Szórakoztatóelektronika – tévék
Jönnek az OLED tévék!
Hirdetés
2016 mozgalmas év volt a tévés univerzumban, az események több fronton zajlottak. A legfontosabb talán, hogy az OLED technológia elterjedése most már tényleg megállíthatatlannak tűnik. Rengeteg új piaci szereplő lépett színre ebben a szegmensben többé-kevésbé saját televízióval. Míg másfél-két éve mindössze egyetlen cég kínálatában volt nem prototípus állapotban lévő, boltokba, felhasználóknak szánt modell, addig ma már az ilyen vállalatok száma meghaladja a tízet!
Ráadásul abszolút másod-harmadvonalbeli márkák rendelkeznek már OLED tévével. Elég csak az olyan vállalatokra gondolni, mint a Skyworth, a Changhong, a Vestel vagy a Grundig, ezek a cégek ráadásul jellemzően már rögtön több modellel indítanak. És akkor még nem is beszéltünk az olyan nagyokról, mint a Panasonic vagy a Philips, akik szintén jelen vannak ezen a területen prémium szegmensbe szánt termékeikkel. Bár a Sony és a Samsung 2016-ban még kitartott az LCD mellett, nagyon úgy tűnik, hogy 2017-ben az előbbi is beadja a derekát, és csak a dél-koreai gigacég marad, aki távol tartja magát az OLED televízióktól. Az idei évben bukkant fel az első olyan készülék is, amelybe nem az LG szállította a panelt, hanem a BOE, és jövőre várhatóan a TCL is színre lép saját gyártású OLED kijelzőjével.
Viszont az is igaz, hogy az LCD pozíciója, legalábbis ami a modellválasztékot és az értékesítés volumenét illeti, 2016-ban is megingathatatlannak bizonyul. Szó sincs még trónfosztásról, bár tény, hogy a felszín alatt fortyog a piac, ami azt jelzi, hogy egy-két éven belül akár komoly változásokkal is számolhatunk.
HDR
A nagy dinamikatartományú (high dynamic range – HDR) tartalmak megjelenítésére képes televíziók első példányai 2015-ben bukkantak fel, de az idei volt az az év, amikor ez a technológia hirtelen viszonylag sok készülékben jelent meg. Tehát a piaci résztvevők 2016-ot szánták a HDR évének, és most már ott tartunk, hogy egész emberi áron is beszerezhetőek ilyen televíziók.
Szerencsére a tartalomszolgáltatók is aktiválták magukat, aminek köszönhetően már sok forrásból érhetőek el a nagyfelbontású, nagy dinamikatartományú filmek, videók. Aki akarja, megvásárolhatja ezeket optikai lemezen, hiszen végre a boltokba kerültek az első ilyen alkotások, és a kezelésüket biztosító, asztali UHD Blu-ray lejátszók is. Emellett több gyártó előállt optikai meghajtóval nem bíró, de HDR támogatást kínáló külső asztali eszközzel, amelyekre adattárolókról vagy a hálózatról juttathatóak el a 4K HDR állományok. És végül meg kell említeni az online streaminget, amelyen keresztül egyszerűen megtekinthetőek a HDR filmek, sorozatok.
Panasonic UHD Blu-ray lejátszó [+]
Itt kell megemlíteni, hogy a netes tartalomszolgáltatás néhány nehézsúlyú versenyzője (Netflix, Amazon) 2016-ban végre megérkezett hivatalosan is hazánkba, így kínálatuk legálisan, mindenféle trükközés nélkül elérhető. A nagy dinamikatartományú tévéadásra még ugyan várni kell, de idén itt is történtek komoly lépések: bemutatták az abszolút életképesnek tűnő Hybrid Log Gamma technológiát, ami lehetővé teszi a földfelszíni, kábeles és műhöldas 4K HDR műsorok sugárzását.
Okostévé, piaci helyzet
Okostévéfronton sok változást nem hozott a 2016-os év. Az LG továbbra is tartja fölényét a webOS legfrissebb változatával, de a Panasonicnak sem kellett szégyenkeznie a Firefox OS-sel, kár, hogy a Mozilla beszünteti a platform fejlesztését, így egyelőre még hivatalosan nem nagyon lehet tudni, hogy milyen megoldás kerül a japán gyártó televízióiba. A Samsung 2016-ra tovább csiszolta Tizen rendszerét, és a fejlődés kézzelfogható, de a végeredmény továbbra sem tökéletes. A Google-féle Android TV pedig, amelyet többek között a Sony és a Philips is használ, továbbra is csalódás; a platform az ígéretek ellenére még mindig nagyon bugos, sokszor lefagy, belassul, ami ma már igen nehezen tolerálható.
Panasonic Firefox OS smart platform [+]
A tévépiacon 2016-ban is tartott a dél-koreai cégek dominanciája, de a kínai vetélytársak szemmel láthatóan jönnek fel. A Sony és a Panasonic is tartja még magát, és a két cég láthatóan mindent megtesz annak érdekében, hogy a prémium szegmensben minél jobban megszilárdítsa pozícióját. A Sharpot eladták, de a tévégyártással nem állnak le, a tervek szerint jövőre teljes erővel érkezik vissza a márka Európába. A Toshiba európai tévés szekciójának sorsa is rendeződni látszik, hiszen a török Vestel szerezte meg a regionális leányvállalatot. Tehát számíthatunk arra, hogy jövőre a két jól ismert brand visszatér.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!