- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Milyen TV-t vegyek?
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Vezetékes FEJhallgatók
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Karnyújtásnyira került a PlayStation 2-től a Nintendo Switch
- Milyen processzort vegyek?
- TCL LCD és LED TV-k
Új hozzászólás Aktív témák
-
Vegyünk példaként egy Full HD képernyőt. Ha minden pixelhez egyedileg húznád oda a színnek megfelelő jelet, akkor igencsak sok dróttal (kb. 3×1920×1080 szállal) kellene összekötni azt a gépeddel... ez elég vastag kábel volna. Ehelyett egy HDMI, DVI stb. kábel is elég ehhez, sőt az okostelefonokon belül is csak egy vékony szalagkábel viszi az infót a megjelenítő paneléhez. Ezeken a kábeleken kódolva megy az infó, a megjelenített tartalomtól teljesen függetlenül. Tehát lehet az akár az operációs rendszer statikus vagy animált háttere, egy szövegszerkesztő ablakát ábrázoló képernyő tartalom, a böngésző, benne a youtube-bal, vagy egy teljes képernyős youtube videó, telefon fényképezőgép alkalmazásának képernyője... mindegy. Ezeknek a kábeleknek a néhány szálán megy át a teljes 1920×1080-as felbontású képtartalom viszonylag magas képfrissítéssel (pl. 60 fps), ami nem kis meló. Na, ezt a melót végzi az a non-stop üzemelő hardveres encoder és decoder, amiről a cikk szól. Ha ez a tömörítési eljárás bonyolult, az nagyobb elektromos fogyasztást eredményez. Ha azonban engedjük, hogy némi adatvesztéssel járhasson, akkor -- függően az algoritmustól -- a fogyasztása is csökkenhet.
A gond ezzel az, hogy ez bőven a szoftveres réteg alatt, a hardverben található. És ha valóban így járunk el (tehát alkalmazzuk az adatvesztéses továbbítást), akkor tök mindegy, hogy Te szoftveres szinten a képeidet, videóidat milyen veszteségmentes vagy adatvesztéses formátumba mented vagy milyen szoftverrel nézed vissza, mert már maga az OS által generált menürendszer sem pontosan úgy fog megjelenni a képernyőn, ahogy azt az OS eredetileg pixelenként elrendelte... pusztán azért, mert jóval lejjebb, a hardver szintjén a képtartalom továbbítása adatvesztéssel jár. És ha elég éles a szemed, kiszúrhatod az ezzel járó artifaktokat, és okkal mondhatod, hogy ez a megjelenítési eljárás érzékeny munkára (pl. fotó kidolgozásra vagy videoszerkesztésre) már alkalmatlan. Ahogy a Male kolléga által említett 6 bites panel is alkalmatlan erre a célra.
Persze elvárható, hogy ilyen jellegű munkát ne mobil eszközön végezzen az ember. Asztali környezetben viszont nem a fogyasztás ilyetén mérséklése az elsődleges szempont.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Autós topik
- Milyen TV-t vegyek?
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- Képek az Asus Zenfone 12 Ultráról
- Xbox Series X|S
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Marketing Budget
Város: Budapest