Hirdetés

XT nélkül mire jó? Teszten a Radeon RX 6600!

Még tovább resztelte a Navi 23-at az AMD, de állítása szerint még így is tökéletesen kihasználható marad a Full HD felbontás.

Bevezető, Navi 23 XL

„Ultimate 1080p gaming experience” – ígéri az AMD a Radeon RX 6600 kapcsán, mely tulajdonképpen a két hónapja tesztelt RX 6600 XT némileg lebutított változata. Ha visszaemlékszünk, annak kapcsán is a Full HD felbontást célozta meg a gyártó, így a 6600 egyfajta „kihozatal-növelő” kártyának is felfogható, annál is inkább, mert az alapját adó Navi 23 XL tulajdonképpen egyezik a 6600 XT-ben dolgozó Navi 23 XT-vel, épp csak pár részegységet kapcsoltak ki benne, illetve az órajelen változtattak egy kicsit. Illetve hát vágtak az áron is, ami persze továbbra is elméleti jelentőségű csak (biztosak vagyunk benne, hogy az MSRP duplájáért is elfogy majd az összes), viszont mutatja, hogy az AMD hol szeretné látni ezt a terméket a piacon. Ez az ár pedig 329 dollár, tehát ugyanannyi, mint az RTX 3060-é volt annak bejelentésekor, illetve 15%-kal alacsonyabb az RX 6600 XT-re meghatározottnál.


(forrás: AMD) [+]

Mivel a Navi 23 GPU-t a 6600 XT kapcsán már kiveséztük, így nem szeretnénk hosszasan értekezni róla. A lényeg, hogy a TSMC 7 nm-es node-ján készül, és 11,06 milliárd tranzisztort tartalmaz. Felépítését tekintve 16 darab WGP van benne, melyekből kettő inaktív – így kapjuk a 28 darab CU-t. Ez a vágás természetesen minden, a WGP-ben található egység számát érinti.

[+]

Hirdetés

Mint említettük, az órajelen is változtattak: miközben az alapot növelték, a turbót csökkentették, de egyik esetben sem túl nagy a különbség. A fogyasztás (TBP) viszont egész jelentősen, közel 18%-kal alacsonyabb, de még így is 132 wattról beszélünk, szükség van tehát a 6+2 tűs PCIe csatlakozóra – a hűtés viszont adott esetben lehet alacsonyabb teljesítményű is.


(forrás: AMD) [+]

Tesztkörnyezet, versenytársak

Ahogy a GPU, úgy tesztkörnyezetünk sem változott az RX 6600 XT vizsgálata óta, tehát a jól megszokott Ryzen 7 5800X, MSI MEG X570 Godlike, 32 GB RAM hármas adja a hátteret, míg az adatok tárolását Kingston UV500 és Patriot Viper VP4100 SSD végzi. A hűtés és tápellátás megfelelően túlméretezett, tehát egy 360 mm-es Fractal Design Celsius S36 AiO, illetve egy 1,2 kW-os FSP Aurum PT tápegység található még a rendszerben:

Tesztkörnyezet
Alaplap MSI MEG X570 GODLIKE
Processzor - AMD Ryzen 7 5800X (PBO: Enabled)
Processzorhűtő Fractal Design Celsius S36
Memória 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600
Videokártya - Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Ti Extreme 11 GB GDDR6 (illesztőprogram: 456.16 – „RTX 3080 edition”)
- AMD Radeon RX 6800 (illesztőprogram: Adrenalin 20.45.01.12)
- Gainward GeForce RTX 3060 Ti Ghost OC (illesztőprogram: 457.40)
- EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra (illesztőprogram: 460.89)
- Sapphire NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT (illesztőprogram: Adrenalin 20.11.03)
- ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Gaming OC (illesztőprogram: 461.64)
- AMD Radeon RX 6700 XT (illesztőprogram: Adrenalin 27.20.15002.118)
- GeForce RTX 3080 Ti Phoenix (illesztőprogram: „466.54 - RTX 3080 Ti edition”)
- MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G
- Sapphire Pulse Radeon RX 6600 Gaming 8 GB (illesztőprogram: Adrenalin 21.30.17.06)
SSD - Kingston UV500 480 GB
- Patriot Viper VP4100 1 TB
Ház Cooler Master Test Bench V1.0
Tápegység FSP Aurum PT 1200
Operációs rendszer Microsoft Windows 10 Professional x64 2004

A mérésekhez használt szoftverek és játékok nem változtak, utóbbiak felsorolását és beállításait az alábbi táblázatban szokás szerint összegeztük is. A méréseket továbbra is az OCAT 1.6/FrameView 1.1 segítségével végeztük, és ahogy szoktuk, az alsó és felső 5 százalékot elhagytuk, így az esetleges véletlenszerű megtorpanások nem befolyásolják az eredményt, melyet a háromszori mérésből végzett átlagolás is pontosít.

A használt szoftverek és beállításaik
Játékprogram API Videojáték-motor Beállítások
Deus Ex: Mankind Divided DirectX 12 Dawn Minden maximumon, de MSAA=OFF
Forza Horizon 4 DirectX 12 Forzatech Unlocked frame rate, ultra preset, dynamic optimization off
Gears 5 DirectX 12 Unreal Engine Ultra preset, Tiled Resources On
Horizon Zero Dawn DirectX 12 Decima Ultimate Quality, Clouds: High
Metro: Exodus DirectX 12 4A Ultra Preset
Shadow of the Tomb Raider DirectX 12 Foundation Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening
Strange Brigade Vulkan Asura Ultra preset, Async Compute on
Red Dead Redemption 2 Vulkan RAGE Quality Preset 19. lépcső, texture quality Ultra, 8x AF
Tom Clancy's The Division 2 DirectX 12 Snowdrop Ultra preset, resolution scale 100%
World War Z Vulkan Swarm Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On

Sapphire Pulse Radeon RX 6600 Gaming 8GB

A Radeon RX 6600-at a Sapphire Pulse szériás videokártyájának képében teszteltük. A Pulse a tajvani gyártó középkategóriás modellje, alatta már „csak” a referencia kártyákat találjuk. Jelen esetben ez azzal jár, hogy VGA a hivatalos órajeleken üzemel, és általánosságban is híján van az olyan extráknak, mint az RGB, a Silent/Performance beállításokkal rendelkező dupla BIOS vagy a könnyen cserélhető ventilátor.


[+]

A viszonylag kisméretű, dupla slotos kártya 195 mm hosszú, magassága pedig 119 mm, rövidebb tehát, mint a 6600 XT-re épülő testvére. Ennek megfelelően a hűtést végző bordázat is rövidebb, itt a hő eloszlatását egy S alakra hajlított hővezető cső segíti. A ventilátorok golyóscsapágyasak és 90 mm átmérőjűek.


[+]

Csatlakozókból a 6600 XT-n látott kínálat köszön vissza, tehát három DisplayPort és egy HDMI közül választhatunk, az utóbbi 2.1-es szabványú.


[+]

Versenytársak

A tesztben résztvevő GPU-k fontosabb jellemzői
VGA megnevezése Gainward GeForce
RTX 3060 Ti Ghost OC
ASUS ROG Strix
GeForce RTX 3060 Gaming OC
MSI Radeon RX 6600 XT
Gaming X 8G
Sapphire Pulse
Radeon RX 6600 Gaming 8GB
AMD Radeon
RX 6700 XT
Kódnév GA-104-200 GA-104-300 Navi 23 XT Navi 23 XL Navi 22
Gyártástechnológia 8 nm (Samsung) 7 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Ampere RDNA 2
Tranzisztorok száma 17,4 milliárd 12 milliárd 11,1 milliárd 17,2 milliárd
GPU-lapka mérete 393 mm2 276 mm2 237 mm2 336 mm2
GPU alap/turbó órajel 1410/1695 MHz 1320/1882 MHz 1968/2589 MHz 2044/2491 MHz 2424/2619 MHz
GPU/shader órajele
üresjáratban
210 MHz dinamikusan változó
Shader processzorok
típusa
stream (16+16 co-issue) multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 4864 3584 2048 1792 2560
Textúrázók száma 152 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
160 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 10 blokk (80) 8 blokk (64) 2 blokk (64)
Memória mérete 8192 MB 12 288 MB 8192 MB 12 288 MB
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 192 bites crossbar 128 bites hubvezérelt 192 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 14 000 MHz (GDDR6) 15 000 MHz (GDDR6) 16 000 MHz (GDDR6)
Üresjáratban 51 MHz (GDDR6) dinamikusan változó (GDDR6)
Max. memória-
sávszélesség
448 000 MB/s 360 000 MB/s 256 000 MB/s 384 000 MB/s
Dedikált
HD transzkódoló
NVENC7 RME
Hardveres videó-
lejátszás támogatása
NVDEC5
Hivatalos fogyasztás ~200 watt ~170 watt ~160 watt ~132 watt ~230 watt

Lássuk akkor most az eredményeket – ne feledjük, hogy a megcélzott terep itt a Full HD, erre érdemes koncentrálni!

Eredmények: Deus Ex: Mankind Divided

Eredmények: Forza Horizon 4

Eredmények: Gears 5

Eredmények: Horizon Zero Dawn

Eredmények: Metro: Exodus

Eredmények: Red Dead Redemption 2

Eredmények: Shadow of the Tomb Raider

Eredmények: Strange Brigade

Eredmények: Tom Clancy’s The Division 2

Eredmények: World War Z

Összefoglalva az eddig látottakat, az AMD nem lő mellé azzal, hogy a Full HD-t említi a kártya kapcsán, mert ebben a felbontásban gyakorlatilag valamennyi játékban biztosított a folyamatos játékmenet. Közben vizsgáltuk a CPU-foglaltságot is, ami alapján kijelenthetjük, hogy minden bizonnyal egy kisebb teljesítményű processzorral is megfelelően menne a Full HD felbontás, ugyanis az 5800X több esetben is 50% alatti kihasználtsággal üzemelt.

Ami a közvetlen versenytársakat illeti, a 6600 XT továbbra is a határon táncol, tehát kevésbé teljesítményigényesebb programoknál a WQHD felbontást is tökéletesen hozza. Az RX 6600-ról ez már csak nagyon ritkán jelenthető ki. Ami viszont (általunk használt programcsomagnál) problémás tesztalanyunk számára, az az RTX 3060 teljesítménye, mely, ha nem is sokkal, de a legtöbb esetben azért megelőzi az új AMD kártyáét.

Sugárkövetés hatása, fogyasztás, hőmérséklet

Figyelembe véve az előző oldalakon látottakat, a sugárkövetés okozta teljesítménycsökkenést ezúttal már csak Full HD felbontás mellett vizsgáltuk, hiszen ennél feljebb még kikapcsolt DXR-rel sem mindig áll rendelkezésre elegendő sebesség a folyamatos játékhoz. A vizsgálatok eredménye pedig azt mutatja, hogy a többi AMD GPU-hoz hasonlóan a DXR aktiválása elég komoly sebességromláshoz vezet, ami adott esetben már a Full HD-t is játszhatatlanná teheti.

Úgyhogy ennél a kártyánál már vagy el kell felejteni a sugárkövetést, vagy valamilyen trükkös megoldást alkalmazni – ez az, ahol az GeForce RTX 3060 a DLSS-sel előnyben lehet. Az AMD válasza erre a FidelityFX Super Resolution, melyről bővebben is írtunk, ez visszahozhat annyit a támogatott játékokban, amennyi sugárkövetés mellett is használhatóvá teszi a maximális minőségi beállításokat Full HD-n, de annyit azért nem tud, mint az egyelőre még szélesebb körben támogatott DLSS.

Fogyasztás és hűtés

A 7 nm-es node-on készülő GPU-któl megszokhattuk már a kellemes fogyasztási adatokat, és nincs ez máshogy a Navi 23 XL esetében sem. A kártya hozza a specifikációk szerinti értékeket, és a mezőny legalacsonyabb teljesítményigényével rendelkezik. A játék közben elért frekvenciák területén sincsenek meglepetések, a hőmérséklet alakulása azonban eltér a versenytársaktól – úgy tűnik, hogy a Sapphire által választott vezérlés nagyobb lépcsőkben reagál a GPU terheltségére/hőmérsékletére. A kártya egyébként nagy terhelés mellett sem zajos, a ventilátorok nem süvítenek.

Értékelés

GPU-t értékelni elég hálátlan feladat, hiszen lehet bármilyen jó az éppen vizsgált modell tudása vagy ár/érték aránya, jelenleg egyszerűen nem érdemes VGA-t vásárolni, a készletek alacsonyak, az árak pedig az egekben vannak még a használt piacon is, és arra sem számíthatunk, hogy ez a közeli jövőben megváltozna.


[+]

Amennyiben ettől megpróbálunk eltekinteni, akkor az RX 6600 nem rossz termék, de tudásához képest a megszabott MSRP kissé magasnak tűnik. A fő versenytárs RTX 3060 a megcélzott Full HD felbontásban 10%-kal gyorsabb, a nagyobb testvér RX 6600 XT viszont 21%-kal gyorsabb (miközben csak 18%-kal drágább). Hogy ennek ellenére ajánlott lehet-e megvásárolni, azt a pillanatnyi árak dönthetnék el – ezek alakulását viszont nem tudjuk megjósolni. Az biztos, hogy arra, hogy Full HD-ben játsszunk, az RX 6600 egy teljesen jó választás, és akkor sem feltétlenül rossz, ha egy egy-két generációval korábbi, szintén Full HD-re használható VGA-t szeretnénk lecserélni, köszönhetően például a fejlettebb technológiák támogatásának.

Fontos lehet még az időtállóság, amiben az RX 6600 csak átlagosnak mondható, hiszen csak közepes tartalékokkal rendelkezik akkor, ha Full HD felbontásban vizsgáljuk a játszhatóságot. Kicsivel nagyobb igényű programoknál ez még nem gond, de valószínű, hogy később már kénytelenek leszünk visszavenni a minőségi beállításokból, ha a teljesen akadozásmentes játék a cél. Ebben segíthet a FidelityFX Super Resolution, mely ugyanakkor a régi GPU-kra is elérhető, és Performance módban akár meg is duplázhatja a megjelenítés sebességét.

Egyértelmű pozitívum ugyanakkor az RX 6600 kapcsán az alacsony fogyasztás (és vele a jó teljesítmény/fogyasztás arány), ami megkönnyíti majd a kártyagyártók dolgát is, ha tuningban és hűtésben gondolkoznak.

Wombath

A Sapphire Pulse Radeon RX 6600 videokártyát az AMD-től kaptuk kölcsön.

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

Azóta történt

Előzmények