A piac szülötte: AMD Radeon RX 6500 XT

Kevés a VRAM, így remélhetőleg nem a bányákban végzi a legkisebb RDNA2, de maradt-e benne elég erő a játékokhoz?

Értékelés

Sajnos közhely már, hogy mennyire nehéz dolog az új videokártyák értékelése, hiszen mérhetünk mi X vagy Y sebességet, a gyártó által megadott ajánlott árakra már nem tudunk hagyatkozni, a valódi bolti árak ismerete nélkül pedig lehetetlen eldönteni, hogy az adott termék ajánlott vétel-e vagy sem. A csúcskategóriában kissé egyszerűbb dolgunk van, hiszen egy ajánlott áron is 2-300 ezer forintos VGA-val kapcsolatban talán valamivel fontosabbak a technikai újdonságok, mint hogy végül nagyon drága vagy elképesztően drága lesz-e. Ezzel ellentétben az ilyen RX 6500 XT szintű kártyáknál egyértelmű, hogy az ár/teljesítmény a döntő, vásárlóik pedig nem egyszerűen a mindennél magasabb FPS értékeket keresik velük kapcsolatban.

Hirdetés

Az RX 6500 XT alapját alkotó Navi 24-ről egyértelműen kijelenthetjük, hogy az AMD mindent megtett azért, hogy a boltokba kerülhessen: a chip maga kisméretű, tehát nem igényel sok alapanyagot, gyártása is egyszerű, keveset fogyaszt, így a körítéssel sem kell a partnereknek sokat bajlódni, ráadásul a kevés VRAM még tovább csökkenti a kitettséget az alkatrészhiányos piacon. Ez tehát a jó hír. A kevésbé jó, hogy a sok vágás miatt a teljesítmény is erősen visszafogott, annyira, hogy Full HD-ben is oda kell figyelni a beállításokra, hogy elférjünk a memóriában.

Emiatt a DirectX Raytracing is külön kérdés, mivel ezek az effektek viszonylag sok VRAM-ot igényelnek, de nem lehetetlen a futtatásuk, csak játszani kell a többi beállítással. Az AMD külön felhívta rá a figyelmet, hogy a sugárkövetéses effektek is aktiválhatók a VGA-val, és különféle paraméterezéssel értékelhető sebességgel futtathatók, ami kétségtelenül igaz, de nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ezeket éri meg választani mondjuk az egyéb grafikai opciók minőségének beáldozása mellett, mert ugye valahonnan elő kell teremteni a szabad VRAM-ot a sugárkövetésre.

Mindezek fényében az RX 6500 XT piaci helye is elsősorban attól függ, hogy mennyiért és milyen mennyiségben jelenik meg a boltokban. Az biztos, hogy pusztán a teljesítményét nézve nem lehetünk elragadtatva tőle, hiszen még a Full HD felbontásra sem jelenthetjük ki, hogy maximális minőségi beállítások mellett működőképes, a 4 GB VRAM ugyanis komoly visszatartó erőt jelent sok modern játékban. Ez látszik az eredményeken is, hiszen előfordul, hogy régebbi generációs, de 8 GB VRAM-mal szerelt kártyák is megelőzik – ne feledjük azonban, hogy ezek a kártyák ma bőven az RX 6500 XT 2-300 dolláros ajánlott fogyasztói ára feletti összegekért cserélnek gazdát.


[+]

Amennyiben tehát az új kártyák a 200, esetleg 250 dolláros ár környékén kerülnek a boltokba, a behozott mennyiség pedig elegendő lesz az igények kielégítésére, akkor az RX 6500 XT-ből még jó vétel is lehet. Ehhez azonban mindkét paraméternek teljesülnie kell. Az biztos, hogy aki magas részletesség melletti játékra vágyik Full HD-ben, annak 8 GB VRAM felé kell nézelődnie, a 4 GB egyértelműen kompromisszum, és ez a hardver csak azoknak való, akik ezt hajlandók elfogadni.

Abu85, Wombath

A Gigabyte Radeon RX 6500 XT Eagle 4G videokártyát az AMD-től kaptuk kölcsön.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés