A piac szülötte: AMD Radeon RX 6500 XT

Kevés a VRAM, így remélhetőleg nem a bányákban végzi a legkisebb RDNA2, de maradt-e benne elég erő a játékokhoz?

Tesztkörnyezet, versenytársak

Tesztkörnyezetünk hardveres része nem változott tavaly óta, tehát a jól megszokott AMD Ryzen 7 5800X processzor, MSI MEG X570 Godlike alaplap és 32 GB DDR4 memória adja a hátteret, míg az adatok tárolását Kingston UV500 és Patriot Viper VP4100 SSD végzi. A hűtés és tápellátás megfelelően túlméretezett, tehát egy 360 mm-es Fractal Design Celsius S36 AiO, illetve egy 1,2 kW-os FSP Aurum PT tápegység található még a rendszerben.

Tesztkörnyezet
Alaplap MSI MEG X570 GODLIKE
Processzor AMD Ryzen 7 5800X (PBO: Enabled)
Processzorhűtő Fractal Design Celsius S36
Memória 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600
Videokártya - Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Ti Extreme 11 GB GDDR6 (illesztőprogram: 456.16 – „RTX 3080 edition”)
- AMD Radeon RX 6800 (illesztőprogram: Adrenalin 20.45.01.12)
- Gainward GeForce RTX 3060 Ti Ghost OC (illesztőprogram: 457.40)
- EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra (illesztőprogram: 460.89)
- Sapphire NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT (illesztőprogram: Adrenalin 20.11.03)
- ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Gaming OC (illesztőprogram: 461.64)
- AMD Radeon RX 6700 XT (illesztőprogram: Adrenalin 27.20.15002.118)
- GeForce RTX 3080 Ti Phoenix (illesztőprogram: „466.54 - RTX 3080 Ti edition”)
- MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G
- Sapphire Pulse Radeon RX 6600 Gaming 8 GB (illesztőprogram: Adrenalin 21.30.17.06)
- Gigabyte Radeon RX 6500 XT Eagle 4G (illesztőprogram: Adrenalin 22.1.1.)
SSD - Kingston UV500 480 GB
- Patriot Viper VP4100 1 TB
Ház Cooler Master Test Bench V1.0
Tápegység FSP Aurum PT 1200
Operációs rendszer Microsoft Windows 10 Professional x64 21H2

A hardverrel ellentétben azonban a mérésekhez használt szoftvereket és játékokat frissítettük, utóbbiak listáját pedig alaposan kibővítettük (egyes programokat pedig kivettünk belőle). Ami nem módosult: a méréseket továbbra is az OCAT 1.6/FrameView 1.1 segítségével végeztük, és ahogy szoktuk, az alsó és felső 5 százalékot elhagytuk, így az esetleges véletlenszerű megtorpanások nem befolyásolják az eredményt, melyet a háromszori mérésből végzett átlagolás is pontosít.

A használt szoftverek és beállításaik
Játékprogram API Videojáték-motor Beállítások
Assassin’s Creed Valhalla DirectX 12 AnvilNext Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF
Dirt 5 DirectX 12 Ego Minden maximumon, DXR bekapcsolva, ahol lehet
Far Cry 6 DirectX 12 Dunia Ultra preset, Motion blur On, DXR Shadows bekapcsolva, ahol lehet
Godfall DirectX 12 Unreal 4 Epic preset, DXR bekapcsolva, ahol lehet
Hitman 3 DirectX 12 Glacier 3 Minden maximumon
Horizon Zero Dawn DirectX 12 Decima Ultimate Quality, Clouds: High
Metro: Exodus Enhanced Edition DirectX 12 4A Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-képes kártyákon fut)
Shadow of the Tomb Raider DirectX 12 Foundation Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening
Strange Brigade Vulkan Asura Ultra preset, Async Compute on
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint Vulkan AnvilNext Ultra preset, resolution scale 100%
World War Z: Aftermath Vulkan Swarm Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On

Sajnos a tesztrendszer aktualizálásának szempontjából az RX 6500 XT a lehető legrosszabbkor érkezett, ugyanis éppen csak elkezdtük bekéregetni a (régebbi) VGA-kat, futtatni a méréseket. Ennek eredményeként egyes esetekben még hiányos adatbázisból tudunk dolgozni, de reményeink szerint a tél folyamán ezt sikerül kibővíteni arra a szintre, amivel le tudjuk fedni a piacon elérhető, megvásárolható fontosabb VGA-kat, legyen szó akár 8 GB-os, akár 4 GB-os változatokról.

