Tesztkörnyezet, versenytársak
Tesztkörnyezetünk hardveres része nem változott tavaly óta, tehát a jól megszokott AMD Ryzen 7 5800X processzor, MSI MEG X570 Godlike alaplap és 32 GB DDR4 memória adja a hátteret, míg az adatok tárolását Kingston UV500 és Patriot Viper VP4100 SSD végzi. A hűtés és tápellátás megfelelően túlméretezett, tehát egy 360 mm-es Fractal Design Celsius S36 AiO, illetve egy 1,2 kW-os FSP Aurum PT tápegység található még a rendszerben.
A hardverrel ellentétben azonban a mérésekhez használt szoftvereket és játékokat frissítettük, utóbbiak listáját pedig alaposan kibővítettük (egyes programokat pedig kivettünk belőle). Ami nem módosult: a méréseket továbbra is az OCAT 1.6/FrameView 1.1 segítségével végeztük, és ahogy szoktuk, az alsó és felső 5 százalékot elhagytuk, így az esetleges véletlenszerű megtorpanások nem befolyásolják az eredményt, melyet a háromszori mérésből végzett átlagolás is pontosít.
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva, ahol lehet |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, Motion blur On, DXR Shadows bekapcsolva, ahol lehet |
Godfall | DirectX 12 | Unreal 4 | Epic preset, DXR bekapcsolva, ahol lehet |
Hitman 3 | DirectX 12 | Glacier 3 | Minden maximumon |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-képes kártyákon fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening |
Strange Brigade | Vulkan | Asura | Ultra preset, Async Compute on |
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint | Vulkan | AnvilNext | Ultra preset, resolution scale 100% |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Sajnos a tesztrendszer aktualizálásának szempontjából az RX 6500 XT a lehető legrosszabbkor érkezett, ugyanis éppen csak elkezdtük bekéregetni a (régebbi) VGA-kat, futtatni a méréseket. Ennek eredményeként egyes esetekben még hiányos adatbázisból tudunk dolgozni, de reményeink szerint a tél folyamán ezt sikerül kibővíteni arra a szintre, amivel le tudjuk fedni a piacon elérhető, megvásárolható fontosabb VGA-kat, legyen szó akár 8 GB-os, akár 4 GB-os változatokról.
Hirdetés
Gigabyte Radeon RX 6500 XT Eagle 4G
Tesztünkben a Radeon RX 6500 XT-t a Gigabyte Eagle sorozatba tartozó videokártyája képviselte, mely két változata közül a tuning nélküli példány. Hűtéséről a két darab 75 mm-es, egymással ellentétes irányban forgó ventilátort használó WindForce 2x rendszer gondoskodik, mely tökéletesen elegendő az alacsony fogyasztású GPU és a gyártó Ultra Durable 2 tápellátását alkotó komponensek hidegen tartásához. Hátoldali merevítő/hőelosztó lemez nincs, a rövid és fontosabb komponenseket ezen a felületen nem tartalmazó PCB miatt erre nincs is igazán szükség.
Külsejét illetően egy alapvetően sallangmentes dizájnt kapunk, egyetlen dísze a felül látható, kék színű EAGLE felirat. Kimenetekből mindössze kettő került rá, egy DisplayPort 1.4 és egy HDMI 2.1 csatlakozó – a megcélzott vásárlói réteg valószínűleg ennél többet nem is igényel. Az alacsony energiaigényt egy 6 tűs PCI-E konnektor elégíti ki.
Versenytársak
VGA megnevezése | PowerColor Red Dragon Radeon RX 570 | ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Gaming OC |
MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G |
Sapphire Pulse Radeon RX 6600 Gaming 8GB |
Gigabyte Radeon RX 6500 XT Eagle 4G |
---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Polaris 20 XL | GA-104-300 | Navi 23 XT | Navi 23 XL | Navi 24 |
Gyártástechnológia | 14 nm (GlobalFoundries) | 8 nm (Samsung) | 7 nm (TSMC) | 6 nm (TSMC) | |
Mikroarchitektúra | GCN4 | Ampere | RDNA 2 | ||
Tranzisztorok száma | 5,7 milliárd | 12 milliárd | 11,1 milliárd | 5,4 milliárd | |
GPU-lapka mérete | 232 mm2 | 276 mm2 | 237 mm2 | 107 mm2 | |
GPU alap/turbó órajel | 1244 MHz | 1320/1882 MHz | 1968/2589 MHz | TBC/2491 MHz | TBC/2815 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban |
300 MHz | dinamikusan változó | |||
Shader processzorok típusa |
multiprecíziós vektor | ||||
Számolóegységek száma | 2048 | 3584 | 2048 | 1792 | 1024 |
Textúrázók száma | 128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
64 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | 8 blokk (64) | 2 blokk (64) | 1 blokk (32) | |
Memória mérete | 8192 MB | 12 288 MB | 8192 MB | 4096 MB | |
Memóriavezérlő | 256 bites hubvezérelt | 192 bites crossbar | 128 bites hubvezérelt | 64 bites hubvezérelt | |
Memória órajele terhelve | 7 000 MHz (GDDR5) | 15 000 MHz (GDDR6) | 16 000 MHz (GDDR6) | 18 000 MHz (GDDR6) | |
Üresjáratban | 300 MHz (GDDR5) | dinamikusan változó (GDDR6) | |||
Max. memória- sávszélesség |
224 000 MB/s | 360 000 MB/s | 256 000 MB/s | 144 000 MB/s | |
Dedikált HD transzkódoló |
VCE 3.0 | NVENC7 | RME | RME (csak dekódolás) | |
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
UVD 6.0 | ||||
Hivatalos fogyasztás | ~120 watt | ~170 watt | ~160 watt | ~132 watt | ~107 watt |
Jöjjenek akkor most először az eredmények! Ezekkel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy a RX 6500 XT mindössze 4 GB VRAM-jának köszönhetően hátrányból indul a standard tesztekben, ugyanis az általunk használt beállítások a legtöbb programban ennél több videómemóriát igényelnek. A következmény általában a megjelenítési sebesség drasztikus visszaesése, de van olyan program (ilyen például a Red Dead Redemption 2), mely magától megpróbálja úgy módosítani a beállításokat, hogy mégis elférjen a rendelkezésre álló területen. Ebből kifolyólag több játékban alacsonyabb, 4 GB-tal is kompatibilis beállításokon is kipróbáltuk a Radeon RX 6500 XT-t és pár hozzá közelebb álló versenytársat. Ezek a beállítások a legtöbb esetben az aktuális játék Medium, Favor Perfomance stb. presetjét, illetve a Full HD felbontást jelentik. A DXR-rel kapcsolatos opciókat természetesen kikapcsoltuk.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!