Hirdetés

Keresés

Aktív témák

  • csiga997

    őstag

    válasz biggamer #453 üzenetére

    Van a vignettálás és van a light-falloff (bár biztos van magyar nevük is). A hatásuk egyforma (sötét képszélek), de az okuk nem. Az előbbi esetben valami ojjektum egyszerűen kitakarja a kép sarkait, pl túl vastag szűrő(k), helytelen méretű napellenző, stb. A helyzet a rekeszelés mértékétől függően romlik. (Kisebb rekesz -> nagyobb mélységélesség -> jobban látszik a ''tárgy'' körvonala a képen.)
    A light-falloff pedig az objektív (elsősorban nagylátószögűeknél) felépítéséből adódó fényveszteség, ami szintén a kép sarkainak elsötétülésével jár. Ebben az esetben viszont a rekeszeléssel a helyzet javul. (Szűkebb rekesz -> nagyobb kivilágított fénykör -> egyenletesebb fényeloszlás a sarkokban.)

    A te kérdésedre visszatérve, valószínüleg az első esettel állsz szemben, amikoris a telekonverter maga kitakarja a kép széleit. Fontos tudni, hogy többnyire ezekkel az objektív elejére csavarható telekonverterekkel csak az objektív tele állásánál kapsz elfogadható képet. (De lehet, hogy még ott se.) Tehát az nem működik, hogy pl. egy 35-200-as objektívre rátekersz egy kétszerezőt, majd így próbálsz mondjuk 135x2=270 mm-es gyújtótávot elérni. Tehát, vagy leszeded a TC-t vagy pedig 400mm.

Aktív témák