Gigabyte Radeon RX 6500 XT Eagle 4G


[+]

Tesztünkben a Radeon RX 6500 XT-t a Gigabyte Eagle sorozatba tartozó videokártyája képviselte, mely két változata közül a tuning nélküli példány. Hűtéséről a két darab 75 mm-es, egymással ellentétes irányban forgó ventilátort használó WindForce 2x rendszer gondoskodik, mely tökéletesen elegendő az alacsony fogyasztású GPU és a gyártó Ultra Durable 2 tápellátását alkotó komponensek hidegen tartásához. Hátoldali merevítő/hőelosztó lemez nincs, a rövid és fontosabb komponenseket ezen a felületen nem tartalmazó PCB miatt erre nincs is igazán szükség.


[+]

Külsejét illetően egy alapvetően sallangmentes dizájnt kapunk, egyetlen dísze a felül látható, kék színű EAGLE felirat. Kimenetekből mindössze kettő került rá, egy DisplayPort 1.4 és egy HDMI 2.1 csatlakozó – a megcélzott vásárlói réteg valószínűleg ennél többet nem is igényel. Az alacsony energiaigényt egy 6 tűs PCI-E konnektor elégíti ki.


[+]

Versenytársak

A tesztben résztvevő, hasonló szintű GPU-k fontosabb jellemzői
VGA megnevezése PowerColor Red Dragon Radeon RX 570 ASUS ROG Strix
GeForce RTX 3060 Gaming OC
MSI Radeon RX 6600 XT
Gaming X 8G
Sapphire Pulse
Radeon RX 6600 Gaming 8GB
Gigabyte Radeon
RX 6500 XT Eagle 4G
Kódnév Polaris 20 XL GA-104-300 Navi 23 XT Navi 23 XL Navi 24
Gyártástechnológia 14 nm (GlobalFoundries) 8 nm (Samsung) 7 nm (TSMC) 6 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN4 Ampere RDNA 2
Tranzisztorok száma 5,7 milliárd 12 milliárd 11,1 milliárd 5,4 milliárd
GPU-lapka mérete 232 mm2 276 mm2 237 mm2 107 mm2
GPU alap/turbó órajel 1244 MHz 1320/1882 MHz 1968/2589 MHz TBC/2491 MHz TBC/2815 MHz
GPU/shader órajele
üresjáratban
300 MHz dinamikusan változó
Shader processzorok
típusa
multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 2048 3584 2048 1792 1024
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 8 blokk (64) 2 blokk (64) 1 blokk (32)
Memória mérete 8192 MB 12 288 MB 8192 MB 4096 MB
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 192 bites crossbar 128 bites hubvezérelt 64 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 7 000 MHz (GDDR5) 15 000 MHz (GDDR6) 16 000 MHz (GDDR6) 18 000 MHz (GDDR6)
Üresjáratban 300 MHz (GDDR5) dinamikusan változó (GDDR6)
Max. memória-
sávszélesség
224 000 MB/s 360 000 MB/s 256 000 MB/s 144 000 MB/s
Dedikált
HD transzkódoló
VCE 3.0 NVENC7 RME RME (csak dekódolás)
Hardveres videó-
lejátszás támogatása
UVD 6.0
Hivatalos fogyasztás ~120 watt ~170 watt ~160 watt ~132 watt ~107 watt

Jöjjenek akkor most először az eredmények! Ezekkel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy a RX 6500 XT mindössze 4 GB VRAM-jának köszönhetően hátrányból indul a standard tesztekben, ugyanis az általunk használt beállítások a legtöbb programban ennél több videómemóriát igényelnek. A következmény általában a megjelenítési sebesség drasztikus visszaesése, de van olyan program (ilyen például a Red Dead Redemption 2), mely magától megpróbálja úgy módosítani a beállításokat, hogy mégis elférjen a rendelkezésre álló területen. Ebből kifolyólag több játékban alacsonyabb, 4 GB-tal is kompatibilis beállításokon is kipróbáltuk a Radeon RX 6500 XT-t és pár hozzá közelebb álló versenytársat. Ezek a beállítások a legtöbb esetben az aktuális játék Medium, Favor Perfomance stb. presetjét, illetve a Full HD felbontást jelentik. A DXR-rel kapcsolatos opciókat természetesen kikapcsoltuk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés