Hirdetés
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Gaming notebook topik
- PLC programozás
- Milyen videókártyát?
- Milyen SSD-t vegyek?
- Computex 2025: az űrben is megállja a helyét a Kingston Fury család
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
Új hozzászólás Aktív témák
-
Vesa
veterán
"A rossz beruházással van a baj, nem a beruházással."
+1
Ezt az egyébként minimális értelmi képességet igénylő apróságot sem sikerül egyeseknek megérteni! Mennyivel könnyebb helyette szalmabábozni.És akkor bele sem mentünk Paks 2-be, ami valóban létszükséglet, csak nem a tetves oroszokkal építtetve! Ott sem az a baj, hogy lesz bővítés, hanem az, hogy kivel akarják ezt megoldani. És ugye az az ember titkosította 30évre a szerződéseket, aki ellenzékből még a magyar nép elleni puccsnak nyilvánította -jogosan-, kurcsányi hasonló szándékát a 10évre titkosítással.
-
Vesa
veterán
Köszönjük, ezt a nagyívűt! Mindenki fogja be, majd a bölcs szektavezér megmondja, hogyan kell itt élni. Ha akkugyár mellet, akkor ott. Epic logic!
Hitványisztánban minden jó, minden szép, van egy bölcs vezér aki bölcsességében mindenhez IS ért. Kívánhat ennél többet egy jobbágy?
Akinek pedig nem tetszik az éppen megalakuló magyar-szovjetunió 2.0, az automatikusan #lipsibolsisorosUSAMég szerencse, hogy ez nem 1bit.
-
Tasunkó
őstag
Találtam 1 adatot miszerint 3900-an dolgoznak a gödi gyárban. Ebből 23-nak veszélyeztették az egészségét, testi épségét... Örökös bajnok és első helyezett.
Néhány hónapos merítéssel, bármelyik gyár az országban 30-40%-nak veszélyezteti, de nem ritka hogy mindenkinek aki bemegy dolgozni, tehát ennek a számnak a 390-től úgy 1000-ig kéne terjednie, óvatos becsléssel.
Ez a 23 az országos ingerküszöbön csak úgy akadhatott fenn, hogy munkakörükből adódóan, átugrálnak a prés alatt, vagy elő kell kóstolniuk az akkumulátorsavat. -
Noukoum
veterán
Szomorú hogy nem tud különbséget tenni két információ között, mikor a suzuki jött nem volt munkahely, volt energia meg ilyen úri huncutságok.
Most nincs munkaerő, nincs energia. De nyilván tök ugyanaz mint 20-30 éve az autógyárak igen...Meg leír 3 pontot és konkrétan nulla dolog van benne ami miatt nekünk megéri akkumulátornagyhatalomnak lenni. Sokatmondó. De az megtalálható benne hogy mi önzetlen módon elfogjuk látni Európát akkumulátorral, milyen jó! Legjobb hely a magyar adóra, földre, természeti kincsekre.
Persze mondom, vitathatatlan hogy van pozitívuma annak hogy akkumulátornagyhatalom leszünk.
1. Eltudjuk baszni a magyar adót faszságra.
2. NER-nek megadjuk az uzsonnát.
3. Támogatjuk a kommunista kínát.
4. Több százezer potenciális migráns érkezhet dolgozni.
5. Ha megnő a munkanélküliség akkor tud éhbérért dolgozni a magyar.
6. Tönkrebasszuk az ország természetét.
7. Segítünk a globális felmelegedés fokozásában.
8. Teszünk még egy lépést hogy nyugati szövetség tagországa helyett keleti gyarmat legyünk.
9. Gondoskodunk hogy a lakosság víz és energiaellátással küzdjön.
10. Tovább butítjuk az ország lakosságát. De hát végülis csak "folytatják".És persze a legjobb hogy az a réteg aki fikázta az elektromos autókat mert hogy szar, meg hogy zsákutca, meg hogy az akkumulator gyártás mennyire mennyire szennyező, na most az tapsol hogy jönnek az aksigyárak. 2 éve még a fidesz is a villanyellenes propagandát tolta, mostmár meg ez a jövő.
Persze velem van a baj, mi a francnak gondolkozok én ebben az országban.
-
Llanders
csendes tag
"az összes érv az akkumulátorgyár ellen elhangozhatott volna a szentgotthárdi opel, az esztergomi suzuki vagy a győri audi gyár építésénél is"
Pár különbség a nagy járműgyártó, gépipari üzemek, illetve a jövőbeni CATL akkugyár között:
- az előbbi döntően magyar embreket foglalkoztat,
- széles körben foglalkoztat szakmunkásokat, részt vesz a duális szakképzésben,
- idehozza a fejlesztést, rengeteg mérnököt is foglalkoztat, katalizálja a mérnökképzést,
- európai szervezeti kultúrában működik,
- számos magyar beszállító cégnek ad munkát, amelyek szintén magyar szakmunkásokat, mérnököket alkalmaznak,
- nem kifejezetten energiaintenzív, nincs jelentős vízfelhasználása (bár az utóbbi körülmény kiterjedt vízbázis - pl. Tisza/Duna - mellett nem lenne gond; a brutális energiaigény pedig azért probléma, mert adófzetői pénzből kell erőművet építeni hozzá),
- összességében sokkal több személyi jövedelmet termel a magyar embereknél, amit itthon költenek el, utána itthon adóznak, és a dolgozók az áfát is itthon fizetik meg a fogyasztás után,
- hogy őszinték legyünk, egy dologban talán nincs különbség: komoly társasági adót egyik se fizet. -
iszoke
senior tag
"Namost rakd össze ezt a hármat, ebből a gyapotültetvényes párhuzamot levonni, hát nem tűnik túl bölcsnek."
Hát pedig az. Ugyanis tökéletesen leírja Magyarország és a nyugati országok viszonyát a gazdasági és ellátási láncban, mi vagyunk a primitív Dél a fejlett Északkal szemben, aminek rabszolgaságra van szüksége ahhoz, hogy egyáltalán labdába rúgjon.
Akárcsak a gyapotültetvények, az ész nélküli mennyiségre hajtó akkumulátorgyártás sem termel hozzáadott értéket, tehát a kettes pontod alapból bukta, mert semmi olyat nem nyújtunk amit más ne tudna megadni. Aki arról visít, hogy ez a gyártás mennyire fontos Magyarországnak, annak lövése nincs, hogy mit beszél. -
cucka
addikt
Na de hadd válaszoljak mégis.
Az egyik, hogy az összes érv az akkumulátorgyár ellen elhangozhatott volna a szentgotthárdi opel, az esztergomi suzuki vagy a győri audi gyár építésénél is. Ott is volt környezeti-infrastrukturális terhelés, azok se "ingyen" voltak a magyar államnak, akkor is lehetett volna mondani, hogy ne legyünk összeszerlő-üzem ország.A másik, akkumulátor gyártásról. Szóval van egy olyan helyzet Európában, hogy
1. 12 éven belül az elektromos autók piaci részesedése a jelenlegi 11%-ról 100%-ra fog emelkedni.
2. Magyarországon az autógyártás kulcsfontosságú iparág.
3. Politikai-gazdasági okok miatt az akkumulátorok importja várhatóan nehéz lesz.Namost rakd össze ezt a hármat, ebből a gyapotültetvényes párhuzamot levonni, hát nem tűnik túl bölcsnek.
És nem tudom, ki kinek a szekerét tolja, ne haragudj, én nem a napi politikai szardobálás koordináta rendszerében gondolkozok bármiről, egyszerűen nem érdekel, ebben a szellemi nyomorban nem kívánok részt venni.
-
arnyekxxx
veterán
ez a csapat annyira cuki így
-
Noukoum
veterán
De megvalósult volna, mert akkor jó dönteseket hoztak. Vagy fogalmazzunk úgy hogy nem hoztak ilyen katasztrofális döntéseket. Mert ez a gyapotültetés szintje amit csinál a kormány. Kár hogy nem csak ennyi a párhuzam.
Ez az ország már így is tele van gyárakkal, még aksigyárakkal is. Tehát fidesz propaganda az hogy semmi se jó. A rossz beruházással van a baj, nem a beruházással. És ez az előbbi.
De ahogy érzékelem nagyon tolod a szekerüket, velük nekem meg nincs vitám. Egészségetekre, mondanám hogy egyszer majd megértitek de óriási ostobaság volna, ahogy az idős korosztály a mai napig visszasírja kádárt, úgy ti is visszafogjátok ezt a sz@rt ha véget ér.
Nem kell válaszolni.
-
Llanders
csendes tag
válasz
arnyekxxx #68 üzenetére
"szakmai lenne de netto politikai propagandaszöveggel van tele számok meg szakmai érvek helyett"
Már hogy az én írásom?
Melyik mondatom volt "netto politikai propagandaszöveg"? Amúgy kinek a propagandaszövege (én Veled szemben
nem olvasom az ellenzési sajtót)? Már megint ezzel jössz, ismét politikai irányultsággal vádolsz. Ezt pedig kikérem magamnak, főleg egy ilyen karaktertől!
-
iszoke
senior tag
Nem hiszem. Az innováció fogalma szabad gondolkodást, és a belőle fakadó elképzelések megvalósítására adott támogatást feltételez, amiből egyik sem adott Magyarországon, mivel a hatalom nem tűri meg amit nem tud irányítani. Így viszont elért minket az a kétes dicsőség, hogy már a románok is jobban állnak gazdaságilag, mint mi.
És mivel a rendszerbe van kódolva, hogy a saját túlélése minden egyéb felett áll, ebből esélyünk sincs kitörni. Nem véletlenül megy külföldre mindenki, aki elég képzett és van elszántsága. -
Llanders
csendes tag
Ténykérdés, hogy létező fejlődési út az iparosítás, újraiparosítás. Lásd Dél-Korea. Összességében Kelet-Közép Európa is ezt az utat járja. És persze megértem, ha a térségben Mo. valamiféle előnyre akar szert tenni. Olyan érzés van bennem, hogy ebben a kérdéskörben elcsúszott a stratégia, egyszerűen az arányok tolódnak el kedvezőtlen irányba. Abba a fejlődési szakaszba jutott a magyar gazdaság, amikor már nem lehet az alacsony képzettségű foglalkoztatottak számának növelésével erősíteni. Most a hazai nagyvállalatokon, az innováción lenne a sor. Minta bőven van, kérdés, tud-e a lehetőséggel élni az érintett kör.
-
iszoke
senior tag
Hozzáteszem, jelenlegi ismereteim szerint a fejlett országokban az ipar aránya a szolgáltató szektor után következik jóval, tehát alapból az lenne az ideális helyzet, hogy nálunk is így van. Ez persze nem zárja ki, hogy legyen egy másokéhoz mérten relatíve kicsi, de erős iparunk, viszont ahogy te is említed, ezt K+F-el együttesen kellene intézni, hogy legyenek képzett emberek mind a fejlesztési (elméleti), mind a gyári (gyakorlati) oldalon.
Amikor szélsőségesen elborul a mérleg valamelyik irányban, akkor vannak komoly problémák, mivel megindul a kézivezérelt gazdaság miatti túlkompenzálás, ami aztán egyre jobban eltorzítja az egész rendszert, és végül csak az fog nyerni rajta, akinek a kedvéért ezt az egészet kiépítik. Mint amikor volt a szén és acél országa... nem számít, hányan döglenek bele, akkor is az lesz, hiszen nem érdekli őket az adott ország természeti adottsága.
-
Llanders
csendes tag
Politikai téren nagyon egyszerű módon megy a szavazatszerzés. Ennek oka teljesen racionális, hiszen tömegeket kell kb. tőmondatokkal, sok esetben inkább érzelmileg, mint értelmi alapon megszólítani. A gond ott van, amikor valaki az érdemi diskurzusba is behozza ezeket a leegyszerűsített, könnyen emészthető kliséket, ahelyett, hogy elővenné minimum a középiskolai földrajz könyvét, ha egy gazdasági kérdés merül fel. Mondjuk az már személyes jellemprobléma, ha valaki a másikra nézve POLITIKAI hitvallással dobálózik, csak mert más a véleménye. Hab a tortán, hogy a jelen esetben tipikus bolsevik iparosítási jelszavak mentén...
Nem érdekli, hogy mi a különbség egy ilyen kínai akkugyár, illetve pl. egy Bosch között, mely magyar szakemberek foglalkoztatására épít, K+F tevékenységet hoz az országba, nem energiaintenzív, olyan ágazatban működik, melyben komparatív előnyünk van, fejlett szervezeti kultúrát hoz, kifejezetten katalizálja a mérnökképzést, szakképzést, lehetővé teszi a magyar szakemberek külföldi képzését stb.
Nem. Ebből csak azt érti, hogy akinek ellenvéleménye van, az iparellenes.
-
Llanders
csendes tag
válasz
arnyekxxx #63 üzenetére
"Ez szimpla politikai beleállás a kormányba."
Erre rábasztál, már személy szerint teljes mértékben konzervatív pártállású vagyok. De ez egy szakmai topik, amihez nem a "felekezet" határozza meg a véleményt. Méltó szellemi társra találhatsz a különböző bal- vagy jobboldali orgánumok FB hozzászólói között.
-
totron
addikt
Tisztelettel és átérezve a kínjukat, de a városcímerben lassan kiérdemelt helye van egy akkunak.
-
Llanders
csendes tag
"Nem fér az okos kis buksijukba, hogy a fantasztikusan tisztán és környezetbarátan előállított (lol) villanyautójuk, hogy önerejéből megmozduljon ahhoz két dolog kell. Akkumulátor és áram."
Szerintem senki nem azt kifogásolja, hogy Magyarországon akkugyár épül. Legfeljebb azt, hogy jóval nagyobb (értsd: pl. 10X nagyobb) területet/lakosságot ne innen lássunk el akkuval. Próbálom leegyszerűsíteni egy hasonlattal: szükség van hulladékkezelőre, hulladékégetőre, de ez nem azt jelenti, hogy mindenki hulladékát mi kezeljük, mi égessük el. Érted már?
A másik, hogy ez az ágazat rendkívül energiaigényes. Magyarország meg éppen abban a helyzetben van, hogy kifejezetten szűkében van az energiának, mivel alig van energiahordozónk, elhanyagolták az erőművek építését, évtizedes hátrányban vagyunk a megújulók felé történő átmenetben, emellett az atomerőmű-beruházás is kb. áll, a mai napig nem kapta meg a végleges engedélyt a magyar hatóságtól.
A harmadik, hogy az ilyen óriásberuházás a megfelelő helyen épüljön az országon belül is. Hogy miért? Mert ez az adófizetők érdeke. Mert persze súlyos (tíz/száz-) milliárdok elköltése fejében mindent meg lehet oldani, oda lehet vinni a vizet, áramot, lehet új erőművet építeni. De sokkal egyszerűbb, ha eleve oda rakjuk a gyárat, ahol ez rendelkezésre áll. Nem? A külföldi vendégmunkások táborát meg kb. bárhova föl lehet húzni. Érted ezt az összefüggést?
-
arnyekxxx
veterán
1. a méretet a kollega nem említett
2. az meglévő ipari park ott van a házak mellett, Debreceni déli ipari park sem lesz közelebb. Konkrétan a CATL és Debrecen széle között ott van a debreceni reptér.
3. Honnan tudod itt milyen lesz a kinai/európai arány? Az arnstadtiban kb felefele.
4. Honnan tudod, hogy a német hatóság mikor mit ellenőrzött ott?hogy ki miben bízik az egy érzelmi kérdés, nem szakmai.
-
Llanders
csendes tag
válasz
arnyekxxx #44 üzenetére
"Komolyan érdekelne, neked tényleg az a bajod, hogy az ipar fejlesztése infrastruktúrafejlesztést is igényel?"
Tényleg muszáj ilyen dedós módszerrel hadoválni...? Leírtam többször is, össze is foglaltam. Értő olvasással szerintem tudatilag átfogható ez a néhány mondat, de ha megy, hát megy, nem tudom beleönteni a gondolatokat a fejedbe. Vagy ennyire mély nyomott hagyott a bolsevik iparfejlesztés sztálini irányvonala? Még mindig trendi a "legyünk a vas és acél országa"? Nem gondolod, hogy ezt a színvonalat már meghaladtuk pár ütemben?
Az állami befektetés is befektetés, nem lehet csak úgy öntögetni a pénzt. Különben mindig úgy fogjuk érezni, hogy nincs pénz az emberek által ténylegesen használt infrastruktúrára, az egészségügyre, oktatásra, az utak leromlottak, állandóak a csőtörések, a középületek borzasztó állapotban, a tanárok, közalkalmazottak fizetése, a nyugdíjak töredéke a "hanyatló" nyugatinak stb.
Tehát a lényeg a költség-haszon elv, az utóbbiba beleértve természetesen a társadalmi megtérülést is. Illetve fontos lenne, hogy a pénzt egy világos, hosszú távú stratégia mentén költsük.
Ha szerinted megéri ez a befektetés a magyar embereknek, számszerűsítsd, hogy miért...
-
strogov
senior tag
válasz
arnyekxxx #47 üzenetére
"a németországi CATL gyár"
A németországi catl gyár 1/8 akkora mint amit debrecenbe terveznek. Nem a szomszéd utcába, hanem egy meglévő ipari parkba került, ráadásul részben egy megszűnő napelem gyár helyére. Nem távolkeletről hozzák a munkaerő nagy részét, de így is problémás a város, és a kínai munkások kapcsolata.
A hatóságok rendszeresen ellenőrzik, nem 1,5 éve vettek utoljára mintát. Eleve nagyobb a bizalom a hatóság felé mint nálunk ... zöldek is vannak a kormányban. Gödi akku gyár után érthetően kevés itthon a bizalom. -
iszoke
senior tag
válasz
arnyekxxx #50 üzenetére
Nincs mire válaszolni, mivel ahogy mondtam, szándékosan terelsz és mellébeszélsz. Ebből egyértelmű, kit vagy mit képviselsz, és az is, hogy nem a válasz érdekel, hanem az, hogy told a link dumát, és ha érvekkel próbálnálak meggyőzni azzal, hogy egy mondást idézzek, lényegében gyöngyöket szórnék a disznók elé. Ezen a ponton már csak azt kéne megtalálnom, hogy hol tudlak blokkolni, mert úgy vélem, eleget láttam belőled.
8th
Na igen, az atomerőműveik bezárása nagy hülyeség volt a részükről. Annyira zöldek akartak lenni, hogy az agyukra ment, és utána sem azt teszik, ami logikus lenne, hanem rácuppannak a szénre. Szerintem se gondolták ezt így végig, de ebbe nem igazán tudunk innét beleszólni. -
8th
addikt
válasz
arnyekxxx #45 üzenetére
Úgy imádom ezt. Eddig azon toporzékoltak, hogy azonnal tiltsuk be a belsőégésű motoros járműveket mert mind meghalunk. Ez megtörtént. Most varázsütésre az akkumulátorgyárak és az atomerőművek ellen megy a hiszti. Nem fér az okos kis buksijukba, hogy a fantasztikusan tisztán és környezetbarátan előállított (lol) villanyautójuk, hogy önerejéből megmozduljon ahhoz két dolog kell. Akkumulátor és áram. Nahát, ki gondolta volna mi? Külön állatfaj némelyik komolyan mondom.
Ja és eközben a bezzegnémetek: Német alaposság: szénbányát nyitnak a szélerőműpark helyén A brutálisan tisztán termelő atomerőműveiket leállítják ezzel párhuzamosan településeket dózerolnak el, hogy szénbányákat nyissanak meg és/vagy újra mert az nyilván zöldebb mint az atom vagy a szélenergia. Ja nem. Nesze neked környezetvédelem...#48: Szélmalomharcot vívsz. A mindenszarizmus kisegyház hazai szellemi vezetőjének ezt hiába magyarázod.
-
iszoke
senior tag
válasz
arnyekxxx #47 üzenetére
Köszönöm a szalmabábút, nagyon szépet építettél. Mondjuk legalább három érvelési hiba van a hozzászólásodban, és most már azt is látom, hogy szándékosan terelsz. Már csak azért is, mert kiragadtad az egyetlen részletet a szövegkörnyezetből, amibe bele tudtál kapaszkodni, és magasról tojtál a többire, illetve azt sem nézted meg közelebbről amit ténylegesen kipécéztél.
Csak gratulálni tudok. Innentől kezdve értelmetlen időpazarlás rád vesztegetni a szót.
-
cucka
addikt
Én értem a logikádat, de ilyen logika mentén soha semmilyen ipari fejlesztés nem valósult volna meg Magyarországon.
Képzeld el, valamilyen politika-közeli cég pénzt keresett azzal, hogy autópályát meg vasutat épített azért, hogy a Mercedes és az Audi pénzt keressen. Elképesztő.
Az a baj ezzel a mindenszarizmussal, amit képviselsz, hogy kifogást keres, nem alternatívát. Nem arról szól, hogy akkugyár helyett gyógyszergyárat vagy harckocsigyárat építsünk, hanem arról, hogy akkugyár helyett ne építsünk semmit.
És utána néznénk bután, hogy hát a semmit nem csinálás, a semmit nem építés és a semmit nem fejelsztés eredménye az pontosan ez lesz - semmi. Nem lesz belőle gazdasági aktivitás, nem lesz belőle tőketermelés, nem lesz belőle adóbevétel, nem fog belőle fejlődni az adott régió, nem fog növekedni az emberek életszínvonala.
-
iszoke
senior tag
válasz
arnyekxxx #44 üzenetére
Nem, szerintem az a baja, hogy egy fasiszta kormány összefog egy kommunista diktatúrával azért, hogy itt olyan gyár legyen, ami viszi a vízet, viszi az áramot, hozzáadott értéket a termékhez nem ad (vagy csak nagyon keveset), az újonnan keletkező állásokat rövidtávon biztosan, de jó eséllyel hosszútávon is bevándorlókkal és vagy kínaiakkal fogják feltölteni, a gyárat pont a legjobb termőföldeken húzzák fel csakhogy mindenki lássa mennyit is ér, a környezeti terhelésről nem lesz információ mivel nagy valószínűséggel titkos lesz, és eleve a helyiek akaratával szemben húzzák fel ezt az egészet, ami egy normálisabb országban kizárt lenne. Ha ezek után csodálkozol, amiért sokan nem bíznak az egészben, akkor vagy naiv vagy, vagy ködösítesz.
-
arnyekxxx
veterán
https://hvg.hu/kkv/20230417_CATL_kinai_akkumulatorgyar_debrecen_Fred_Zhang
Fred Zhang azt állítja, hogy a kínai vállalat három gyáregység áramfogyasztását egységenként 80 MW-ra becsülik, a csúcs pedig a három fázis működése közben 300 MW lesz.
"És mi van, ha egyszer csak nem tudunk elegendő áramot venni a nemzetközi piacon?"
Akkor áll a gyár. Mint minden olyan esetben ha nincs áram.Megjegyzem, nem lehet csak úgy további 500MW-ot pl. Debrecennél kivenni a rendszerből, ehhez a hálozatot is feljeszteni kell
Ezért fejlesztik. A gyár meg majd fizeti a nemlakossági, nemrezsicsökkentett villanyszámlát.
Komolyan érdekelne, neked tényleg az a bajod, hogy az ipar fejlesztése infrastruktúrafejlesztést is igényel?
-
Noukoum
veterán
Mégis mi a francnak építenénk adóból infrastruktúrát azért hogy a gyártó (kínai állam) pénzt keressen? Na meg a NER.
Persze hogy senkinek sem érdeke... de a kormánypártot eddig sem érdekelték az ilyen apróságok. A lakosságot sem.
Az eszem megáll komolyan, mit csinál az emberekkel a 0/24 propaganda.
-
Llanders
csendes tag
válasz
arnyekxxx #32 üzenetére
A teljes áramigény 2027-ben lesz 500MW (a te 300MW forrásod honnan származik?), az azért már nincsen extrém távolságban. Ehhez jön még, hogy a többi épülő akkugyár kb. ugyanekkora plusz igényt fog támasztani. És egyébként is folyamatosan emelkedik a villamos energia iránti igény az iparban és a lakossági felhasználásban is. Persze lehet fokozni az importot... szuper elgondolás, stratégia.
Az import már most is jelentős (a fogyasztás egynegyede). És mi van, ha egyszer csak nem tudunk elegendő áramot venni a nemzetközi piacon? Vagy csak extrém drágán. Számomra úgy rémlik, 2022-ben ez éppen így történt... És nem csak az akkugyárak fizettek rá.
Megjegyzem, nem lehet csak úgy további 500MW-ot pl. Debrecennél kivenni a rendszerből, ehhez a hálozatot is feljeszteni kell (az ilyen nagyfogyasztót eleve célszerű erőmű közelébe telepíteni). Mint ahogyan a vízellátást is fejleszteni kell. A szürkevíz felhasználásának lehetőségei pl. egyelőre nem adottak. Ezek pl. amiatt merülnek fel, hogy miért éppen Debrecen... ahol nincsen vízbázis, nincs erőmű a közelben.
Összefoglalva, jó dolog az akkugyár... egy bizonyos gazdasági részarányig. De sokkal produktívabb, a gazdaság és a társadalom szempontjából sokkal gyümölcsözőbb ipari ágazatok is vannak. Pl. élelmiszeripar, egészségipar. Ahol a magyar emberek munkájára lehetne építeni, magasabb hozzáadott értékkel.
-
Ez ugyan több éves hír, de gondolom most majd ez a folyamat is felgyorsul.
-
cucka
addikt
Igen, jó eséllyel fejleszteni kell az infrastruktúrát. És? A meglévő infrastruktúránk se csak úgy kinőtt a földből, azt is meg kellett építeni. Ez nem egy megoldhatatlan probléma.
Nyilvánvalóan senki se érdekelt abban, hogy egy Debrecen méretű városban tartós vízhiány legyen.
-
MageRG
addikt
Ha aneszteziológust hívok a csirkéhez, de utána szívlapáttal csapom agyon, az a baj.
Meg van egy olyan hülye réteg, akik anélkül söprik a szőnyeg alá az aktivisták érveit, hogy ténylegesen megvizsgálnák.
Mert könnyebb komplett hülyének feltüntetni a kritikát, mint elismerni hogy baccameg, ez egy hasznos dolog lenne az országnak, de nem kellene félvállról venni a kockázatokat. -
arnyekxxx
veterán
válasz
Feketelaszlo #29 üzenetére
igazából a sötéttől való félelem sem alaptalan hiszen ki ne rugott volna már bele a küszöbbe éjszaka.
-
Noukoum
veterán
Nem lesz elég víz = a lakosság fogja megszenvedni a vízhiányt, mert a gyárnak muszáj üzemelni és vagy infrastruktúrát kell fejleszteni adóból a gyárhoz.
Véleményes hogy az a segghülye aki kritikus és kompromisszumra törekszik, vagy az akinek a torkán bármit le lehet nyomni. Akarom mondani, a francokat véleményes.
-
Nesze sánta, itt egy púp...
Komoly érvelések mennek itt.
- nem is szennyez
- de igen lásd:...
- oké, ezt nem tudtam, de máshogy szennyez
- nem máshogy, hanem pont úgy
- oké, de az nem káros
- de az, lásd:...
stb. -
Feketelaszlo
senior tag
válasz
arnyekxxx #21 üzenetére
A vízszennyezéstől való félelem azért egyáltalán nem alaptalan, mert tömegek nagyon sokáig nagyon rossz minőségű ivóvízhez jutottak hozzá. Igazából csak az utóbbi 20-30 évben kezdtük el olyan szintre szigorítani az arzén, ólom, bór, trihalometán, stb. határértékeket hogy azok ne egy harmadik világbeli ország színvonalán legyenek, hanem minden kétséget kizáróan egészségre ártalmatlannak minősüljön. Ettől függetlenül régi vegyipari telepekről, dögkutakból, bányákból, mezőgazdaságból vagy szivárgó hulladéklerakókból mind a mai napig jutnak be káros anyagok különböző vízbázisokba, pl. az említett gödi akkumulátorgyár egyik potenciális vízlelőhelyét is egy ipari létesítmény szennyezte el még a rendszerváltás előtt.
Persze ez nem kifogás a NIMBY-izmusra, - ideális esetben mindenki merhetne élni egy akkumulátorgyár mellett - de ha tömegeknek volt gyerekkori élménye a lajtoskocsi ott azért érthető az emberek általános bizalmatlansága, ettől még nem lesznek alufóliacsákósok.
-
Llanders
csendes tag
"hogy a közmű, az infrastruktúra, az energiaellátó rendszer iszonyatos értékű (aránytalanul nagynak tűnő) beruházást igényelnek.
De ez minden új ipari beruházásra igaz, mindenhol a világon.
Az infrastruktúrát akkor építik, amikor látszik, hogy igény lesz rá. Sehol se építettek erőművet, ami üresen áll, hogy majd egyszer valamikor jó lesz valamire."Vannak olyan beruházások, amelyekben komparatív előnye van az országnak. Az akkugyártás nem ilyen.
Mivel nincs hozzá nyersanyag, nincs hozzá energia (talán ez a legfontosabb), és nincs hozzá - ehhez a szinthez idomuló - munkerő se. A víz az egyetlen, ami talán van, de az se Debrecen mellett.
Fontos a beruházások közvetett előnye is, multiplikáló hatása lehet (pl. beszállítók). Az akkugyártás nem ilyen (szemben pl. a gépgyártással).
Kivételes abből a szempontból is, hogy nem kíván jól képzett hazai munkaerőt, és a termelésnek K+F hatása nincs.
-
Llanders
csendes tag
válasz
arnyekxxx #25 üzenetére
"Ezt tudnád valamennyire konkretizálni?"
Ha teljesen elkészül, a CATL gyár teljes kapacitása 100 gigawattóra lesz. A termelés energiaigényének a kielégítéséhez hozzávetőlegesen 500 megawatt teljesítményű erőművi kapacitás szükséges, amely a jelenlegi paksi erőmű negyedének felel meg (egy blokk a négyből).
Viszonyításképpen, Paks2 árát eredetileg 5000 milliárd Ft körül kalkulálták, a valós ár ehhez képest sokkal magasabb lesz/lenne.
Gondolom, kínai barátaink rögtön hoznak a gyár mellé egy erőművi blokkot is. Lehetőség szerint Debrecen mellé.
Egyébként erősen kétlem, hogy a teljes termelést képes lenne fölvenni a kecskeméti gyár.
-
cucka
addikt
Nézd, eredetileg nem neked válaszoltam, de most már mindegy:
amelynél szó sincs arról, hogy belföldre termelne
Semmilyen nagy magyarországi beruházásnál nincs erről szó, soha nem is volt.hogy a közmű, az infrastruktúra, az energiaellátó rendszer iszonyatos értékű (aránytalanul nagynak tűnő) beruházást igényelnek.
De ez minden új ipari beruházásra igaz, mindenhol a világon.
Az infrastruktúrát akkor építik, amikor látszik, hogy igény lesz rá. Sehol se építettek erőművet, ami üresen áll, hogy majd egyszer valamikor jó lesz valamire.És hogy megéri-e? Ezekért a gyárépítésekért országok versenyeznek egymással. Nyilván megéri, máskülönben nem lenne versenyhelyzet.
A segghülyét például azokra az aktivistákra írtam, akik mondjuk kimentek a tüntetésre kiabálni, hogy az akkumulátorgyár miatt elfogy a víz Debrecenben, meg hogy nem akarunk összeszerelő ország lenni.
És bocs, lehet, hogy igénytelen, de attól még úgy gondolom, hogy az aktivisták (bármilyen területen) nem a társadalom élesebb eszű rétegeiből kerülnek ki.
-
arnyekxxx
veterán
a CATL gyár a nagy kérdés, amelynél szó sincs arról, hogy belföldre termelne
hát a kecskeméti mercigyár ami lekötötte a CATL termelését szerintem a határainkon belül van.a közmű, az infrastruktúra, az energiaellátó rendszer iszonyatos értékű (aránytalanul nagynak tűnő) beruházást igényelnek
Ezt tudnád valamennyire konkretizálni?
-
arnyekxxx
veterán
A hangot elhiszem, hogy zavaró, mondjuk én egy elég komoly pályaudvar mellett élek ahol kb folyamatosan járnak a vonatok és tudósit a néni a hangosbeszélőn ezekről a vonatokról, de nem igazán okoz elviselhetetlen szenvedést. És én még aránylag messze lakok (300m), párezren olyan 100 méterre laknak ettől a létesítménytől a másik oldalán príma 10emeletesekben
-
arnyekxxx
veterán
-
Llanders
csendes tag
Nyílván ebben a témakörben a CATL gyár a nagy kérdés, amelynél szó sincs arról, hogy belföldre termelne. A víz nem csak környezeti kérdés, de a vízbázis megteremtése, a közművek kiépítése révén pénzkérdés is. A hozzászólásomban egyébként föl se vetődött a környezetvédelmi aspektus, én arra utaltam, hogy a közmű, az infrastruktúra, az energiaellátó rendszer iszonyatos értékű (aránytalanul nagynak tűnő) beruházást igényelnek. Az akkumulátorgyártás irgalmatlanul sok energiát igényel, amihez se erőmű, se ellátórendszer nincs. Erre az aspektusra írtad, hogy "segghülye". Ennyire erővel milyen "segghülye" az ország, hogy nem pl. urándúsításba fektet, nem?
Ha a közbeszédben elcsépelt toposszal (pl. "aktivistáskodás") szeretnél igénytelenül fogalmazva dobálózni, legalább olvasd el előtte az írást... -
cucka
addikt
Nem a megtérülésre céloztam, hanem a környezeti aggályokra. Például hogy nem lesz elég víz.
A megtérülés az egy másik vetület. Ott ugye az van, hogy van a pénzben kifejezhető megtérülés, amit elég nehéz megbecsülni, az áttételes hatások miatt. És van a pénzben még ennyire sem kifejezhető stratégiai előny, hogy itt van gyártókapacitás valamire, amire igény van, máshol meg nincs.
-
Llanders
csendes tag
Nem tudom kire gondoltál. Az én hozzászólásom csak arra irányult, hogy egy beruházás megtérülésének kérdése eléggé fontos, még akkor is, ha ez az állami büdzsé és nem "cucka" pénzes "zacskója" terhére történik. Ha valaki úgy gondolja, hogy a megtérülés nem számít egy beruházásnál - mint írtad, ez "segghülye" dolog -, és még ezt közzé is teszi, azért az eléggé kacagtató...
-
cucka
addikt
Van rajta sapka nincs rajta sapka n+1. felvonás.
Ha összeszerelő-üzem ország vagyunk, akkor az a baj.
Ha le is gyártjuk azt, amit összeszerelünk, akkor az a baj.
Ha benzines autót veszünk, akkor az a baj, mert környezetszennyező.
Ha akkumulátorost gyártunk, akkor az a baj, mert akkumulátorgyár-para van.
Ha kínából importáljuk az akkumulátort, akkor meg az a baj, mert kínai diktatúra stb.
Ha az állam befektet az iparba, akkor az a baj.
Ha nem fektet bele, és emiatt nincs elég munka, akkor meg az a baj.Van egy ilyen segghülye réteg magyarországon, akik blogot írnak, aktivistáskodnak, stb., akik bármelyik fejlesztésnél, beruházásnál, építkezésnél előkerülnek, hogy panaszkodjanak, hogy miért nagyon rossz az ami történik.
-
Llanders
csendes tag
Debrecennél még az is kérdés, hogy milyen forrásból valósul majd meg az ország egyik legszárazabb részén a gyárkomplexumot ellátó víziközmű-rendszer és villamos energia hálózat, milyen erőművel és milyen áron fogja biztosítani a szolgáltató a bődületesen sok villamos energiát, milyen forrásból létesülnek majd a kiszolgáló infrastrukturális létesítmények, pl. a több ezer pakisztáni, indiai, filippínó stb. ember lakhatását biztosító épületek. Az már csak lábjegyzet, hogy a debreceniek mennyire fognak örülni a származási, felekezeti multikultinak.
-
Llanders
csendes tag
"a hatóságok gyak. sz@rnak bele", ez csak részben igaz. Egyrészt a magyar politikai szféra - a saját, szűk érdekkör javát szolgáló racionalitása szerint - gyakorlatilag kézi vezérléssel irányítja az engedélyező hatóságok működését. Másrészt személyügyi szempontból leépítette a környezetvédelmet, devalválta a fizetéseket stb., utóbbi biztosan visszahat a motivációra, de nem ez a fő probléma.
-
MageRG
addikt
A gödi gyárral nem ez az egyetlen baj.
De visszatérő probléma hogy a hatóságok gyak. sz@rnak bele, semmit nem tesznek hogy megnyugtassák a közvéleményt.
A mintavételezést tudtommal civilek és az önkormányzat végezte - nem a környezetvédelmisek. Mivel az eredeti mintavételi kutat az üzem bővítésénél lebetonozták.
A vegyianyag jelenléte pedig azt mutatja - külsős szakértő szerint - hogy valamelyik tárolójuk szivárgott. -
strogov
senior tag
Gödnél alapvetően azzal van gond, hogy az összes szellőző 200 méterre a a lakóövezettől visít. Az, hogy több mint 1 éve nem is mérnek szennyezetséget csak hab a tortán.
Debrecenieket nem sajnálom, ők választották. De ott is egyre közelebb kerülnek a gyárak a lakóövezethez. Kint élsz a város szélén nyugodtan, aztán a szomszéd telekre odaraknak egy 120dB-s turbinát, és büntetésként valamelyik hivatalnak fizetnek időnként pár százezret. -
Fex
tag
(szarkazmus on).... Azért tegye fel a kezét az, aki szívesen lakna egy aksigyár közelében, napról napra szívesen fogyasztaná a szennyezett vizet, és az újszülött gyermekét is ezzel táplálná....
Na, kérem erről van szó itt nagyban.....
Meg persze amikor el akarod adni a házad az akku gyár kerítésének tövében, és jönnek a kérdések a tiszta környezetről, majd jól elmondhatod, hogy ez a gyár itt környezetbarát, az a sárga-fekete füst ami időnként beborítja a környéket nem is veszélyes, meg a fúrt kút, amiből öntözöd a konyhakerted, alig tartalmaz lithiumot, igaz, hogy azóta nem a napelemről veszed le az áramot, hanem a káposztáról.... (szarkazmus off) -
arnyekxxx
veterán
Szvsz az arra fogékony átlagembert bármilyen adatközléssel halálra lehet rémíteni, az interpretáláson múlik. Lásd Göd, mértek egy mérési hibahatár környéki értéket NMP-re meg kimutattak némi litiumot. Már jöttek is a magzatkárosítós mindmeghalnak cikkek miközben a valóság ott van a gödi adatokban meg a szakvéleményben, litium annyi van amennyi akár természetes úton is lehet ott és némelyik, boltban kapható ásványvizben is több litium van mint a gödi talajvízben - ami nincs kapcsolatban a gödi ivóvízhálózattal tehát senki nem issza - az NMP-t meg a telexék megírták mennyire "veszélyes" koncentrációban van jelen. Szintén az ivóvízhálózattól független talajvízben.
-
kilua
senior tag
"nem tetszik? meghosszabbítjuk Bicskéig"
Különben ja, az átlag embernek elég az mondani, hogy valami veszélyes anyag van, aztán már be is pánikol, nem olvas el részletes tanulmányokat.
-
Llanders
csendes tag
Abban egyébként egyetértek, hogy ez a szennyezettségi szint alapvetően nem probléma. A gond azzal van, hogy folyamatos a szőnyeg alá söprés, nem tájékoztatják megfelelően a polgárokat, és gyakorlatilag nem funkcionál a környezetvédelmi hatóság. Mindezekből adódik a bizalmatlanság.
-
Llanders
csendes tag
Tévedsz, vannak olyan sekély fúrású kutak, amelyek talajvizet használnak. Lásd pl. Ivóvízellátás – Heves Megyei Vízmű Zrt. (hmvizmurt.hu)
-
arnyekxxx
veterán
Talajvíz ami az első vízzáró réteg felett van max pár méter mélységig. Ivóvízhálózatot sehol nem táplálnak innen. Ez a kerti fúrt kutak szintje abból meg senki nem iszik, locsoláskor meg az egész nmp kérdés megoldja magát mert a levegőre kerülve gyorsan elbomlik tehát a kútvízzel locsolt paradicsomból már nyugodtan be lehet tolni napi 4 mázsát.
-
arnyekxxx
veterán
melyek akár a magzatok egészségét is károsíthatják.
Többen között ezért nem itatunk talajvizet magzatokkal. Meg alapvetően senki nem iszik talajvizet, főleg nem naponta hektoliterszámra
Szakértőnk szerint ezek az értékek nem adnak okot pánikra, ugyanis az NMP-nél hosszú távú kitettség esetén testsúlykilogrammonként 6,3 mg rendszeres lenyelése lenne mérgező emberre. Egy átlagos súlyú embernél a toxikus hatás kb. napi 370 liter víz rendszeres elfogyasztásával jelentkezne.
telex.hu -
"Tavaly májusban arról jelentek meg hírek, hogy a gyár közelében lévő gödi kutak vizében olyan, akkumulátorgyártáshoz használt vegyi anyagot találtak, amelyek akár a magzatok egészségét is károsíthatják. Júniusban pedig egy hatósági vizsgálat azt mutatta ki, hogy a gyár „23 fő munkavállalójának egészségét, testi épségét súlyosan és közvetlenül veszélyeztette” azáltal, hogy a dolgozóknak hónapokon át különböző káros anyagokat kellett belélegezniük.
Az utóbbi kihágásért a gyár üzemeltetője 10 millió forintos bírságot kapott, de sokan kétségbe vonták, hogy ennek és a hasonlóan alacsony összegű bírságoknak valós visszatartó erejük lenne."
Forrás.Kábé ugyanez várható. Majd kifizetik a büntiket, aprópénz a számukra, és gondolom, nem véletlenül ennyi az annyi.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Linux kezdőknek
- Formula-1
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Xiaomi 14 - párátlanul jó lehetne
- Garmin Instinct – küldetés teljesítve
- NBA és kosárlabda topic
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Battlefield 7
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- További aktív témák...
- HP EliteBook 2540p 12.1" 1280 x 800 Dual Core i5 540M (2.53 GHz) 4GB RAM 60GB SSD +240GB HDD
- Komplett simrig eladó (igény esetén PC-vel is akár)
- EarFun Air Pro 4 TWS Kék bontott szinte új fülhallgató 2év garanciával eladó
- Obsbot Tail Air webkamera PTZ
- AUDEZE Maxwell Wireless Gaming Headset - PlayStation
- Csere-Beszámítás! Iphone 14 Pro Max 256GB Független mobiltelefon. OLVASS!
- AKCIÓ! Sony PlayStation 5 825GB SSD lemezes konzol fejhallgatóval garanciával hibátlan működés
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte H610M i5 12400F 32GB DDR4 512GB SSD RX 6700XT 12GB Rampage SHIVA Seasonic 650W
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 13400F 32/64GB RAM RX 7800 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 4500 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest