Ideális CPU-GPU párosok

Konklúzió

Először is a tesztekből kiderült, hogy nem minden arany, ami fénylik. Például nem csak az AMD processzorok jók játékra, sőt! Kiderült az is, hogy a Pentium 4-ek tényleg jobban teljesítenek magasabb rendszerbusz-órajel mellett, és kiderült az is, hogy néha játékfüggő, hogy melyik processzorgyártó vagy videokártya-gyártó termékei teljesítenek jobban (vagyis a játék valamelyik gyártót preferálja a másikkal szemben).

Vegyük sorra, hogy a négy letesztelt videokártyához milyen processzor illik.

Hirdetés

A GeForce 6600 GT (és társai) esetében a játékok nagy része már a gyengébbik beállítással is VGA-limites volt, ezért a szereplők felsorolása után tett megjegyzésünket kiterjeszthetjük ezekre a kártyákra is: egy 2,8-3 GHz körüli Pentium 4-gyel vagy 2 GHz körüli Athlon 64-gyel bebiztosíthatjuk magunkat CPU-oldalról, és akkor ezek a processzorok még elegendőek lesznek egy erősebb VGA-hoz is.

A GeForce 7600 GT (illetve az annak megfelelő sebességű videokártyák: a 6800-as széria, az X800 és X850-es széria) tesztünk második leglassabb szereplője volt, mégsem írhatjuk le teljesen, mert sok esetben még a leggyorsabb processzorok is plusz fps-eket facsartak ki belőle. A tesztek során egy 2-2,2 GHz-es Athlon 64-gyel karöltve igen szép teljesítményt kapunk ezért az összeállításért, de nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy ezek a videokártyák csak a régebbi játékokban tudtak az erősebb beállítás mellett elég frame-et összekaparni, az újabb játékok már simán megfektetik, ezért azt javasoljuk, hogy a processzor és a videokártya túlhajtásával próbáljunk meg minél több plusz fps-t kihajszolni a rendszerből. Sajnos az a helyzet, hogy 40–60 000 forintért már nem kapunk „jövőálló” videokártyát.


Radeon X1800 XL és Pentium 4 3,2 GHz – jól megférnek egymás mellett [+]

A Radeon X1800 XL mint az R520 olcsóbb és lassabb változata (és a GeForce 7800 GT ATI-s megfelelője) egy 3,2-3,4 GHz-es Pentium 4 processzorral megtámogatva már nagyon jól érzi magát, és nem véletlenül az Intel processzorát ajánljuk az Athlon 64-gyel szemben, több játékban is kiderült, hogy az ATI kártyái jobban „szeretik” a Pentium 4-eket (vagy fordítva). Az X1800 XL az extra gyors P4-gyel már nem gyorsul jelentősen, mert a relatíve alacsony GPU- és memóriaórajel visszafogja a kártyát. Szerencsére az X1800 XL-ek többsége jól húzható, ezért ismét azt tudjuk tanácsolni, hogy tuninggal próbáljunk meg plusz fps-eket nyerni. Az X1800 XL jól teljesít a „jövő” játékainak nevezett TRL-ben és Oblivionban is, de már most elképzelhető olyan helyzet, amikor a felbontást csökkenteni kell vagy az élsimítást ki kell kapcsolni az élvezhető játékmenet érdekében.

A GeForce 7900 GT (7800 GTX, X1800 XT, X1900 GT) nem véletlenül lett népszerű, igen kedvező áron nyújt olyan teljesítményt, ami bőven elegendő a legtöbb felhasználó számára. Tesztünkben sok esetben a Radeon X1800 XL-t csak alig-alig tudta megverni, sőt volt, hogy lemaradt tőle, de a mérvadó, újabb játékokban sokszor jelentősen gyorsabb volt nála, így mindenképpen jövőbiztosabb megoldás. Érdekes módon a GeForce 7900 GT sem igényel többet egy 3,2 GHz körüli Pentium 4 vagy 2,2-2,4 GHz körüli Athlon 64-nél, e fölött minden plusz processzor-MHz csak „pazarlás”, ha lehet így mondani. Természetesen vásárlói szempontból nézzük a kérdést, és ebben a kategóriában plusz 200-400 MHz több ezer forintot is jelenthet.


A Radeon X1900 XT és Athlon 64 4000+ már egy ütős kombináció [+]

A Radeon X1900 XT (és ennek megfelelően az X1900 XTX, illetve GeForce 7900 GTX) bemutatónk legerősebb kártyája nem véletlenül a piac egyik legdrágább hardvere. Tesztünkben több esetben sem sikerült kihajtanunk, ez főként a régebbi (DirectX 7 és 8) játékokra igaz, melyekben a shaderek használata még nem volt túl gyakori, így csak a memória-sávszélesség szabott határt a teljesítménynek, melyben az X1900 XT igen erős (meg minden másban is). Érdekes volt látni az Oblivionban felmutatott teljesítményét, ahol a többi kártyát gyakorlatilag elpáholta (erről egy bekezdéssel lejjebb bővebben). Azt tudjuk tanácsolni, hogy az X1900 XT-tulajdonosok a kártya alá minél gyorsabb processzort tegyenek be, mert ezzel valószínűleg gyorsulni fognak a játékok is, VGA-limitbe csak a legszélsőségesebb beállítások mellett fogunk beleütközni (vagy a legújabb játékokkal). Egy 3,8 GHz-es Pentium 4 vagy 2,6 GHz körüli Athlon 64 már nem tűnik rossz választásnak...

Az X1900 XT ajnározása közepette meg kell jegyeznünk, hogy a Tomb Raider: Legend és az Oblivion még a leggyorsabb videokártyákon sem fut elfogadhatóan maximális beállítások mellett (a tesztekben nekünk is komoly kompromisszumokat kellett kötnünk), hiszen a TRL-ben a „Next gen” opciót nem kapcsolhattuk be, Oblivion alatt pedig pl. a HDR-t nem kapcsoltuk be, és az erősebb beállításnál sem volt minden csúszka a maximumon. Remélhetőleg nem ez lesz a trend, hogy ha kiadnak egy új játékot, akkor az maximális grafikai beállításokkal semmilyen kártyán sem lesz hajlandó normálisan futni, lebutítva pedig teljesen más vizuális élményt fogunk kapni a pénzünkért.

Egy kicsit a processzorokra visszatérve; a kétmagos processzorok megjelenésével megtorpant az órajelemelés, így a leggyorsabb videokártyákat csak tuningolt CPU-kal tudjuk teljesen kihajtani, vagyis a videokártyák e tekintetben túlfejlődték a processzorokat. Lehetséges megoldás lenne a játékokat úgy megírni, hogy kihasználják a kétmagos processzorok második magját, azonban ahogy ezt egy korábbi tesztünkben már láthattuk, csak félmegoldás, mert ettől csak és kizárólag processzorlimitált beállítások mellett gyorsul a játék. Emellett hamarosan megjelennek az új VGA-generációk, melyek még a mostani csúcs videokártyáknál is gyorsabbak lesznek, de vajon mivel fogjuk tudni őket kihajtani?

fLeSs és rudi

 

Az ATI Radeon X1900 XT-t az ATI-tól, az Asus videokártyákat az Asus-tól, a Sapphire X1800 XL-t pedig a Expert Computer Kft.-től kaptuk tesztelésre.

Azóta történt

  • Csata a „leggyorsabb videokártya” címért

    Tesztünk megjelenésével egy időben indítja útjára hivatalosan az NVIDIA a GeForce 7950 GX2-t, mellyel a Radeon X1900 XTX-et próbálja meg letaszítani a trónról.

  • SLI-s óriásnotebook és egyéb érdekességek

    Heti piaci körképünk főszereplője egy 19 hüvelykes kijelzőjű, két videokártyás hordozható számítógép, de sok más érdekességet is bemutatunk.

  • PPU: fizikai társprocesszor

    A CPU és GPU párosa mellé felsorakozott a fizikai számításokra specializálódott PPU. Az Asus PhysX P1 kapcsán kipróbáltuk, mit tud és mit ígér az új technológia.

  • CPU-VGA-párosítás hatékonyan

    Cikkünkben az új Core 2 Duo bevonásával arra keressük a választ, hogyan lehet összehangolni optimálisan a modern processzorok és grafikus kártyák teljesítményét.

Előzmények