Új hozzászólás Aktív témák
-
Test Elek
újonc
válasz
#48584626 #81 üzenetére
Tehát nem sikeres vele a Tesla?
Biztos akkor jobban menne a cég ha nem használnák. Szerinted sokkal több Teslát adnának el és sokkal nagyobb lenne a profitja a Teslának ha nem használna gigacastingot.Érdekes vélemény, ezt még ebben a megfogalmazásban nem olvastam de tényleg érdemes rajta elgondolkodni, köszi.
-
Test Elek
újonc
Ez a gigacasting egy nagyon érdekes dolog, jó látni a sikerét a Teslánál.
Érdekes, hogy a Cybertruckot félig gigacastból félig hidegen hajlított acélból építik. -
#48584626
törölt tag
"Csak egy öntés ekvivalens 120 darabból összerakni egy komplett hátsó egységet (a már optimalizált dizájnnál 70et helyettesített). Így összességében gyorsabb. És nem mellesleg olcsóbb is. Rövidebb gyártósor, kisebb alapterület, egy press helyettesít ~300 robotot."
Ezek a számok sehogyan sem stimmelnek.
-
azbest
félisten
sajnos nem értem. Ezért kérem, hogy magyarázd el. Ne kelljen kitalálnom, hogy vajon mit gondolsz. Minek a ciklusideje és mekkora időről beszélsz?
Csak tippelni tudok: egy forrasztás gyorsabb, mint egy öntés. Ez igaz. Csak egy öntés ekvivalens 120 darabból összerakni egy komplett hátsó egységet (a már optimalizált dizájnnál 70et helyettesített). Így összességében gyorsabb. És nem mellesleg olcsóbb is. Rövidebb gyártósor, kisebb alapterület, egy press helyettesít ~300 robotot.
Két hátsó blokk elkészülése közt 90-180 másodperc telik el maximum, ugyanazon a gépen. A wikin és más helyen is 90 másodperc körüli ciklusidőt írnak egy giga pressre, de van még régebbi gép valamelyik gyárban, ami lehet lassabb.
A kínai gyárban, ahol a model Y elejét és hátulják is így öntik, ott 40 másodpercenként készül el egy komplett autó. Több gép is megy párhuzamosan értelemszerűen.
A giga press egy sokkal nagyobb gép, máshogyan kell kezelni, mint egy kis pár grammos öntvénynél. Nagy nyomással, nagyobb anyagmennyiséggel és más jellegű problémákkal kellett megküzdeniük.
Nem olvasod el a forrásokat, nem nézed meg a videókat, hanem kitalálod, hogy milyen. Gratulálok.
-
Alaaf Pi
senior tag
Javaslom a következő programkód futtatását:
1 OLVAS: Ciklusidő
2 ÉRTELMEZ
3 GOTO 1
Ha sikerült ezt megérteni, akkor lehet folytatni a vitát.
A gigapress ugyanúgy öntőforma, öntés, mint bármi más, csak marha trendi névvel. Van tapasztalatom öntészettel, arra való fejlesztéssel, szóval az úgy tűniket megtarthatod a tükörképednek. -
Alaaf Pi
senior tag
válasz
#48584626 #72 üzenetére
Amennyiben rendszeresen kell autóval közlekedni, valamint települések között, akkor a saját autónak nem alternatívája. Amennyiben városon belül, nem túl gyakran, akkor már az, mert nem kell ezen alkalmakra fenntartani egy autót.
Pár éve egy nö akart kötelező biztosítást kötni autóra, akkor a biztosító emberével beszélte, mennyit menne vele: heti maximum kétszer tíz km alatt, fizioterápiára és vissza. Na erre pont felesleges autót fenntartani. -
-
azbest
félisten
válasz
moleculez #69 üzenetére
nem lenne hülyeség a car sharing, de átlagember nem tudja kifizetni nálunk. Pontosabban inkább önti a pénzét egy saját roncsba, hogy elmondhassa, az az övé. Máshol, ahol nem kell filléreskedni, ott valsz jól tudnak működni ezek.
Ja meg persze ne úgy, mint kínában. Ahol befektetési csalásnak csinálták a bicikli megosztást, majd újabban az autó megosztást [link]
-
moleculez
veterán
válasz
E.Kaufmann #7 üzenetére
A hanyatló nyugaton ez tökre működik. Pl a London belvárosába eszembe nem jut kocsival menni (külső kerületben lakom) mert:
-vonattal gyorsabb
-NINCS parkoló. A helyi lakosoknak épp hogy elég a maradékra meg annyi esélyed sincs mint a lottóra. (Ja, fizetosről beszélek)
- behajtási díj
- a belváros szűk, nem autókra van tervezve valamint szinte biztos hogy összehozol egy büntit ha nem vagy ismerős.Értékelem hogy fröccsöntjük az autókat, de én pl hiányolom a car sharing megoldásokat, mint pl Bpen a GreenGo.
-
azbest
félisten
válasz
csakos1997 #67 üzenetére
nem egy másodperc alatt hűtik le, a befecskendezés 1 másodperc a leírások szerint. Az egész folyamat ciklusidejét írják 90 másodperc alattinak. Tehát ezalatt megtörténik minden lépés, a hűtést is beleértve. Van amelyik gyárnál írták, hogy még nem érték el a csúcssebességet, ott lehet 180 másodperc egy ciklus. Persze a cikluson belül párhuzamosan is történnek a lépések, nem várja meg a legutolsót az új öntéssel.
-
csakos1997
tag
Nyilván nem egy kocka de ha egy 1 mm vastag 1000x1000m mm lemezről van szó akkor sem egyszerű feladat 1 másodperc alatt lehűteni az olvadt több száz fokos fémet 50-100 környékére. Kicsit olyan érzésem van hogy nem láttál még olvadt forró fémet testközelből hogy miről is beszélünk igazából.
-
zetor2000
őstag
Az első ponttal nem értek egyet.
A Gigapress ~2-3 percenként (de lehet, még sűrűbben is) tuti legyárt egy öntvényt, ami az autó eleje / vége. Azaz 2 percenként bele lehet fogni egy autó összeszerelésébe.
Ugyan nincsenek ismereteim a hegesztett / szegecselt / ragasztott járművázakról, de egy random autó kaszni vázát ennyi idő alatt szerintem nem gyártja le az a mennyiségű robot, amit Muskék kihagytak a gyártásból. -
azbest
félisten
válasz
csakos1997 #63 üzenetére
-
#48584626
törölt tag
válasz
csakos1997 #63 üzenetére
Sehogy.
-
azbest
félisten
a giga pressekkel már százezerszámra gyártottak autókat. Most talán 12 van használatban, a wiki és decemberi cikkek szerint. Nekem úgy tűnik, hogy teljesen tájékozatlan vagy a giga press kapcsán, ezért is linkeltem róla gyors fejtágító videókat.
Magyarázd el nekem kérlek, hogy a teljes hátsó szekció 1 darabból öntés (1 másodperc az öntés + hűtés + xray + trimm nincs 3 perc összesen) hogyan jön ki neked lassabbra?
Azt mondod, hogy 120 darabból összeheggeszteni kevesebb, mint 3 perc alatt megvan? -
Alaaf Pi
senior tag
1. Köszönöm, fejlesztettem már öntvényt, szóval nem a te totál laikus pozíciódból, nulla hozzáértéssel beszélek róla.
2. A gép új.
3. Talán fuss neki az írásnak az szövegértelmezés skill elsajátítása után, ugyanis azt már leírtam neked. A termelékenységet nem az összidő fogja meghatározni, hanem a ciklusidő a folyamat egészén nézve, amiben a hegesztéshez mérve rosszabb az öntés. -
azbest
félisten
A hiba a te készülékedben van, ha szaggat a videó, érdemes 10 évnél fiatalabb gépet használni youtubehoz ma már, vagy levenni a felbontást 480p-re.
Örülök, hogy jobban tudod hogyan kell, mint a tesla, akik kedvéért gyártottak ekkora gépeket és akik ehhez fejlesztettek saját ötvözetet. Lehet tényleg nem gondoltak arra, hogy lehet selejtes öntvényt is tervezni, biztosan nem modellezik le és tesztelik a gyakorlatban az elkészült ötvényeket, írj Elonnak, lehet jutalmat ad.
Egy száz darabból álló elem heggesztése pár másodperc? Szerintem sok autógyártó szívesen meghallgatná a titkot.
-
Alaaf Pi
senior tag
Az első videót képtelen vagyok megnézni, annyira szaggat, fáj tőle a szemem.
A harmadik videóban semmi újdonság, Tesla specifikus fejlesztés nincs, valamint szerintem az első öntvény hossztartóit lehetett volna jobban is tervezni, tudok hatékonyabb designt.A probléma az öntésnél: ha egy hibás, akkor a komplett sorozat hibás lesz.
"Nem az a gyártó célja, hogy a törött autót eladhassák használt piacon totálkár után."
Hol beszéltem TK utáni eladásról?"80-90 másodperces ciklus időt írnak elvi maximum sebességnek."
Vagyis a hegesztéshez mérten 33-50% többlet. -
#48584626
törölt tag
"Ha selejtet találnak"
HA megtalálják.
"az nem foltozzák, hanem beolvasztják"
Garantáltan nem, biztosan van utómunka engedélyezve bizonyos hibákra.
"És biztosan nem hasra ütnek, mert profitábilis a gyártásuk".
És? Ennek nem sok köze van ahhoz hogy a gigacasting végeredményben olcsóbb vagy nem.
-
azbest
félisten
Nem nézted meg egyik videót sem a giga press működéséről, úgy látom. 80-90 másodperces ciklus időt írnak elvi maximum sebességnek. A gyakorlatban még lehet kb ennek a felét érték el, szal nem napi 1000, hanem csak 500 körüli öntvényszámmal.
Ha selejtet találnak, akkor az nem foltozzák, hanem beolvasztják a trimminggel együtt.
A törésteszt és gyűrődés nem az autó, hanem az utasok megmaradását szolgálja. Nem az a gyártó célja, hogy a törött autót eladhassák használt piacon totálkár után.
Ahogy linkeltem videót, már többedik iterációnál jár az öntvény is. Nem teljesen egyforma minden gyártban az öntvény, időnként karbantartásra leáll a gyárt és akkor szokták újabbra cserélni azt is, ha úgy gazdaságosabb. És biztosan nem hasra ütnek, mert profitábilis a gyártásuk.
