ASUS ROG Swift Pro PG248QP: 540 Hz-es monitor gamereknek

Kipróbáltuk a 24 hüvelykes, hatalmas képfrissítésű panellel ellátott kijelzőt.

Képminőség

Az ASUS ROG Swift Pro PG248QP monitorba egy 24,1 hüvelykes, 1920x1080 képpontos, azaz Full HD felbontású AU Optronics E-TN (Esports TN) panel került, amelynek pixelsűrűsége 91,41 ppi. A gyártótól származó információk értelmében az E-TN kijelzők szerkezete más, mint hagyományos TN rokonaiké, illetve "továbbfejlesztett" folyadékkristályos anyagot használnak a minél jobb válaszidő, illetve képfrissítési ráta elérése érdekében. A mai elvárásoknak megfelelően a képernyőt bevonták egy olyan speciális anyaggal, amely hatékonyan képes eloszlatni és elnyelni az esetleges külső fényeket, ennek köszönhetően nem érzékelhető zavaró tükröződés.


[+]

A háttérfényt a keretbe épített LED-ek biztosítják, a fényerő változtatását nem villogtatással oldják meg, tehát a termék nem PWM-es, ami pozitívum. A megjelenítő biztosítja a nagy dinamikatartományú tartalmak kezelését, és mivel a maximális fényerő elég nagy (méréseink alapján eléri a 405,6 cd/m² értéket), ezért a HDR effekt érzékelhető, bár tény, hogy vannak olyan monitorok, amelyek e téren jobban teljesítenek. A legkisebb fénysűrűség 5,6 cd/m², ebből fakadóan egy sötét szobában is lehet úgy használni, hogy ne legyen zavaró a fénye. A fényerő homogenitása megfelelő, az egyes képernyő-tartományok fényerejének maximális különbsége 7,6 százalék, és zavaró felhősödés sem tapasztalható.

Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő beállítások mellett
Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]

A hivatalos weboldal szerint a natív kontrasztarány 1000:1, de mi 1300:1 értéket is ki tudtunk belőle préselni. Szemre egyébként a kontrasztosság finoman szólva is átlagos. Talán ennél is nagyobb gond, hogy a színpontosság ugyan megfelelő, viszont a tónusok kifejezetten fátyolosnak tűnnek egy jobb IPS vagy pláne egy OLED paneles monitorhoz képest.

Hirdetés

A Full HD felbontás, és a képpontsűrűség sem kiemelkedő, és átlagos nézési távolságból, tehát nagyjából 50-60 centiről a pixelesség néha észrevehető, manapság pedig már nem vagyunk ehhez hozzászokva. A betekintési szög terén a TN panelek nem teljesítenek túl jól,és nem az ASUS ROG Swift Pro PG248QP a kivétel, amely erősíti a szabályt. Nagyjából 150 fok környékéről már látványosan torzulnak, sárgulnak-barnulnak a tónusok, viszont legalább invertálódástól nem kell tartani.

A modell maximális képfrissítési frekvenciája 540 Hz papíron túlhajtással, anélkül 500 Hz. A tesztelés során világossá vált, hogy a valóságban is így van. Azt érdemes megjegyezni, hogy a túlhajtáshoz a Windows 11 legfrissebb verziójára van szükség (és minimum egy NVIDIA GeForce RTX 20XX sorozatú videokártyára). Az jó kérdés, hogy van-e értelme az 500 Hz, 540 Hz technológiáknak. Hogy teljesen őszinte legyek, én a hétköznapi használat, tehát a játékok, vezérlés során nem éreztem különbséget a 360 Hz-es képfrissítéshez, sőt még a 165 Hz-hez képest sem. Viszont természetesen benne van a pakliban, hogy akiknek jobb a szemük, élesebb az agyuk, erre kondicionálták a testüket, azok ki tudják használni a nagyobb képfrissítési rátában rejlő lehetőségeket. A G-Sync támogatás is biztosított, amit kipróbáltunk játékokkal és az NVIDIA tesztprogramjával is, és bebizonyosodott, hogy ez a funkció is működik.


[+]

Ez a gamerek számára lehet fontos, mint ahogy az is, hogy a termék támogatja az ULMB 2 (Ultra Low Motion Blur 2) technológia használatát. Ennek lényege röviden, hogy a háttérfényt csak akkor villantja fel az elektronika, ha a teljes képkocka frissítésre került, aminek köszönhetően a gyors mozgások során sem tapasztal semmilyen elmosódottságot a felhasználó. (Ebben a videóban az NVIDIA munkatársai látványosan szemléltetik, hogy miről van szó.).

A villogtatás általában nem hangzik jól, viszont itt olyan nagy sebességgel történik, hogy nem tapasztalható zavaró villódzás. Kipróbáltuk benchmark programokkal és játékokkal is tesztgépünkön, de csak egészen minimális különbséget érzékeltünk az aktív és a deaktivált állapot között, és azt is csak akkor, ha direkt erre koncentráltunk. Azt fontos kiemelni, hogy ez a funkció csak olyan videókártyák esetében használható, amelyek támogatják az említett G-Sync eljárást, illetve rendelkeznek DisplayPort kimenettel.


[+]

A válaszidő 0,2 ms, ami jobb, mint amit a legtöbb mai LED LCD monitor produkál. A Leo Bodnar eszközzel végzett méréseink alapján az input lag csupán 8,7 ms, ami igen jó eredménynek számít.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények