Xbox Series S és X kontra Playstation 5 – melyiket vegyem meg?

A Sony és a Microsoft ismét rendkívül hasonló dizájnnal vág neki az új generációnak, így nehéz lesz majd választani.

Ezek szinte ugyanazok!

Sokan várták idén a novembert, hiszen végre beesnek a piacra az új generációs konzolok. A Microsoft az Xbox Series S-sel és X-szel, míg a Sony a PlayStation 5-tel csábítja a potenciális vásárlókat, és a korábbi adatok birtokában az sem okozhat meglepetést, hogy a rendszerek alapjait az AMD szállítja. Kis túlzással ugyanazokat a részegységeket, tehát elég kevés különbség lesz a technológiai hátteret tekintve, ami persze jó dolognak is felfogható, hiszen az aktuális generációban könnyebb volt multiplatform címeket fejlesztenie a stúdióknak, és ezt az előnyt további nagyjából egy évtizedig élvezhetik.

Felvetődik a kérdés, hogy ha ennyire hasonlítanak az új konzolok, akkor mi alapján érdemes választani közülük? Nos, már most leírjuk, hogy semmiképp ne a technikai szempontok legyenek szem előtt! Ezek fontos tényezők, de ha valaki él-hal az Uncharted sorozatért, akkor azt bizony a Microsoft gépén nem kapja meg, és ez fordítva is igaz például a Halo címekre, amelyek meg a Sony rendszerére nem érkeznek. Okvetlenül fontos tehát tudni, hogy mely játékokkal szeretnénk játszani, ez ugyanis döntő tényező lehet a megfelelő konzol kiválasztásánál. Elsődlegesen mi is azt javasoljuk, hogy az exkluzív tartalmakat figyelembe véve hozzák meg a vásárlók a döntést, de mivel lapunk egy hardverekkel foglalkozó portál, így ezt a részt most figyelmen kívül hagyjuk, és pusztán az ismert specifikációk alapján elemezzük, hogy a Microsoft vagy a Sony hozott-e okosabb döntéseket.

Hirdetés

Minden, ami közös pont

Ahogy fentebb említettük, mindkét konzolba az AMD szállítja a rendszerchipet, ezen belül pedig módosított Zen 2 processzorrész, illetve szintén módosított, RDNA2 architektúrára épülő IGP található. Ezek nagyban hasonlítanak a PC-piacra szánt dizájnokra, a módosítás valószínűleg a visszafelé kompatibilitás egyszerűbb megvalósítására vonatkozik, mert ahogy korábbi írásunkban kitértünk rá, egy konzolnál ezt még az utasításarchitektúra nagymértékű egyezése mellett sem annyira könnyű kivitelezni. Ezen túlmenően mindegyik rendszerbe szánt lapka a TSMC 7 nm-es node-ján készül, ugyanúgy GDDR6 szabványú rendszermemória kapcsolódik hozzájuk, illetve még az adatokat is SSD tárolja. Nagyjából tehát ugyanúgy gondolkodott a Sony és a Microsoft, a különbségek a részletekben rejlenek.

Microsoft Xbox Series X és S
Microsoft Xbox Series X és S [+]

Az előző bekezdés alapján rögtön adódhat az újabb kérdés: ha ennyire hasonlóak az új csúcskonzolok, akkor lehet-e egyáltalán nagy eltérés a lehetőségek tekintetében? Ennek pontos megválaszolásához tudni kellene számos, még titkolt részletet, ugyanis a gyártók nem árultak ám el mindent a specifikációkat tekintve, de az leszűrhető, hogy a multiplatform fejlesztések tekintetében nem lesz majd gond a két rendszert megfelelően kezelni, az exkluzív címekre vonatkozóan pedig a rejtett képességek is előhozhatók, ezekre ugyanis nagyon lehet majd építeni.

Sony PlayStation 5 és PlayStation 5 Digital Edition
Sony PlayStation 5 és PlayStation 5 Digital Edition [+]

A legfontosabb előrelépés egyébként mindenképpen az SSD lesz. Persze ennek sebessége eltérő az Xbox Series S és X, illetve a PlayStation 5 esetében, de az aktuális konzolgenerációt egyértelműen a HDD adatkezelési teljesítménye limitálja. Kevesen tudják, hogy messze itt van a legnagyobb gond az Xbox One és a PlayStation 4 sorozattal, és nagyon érdekes, hogy a lassú adattárolót sokszor megpróbálják úgy kezelni a fejlesztők, hogy bizonyos sűrűn használt adatokat többször is felmásolnak rá. Ilyen formában például egy aktuális konzolokra telepített alkalmazás akár kevesebb helyet is igényelne, de mivel mindenképpen szükség van az adatok megfelelően gyors elérésére, gyakorlatilag a tárhelyre vonatkozó követelmény csak amiatt magasabb, mert az egyes információk duplikáltak.

Ennek előnye, hogy az adatok betöltésénél a rendszer elemezheti, hogy az adattároló több területén elérhető, egyébként teljesen megegyező információk közül melyik betöltése a leggyorsabb, majd onnan másolja be a rendszermemóriába. A koncepció működik, de azért finoman szólva sem beszélhetünk elegáns megoldásról. Az új rendszerekben lévő SSD-vel azonban ez a helyzet megoldódik, sőt sokkal több lehetőség nyílik meg a fejlesztők számára. Ha tehát a legnagyobb előrelépést keressük a generációváltás tekintetében, akkor egyértelműen az adattárolóra vonatkozó változás az.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés