Xbox Series S és X kontra Playstation 5 – melyiket vegyem meg?

A Sony és a Microsoft ismét rendkívül hasonló dizájnnal vág neki az új generációnak, így nehéz lesz majd választani.

Órajelkezelés és specifikáció

Van még azért egy jelentős különbség az új Xboxok és az új PlayStation között. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy a Sony egy kicsit újított az órajelmenedzsment tekintetében, mivel korábban minden konzolra jellemző volt, hogy fix órajelen üzemeltek a részegységeik. Ennek prózai oka volt: a megvásárolt gépeknek mindig pontosan ugyanazt a teljesítményt kellett nyújtaniuk, akárhol kapcsolják be őket a világban, legyen az a fagyos Finnország vagy a fülledt India.

Hirdetés

A Microsoft viszi tovább ezt a hagyományt, így az Xbox Series S és X processzormagjai fix órajelen üzemelnek – bár az SMT függvényében ez eltérő lehet. Mindez az IGP-re is igaz, tehát nincs itt semmi látnivaló. A fix órajelnek ugyanakkor az előnyei mellett vannak igen komoly hátrányai is, például az, hogy nem igazodik a munkafolyamathoz. A processzorrész, illetve az IGP is fix fogyasztási keretből gazdálkodik, és nem számít, ha egy alkalmazás inkább az előbbit vagy az utóbbit terheli, a részegységek teljesítménye nem módosul. Ráadásul külön gond, hogy a beállítandó órajelet a legrosszabb terheléshez kell kiszámolni, csakhogy egy lapka a gyakorlati működés tekintetében nagyon ritkán közelíteni meg ezt a szintet, így a feldolgozás zömében teljesítményt veszít.

A Sony ezen a ponton húzott egy nagyot, és bevezették a PlayStation 5-re a dinamikus feszültség- és órajelskálázást, ráadásul olyan formában, hogy a legyártott konzolok teljesítménye pontosan meg fog egyezni, akárhol is működnek majd. Ezt úgy érték el, hogy a PC-n alkalmazott frekvenciaskálázási technológiákkal ellentétben nem a hőmérséklethez kötik az órajel- és feszültségértékek módosítását, hanem a CPU és az IGP terheléséhez. Ez a módszer a hőmérsékletet egyáltalán nem veszi figyelembe a megfelelő órajel beállítása során, és mivel a leterheltség programfüggő, így minden alkalmazás pont ugyanúgy fut minden egyes legyártott PlayStation 5-ön. Ráadásul a Sony beveti az AMD SmartShift technológiáját is, vagyis a terhelés függvényében a processzormagoknak szánt fogyasztási keret egy része odaadható az IGP-nek, ha azzal több előny szerezhető sebesség terén.


[+]

Ez a módszer nagyon hasznos, mert igen magas órajel beállítását is lehetővé teszi, és a japán cég itt főleg az IGP-re koncentrált, ami 2,23 GHz-en működhet, továbbá a fogyasztás tekintetében is jó eredmények érhetők el a dinamikus feszültségskálázás által. Mindez megint egy olyan fejlesztés, ami rosszul hangzik egy konzolnál, ahogy például az Xboxok memóriakonfigurációja, de a valóságban ismét egy bombaötletről beszélünk, aminek nagyon is van értelme.

Specifikációk

Az áttekintés után készítettünk két specifikációs táblázatot, amiben összehasonlíthatóak a gépek paraméterei.

Microsoft új Xbox generáció
Platform Xbox Series X Xbox Series S
Felhasznált lapka speciális AMD SoC APU
Gyártástechnológia 7 nm (TSMC)
Processzorarchitektúra AMD módosított Zen 2
Processzormagok száma 8 8
Processzormagok órajele SMT nélkül 3,8 GHz 3,6 GHz
Processzormagok órajele SMT-vel 3,66 GHz 3,4 GHz
Audió koprocesszor Project Acoustics (CFPU2+MOVAD+Logan)
Integrált grafikus vezérlő (IGP) AMD módosított RDNA 2 architektúra
CU-k száma (WGP-k száma) 52 (26) 20 (10)
Shader részelemek száma 3328 1280
Textúrázó csatornák száma 208 80
Raytracing gyorsítók száma 52 20
Blending egységek száma 64 32
IGP magórajele 1,825 GHz 1,565 GHz
Rendszermemória kapacitása 16 GB 10 GB
Rendszermemória típusa GDDR6 GDDR6
Memóriabusz 320 bit 128 bit
Rendszermemória effektív órajele 14 GHz 14 GHz
Rendszermemória sávszélessége 560 GB/s (10 GB) és 336 GB/s (6 GB) 224 GB/s (8 GB) és 56 GB/s (2 GB)
Adattároló 1 TB-os egyedi NVMe SSD 512 GB-os egyedi NVMe SSD
Maximális I/O teljesítmény 2,4 GB/s (4,8 GB/s tömörítve) 2,4 GB/s (4,8 GB/s tömörítve)
Tárhely bővítése belsőleg 1 TB-os opcionális bővítőkártya
Tárhely bővítése külsőleg USB 3.2-es külső HDD/SSD USB 3.2-es külső HDD/SSD
Optikai meghajtó 4K UHD Blu-ray-olvasó nincs
Ár 499 dollár 299 dollár
Sony új PlayStation generáció
Platform PlayStation 5 PlayStation 5 Digital Edition
Felhasznált lapka speciális AMD SoC APU
Gyártástechnológia 7 nm (TSMC)
Processzorarchitektúra AMD módosított Zen 2
Processzormagok száma 8 8
Processzormagok maximális órajele 3,5 GHz 3,5 GHz
Audió koprocesszor Tempest 3D (egyedi RDNA 2 WGP)
Integrált grafikus vezérlő (IGP) AMD módosított RDNA 2 architektúra
CU-k száma (WGP-k száma) 36 (18) 36 (18)
Shader részelemek száma 2304 2304
Textúrázó csatornák száma 144 144
Raytracing gyorsítók száma 36 36
Blending egységek száma 64 64
IGP maximális magórajele 2,23 GHz 2,23 GHz
Rendszermemória kapacitása 16 GB 16 GB
Rendszermemória típusa GDDR6 GDDR6
Memóriabusz 256 bit 256 bit
Rendszermemória effektív órajele 14 GHz 14 GHz
Rendszermemória sávszélessége 448 GB/s 448 GB/s
Adattároló 825 GB-os egyedi NVMe SSD 825 GB-os egyedi NVMe SSD
Maximális I/O teljesítmény 5,5 GB/s (~9 GB/s tömörítve) 5,5 GB/s (~9 GB/s tömörítve)
Tárhely bővítése belsőleg kompatibilis M.2-es SSD
Tárhely bővítése külsőleg USB-s külső HDD/SSD USB-s külső HDD/SSD
Optikai meghajtó 4K UHD Blu-ray-olvasó nincs
Ár 499 dollár 399 dollár

Valójában a Microsoft és a Sony konzoljai között nincs lényeges különbség. A számok alapján az Xbox Series X tűnik a legerősebb gépnek, és értelemszerűen a Series S a leggyengébb, de utóbbinak az árát is egész kellemes szintre lőtték be. Persze számításba lehet még venni a kontrollereket, a Sony DualSense haptikus visszajelzése is jól hangzik, de ez szubjektív döntés.

Úgy gondoljuk, hogy a legtöbb multiplatform játék az Xbox Series X-en fog a legjobban futni, de a Sony az exkluzív címeivel képes lehet meglepetésekre, és itt visszakanyarodnánk arra, amivel kezdtük a cikket: nem biztos, hogy a hardver alapján érdemes kiválasztani a megfelelő konzolt, elvégre bizonyos tartalmak a Microsoft és a Sony tulajdonait képezik, és ha valaki ezek közül nagyon szeretne az egyikkel játszani, akkor az már el is dönti a kérdést.

Abu85

Hirdetés

A tökéletes házimozi rendszer összeállítása: TV, hang és kiegészítők

PR A tökéletes házimozi rendszer kialakítása izgalmas, ugyanakkor összetett feladat, amely megannyi döntést követel. Az optimális élmény érdekében hangsúlyos figyelembe venni a különböző házimozi berendezések jellemzőit és előnyeit.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés