Hirdetés

A piac szülötte: AMD Radeon RX 6500 XT

Kevés a VRAM, így remélhetőleg nem a bányákban végzi a legkisebb RDNA2, de maradt-e benne elég erő a játékokhoz?

Bevezető, Navi 24

Itt tartunk 2022-ben

Aki csak egy kicsit is követi a grafikus kártyák piacát, az tudja, hogy több sebből is vérzik: egyrészt a globális chiphiány és a logisztikai problémák nem kerülték el ezt a területet sem, másrészt nem csak a játékosok állnak sorban ezekért a termékekért, hanem a bányászok is – és az ő szavuk bizony erősebb, hiszen ők hajlandóak egészen sokat is fizetni a végül piacra kerülő VGA-kért. Az eredményt mindenki ismeri: a grafikus kártya vagy teljesen hiánycikk, vagy elképesztő árakon lehet csak megvásárolni őket – jó esetben hivatalos forrásból, rossz esetben nepperektől. Ráadásul ez nem csak az új modellekre igaz: sokszor a két-három generációval ezelőtti kártyák is szürreális összegekért cserélnek gazdát.

Természetesen a GPU-gyártók próbálkoztak különféle megoldásokkal, de a mesterséges „bányalimitek” finoman szólva nem váltak be, az AMD azonban a CES-en bemutatott Navi 24 kapcsán még agresszívebb megoldást választott, és kifejezetten úgy tervezte meg ezt a VGA-t, hogy a bányászok kedvét elvegye a vásárlástól. Természetesen a cég ezt úgy kommunikálja, hogy a 6500 XT-t kifejezetten a játékosoknak tervezték, de azért legyünk őszinték: bár a 4 GB-ra korlátozott VRAM a kriptovaluta-bányászatot kifejezetten rosszul érinti, azért a játékokban is érezhető a negatív hatása. Az, hogy mennyire, programja válogatja – mint azt a Radeon RX 5500 XT kapcsán már láthattuk.

Belső felépítését tekintve a Navi 24 nem lesz meglepő, hiszen ugyanúgy az RDNA 2 architektúrára épül, ahogy a Navi 23, a Navi 22 vagy a Navi 21.


[+]

Az RDNA2 architektúra alapvető működéséről korábbi cikkünkben már bővebben írtunk, de most egy újabb GPU-ról van szó, így érdemes ezt is kielemezni. A Navi 24 kódnevet viselő lapka a nagyobb verzióktól eltérően nem a TSMC 7 nm-es, hanem a 6 nm-es node-ján készül, és "csak" 5,4 milliárd tranzisztorból épül fel, miközben kiterjedése csupán 107 mm².

A multiprocesszorok felépítése nem változott, de számuk igen, így a Navi 24-es grafikus vezérlőben 8 darab úgynevezett WGP (Workgroup Processor) található, amelyek két darab CU-t, azaz Compute Unitot tartalmaznak, és ezekben belül van két darab, egymástól teljesen független, saját skalár egységekkel dolgozó, 32 utas, azaz 1024 bites, multiprecíziós SIMD motor. Egy WGP-ben 128 kB-os Local Data Share (LDS) található, amelyen a négy darab, egyenként 128 kB-os regiszterterülettel rendelkező SIMD motor osztozik. A helyi adatmegosztás mellett CU-nként egy darab 16 kB-os L0 adat gyorsítótár is fellelhető.


[+]

A WGP-n belül a saját regiszterterülettel és wave pufferrel rendelkező skalár egységekhez tartozik egy közös 16 kB-os skalár és egy 32 kB-os utasítás gyorsítótár. Előbbit csak a skalár feldolgozó éri el, míg utóbbit az összes feldolgozó hasznosíthatja, és természetesen mindkét gyorsítótár írható és olvasható is. Ezek mellett a textúrázást CU-nként egy blokk oldja meg, amely négy darab, csak szűrt mintákkal visszatérő, Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát rejt. Az SFU-k, vagyis a speciális funkciókért felelős egységek összesített száma sem változott, azaz SIMD-enként nyolc feldolgozóról beszélünk.

Az Infinity Cache most is jelen van, így a gyorsítótárak szervezése a Navi 21 mintáját idézi, ugyanakkor a Navi 24-ben a memóriavezérlőhöz 16 MB kapacitású írható és olvasható gyorsítótár kapcsolódik, és a 2 MB-os, szintén írható és olvasható másodlagos gyorsítótár ehhez van hozzákötve a ROP blokkal egyetemben. Utóbbi részegységek továbbra is a másodlagos gyorsítótár kliensei, vagyis a pixel- és textúraadatokra vonatkozó memóriaelérések koherensek, továbbá minden ROP blokk saját RB gyorsítótára egy olyan 128 kB-os L1 gyorsítótárhoz kapcsolódik, amelyet még a 8 darab WGP is elér, és ezek az egységek a raszterizálóval együtt ezen osztoznak. Mindemellett az L1 gyorsítótárhoz kapcsolódik a CU-khoz tartozó L0 is.

A ROP blokkok továbbra is úgynevezett pixelmotorokat tartalmaznak, egészen pontosan 4-et, és egy pixelmotor 4 blending, illetve 8 Z mintavételező egységből áll, ami a Navi 24 esetében összesen 32 blending és 64 Z mintavételezőt jelent. Természetesen a VRS (variable rate shading) támogatása adott, ahogy megmaradt a Delta Color Compression technika is. Érdemes szót ejteni a memóriavezérlőről, amely 64 bites, így két darab 32 bites buszon köthető rá egy-egy darab GDDR6 szabványú memórialapka.

Logikai felépítés tekintetében a Navi 24 nem igazán hasonlít egyik korábbi testvérére sem, mivel a lapkában fő alapegységként csupán egy darab shader motor található. Ezzel a shader motorhoz szorosan kapcsolódó részegységek száma megfeleződik eggyel nagyobb testvéréhez képest. Ezen túlmenően a Navi 24-ben négy ACE dolgozik, amelyek egy HWS (Hardware Scheduler) fennhatósága alá tartoznak. Ilyen formában a rendszer összességében 32 compute parancslistát kezel egy grafikai parancslista mellett.

Természetesen megmaradt a finomszemcsés preempció és a QoS (Quality of Service) támogatása. Előbbi felel azért, hogy a kritikus fontosságú feladatok előnyt élvezzenek, míg utóbbi a többfelhasználós környezet hatékony kezelését teszi lehetővé, ráadásul továbbra is virtualizálható a teljes lapkára, mindezt teljesen automatikus hardveres ütemezés mellett. Továbbra is a rendszer része a 64 kB-os globális adatmegosztás, vagy más néven Global Data Share (GDS), és az előző generációban bevezetett priority tunneling szintén elérhető. Nem elhanyagolható, hogy az AMD az eddigi legkisebb lapkájában is beveti a Navi 21-ben, Navi 22-ben és Navi 23-ban már bevezetett új a grafikai parancsmotort, ami ugye többmagos kialakítású, így az áteresztőképessége kétszerese a korábbi generációénak.

Multimédiás szempontból elég sok butításra lehet számítani a nagyobb modellekhez képest. Egyrészt a Navi 24 nem rendelkezik semmilyen kódolóval, illetve az AV1-es dekódolóblokk sem a része. Megmaradt viszont a a H.264, a VP9 és a HEVC formátumok dekódolásának támogatása. Utóbbi két esetben 8K mellett 24 fps, míg előbbiben 4K-val 180 fps a maximum. A PCI Express 4.0 adott, viszont csak 4 sáv mellett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés