Hirdetés

2019. február 23., szombat

Útvonal

Tesztek » Videokártya rovat

PPU: fizikai társprocesszor

A CPU és GPU párosa mellé felsorakozott a fizikai számításokra specializálódott PPU. Az Asus PhysX P1 kapcsán kipróbáltuk, mit tud és mit ígér az új technológia.

Hirdetés

Bevezető

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer öt lelkes számítógépes fejlesztő, akik elhatározták, új dimenzióba röpítik a számítógéppel szimulált fizikát. A történet 2002-ben kezdődött, ekkor alakult meg az Ageia Technologies. A vállalat nevét az öt alapító szülőhazájának – Amerika, Németország (Germany), Egyiptom, India, Amerika – első betűje alkotja. A szorgos fejlesztésnek 2005 márciusában bimbóztak ki az első virágai, amikor megszületett a NovodeX Physics fejlesztőkörnyezet, és több szoftverkészítő, köztük az Unreal Tournament készítője, az Epic Games jelezte, érdeklődik az újdonság iránt. Mivel az Ageia kis vállalat, nem tudott olyan rohamléptekben haladni, mint a processzor- vagy grafikuschip-gyártó óriások, így az első hardveres fizikai gyorsító, az Ageia PhysX csak pár hónapja jelent meg a piacon.

Miről is van itt szó? Pontosabban: minek nekünk különálló fizikai gyorsító? Bár a mai játékok vizuális világa fantasztikus, még mindig nem az igazi. Nem is a látvánnyal, mint inkább a környezet reakcióival van gond. A gyönyörűen kidolgozott modellek sokszor gyatrán, a fizika törvényeit semmibe véve mozognak, minden egyes ütközésnél ugyanúgy deformálódnak, egyáltalán nincs tömegérzetük. Bár megvalósításuk sokat fejlődött, kicsit odafigyelve még a legigényesebben kidolgozott füstökben és ködökben is láthatóak az ismétlődő részletek.

Természetesen ezzel a játékfejlesztők is tisztában vannak, és igyekeznek egyre részletesebb, realisztikusabb világokat létrehozni. Ennek eredményét láthatjuk a legújabb játékokban, mint például az Oblivionban vagy a Tomb Raider Legendsben. Még a legerősebb processzorokkal és grafikus kártyákkal felszerelt számítógépek is vért izzadnak velük, minden erőtartalékukra szükségük van.

Itt jön képbe a fizikai segédprocesszor. Bár a propagandaanyagok bőszen ecsetelik, miért nem alkalmas egy mai, többmagos CPU vagy sok feldolgozós GPU fizikai számolásokra, hogy az egyik túl általános célú, a másik meg nem tud elég gyorsan textúrázni, mi úgy érezzük, a PPU létjogosultságát csak a másik két feldolgozó maximális leterhelése indokolhatja. A CPU-nak, mely eddig a fizikát számolta, elég dolga van/lesz az alkalmazások irányításával, játékoknál a mesterséges intelligencia kezelésével. Bár a mai modern GPU-k mindenféle párhuzamos számolásban jeleskednek – és a DirectX 10, valamint a Unified Shader architektúra bevezetésével még jobbak lesznek –, bőven ki lehet őket hajtani pusztán fény/árnyék hatásokkal.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • IT-bukták: A fantom halála

    Néhány éve hatalmas hírverés övezte az Infinium Labs Phantom nevű játékkonzolát, amely – nevéhez hűen – azóta sem került piacra.

  • Ez történt a 2006-os évben

    Utolsó, évzáró cikkünkben felelevenítjük 2006 meghatározó számítógépes eseményeit.

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.