DirectX 9 – Oblivion
The Elder Scrolls 4: Oblivion 1024x768 16xAF |
Athlon 64 2 GHz (10 x 200) |
Athlon 64 2,6 GHz (12 x 217) |
Pentium 4 2,66 GHz (20 x 133) |
Pentium 4 3,2 GHz (16 x 200) |
Pentium 4 3,8 GHz (16 x 237) |
GeForce 6600 GT | 37 | 37 | 34 | 37 | 37 |
GeForce 7600 GT | 52 | 56 | 41 | 48 | 54 |
Radeon X1800 XL | 57 | 62 | 40 | 52 | 60 |
GeForce 7900 GT | 56 | 62 | 41 | 52 | 60 |
Radeon X1900 XT | 57 | 64 | 40 | 52 | 61 |
The Elder Scrolls 4: Oblivion 1600x1200 4xAA/16xAF |
Athlon 64 2 GHz (10 x 200) |
Athlon 64 2,6 GHz (12 x 217) |
Pentium 4 2,66 GHz (20 x 133) |
Pentium 4 3,2 GHz (16 x 200) |
Pentium 4 3,8 GHz (16 x 237) |
GeForce 6600 GT | 14 | 14 | 14 | 14 | 15 |
GeForce 7600 GT | 24 | 25 | 24 | 25 | 26 |
Radeon X1800 XL | 36 | 39 | 34 | 40 | 40 |
GeForce 7900 GT | 30 | 32 | 34 | 37 | 38 |
Radeon X1900 XT | 53 | 56 | 36 | 49 | 56 |
Végül az Obliviont, napjaink leghardverigényesebb játékát teszteltük le két beállítással. Az Oblivionban rengeteg látványjavító effektet lehet ki-be kapcsolgatni, ráadásul az sem mindegy, hogy a játék mely részét teszteljük le: erdőben igen alacsony fps-eket fogunk kapni a rengeteg fű miatt, városban már jobb a helyzet, és végül a házakon vagy barlangokon belüli terek esetében lesz a legmagasabb az fps-számlálón megjelenő érték. Mi az arany középutat választottuk, tehát városon belül mászkáltunk egyet, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. Tanulság, hogy ezt a játékot is be lehet úgy állítani, hogy alig legyen rondább, mint a legszebb beállítás, viszont CPU-limites legyen. Nekünk legalábbis sikerült, ugyanis a 6600 GT-n kívül a többi videokártyával a processzor sebessége szabott határt. Az erősebbik beállítás esetében nem csak a felbontáson és az élsimításon változtattunk, hanem a játékon belül is sok mindent maximumra kapcsoltunk. Itt már majdnem 100 %-os VGA-limitet figyelhetünk meg, a processzorok órajelének növekedésével is valamicskét gyorsul a játék (kivéve a tiszta esetet jelentő 6600 GT-t). Érdekesség, hogy a 7900 GT a Pentium 4-gyel sokkal gyorsabb, mint az Athlon 64-gyel, és ha kicsit jobban beleássuk magunkat a számokba, akkor észrevehetjük, hogy bizony ezúttal is a rendszerbusz sebessége szól bele a végeredménybe, hiszen a két Athlon 64 között sokkal kisebb a különbség, mint a Pentium 4-esek között. Ugyanezt tapasztalhattuk a Far Cry esetében is, így tehát egyértelműen kijelenthető, hogy a Pentium 4-eknek tényleg szüksége van a gyorsabb rendszerbuszra, még ha ezt egyes memória-benchmark programok nem is mutatják ki.
Oblivionban elég alacsony fps-eket mértünk, ezért kicsit jobban kielemezgettük a minimum és maximum fps-eket, és megfigyeltük, hogy az fps-ingadozás igen nagy, a gyengébbik beállítással valamivel nagyobbak a kilengések, a minimum-fps gyakran az átlag-fps felére, vagy még annél jobban is visszaesik, a minimum a gyengébbik beállítással 30 fps, az erősebbik beállítással 20 fps alatt volt, ami már nem nevezhető játszható szintnek.
Készítettünk két grafikont, az elsőn azt mutatjuk be, hogy egy erősen VGA-függő játék miként viselkedik, ha egy igen erős videokártya alá gyenge processzort teszünk. A 2,66 GHz-es Pentium 4 adatait vettük elő az X1900 XT-vel párosítva, és összevetettük a gyengébbik és az erősebbik beállítást. Az eredmény egyértelmű: hiába van X1900 XT-nk, ha gyenge alatta a processzor, akkor nem fogjuk tudni kihajtani, és mindig processzorlimitált környezetben fogunk játszani.
Második grafikonunkon azt szeretnénk bemutatni, hogy még egy új játékot is be lehet úgy állítani, hogy szinte „bármilyen” VGA-val ugyanolyan gyorsan fusson.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!