Hirdetés

ASUS ROG Swift Pro PG248QP: 540 Hz-es monitor gamereknek

Kipróbáltuk a 24 hüvelykes, hatalmas képfrissítésű panellel ellátott kijelzőt.

ASUS ROG Swift Pro PG248QP

A monitor iparágban nagyjából egy évtizede megfigyelhető trend, hogy egyes gyártó kifejezetten elkezdtek fókuszálni arra, hogy növeljék a képfrissítési frekvenciát. E versenybe az ASUS is beszállt, és ennek eredményeként 2023 elején a cég bejelentette, hogy a elsőként terveznek színre lépni 540 Hz-es kijelzővel.

ASUS ROG Swift Pro PG248QP
ASUS ROG Swift Pro PG248QP [+]

A vállalat meg is tartotta a szavát, hiszen az ASUS ROG Swift Pro PG248QP típusjelzésű, 24 hüvelykes, Full HD felbontású monitor tényleg a boltokba került. Magyarországra is megérkezett ez a különleges modell, és kaptunk kölcsön egy példányt egy rövid időre, hogy megnézhessük működik-e a dolog a valóságban, illetve hogy úgy általában milyen a képminősége.


[+]

Dizájn

Az vállalat döntéshozói minden bizonnyal úgy voltak vele, hogy különleges termékhez különleges dizájnnak kell társulnia. Nem a 16:9 képarányú, hagyományos, sík képernyő kelti fel a figyelmet, hiszen a káva közepesen keskeny és egy síkban van a kijelzővel, ami ebben a termékcsaládban már bevált szokás. Viszont a talp kifejezetten szokatlan kialakítású: talpának két fele mozgatható, szétnyitható és összébb csukható.

[+]

A vállalat szerint ennek az a célja, hogy a különféle eszközöket könnyebb legyen elhelyezni az asztalon, de szerintünk inkább az volt vele a szándék, hogy figyelemfelkeltő legyen a készülék külseje. Ezt a célt szolgálják a hátlapba épített, ROG logó mögött elhelyezett RGB LED-ek is. Ennek változhat a színe, illetve az Aura Sync funkció bekapcsolásával szinkronizálható más ASUS eszközök világításával. A 100x100 mm-es VESA konzol révén falra is felakasztható képernyőt a talp stabilan tartja, ami a nyakon 11 centiméteres tartományban tologatható függőlegesen, jobbra és balra 30 fokban forgatható, előre 5, hátra 20 fokban dönthető, és akár pivot módban is használható.


[+]

A ki- és bemeneteket ezúttal is a hátlapon helyezték el, egy könnyen eltávolítható műanyag lapocska mögött. Található itt két HDMI 2.0, egy DisplayPort 1.4, két USB 3.2, egy USB Uplink és egy 3,5 mm-es analóg audiócsatlakozó.

Hirdetés

[+]

Főbb paraméterek
Monitor típusa ASUS ROG Swift Pro PG248QP
Technológia 8 bit, E-TN LED LCD, NVIDIA G-Sync (30 - 540 Hz)
Háttérvilágítás típusa Edge-LED
Kijelző mérete 24,1 hüvelyk, 16:9 képarány, sík
Felbontás 1920x1080 (91,41 ppi)
Válaszidő 0,2 ms (g2g)
Input lag 8,7 ms
Kontrasztarány ~1300:1
Fényerő 405,6 cd/m²
Betekintési szögek 170°/160° (névleges adat)
Megjelenített színek száma 16 millió
Színtérlefedettség 126,5% sRGB
Extrák HDR támogatás, LED-ek, célkereszt, 540 Hz, ULMB 2, G-Sync, FPS számláló, kékfényszűrő, sötét árnyalat fokozása
Csatlakozók 2 db HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, 3,5 mm-es fülhallgató-kimenet, 2 db USB 3.2 kimenet, USB 3.2 uplink
Hangrendszer -
Méret Talppal: 557 x 502 x 255 mm
Talp nélkül: 557,3 x 330,4 x 85,8 mm
Súly Talppal: 7,5 kg
Talp nélkül: 3,6 kg
Teljesítményfelvétel 36 watt, készenléti módban: 0,21 watt, külső tápegység
Gyártó honlapja www.asus.hu
Termék honlapja ASUS ROG Swift Pro PG248QP
Fogyasztói ár kb. 425 000 forint
Garancia 2 év

Képminőség

Az ASUS ROG Swift Pro PG248QP monitorba egy 24,1 hüvelykes, 1920x1080 képpontos, azaz Full HD felbontású AU Optronics E-TN (Esports TN) panel került, amelynek pixelsűrűsége 91,41 ppi. A gyártótól származó információk értelmében az E-TN kijelzők szerkezete más, mint hagyományos TN rokonaiké, illetve "továbbfejlesztett" folyadékkristályos anyagot használnak a minél jobb válaszidő, illetve képfrissítési ráta elérése érdekében. A mai elvárásoknak megfelelően a képernyőt bevonták egy olyan speciális anyaggal, amely hatékonyan képes eloszlatni és elnyelni az esetleges külső fényeket, ennek köszönhetően nem érzékelhető zavaró tükröződés.


[+]

A háttérfényt a keretbe épített LED-ek biztosítják, a fényerő változtatását nem villogtatással oldják meg, tehát a termék nem PWM-es, ami pozitívum. A megjelenítő biztosítja a nagy dinamikatartományú tartalmak kezelését, és mivel a maximális fényerő elég nagy (méréseink alapján eléri a 405,6 cd/m² értéket), ezért a HDR effekt érzékelhető, bár tény, hogy vannak olyan monitorok, amelyek e téren jobban teljesítenek. A legkisebb fénysűrűség 5,6 cd/m², ebből fakadóan egy sötét szobában is lehet úgy használni, hogy ne legyen zavaró a fénye. A fényerő homogenitása megfelelő, az egyes képernyő-tartományok fényerejének maximális különbsége 7,6 százalék, és zavaró felhősödés sem tapasztalható.

Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő beállítások mellett
Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]

A hivatalos weboldal szerint a natív kontrasztarány 1000:1, de mi 1300:1 értéket is ki tudtunk belőle préselni. Szemre egyébként a kontrasztosság finoman szólva is átlagos. Talán ennél is nagyobb gond, hogy a színpontosság ugyan megfelelő, viszont a tónusok kifejezetten fátyolosnak tűnnek egy jobb IPS vagy pláne egy OLED paneles monitorhoz képest.

A Full HD felbontás, és a képpontsűrűség sem kiemelkedő, és átlagos nézési távolságból, tehát nagyjából 50-60 centiről a pixelesség néha észrevehető, manapság pedig már nem vagyunk ehhez hozzászokva. A betekintési szög terén a TN panelek nem teljesítenek túl jól,és nem az ASUS ROG Swift Pro PG248QP a kivétel, amely erősíti a szabályt. Nagyjából 150 fok környékéről már látványosan torzulnak, sárgulnak-barnulnak a tónusok, viszont legalább invertálódástól nem kell tartani.

A modell maximális képfrissítési frekvenciája 540 Hz papíron túlhajtással, anélkül 500 Hz. A tesztelés során világossá vált, hogy a valóságban is így van. Azt érdemes megjegyezni, hogy a túlhajtáshoz a Windows 11 legfrissebb verziójára van szükség (és minimum egy NVIDIA GeForce RTX 20XX sorozatú videokártyára). Az jó kérdés, hogy van-e értelme az 500 Hz, 540 Hz technológiáknak. Hogy teljesen őszinte legyek, én a hétköznapi használat, tehát a játékok, vezérlés során nem éreztem különbséget a 360 Hz-es képfrissítéshez, sőt még a 165 Hz-hez képest sem. Viszont természetesen benne van a pakliban, hogy akiknek jobb a szemük, élesebb az agyuk, erre kondicionálták a testüket, azok ki tudják használni a nagyobb képfrissítési rátában rejlő lehetőségeket. A G-Sync támogatás is biztosított, amit kipróbáltunk játékokkal és az NVIDIA tesztprogramjával is, és bebizonyosodott, hogy ez a funkció is működik.


