Hirdetés

GeForce 7900 GT és GTX: ...király, ász

Bevezető


Zsibvásár... [+]

2006. március 9-én az NVIDIA útjára bocsátotta legújabb GeForce fiait, a 7800 széria utódjaként beharangozott 7900-eseket, illetve a középkategóriában a GeForce 6600 méltó utódját, a 7600-at, amit már le is teszteltünk. A GeForce 7900 színre lépése a Radeon X1900 megjelenésével szükségszerűvé vált, hiszen a korábbi leggyorsabb GeForce 7800-asokkal vagy szoros versenybe került az ATI új zászlóshajója, vagy le is hagyta azokat. A Radeon X1900 a Radeon X1800 XT késői megjelenése, illetve nem éppen fényes szereplése után 48 pixel shaderével igazi nagyágyú lett. Az NVIDIA nem siette el a válaszlépést, és mire tesztünk végére érünk, meg is értjük, hogy miért.


Mai tesztünk főszereplői [+]

Azonnal vágjunk is a közepébe – a GeForce 7900 széria két tagot számlál, a lassabbik, 256 MB memóriával felszerelt verzió a GeForce 7900 GT nevet kapta, és rövid idő alatt igen komoly érdeklődés alakult ki iránta, hiszen ára még Magyarországon is 75–90 000 forint körül alakult, ami igen nagy szó, emiatt a GeForce 7800 GT és 7800 GTX kártyák eladhatatlanokká váltak. A gyorsabbik, magasabb órajeleken járó 512 MB-os verzió a 7900 GTX névre hallgat, és minden szempontból (külseje, magasabb órajelei, ára) a 7800 GTX 512 MB utódjának tekinthető.

Hirdetés

Tesztünk főszereplői ezúttal nem közvetlenül az NVIDIA-tól érkeztek, hanem magyarországi nagykereskedések jóvoltából landoltak szerkesztőségünkben. A GeForce 7900 GT képességeit a Leadtek, illetve a Gainward, a GeForce 7900 GTX-ét pedig a Gainward kártyáin keresztül mutathatjuk be.

 

VGA megnevezése NVIDIA GeForce 7800 GTX 256 MB NVIDIA GeForce 7900 GT 256 MB NVIDIA GeForce 7900 GTX 512 MB ATI Radeon X1900 XTX ATI Radeon X1800 XT
GPU kódneve G70 G71 G71 R580 R520
Gyártástechnológia 0,11 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC)
Tranzisztorok száma 302 millió 278 millió 278 millió 380 millió 321 millió
Magméret 334 mm2 196 mm2 196 mm2 353 mm2 288 mm2
GPU órajele 430 MHz 450 MHz 650 MHz 650 MHz 625 MHz
Pixelfutószalagok száma 24 24 24 16 16
Textúrázók száma 24 24 24 16 16
Pixel shaderek száma 24 24 24 48 16
ROP-egységek száma 16 16 16 16 16
Pixel fillrate 6880 Mpixel/s 7200 Mpixel/s 10400 Mpixel/s 10400 Mpixel/s 10000 Mpixel/s
Textúra fillrate 10320 Mtexel/s 10800 Mtexel/s 15600 Mtexel/s 10400 Mtexel/s 10000 Mtexel/s
Vertex shader egységek száma 8 8 8 8 8
Támogatott PS és VS-verzió 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+
Memória órajele 600 MHz 660 MHz 800 MHz 775 MHz 750 MHz
Memória-sávszélesség 38400 MB/s 42240 MB/s 51200 MB/s 49600 MB/s 48000 MB/s
Memória mérete 256 MB 256 MB 512 MB 512 MB 512 MB

A GeForce 7900-esek a G71 kódnévre hallgató GPU-ra épülnek, ami a TSMC üzemében készül 0,09 mikronos csíkszélességgel. Táblázatunkban összefoglaltuk az új chipek főbb jellemzőit, és külön kiemeltük azokat a területeket, ahol különböznek a G70-től.

A GeForce 7900 széria nem komolyabb architekturális eltéréseinek jóvoltából lesz népszerű, hiszen a G71 lényegében a G70-re épül. Az alacsonyabb csíkszélességgel gyártott GPU egyes részeit az NVIDIA a minél jobb hatékonyság érdekében újratervezte, „átszabta”, állítólag a shadermotor, a ROP-ok, az SLI interfész és a Z-cull logikáért felelős területeken történtek a legkomolyabb változtatások, sőt, elvileg a ROP egységek teljes egészében újra lettek tervezve, ennek köszönhetően gyorsult a chip blending teljesítménye. Így az új chip nemcsak a kisebb csíkszélességnek, hanem az alacsonyabb tranzisztorszámnak köszönhetően is még kisebb lett.

Ez a hivatalos álláspont, azonban léteznek spekulációk, melyek teljesen más szemszögből közelítik meg a kérdést, és végeredményben logikus magyarázatot adnak a tranzisztorszám ilyen mértékű csökkentésére. A spekulációk lényege, hogy az NVIDIA a G70-et eredetileg 32 futószalagosra tervezte, ugyanis csak így lehetett szinte teljesen biztos abban, hogy a legyártott 7800-as GPU-kban legalább 24 futószalag működőképes lesz. Mára azonban a G70-es GPU-k előállítása nem okoz akkora problémát, mint a kezdetekben, a hibaarány elég alacsony lett ahhoz, hogy az NVIDIA eltávolíthasson egy vagy két quadnyi tranzisztort, így valószínűleg a G71 már eredetileg is csak 28 vagy 24 futószalagot tartalmaz. Legalábbis elképzelhető ez a verzió is.


G71 / G70 / R580 méretarányosan [+]

Az eredmény egy 278 millió tranzisztorból felépülő chip lett, mely 196 mm2-en terül el. Ha már a GPU-k méreteiről van szó, a G71 így közel 40 %-kal kisebb a G70-nél, és 45 %-kal az R580-nál! A méretbeli eltérésekből könnyen kikövetkeztethető, hogy az NVIDIA a G71-et sokkal olcsóbban és kisebb hibaaránnyal tudja előállítani, mint az ATI az R580-at, ami komoly pofon a kanadaiaknak. A kérdés már csak az, hogy teljesítmény szempontjából ki a nyerő.

A GeForce 7900-esek továbbra is 24 pixelfutószalaggal, 16 ROP egységgel és 8 vertex shaderrel rendelkeznek, csakúgy mint a GeForce 7800 GTX-ek. A memória és a GPU kapcsolata sem változott, ez a két fő részegység továbbra is 256 biten kommunikál egymással.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

  • A nagy VGA helyzet

    Heti összefoglalónkban az elmúlt hónapok videokártyás történéseit és a megjelenítési trendek átalakulását tekintjük át.

  • Újdonságok tömegesen

    Ma nagyobb tempóban vesszük sorra a hazai piac újdonságait az alaplapoktól a hűtési kellékeken át a különféle perifériákig.

  • Vetítős billentyűzet és a többiek

    Heti piaci összefoglalónkban az újdonságok és árváltozások mellett egy nagyon érdekes billentyűzetet is bemutatunk.

  • Ideális CPU-GPU párosok

    Mi történik, ha nem a processzor vagy a videokártya mesterséges kihajtására törekszünk, hanem a rendszer összteljesítményét szeretnénk valós körülmények között maximalizálni?

Előzmények

Hirdetés