Hirdetés

Radeon RX 6700 XT: a Big Navi közepe?

Az NVIDIA után az AMD is frissíti középkategóriás VGA-kínálatát, ahol a csúcsot az RX 6700 XT-nek kellene képviselnie.

RDNA 2 kisebb kivitelben

Hát eljött ez a nap is: az ígéretek szerint holnap érkeznek a boltokba az AMD Radeon RX 6700 XT GPU-jára épülő videokártyák, hogy konkurenciát állítsanak az NVIDIA GeForce RTX 3070 és RTX 3060 Ti-nek. Legalábbis normális körülmények között így lenne, jelenleg azonban nincsenek normális körülmények, így a 2021-es tapasztalatok alapján valószínűleg még a véletlenül valóban a webes polcokra kerülő néhány kártyát is pillanatok alatt felvásárolják majd, hogy aztán 150-200%-os áremelés után bukkanjanak fel a neten. És valószínűleg még így is találnak vásárlót maguknak!

Ha eltekintünk persze a szomorú piaci helyzettől, akkor abból indulhatunk ki, hogy az AMD ajánlott árként 479 dollárt jelölt meg – ez némileg elmarad az NVIDIA GeForce RTX 3070-étől (499 dollár), de érezhetően több az RTX 3060 Ti-nél (399 dollár). Ebből nagyjából sejthető, hogy az AMD e kettő ellen szeretne versenyezni, egyik fő fegyvere pedig az 50 százalékkal több memória, mely időtállóbbá teszi a 8 GB-tal szerelt ellenfelekkel szemben. De mi a helyzet most, ebben a pillanatban? Melyik kártya ér el magasabb sebességet a játékok alatt? Ezt nézzük most meg.


[+]

Az RDNA2 architektúra alapvető működéséről korábbi cikkünkben már bővebben írtunk, de most egy újabb GPU-ról van szó, így érdemes ezt is kielemezni. A Navi 22 kódnevet viselő lapka a nagyobb verzióhoz hasonlóan a TSMC 7 nm-es node-ján készül, viszont már "csak" 17,2 milliárd tranzisztorból épül fel, miközben kiterjedése 336 mm².

A multiprocesszorok felépítése nem változott, de számuk igen, így a Navi 22-es grafikus vezérlőben 20 darab úgynevezett WGP (Workgroup Processor) található, amelyek két darab CU-t, azaz Compute Unitot tartalmaznak, és ezekben belül van két darab, egymástól teljesen független, saját skalár egységekkel dolgozó, 32 utas, azaz 1024 bites, multiprecíziós SIMD motor. Egy WGP-ben 128 kB-os Local Data Share (LDS) található, amelyen a négy darab, egyenként 128 kB-os regiszterterülettel rendelkező SIMD motor osztozik. A helyi adatmegosztás mellett CU-nként egy darab 16 kB-os L0 adat gyorsítótár is fellelhető.


[+]

A WGP-n belül a saját regiszterterülettel és wave pufferrel rendelkező skalár egységekhez tartozik egy közös 16 kB-os skalár és egy 32 kB-os utasítás gyorsítótár. Előbbit csak a skalár feldolgozó éri el, míg utóbbit az összes feldolgozó hasznosíthatja, és természetesen mindkét gyorsítótár írható és olvasható is. Ezek mellett a textúrázást CU-nként egy blokk oldja meg, amely négy darab, csak szűrt mintákkal visszatérő, Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát rejt. Az SFU-k, vagyis a speciális funkciókért felelős egységek összesített száma sem változott, azaz SIMD-enként nyolc feldolgozóról beszélünk.

Az Infinity Cache most is jelen van, így a gyorsítótárak szervezése a Navi 21 mintáját idézi, ugyanakkor a Navi 22-ben a memóriavezérlőhöz 96 MB kapacitású írható és olvasható gyorsítótár kapcsolódik, és a 3 MB-os, szintén írható és olvasható másodlagos gyorsítótár ehhez van hozzákötve a ROP blokkal egyetemben. Ezek a részegységek továbbra is a másodlagos gyorsítótár kliensei, vagyis a pixel- és textúraadatokra vonatkozó memóriaelérések koherensek, továbbá minden ROP blokk saját RB gyorsítótára egy olyan 128 kB-os L1 gyorsítótárhoz kapcsolódik, amelyet még tíz darab WGP is elér, és ezek az egységek a raszterizálóval együtt ezen osztoznak. Mindemellett az L1 gyorsítótárhoz kapcsolódik a CU-khoz tartozó L0 is.

A ROP blokkok továbbra is úgynevezett pixelmotorokat tartalmaznak, egészen pontosan 2-t, és egy pixelmotor 4 blending, illetve 8 Z mintavételező egységből áll, ami a Navi 22 esetében összesen 64 blending és 128 Z mintavételezőt jelent. Természetesen a VRS (variable rate shading) támogatása adott, ahogy megmaradt a Delta Color Compression technika is. Érdemes szót ejteni a memóriavezérlőről, amely 192 bites, így hat darab 32 bites buszon köthető rá egy-egy darab GDDR6 szabványú memórialapka.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés