Hirdetés

Ideális CPU-GPU párosok

Hirdetés

Tesztkonfigurációk

 

Videokártya / driver ATI Radeon X1900 XT 512 MB (625/725 MHz) / Catalyst 6.4
Sapphire Radeon X1800 XL 256 MB (500/500 MHz) / Catalyst 6.4
Asus Extreme N7900GT TOP 256 MB (@ 450/660 MHz) / Forceware 84.21
Asus Extreme N7600GT Silent 256 MB (560/700 MHz) / Forceware 84.21
Asus Extreme N6600GT Silencer 256 MB (500/500 MHz) / Forceware 84.21
Processzorok AMD Athlon 64 2 GHz és 2,6 GHz (10x200, 12x217; 512 kB L2 cache)
Intel Pentium 4 506 (2,66 GHz, 20x133) és 540 (3,2 GHz, 16x200, 16x237)
Alaplapok AMD: ASUS A8N-SLI Premium (nForce4)
Intel: Asus P5WD2-E Premium (975X)
Chipset-driverek NVIDIA Unified Driver 7.11
Intel INF Update 7.2.2.1006
Memóriák Corsair TwinX1024-3200XL – 2 x 512 MB
Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB
Időzítések 2-2-2-5
5-4-4-9
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC 3550
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY (Expert Computer Kft.)
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c

Tesztünkben a legújabb drivereket használtuk fel. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „Legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig 16x-osra volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A Catalyst AI-t alapállapotban hagytuk. Az összes játék esetében maximális grafikai beállításokat használtunk, kivételt képez az Oblivion. Doom 3 és UT2004 alatt egy saját magunk által felvett demót használtunk fel a kártyák teljesítményének leméréséhez, minimálisra csökkentve így a meghajtó-optimalizációk esetleges hatását. A többi játékban (NFS:MW, Far Cry, FEAR, Tomb Raider: Legend, Oblivion) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel.

Hosszan tanakodás után végül úgy döntöttünk, hogy összesen hat játékot fogunk letesztelni. Ezek közül három régebbi kiadás, melyek közül az egyik DirectX 7-es, a második OpenGL-re íródott, a harmadik pedig DirectX 8-as, további három játék pedig DirectX 9-es a trendnek megfelelően, hiszen a későbbiekben megjelenő játékok is már mind DirectX 9-esek lesznek.

Minden játék esetében két beállítást vizsgáltunk. Az úgynevezett „gyengébb” beállítás alatt egy elméletileg CPU- vagy vegyes limites beállítást mértünk alacsony felbontásban (minimum 1024x768), élsimítás nélkül, 16x anizotropikus szűréssel. Az „erősebbik” beállítás alatt pedig egy nagyobb felbontást (1280x1024/960 vagy 1600x1200) értünk 4x élsimítás és 16x anizotropikus szűrés mellett. Utóbbi játéktól függően elvileg már teljesen VGA-függő. Így kiderülhetett, hogy az egyes processzorok és videokártyák miként viselkednek a különböző helyzetekben, hol húzódik a határ, ahonnan semelyik processzor nem gyorsít egy adott VGA-n.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

  • Csata a „leggyorsabb videokártya” címért

    Tesztünk megjelenésével egy időben indítja útjára hivatalosan az NVIDIA a GeForce 7950 GX2-t, mellyel a Radeon X1900 XTX-et próbálja meg letaszítani a trónról.

  • SLI-s óriásnotebook és egyéb érdekességek

    Heti piaci körképünk főszereplője egy 19 hüvelykes kijelzőjű, két videokártyás hordozható számítógép, de sok más érdekességet is bemutatunk.

  • PPU: fizikai társprocesszor

    A CPU és GPU párosa mellé felsorakozott a fizikai számításokra specializálódott PPU. Az Asus PhysX P1 kapcsán kipróbáltuk, mit tud és mit ígér az új technológia.

  • CPU-VGA-párosítás hatékonyan

    Cikkünkben az új Core 2 Duo bevonásával arra keressük a választ, hogyan lehet összehangolni optimálisan a modern processzorok és grafikus kártyák teljesítményét.

Előzmények