Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz philoxenia #111 üzenetére

    Az általános és középiskolai tananyag viszonylag naprakész, de legalábbis semmivel sem idejétmúltabb, mint a többi tárgy anyaga. Az egy dolog, hogy az informatika milyen gyorsan fejlődik. A legújabb fejlesztések akkor is csak évek múlva kerülnek az átlagember elé.
    Az, hogy milyen operációs rendszer van a gépeken, egyrészt az iskola anyagi helyzetétől függ, másrészt meg teljesen lényegtelen, mert a GUI alapelemei megegyeznek, ahogy a fájlműveletek is.
    Ezen felül a tananyag legnagyobb részt szövegszerkesztésből áll, aztán táblázatkezelésből, prezentáció készítésből és internetes keresésből.
    A szövegszerkesztés alapvető fontosságú, hiszen legalább egy önéletrajzot mindenkinek meg kéne tudni csinálni önmagától, de emellett a szövegszerkesztés nem csak a vastag meg a dőlt betűről szól, hanem sok nyelvtani dolgot is ismétel, és megalapozza a további témaköröket is.
    A táblázatkezelés szintén hasznos lehet, de ott a hangsúly inkább az algoritmikus szemlélet kialakításán van. A képletekkel nagyon sok gondolkodási műveletet lehet fejleszteni.
    A prezentáció készítés az véleményes, ezt belátom. Egy gimnáziumban, ahol a tanulók nagyobb része tovább akar tanulni, mindenképpen szükséges. Egy szakiskolában nyilván nem.
    Az internetes keresés egyre nagyobb hangsúlyt kap. Ma már nem abból áll, hogy keress meg egy képet a neten, és küldd el emailben, hanem például menetrendek értelmezéséből, vagy térképszolgáltatások használatából.
    Ezeken kívül persze van némi rajzolás, főleg általános iskolában, egy kis adatbázis kezelés, meg van weblap készítés. Ezt az utóbbit ne kérdezd, hogy minek! Én se látom értelmét, de benne van az érettségi követelményekben, úgyhogy muszáj.

    Természetesen lehetne még néhány témakört hozzáadni a tananyaghoz, bizonyos dolgokra elég nagy szükség lenne, de egyszerűen nincs rá idő. Azt se mondom, hogy ami most benne van, az mind úgy, és annyira kell, amennyi óraszám meg van rá adva, de azért borzasztó nagy túlkapások nincsenek e tekintetben.
    Azt viszont tudni kell, hogy a számítógép hiába eszköz, attól az informatika órán még nem csak eszköz jellegű tudást kell átadni, hanem a képességeket is fejleszteni kell. Ez viszont azzal jár, hogy olyan dolgokat is kell tanítani, ami a kívülálló számára feleslegesnek tűnhet.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #111 üzenetére

    Az operációs rendszer elmélet nem a működésének elmélete, hanem elméleti háttérismeret az operációs rendszerekről. Fogalmak bevezetése, magyarázata. Feladata, hogy működteti a számítógépet és kapcsolatot teremt a hardver és a felhasználó között. Van tisztán parancssoros működésű, és grafikus felületű operációs rendszer. A parancssor szükséges az alapvető utasítások bemutatására. Egy felhasználós, több felhasználós operációs rendszer. Egyfeladatos, többfeladatos. Hasonló szinten csak.
    Az előz felsorolásomból kimaradt a hardverismeret, leginkább csak bemutatás szinten, egy-két jellemző megemlítésével.
    Az XP használata vagy a vas indokolja, mert nem megy el rajta jobb vagy a rendszergazda/oktatástechnikus hozzáállása. Max netto 100e-ért nem kapsz sem Linux sem MS expertet.
    Az általad említett adatvédelmet tartalmazó fejezet neve Az információs társadalom. Szintén erős szórást mutat. Általában nem jut rá idő, olvassátok el a könyvben. Ami viszont nem tartalmaz még facebook információkat.
    A táblázatkezelés sajnos nem mindenhol megkerülhető témakör. Egy asztalost képző szakiskolában igen, ott talán nem is tanítanak. De egy esetlegesen biológust képző szakközép vagy gimnáziumban kell, mert ugyanabból az iskolából mehet mérnöknek, közgazdásznak. Ahol szükséges a táblázatkezelés. És a biológus is, sőt egy bölcsész is használ táblázatokat, saját kutatásainak elemzésekor. És a táblázatkezelő program használatát nem lehet a felsőoktatásra ráterhelni (elvileg, gyakorlatilag az alapoktól újratanítjuk).
    A grafika az elemi vektorgrafikus rajzolástól (geometria ábrák, szervezeti és egyéb diagramok), a vektorgrafikus képek alap szerkesztéséig, kivágás, átméretezés, stb. tart.

    A DOS parancsok feleslegessé váltak, de mégis megkerülhetetlenek. Már nem tanítják, de megemlítik őket.

    Sajnos nincs mindenki által használt anyag, vagy olyan kevés ami alig mérhető. Arra tényleg elég a csökkentett óraszám. De akkor az adott szakterületen használt ismereteket hol tanítsák meg? Középiskolában erre vannak szakmai tárgyak. Az oktatási rendszerünk átjárható, bárkiből lehet bármi. Nincs különbség érettségi és érettségi között. Eü suliból mehetsz programozónak és gimnáziumból kohómérnöknek. Ők hol tanulják meg a most feleslegesnek ítélt, de egykor még szükséges információkat?

Új hozzászólás Aktív témák