A tesla filozófiájának teljes ellentétje például az elektromos hummer. Az akkupakk szerelvény, a cellák nélkül többszáz darab lemezből van összerakva vagy 3500 heggesztéssel
. [link]
-
Alaaf Pi
senior tag
válasz
csakos1997 #51 üzenetére
Onnan nézve egyszerübb, hogy egy kiba nagy öntöszerszám kell csupán, nem sok hegesztö robot, de nem gyorsabb, mert:
- 1 lépésben csinál mindent,
- a hűtési, hőntartási időt ki kell várni (gyorsan kiveszed, akkor még deformálódni fog, a schieberek kiemelése során is nagyon kell figyelni...
- minden egyes új alapanyag szállításhoz hozzá kell igazítani a folyamatot
- ha valamit módosítani kell, akkor reszeltek az egész szerszámnak, míg egy hegesztésnél kb. két sor módosítása a robot programjában.
- több lépésre bontva a gyártási folyamatot, a ciklusidőt tudod csökkenteni. A jelenlegi hegesztett megoldásokkal egy perc alatt tudod tartani ezt az egész gyártósorra, a présgépekkel kezdve.Zárt profil alatt nem extrudált profilt kell érteni, hanem zárt keresztmetszet, olyan meg akad egy pár. csak azt önteni nem lehet, ellenben két lemezt össze tudsz hegeszteni úgy, hogy azzá váljon.
Az öntvények másik tulajdonsága, hogy inkább nyomást viselnek jól, húzást kevésbé, és valóban elég ridegek.
"A gyártót kétlem hogy érdekli az hogy tákolod össze a törött járművet."
A gyártót az érdekli, hogy a gyártás során keletkező hibákat miképp tudja kijavítani, hogy minőségben nem rosszabb autót tudjon eladni, ne kelljen a komplett karosszériát kukázni. Valamint az is érdekli, hogy mikor lesz GTK az autó, mert ha egy padkázástól, akkor az adott delikvens többet nem fog nála levegőt se venni, ellenben kellemesen nagy negatív hír lesz belőle. Plusz, mint írtam, rengeteg elemre vannak gyári javítási módok kidolgozva, garanciával.#54 Shadowbull: "Ez a baleset utáni javíthatóság szempontjából irreleváns."
Nem csak a baleset utáni, hanem a gyártás közbeni, gyártás utáni javíthatóság szempontjából is. -
#48584626
törölt tag
"pillanatok alatt kész egy öntvény, ezért kell az öntőprés."
+ megmunkálás.
"Olyan ötvözetet fejlesztettek ki, aminél nem kell utólagos lassú hűtés."
Annak meg más hátrányai vannak.
"a folyamat, ezért volt változó a body panel gap. Aluminiumhoz értő mérnökökből kevesebb van"
LOL. Hülyeség.
"A tesla az egyik legjobb a törésteszteken."
Ez a baleset utáni javíthatóság szempontjából irreleváns.
-
azbest
félisten
válasz
csakos1997 #51 üzenetére
Igen, pillanatok alatt kész egy öntvény, ezért kell az öntőprés. Egyre kevesebb alkatrészre redukálták [link]
Olyan ötvözetet fejlesztettek ki, aminél nem kell utólagos lassú hűtés. Valamelyik interjúban [link] volt szó arról, hogy a korai szériáknál még nem mindig sikerült optimálisra a folyamat, ezért volt változó a body panel gap. Aluminiumhoz értő mérnökökből kevesebb van, mint az acélon nevelkedetteket. Kellett kis idő, mire belejöttek.
A tesla az egyik legjobb a törésteszteken. Múltkor láttam egy jó videót erről, hogy miért. 3 perc után az öntvénybe tervezett gyűrődési zónáról is esik szó [link]
-
#48584626
törölt tag
válasz
csakos1997 #51 üzenetére
"Nem pont ez a lényege hogy egyszerűbb és gyorsabb a gyártási folyamat?"
Ez a marketing szöveg mellé. A valóság egy kicsit más.
"akkor egy ütközésnél mi nyeli el az energiát"
az elö öntvényre felcsavaroznak ötközéselnyelöket, hogy a törésteszt müködjön.
Hátul meg ahogy sikerül. -
csakos1997
tag
Nem pont ez a lényege hogy egyszerűbb és gyorsabb a gyártási folyamat?
A gyártót kétlem hogy érdekli az hogy tákolod össze a törött járművet.
Zárt profilt létre lehet hozni folyamatos öntéssel a Stadler vonatok oldala is ilyen de egy autóban szerintem nem sok zárt profil van jelen.
Én inkább a törésre lennék kíváncsi mert egy öntvény merev és nem szeret hajolni (de akkor egy ütközésnél mi nyeli el az energiát?).
De lehet tévedek -
#48584626
törölt tag
1. Ezt azért vitatnám, pláne egy ekkora méretü komplex alkatrésznél.
2. Igaz.
3. Igaz. Ráadásul a végén még csak könnyebb sem feltétlenül lesz.
4. Nézd meg a képeket, használnak schiebereket, másképp nem menne.
5. Bizony.
6. Igaz, bár ez egy meglehetösen komplex téma.
7. Igaz. Hozzátenném: egy ekkora méretü nyomásos öntéssel készülö alkatrész gyártásakor olyan szigorú technológiai feltételeket kell biztosítani (szerszám hömérséklet, olvadék hömérséklet, ötvözök aránya, nyomáslefutas és még ezer dolog) ami nagyon érzékennyé teszi az egész folyamatot.