[+]

Ez a gamerek számára lehet fontos, mint ahogy az is, hogy a termék támogatja az ULMB 2 (Ultra Low Motion Blur 2) technológia használatát. Ennek lényege röviden, hogy a háttérfényt csak akkor villantja fel az elektronika, ha a teljes képkocka frissítésre került, aminek köszönhetően a gyors mozgások során sem tapasztal semmilyen elmosódottságot a felhasználó. (Ebben a videóban az NVIDIA munkatársai látványosan szemléltetik, hogy miről van szó.).

A villogtatás általában nem hangzik jól, viszont itt olyan nagy sebességgel történik, hogy nem tapasztalható zavaró villódzás. Kipróbáltuk benchmark programokkal és játékokkal is tesztgépünkön, de csak egészen minimális különbséget érzékeltünk az aktív és a deaktivált állapot között, és azt is csak akkor, ha direkt erre koncentráltunk. Azt fontos kiemelni, hogy ez a funkció csak olyan videókártyák esetében használható, amelyek támogatják az említett G-Sync eljárást, illetve rendelkeznek DisplayPort kimenettel.


[+]

A válaszidő 0,2 ms, ami jobb, mint amit a legtöbb mai LED LCD monitor produkál. A Leo Bodnar eszközzel végzett méréseink alapján az input lag csupán 8,7 ms, ami igen jó eredménynek számít.

Képbeállítások

Hat előzetesen programozott képprofil közül választhatják ki a felhasználók a számukra legszimpatikusabbat, vagy azt, ami leginkább passzol az épp futó tartalomhoz. Ezek természetesen kisebb-nagyobb mértékben elérnek egymástól az aktív funkciók tekintetében, illetve értelemszerűen képvilágukban is.

Profil/beállítás G-SYNC Esports Mozi RTS/RPG sRGB Tájkép Versenyzés
Fényerősség (fehérpont) 322,2 cd/m² 236,7 cd/m² 233 cd/m² 132,4 cd/m² 270,7 cd/m² 148 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0,2281 cd/m² 0,1873 cd/m² 0,1643 cd/m² 0,094 cd/m² 0,2112 cd/m² 0,1034 cd/m²
Kontrasztarány 1412,9:1 1264:1 1418,6:1 1408,2:1 1281,9:1 1431,5:1
Legnagyobb delta E 13,94 10,58 7,43 10,35 10,8 10,44
Átlagos delta E 6,79 5,19 3,94 5,15 5,27 5,17
Színhőmérséklet 20 900 K 7800 K 7100 K 5100 K 9700 K 7000 K
Gamma 2 1,9 2,3 2,5 2,2 2,2

Egy i1 Display Pro kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre tüzetesebben az említett beállításokat. Sorrendben ezek a következők: G-SYNC Esports, Mozi, RTS/RPG, sRGB, Tájkép, Versenyzés. A kapott értékek közül a legnagyobb fényerőt, a feketeszintet, a valós kontrasztarányt, a színhőmérsékletet, illetve a delta E értékeket tüntettük fel a táblázatban. Utóbbi egy olyan numerikus érték, ami két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül; minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához (sRGB), vagyis annál jobb.


[+]

Ezt követően ezúttal is megpróbáltuk belőni a célértékeket (120 cd/m² fényerősség, 6500 K színhőmérséklet, 2,2 gamma), illetve a legnagyobb színpontosságot elérni, ami remekül sikerült, ezt túlzás nélkül állíthatjuk. A legnagyobb delta E 0,84, az átlagos delta E pedig 0,13 lett, ezek kifogástalan értékek. A színhőmérséklet 6500 K, a fénysűrűség 125,7 cd/m², a feketeszint 0,0936 cd/m² lett, így a kontrasztarány 1343:1. A képen a színtérlefedettség látható: a szürke szaggatott vonal jelzi a referencia színteret, míg a színes alakzatok a mért színteret ábrázolják. Eszerint a kijelző 126,5 százalékban fedi az sRGB színteret, ezen belül a számottevő pontosság 99,5 %, ami monitorok esetében egyértelműen jónak számít.

Színpontosság
Színpontosság [+]

ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM
Fényerő 34
Kontraszt 66
Változtatható háttérfény Ki
Kékfényszűrő 0. szint
Kijelző színtér Széles
Sötét árnyalat fokozása Ki
Gamma 2.2
Színhőmérséklet Felhasználói
Fehéregyensúly Red 87
Fehéregyensúly Green 89
Fehéregyensúly Blue 66

Vezérlés, extrák, értékelés

Akad néhány monitor, amely mellé pakolnak távirányítót, azonban ez nem tartozik közéjük. Korábban  találkoztunk már olyan ASUS monitorral is, amelynél a beállításokat lehetett szoftveresen módosítani, azonban ez itt nem működik. Hiába próbálkoztunk az Armoury Crate, illetve Display Widget Center programokkal, ez utóbbi nem is ismerte fel a terméket, az előbbi pedig csak a szoftverfrissítésben segített, illetve a hátlapon található RGB LED módok változtathatóak vele, valamint bekapcsolható vele a már említett Aura Sync.

[+]

Így a beállítások módosításához a hátlapon elhelyezett kezelőpanelhez kell nyúlni. Ez nem a világ legkényelmesebb megoldása, de azért a használatába viszonylag hamar bele lehet jönni. A magyar nyelven is kommunikáló grafikus kezelőfelület átlátható, struktúrája megfelelő.

Extrák

Célkereszt

Van rá mód, hogy egy célkeresztet a képernyőre varázsoljunk, még akkor is, ha ez egy játékból ez a funkció éppen hiányzik, például mert a mesterlövész puskával a kezünkben szaladunk.

FPS számláló

Bekapcsolható az FPS számláló, így játék közben folyamatosan nyomon követhető, hogy hány képkockát is képes kiköpni magából az adott beállítások mellett a hardver.

Kékfényszűrő

A termék módot ad egy külön opcióban a kék színkomponens kikapcsolására, ami elalvás előtt jöhet jól, hiszen a kék fény álmatlanságot okozhat.

Sötét árnyalat fokozása

Ennek aktiválása után a modell érzékeli a képernyő legsötétebb részét, és megnöveli annak fényerejét a jobb láthatóság érdekében. Ez ugyan rontja a képminőséget, viszont játékoknál hasznos lehet, hiszen így nehezebben tudnak elbújni előlünk ellenfeleink az árnyékban.

Értékelés

Az ASUS ROG Swift Pro PG248QP egy ízig-vérig gamer monitor, ami azoknak lehet jó döntés, akik hajlamosak bizonyos kompromisszumokat meghozni a jobb eredmények elérése érdekében. A kezelés rendben van, bár tudtuk volna értékelni, hogy ha a beállítások szoftveresen is módosíthatóak.


[+]

Az extrák hasznosak, hozzáadott értéket jelentenek. A kép minősége érdekes kérdés. Szemre nem tökéletes a látvány, hiszen a kontrasztosság lehetne jobb, a felbontást ma már kevésnek éreztük, pláne egy ilyen árú modell esetében, a színek fátyolosak, és a HDR sem kifejezetten látványáos. Viszont a mérések során kiderült, hogy a színpontosság remek, és hát ugye ott a lényeg, az 540 Hz maximális képfrissítési frekvencia, illetve az ULMB 2 támogatás, ami unikálissá teszi ezt a monitort a mai mezőnyben.

Emiatt közvetlen vetélytársa nincs is, hiszen jelenleg nincs hasonló tudású vetélytársa. 425 000 forintba kerül, ami első hallásra meghökkentően soknak tűnik egy 24 hüvelykes, Full HD monitorért, de ugyebár itt nem ezen van a hangsúly. A dizájnnal nincs gond, teljesen korrekt a megjelenése, és ami ennél is fontosabb, hogy a képernyő sokoldalúan pozicionálható. Amennyiben valaki ki tudja használni az óriási képfrissítési frekvenciában és a többi gamer tulajdonságban rejlő lehetőséget és amúgy is Full HD-ban szokott játszani, annak jó választás lehet.


ASUS ROG Swift Pro PG248QP monitor

elefant

Az ASUS ROG Swift Pro PG248QP monitort az ASUS magyarországi kirendeltsége bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények