzemidő után. Ott az 5 év garanciabiztosítás mentett meg attól, hogy "bukjam" a tévé árát.

    Majd tavaly ősszel az utódjául választott 65AG8 OLED készülékem; mindösszesen 2,5 év után alaplapot kellett cserélni benne. Mivel erre nem vásároltam gyári jótállás kiterjesztést, így szerencsésnek mondhatom, hogy még 3 éven belül romlott el. Pár hónappal később mehetett volna a kukába a fél millió forintos készülék.

    Aztán a szintén 2017-ben édesapám részére vásárolt 50W808c készülék hibásodott meg, éppen két hete..

    Side note: a PH! fórum háztartási gépek topic-jában hallgattam a szóra, hogy fagyasztószekrény esetében a kompresszor a lényeg, és már csak a SHARP és Bosch fagyasztókban üzemel Made in Japan kompresszor.

    A közel !!!50!!! évet üzemelt LEHEL fagyasztóládánk meghibásodása miatt, vettem tehát drága pénzért 3,5 éve egy akkori Bosch, 2 méteres csúcsmodellt, bízva abban, hogy ha 50 évet nem is, de 1-2 évtizedet hiba nélkül szolgál bennünket.

    Tévedtem... éppen mindössze 2 hónappal a 3 év jótállási idő után meghibásodott. Hogy pontosan melyik része, az még nem világos... az illetékes Bosch szerviz nem vállal garancia idő utáni javítást (no comment!), ezért a megyében legjobbnak mondott egyéni vállalkozót kell majd kihívnom. Majd kiderül, meg lehet-e javítani, és mennyiért.

    Ám eszembe jutott, hogy ez volt az utolsó, hogy hallgattam a "márka sznobokra". Már nincsen olyan, hogy "minőségi márka" a tartós fogyasztási cikkek világában.

    A 10-20-30-XX éves üzemidőkből a gyártó vállalat, és a részvényesei nem élnek meg, nem gyarapítják a vagyonukat. Csak a gyors újra- és újraeladásokból.

    Jobban jártam volna, ha egy, az említett topic-ban állandó jelleggel leszólt BEKO, vagy Candy fagyasztót vettem volna helyette, 5 év gyári jótállásért, ugyanakkora méretben ugyanolyan funkciókkal, fele annyi pénzért.
    Aztán most legalább annyival előbbre lennék, hogy jótállási időn belül a márkaszerviz javítaná, cserélné, és talán újabb 3-5 évig le volna a gond. (De ha 5 év után hibásodik meg is... akkor is kevesebb pénzbe kerülne évekre lebontva, mint az említett Bosch, pláne, ha most majd kapok rá egy ~100-150 ezer forintos szervizdíj ajánlatot...)

    És ez eszembe juttatta egy kedves ismerősömet, aki elmesélte, hogy egy rokona - egy intelligens, nagy tudású mérnök - az egyik ismert műszaki cikk gyártó világcégnek dolgozik. Egy csapat részeként az a dolguk, hogy olyan, javarészt újrahasznosított műanyagból készült anyagötvözetet kísérletezzenek ki műszaki cikkek (pl. porszívó) burkolatának, amely az esetek döntő többségében garantáltan csak pár hónappal a gyári jótállási idő után reped/törik el olyan módon és mértékben, hogy a készülék gazdaságosan ne legyen javítható; a tulajdonosa kénytelen legyen új készüléket vásárolni helyette.

    "Tervezett anyagfáradás... tervezett avultatás...." Nesze neked fogyasztói társadalom! :U

    Végtelenül szomorú, hogy hová jutott a világ...! :(

Új hozzászólás Aktív témák