Elég ha egy paraméter elmászik a szériagyártás során (és tudjuk hogy elmászik, ez egy ilyen játék) máris ott vannak a hibák.Ez pedig óriási kockázat, simán lehet hogy kritikus helyeken lunkerek, zárványok, buborékok keletkeznek, amit észre sem vesznek, megy az egész az autóba. Ennek a következményei pedig kábé beláthatatlanok.
Ennek a kiküszöbölésére a kritikus alkatrészeknél 100%-os CT-vizsgálatot szokás használni, de az nagyon megnöveli a taktidöt, drága, és tudtommal nincs akkora CT amibe egy ilyen darab beférne. Eddig nem hallottam róla hogy a Tesla csinálná.
-
Alaaf Pi
senior tag
Megteszem helyette:
1. Öntés lassabb gyártási folyamatot jelent, mint hegeszteni
2. Nehezebben javítható akár a bodyshopban, akár később, ha valami félre megy
3. A merevség szempontjából zárt profilt kihozni belöle sokkal nehezebb
4. Mivel az oldalfeladók/schieberek nagyon drágák, ezért kerülni kell azok használatát, ami a funkció-merevség rovására megy általában
5. az öntvény hűlése során még képes csúnyán elhúzódni, így a komplett autó tűrésrendszere problémásabb lehet
6. tűrések, bázisok, referenciák: egy nagy öntvényen belül az alkatrész viszi a tűréseket tovább, a lemezeknél tudsz alkatrészenként külön láncot építeni, így pontosabb lehet a komplett karosszéria (ha böhöm nagy lemezeket használ az ember, mindent egybe integrálva, ugyanez a probléma, szóval itt inkább a méretre kell kihegyezni)
7. Ha valami tönkre megy, egy marha nagy öntvény kuka, nagyobb költséget okozva. -
Alaaf Pi
senior tag
"Azt sem szétszedhetőre csinálják, gyári állapotra általában nem lehet felújítani egy sérült karosszíria vázas autót. Azt csak a barkács, nem gyári megoldásoknál lehet csinálni. A gáztó és biztosító azt gazdasági totálkárként kezeli, de ettől persze még lehet belőle "nem dohányzó orvás feleségének garázsban álló" autó. A váz nem egyenlő a vékony, külső panelekkel, azt nem a gigapress gyártja."
Ez így nem igaz, van amit lehet javítani, mert úgy tervezik, hogy javítható legyen. Nem olcsó, de a technológia is megvan rá, ha kell. Ellenben az öntvényt nem fogod tudni mégannyira sem rendesen javítani, mint a lemezeket.
#13 E.Kaufmann: Plusz kúszik is az alumínium, ami a legrosszabb tulajdonsága talán. -
etomcat
tag
Ezt a dolgot még a 3. birodalom találta fel, mivel mangánon kívül nem rendelkeztek a jó minőségű acélok ötvözéséhez szükséges fémek (króm, nikkel, vanádium, wolfrám, stb.) bányáival és a 2.vh kitörésekor elapadt az import. Kínjukban kezdtek óriás présgépeket építeni magnézium alkatrészek egyben kinyomására, amiket 1945 után az USA/CCCP elvitt hadizsákmányként.
-
#48584626
törölt tag
válasz
csakos1997 #44 üzenetére
Hogyne lenne. Rengeteg kérdés van még.
-
#48584626
törölt tag
válasz
csakos1997 #41 üzenetére
"az autók 95%-a napi 50 km-t sem gurul arrébb és ez tény."
ès? Az még nem jelenti azt hogy nem mennek néha hosszabb utakra. A napi átlag számitgatása csak önbecsapásra jó, semmi másra.
"Minden szempontból jobb az elektromotor."
Ja, a baj nem is az elektromotorral van, hanem az akkuval.
"a belső égésű motorok évei meg vannak számlálva "
Személyautóban az EUban mindenképp.
-
Noukoum
veterán
válasz
csakos1997 #41 üzenetére
Az ilyenek akkor sem fognak rájönni amikor már csak múzeumban látsz belsőégésű motort.
-
csakos1997
tag
válasz
#48584626 #40 üzenetére
Te se magadból indulj ki az autók 95%-a napi 50 km-t sem gurul arrébb és ez tény. Bármennyire sírsz rísz az elektromos motorral nem képes semmi felvenni a versenyt akku ide akku oda a belső égésű motorok évei meg vannak számlálva ezt csak a hülye nem látja. Nézd meg a teljesítmény görbéket a hatásfok görbét a lóerő/tömeget akinek ez nem egyértelmű az egyszerűen hülye. Minden szempontból jobb az elektromotor.
-
Füleske
addikt
válasz
#48584626 #36 üzenetére
Pl. úgy, ahogy most megtetted. Szubjektív nézőpontok alapján, mert mindenkinek más kell.
"az emberek 99%-ának semmi szüksége 3.7-es gyorsulásra"
Ahogy pl. SUV - ra sincs, mégis megveszik. 1000 km - es SUV - ot vesznek, aztán évi kétszer elmennek nyaralni (repülővel és/vagy autóbérléssel megoldható), egyébként meg csak napi 50-100 km - t használják boltba járni meg munkába. -
#48584626
törölt tag
-
Füleske
addikt
-
Füleske
addikt
Az előző autóm meg 1.4 t volt.
A fenti Volvo 2.8 t, mégis sokkal kevesebbet fogyaszt(ana) az előző autómnál, pedig az már nem egy méretosztály, a súly pedig dupla."a súly és a méret határozza meg főleg a fogyasztást"
Persze, két azonos technológiájú autónál. Az elektromos autó viszont egy más szint, főleg városban, a 4-5-6 literes fogyasztású kisautókhoz viszonyítva is, zéró helyi kibocsátással. Ezért nem zsákutca, jelenleg is versenyképes, igaz, nem az "1500 km - t megyek egy tank üzemanyaggal" versenyben. Hozzáteszem mindenki gőzerővel kutatja/fejleszti a jobb akkukat, mert jelen állás szerint ezen bőven lehet még fejleszteni, míg a belső égésű technikán nem. Viszont ez meg nem jelenti azt, hogy hamarosan beköszönt a világverő akku fillérekért kor, és akkor már minek vegyük meg azt, ami most van... -
dabadab
titán
Ha megnézed, lassan nincs olyan villanyautó, ami ne lenne 2-2,2 t, még a kisautók is 1,5 t-ra híznak tőle, ha valami káros és pazarló, az ez, cipelni a sok fölösleget magaddal, főleg egyedül ülve.
Egy szó: regeneratív fékezés.
Oké, ez kettő, de nem ez a lényegmekkora királyság az űrsiklót is legyorsulni
Oké, ez tényleg egy szó: kagylógörbe. A villanymotoroknak nem esik a felére a hatékonysága csak azért, mert odalépnek neki, szóval tök mindegy, hogy mennyire gyorsul.
szétb.ni a még érintetlen területeket a lítiumért és egyéb hozzávalókért
Tudnál mondani olyan érintetlen területeket mondani, amiket a lítium miatt vernek szét?
aztán szénerőműből tankolni és ez lesz, ami megmenti a Földet
Megint egy szó: energiamix.
-
Füleske
addikt
A méret és a súly nem elektromos autó függő, 2-3 tonnás benzin/dízel terepjárók is vannak. A kérdés az, hogy melyik hajtás jobb és mennyivel, mivel az emberek közel azonos méretű autót akarnak venni ezután is.
Gyakorlatias leszek, itt a Kia e-Niro - m, 2,5 év átlaga:16 kWh/100 km. Az előző benzines, hasonló méretű (hogy gyengébb és kisebb tömegű, azt nézzük el neki) autómnál ez 9-9.5 liter/100 km volt, ugyanilyen használattal. -
Gyok2
senior tag
Valóban, az elektromos hajtás hatékonyabb, mennyi lenne vajon, ha nem 2-3 t lenne, pont a városban, ahol a legjobban számít, és nem ilyen böszme teherautók, az autópályán, ahol megint csak a legjobban számít.
Kinder: Valóban, okoska, menj el Kongóba kobaltot ásni, akkor biztos nem lesz olyan vicces...
-
Füleske
addikt
[link]
1 liter benzin = 34 MJ = 9.4 kWh
1 liter gázolaj = 41 MJ = 11.4 kWh[link]
Volvo EX90, 7 személyes elektromos SUV fogyasztása (bruttó 111 kWh akkus):
Twin Motor (408 LE/770 Nm)(Vegyes ciklus): 20.9 kWh/100 km
Twin Motor Performance (517 LE/910 Nm)(Vegyes ciklus): 21.1 kWh/100 kmKell ezt magyarázni?
-
Gyok2
senior tag
Te most komolyan azt akarod mondani, hogy ami elektromos autózás terén megy, az teljesen rendben van, sőt, szuper? Hogy lassan a 3 tonnát közelítik a nagy hibrid/villany SUV-ok, és kedvezőbb az elbírálásuk, mint a kis 1 tonnás autóké, amik 4-5 L benzinnel elvannak? Ha megnézed, lassan nincs olyan villanyautó, ami ne lenne 2-2,2 t, még a kisautók is 1,5 t-ra híznak tőle, ha valami káros és pazarló, az ez, cipelni a sok fölösleget magaddal, főleg egyedül ülve.
Ami a fogyasztást is növeli, de ugye, ez kell, mer' mekkora királyság az űrsiklót is legyorsulni, szétb.ni a még érintetlen területeket a lítiumért és egyéb hozzávalókért, aztán szénerőműből tankolni és ez lesz, ami megmenti a Földet. Nem, de legalább a hype megvan körülötte. Pont ez ellenkezője lenne értelmes, ami már elhangzott, kisméretű 100-150 km hatótávú dodzsemek kellenének, akár bérrendszerben, kedvezménnyel és akkor már lenne valami értelme, de ahhoz gondolkodni kéne, az meg nem menő, egyre kevésbé. Amíg nincs valami akkutechnológiai szintugrás, addig ebben a formában ez egy zsákutca. Addig a valódi hybridek sokkal életképesebbek, amikkel ugyanúgy hozható egy 5-6 L átlagfogyasztás és normál autó méreteik vannak.A budapesti tömegközlekedés meg elég sokat javult, a dedikált sávokkal a dugókban is sokkal jobbak, a vasúti fejlesztések is haladnak, mégha lassan is, de azért látszik egy jó irány és vannak eredmények, amiknek köszönhetően többen választják ezt.
-
Noukoum
veterán
válasz
benedekco #18 üzenetére
De igaz mert teljesen lényegtelen, ha egy vadonatúj fosszilis suzuki swiftet cserelsz le egy 3 tonnás új elektromosra, a suzukit felgyújtod és kizárólag szénerőműből termelt árammal töltöd az elektromost: akkor is megéri.
Szerinted. Szerintem nem.
Elmondtam, nem lesz több baleset, nem lesz nagyobb súly, és hát az energiapazarlás is statisztikai hibahatáron belül van.
Rendben, de nem volt vita köztünk.
-
"Valóban sokat teszel." Ez sem igaz így ebben a formában. Milyen autót cserélsz le és milyen modellre? Mennyi ideje használod a kocsidat és mennyi lenne még benne, hova kerül az autód, mi lesz az utóélete, mennyit fog még elgurulni az új autód, ezeken múlik, hogy mennyit teszel. Lehet hogy semmit, lehet hogy sokat.
Sajnos én úgy látom, hogy ez egy rosszul használt marketing szöveg, ami túlságosan elterjedt ahhoz hogy ignoráljuk, maga Elon Musk is előszeretettel beszél arról, hogy így mented meg a bolygót. Jóval többen hisznek benne és beszélnek erről mint a lapos föld hívők, amúgy azokkal is le állok vitázni ha kell. Miért ne állnál le? Egy ideig, amikor meg látod, hogy nincs tovább akkor viszont stop.
"Miért zavar ha nem árt?" Mert sajnos árt (balesetek száma (nem ugyanaz vezetni egy sport mint egy kis fogyasztású városi autót), súly ami rontja az utak állagát, felesleges energiák pocséklása mind felhasználói mind pedig gyártási oldalon).
Reflektálhatsz még erre, de részemről itt volt vége a vitának, nem hiszem hogy ebből többet ki tudok hozni. -
Noukoum
veterán
válasz
benedekco #11 üzenetére
De ha a felhasználásán akarsz gondolkozni akkor elemezz konkrét elképzeléseket.
Az hogy valakik mondanak valamit, az ne legyen már mérvadó… Laposföldhívők is vannak. Meg akik szerint a dízel környezetbarátabb… Valóban sokat teszel ha lecseréled a fosszilist egy Teslára. Nyilván a Földet nem mented meg vele, de teszel azért hogy élhetőbb legyen a világunk.
Mert a technológiának meg se kottyan, az emberek meg szeretik ezért megveszik. Nem fognak azért gyorsabban menni az emberek, mert lecseréljük villanymotorokra a belsőégésű motorokat. Miért zavar ha nem árt? Vagy az életben mindent megszólsz aminek szerinted nincs értelme, más szerint meg van? -
E.Kaufmann
veterán
válasz
benedekco #15 üzenetére
Dugóban rostokol, há-há-há
. Én akkor rostokoltam dugóban, mikor busszal jártam, mert a busz bement az alvóvárosba, a sok paraszt meg jött ki a zugokból, igaz kocsival (indulhattak volna előbb vagy nem kellett volna flancolásból kiköltözni
). Most meg felhajtok a pályára és 20 perc alatt otthon vagyok. Szerinted, mikor fogok megint busszal menni? Ha elveszik az autót vagy ha lerohad.
Ebből is látszik, tényleg helyzettől függ, de ahol csak a busz a megoldás és nincs saját pályás közlekedés, ott inkább kényelmesen ülők kocsiban rádiót hallgatva (amúgy meg nem is kell).
-
"Nem értem mit várnak az okosok, hogy ki fogja a tömegközlekedősdit választani"
Az lesz az okos aki nem a dugóban rostokol. Sokszor a tömegközlekedés a rosszabb megoldás az egyénnek, ellenben van amikor az a jobb. Totál helyzettől, környezeti adottságoktól stb függ az egész. Nincs olyan, hogy a tömegközlekedés mindig rosszabb választás mint az autó. Ez egy hibás elgondolás. -
válasz
E.Kaufmann #7 üzenetére
Hát igen, ez itt a fő gond... Nem értem mit várnak az okosok, hogy ki fogja a tömegközlekedősdit választani, amíg 3x annyi idő, és literálisan egy szenvedés az egész... Szerintem nem a trendi szövegektől, és pl a MÁV/BKV "szuper" marketingjétől függ, hogy ki ül buszba, hanem attól, hogy ki mennyire tud alább adni az igényeiből párszáz forinttért. Szerintem ezeket az óriási pénzeket, amiket szgk gyártás fejlesztésébe (+akksi) ölnek elkölthetnék mondjuk egy vállalható vasút kiépítésére is, hogy ne az legyen, hogy pl Pestről tapolcára 3ó+ az út.
-
E.Kaufmann
veterán
Na igen, nekem is ez jutott eszembe, hogy vassal mindenki foglalkozik, aluval meg csak spéci szervíz. Mondjuk kíváncsi leszek, hogy 20 éves Teslákat lehet-e majd egyáltalán a korához megfelelő költségekkel karbantartani (most tegyük fel, hogy olcsó lesz az akksi
). Tudom, nem egy Corsa vagy Swift szint, de azért, ami nem luxus és nem rohadt szét, tényleg garázsban volt, azt még lehet 20 évesen is üzemeltetni, de OT-ba már nem érdemes átmenni velük
Az a szerencse, hogy elvileg nem rohad az alu (csak fárad), csak ne balesetezzünk vele (mondjuk amúgy se)
-
btprg
senior tag
válasz
E.Kaufmann #7 üzenetére
Senki nem mondta, hogy két olyan pont között tömegközlekedni kell, ahol több átszállással órákkal többet kéne szívni a tömegnyomorban. Egyelőre bőven elég lenne, ha ott tömegközlekednének az emberek, ahol kényelmes, gyors és normális módon lehet utazni, és nem lenne a seggükhöz nőve az autó.
Például Pécelről reggel eljutni kocsival Kelenföldre gyakran kb. kétszer annyi idő, mint vonattal és metróval. -
Miért kéne leváltani a technológiát (melyik technológiára gondolsz amúgy), nem értem miért hoztad ezt fel. Nem a technológiát váltanám le, hanem a felhasználásán gondolkodnék el. Amúgy nem vagyok benne biztos, hogy van a "legjobb technológia" azt kész. Különböző technológiák vannak amik attól függően mire akarod használni őket, lehetnek jók vagy kevésbé jók, esetleg rosszak.
Hozzánk melóba is jöttek az elektromos töltő cégtől és tartottak egy előadást. Képzeld, pont ilyen világmegváltó szarral jöttek, hogy a Teszláddal fogod "megmenteni a Földet". Azért elég sokan ezt a szart nyomják ne aggódj.
Nem utálom a lóerőt, csak nem tudom, hogy mi szükség van annyi lóerőre egy hétköznapi embernek aki a városban vagy két kisváros között kocsikázik. Nem mondtam, hogy nincs helye egyáltalán de amit viszont mondtam, hogy "És ezt lehet félreérteni/félreértelmezni, aki nem érti az így járt. Akinek meg nem inge az ne vegye fel.".
Re: E.Kaufmann
Félreértés ne essék, én kényelemről beszéltem, nem egészségről. De amúgy itt rendre azokról beszélnek akik a wc-re is autóval mennek és pl a kis városban ahol sokáig éltem, a szomszédok rendre autóval ugrottak el az 5 percre lévő boltba kenyérért. De lehetne más példát is mondani. Nem kell kiragadni egyetlen esetet, egy okot. Sok esetben lenne lehetősége embereknek kerékpárral közlekedni autó helyett, vagy akár közösségi autót használni. De újfent nem a te saját esetedről beszélek, hanem azokról akinek van vagy lenne alternatívájuk, de nem élnek vele mert ők ugyan nem ülnek át az autójukból. És nem, tényleg nem várom el, hogy hirtelen mindenki bringázzon, vonatozzon, tökömtudja mit csináljon, csak jó lenne ha át gondolnánk, mennyit tudunk áldozni és hogy az áldozatunk valóban egy áldozat-e és hogy ha áldozat akkor mit áldozunk fel, az időnket, a kényelmünket vagy a jövőnket esetleg a következő generációk jövőjét. -
azbest
félisten
Az írás kapcsán pár apróság:
" A giga szó a Tesla gigagyáraira jelent utalást, más gyártók megapressnek hívják ezeket a gépeket." - lehet a tesla ihlette, de az Idra nevezte így el a gépeket. Nem az öntőprések általános neve, hanem korábban nem létezett ekkora méretű. A tesla rendelésére kezdték nagyobb és még nagyobb méretben gyártani. Ezek lettek az idra giga pressek. Más gyátók gépeit nem mega pressnek hívják, hanem öntőprésnek. A megapress valami csőgyártó cég márkanevének tűnik.
A hátrányok kapcsán, nem biztos, hogy igaz az, hogy "a nagy darabokból összerakott autókat nehezebb és drágább javítani". Márpedig azért, mert a többi gyártó ezer darabból legózott autója is össze van szegecselve, heggesztve és ragasztva. Azt sem szétszedhetőre csinálják, gyári állapotra általában nem lehet felújítani egy sérült karosszíria vázas autót. Azt csak a barkács, nem gyári megoldásoknál lehet csinálni. A gáztó és biztosító azt gazdasági totálkárként kezeli, de ettől persze még lehet belőle "nem dohányzó orvás feleségének garázsban álló" autó. A váz nem egyenlő a vékony, külső panelekkel, azt nem a gigapress gyártja.
Egyébként javíthatóság terén az, hogy aluminium ötvözet, már meghatározó. A vas autókat heggeszthetik orrba szájba, az aluminium kaszni javítása szerintem nehezebb. Más gyártó - főleg sportos kocsijaiban is van hasonló. Cserében nem rohad el állásában. De a teslában is lehet olyan elem, ami nem a préssel készül, hanem acélból nyomással. A két oldala a jövendő olcsó autójuknak is acél lesz.
Az akkupakknál "A sérült akkus EV-ket már így is másképp kezelik a biztosítók, az akkupakkok általában ugyanis nem javíthatóak." Ez így nem igaz. A gyártó gyári technológiával nem javítja, hanem cseréli és újrahasznosítja / a modulokat máshol használja fel. De a komplett autó ilyen, hogy a gyártói garanciában nem kezdenek el kókányolni, hanem cserélik / gazdasági totálkárként kezelik. Külső szervizek, gariidőn túl viszont javítanak akkukat. Vagy cserélik a modult az akkun belül, vagy a hibás cellát leválasztják és használható marad a többi. De ez kb minden mai modern gépre igaz. A gyártó nem bontja meg, hanem vagy cseréli egyben vagy totálkárnak minősíti. Ezért is kezdik egyre több helyen a right to repair mozgalomban noszogatni a törvényhozást, hogy engedtessék már meg 3rd party szerviznek, hogy megjavítsa azt, amit a gyártó nem akar.
Az meg külön megmosolyogató fogalmazás, hogy a startupoknak éri meg a modern gyártástechnológia, mert a régi nagy gyártól sok modelles gyártásánál nem éri meg. Megsúgom, hogy azok a gyártók is ugyanazokat a modulokat használják az autóikban, csak különböző kombinációkkal és más külső és belső dizájn héjat tesznek a vázra.
-
E.Kaufmann
veterán
Ühümm, itthon előbb a tömegközlekedést meg kellene szűntetni, helyette személyszállítást kellene bevezetni, mert amíg mi csak tömeg vagyunk és éppen van autó amivel eljuthatok A-ból B-be, nem vagyok hajlandó tömegközlekedni.
Vicc, hogy pl 3-5 órát kellene pl oda zötykölődni, ahová szgk-val kevesebb mint egy óra alatt eljutok autópályán. Tudom, hogy sose lesz pont annyi a menetidő, de amikor se rendes WC se kényelem, se kedves sofőr, csak tömeg, tényleg csak végszükség esetén választanám. -
#48584626
törölt tag
Na, ilyen az amikor valaki cikket ir olyasmirol, amirol lovese sincs.
-
Ja, nem gondoltam komolyan
irónia volt.
Azt hittem az 1000 lovas autó igénye sugallja a hülyeséget. Nem hiszem hogy egy átlag embernek kellene akár 100nál is több egy átlagos napon.Amúgy lehetne menet közbeni töltéssel is kísérletezni simán, pl piros lámpáknál tölteni, kereszteződésekben, bizonyos autópálya szakaszokon. De az amit mondasz is jó megoldás, ezer megoldás lenne. Ehelyett 500+ lovas 3s 0-100km/h autókkal akarjuk megmenteni a világot... akarom mondani földet... izé max az emberiséget). Vicc az egész.
Tömegközlékesébe kellene beletenni a lóvét nagyon és a közösségi közlekedésbe, illetve abba, hogy képesek legyenek az emberek lemondani a kényelmükről és magas elvárásaikról és képesek legyenek egy 10perces sétát megtenni a saját lábukon ha úgy van. És ezt lehet félreérteni/félreértelmezni, aki nem érti az így járt. Akinek meg nem inge az ne vegye fel.
re: Shadowbull
Ez szép és jó, de ne hagyd itt nekünk ezt a csodás Cliffhanger-t, tessék kifejteni szépen mi a porbléma. -
emelhu
aktív tag
Olcsó, kicsi elektromos autók (kisebb hatótávval).
Ha otthon vagyok a saját városomban, akkor tipikusan az is elég.
Másik településre tömegközlekedés, legalább "önmagától vezet" olvashatok, netezhetek vagy dolgozhatok útközben.
Persze akkor minden településen legyen bőséggel kölcsönözhető kis autó.
Pl. ilyen irányba is el lehetett volna menni, az autókölcsönzés adómentessé tétele, a kieső adót meg a nem támogatott EV autók adója fedezte volna.
Én is autós vagyok, félreértések elkerülése végett, de a horribilis méretű és árú nagy EV autók minden támogatását ellenzem, ezzel szemben mindenféle pályázati trükközés nélkül, egyszerűen az adómentességgel a kis városi autók felé terelném az igényeket.
Persze a nagyon-vidék magyarországának ez érdektelen, de ott sokaknak amúgy sem az EV autó a legfontosabb, hanem marad a lokálisan praktikusabb benzin. -
Vagy inkább kezdjünk el egy olyan energiahatékony, és kényelmes tömegközlekedési módszert kidolgozni, ami olyan alternatívát teremt, ami miatt az emberek 700 kilós akkupakkok hordozása helyett azt választják utazáshoz.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ph Nagy ígéreteket tett az EV-k tekintetében a Toyota, a Tesla kapcsán ismert gigacastingot is bevezetik az új stratégia részeként, de nem ők az egyedüliek. Macron és Musk pedig ma újra találkoznak.
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 5500 16/32/64GB RAM RTX 4060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Update 05.12. Bomba árak 2025-ben is! Üzleti - Consumer laptopok DELL FUJITSU HP LENOVO
- Bomba ár! Dell Latitude 7400 - i7-8GEN I 16GB I 256GB SSD I 14" FHD IPS I CAM I W10 I Garancia!
- Fujitsu USB Port Replicator PR09 docking station (1x5K vagy 2x4K felbontás) (DisplayLink)
- Mini PC, tiny PC HP ProDesk 600 G2 i5-6500T, Fujitsu Esprimo i5-7500T
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest