Streaming mobilra és VR headsetre
A végére hagytuk a Radeon Software Adrenalin 2019-es csomag fő fejlesztését, amely a Radeon ReLive modul streaming szolgáltatását terjeszti ki a mobil eszközök piacára. Azt nem kell ecsetelni, hogy az okostelefonok, illetve tulajdonképpen a tabletek is elég nagy népszerűségnek örvendenek, így az AMD úgy gondolta, hogy érdemes lehetne kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.
Maga a játékok ultramobil eszközre való streamelése nem újdonság, de a Windows operációs rendszerekbe épített vezeték nélküli futószalag nem pont erre lett kitalálva. A Microsoft ezt inkább filmezéshez fejlesztette, vagyis abszolút nem figyeltek oda arra, hogy a vezeték nélküli képtovábbítás alacsony késleltetésű legyen. Többek között a Valve Steam Link applikációján keresztül a késleltetés tipikusan 125 ezredmásodperc, ami az AMD szerint túl sok. A vállalat ugyanakkor számos fejlesztést eszközölt az elmúlt években. Többek között a Radeon ReLive-val streamelhető bárhova a tartalom, az eszköz oldalon adott az AMD Link, amit csak ki kellett egészíteni a helyi hálózatról érkező vezeték nélküli anyagok fogadására, így már csak a Windows operációs rendszerekbe épített vezeték nélküli futószalag a probléma. De valójában ez sem az, ugyanis az AMD még négy éve kialakított egy olyan eljárást, ami ezt pont megkerüli, így ezt a technikát egy kicsit kipofozták, és a három elemből összelegózták a saját streaming megoldásukat.
A vállalat mérései szerint saját fejlesztésüknél a késleltetés tipikusan 70 ezredmásodperc, ami nagyjából 44%-kal jobb eredmény a Valve Steam Linkjénél, és az AMD szerint ez egy játéknál számít, elvégre itt nem csak nézőként van jelen a felhasználó, hanem interakció is történik. A grafikai beállítás nyilván az adott PC-től függ, de a streamelt tartalom lehet 4K-s felbontású is, 60 Hz-es frissítés mellett. A vezérlés történhet az érintőkijelzőn megjelenő virtuális gombokkal, de persze lehetőség van Bluetooth interfészre kapcsolódó gamepedet is használni, továbbá opcionálisan kérhető, hogy a streaming idejére a PC kijelzője felé ne adjon jelet az adott VGA.
Lényeges még, hogy az AMD szerint videólejátszásban is jobb saját streaming megoldásuk a Windows gyári szolgáltatásánál. Itt ugyan az alacsonyabb késleltetés nem számít, de az már igen, hogy az ultramobil eszköz megjelenítőjét valós kijelzőként kezeli a Radeon meghajtóba épített futószalag. Ez alapvetően különbözik a Microsoft rendszerétől, amely nem valós kijelzőként tekint a vezeték nélkül csatlakoztatott megjelenítőkre, így a kiszámolt tartalom lényegében H.264 vagy HEVC formátumú videó lesz. A képet tehát mondhatni megjeleníti az adott kijelző, de többre nem képes, így elérhetetlenek az úgynevezett overscan vagy underscan beállítások, nincsenek színekre vonatkozó paraméterek, illetve még a videókra sem használhatók a különböző képminőséget javító utófeldolgozások. Az AMD szerint ezek alapvető funkciók, így a saját szoftverkörnyezetükön belül mind elérhető.
A fenti újítás továbbfejlesztésének számít a Radeon ReLive for VR. Ennek megszületéséhez egy ok vezethetett: a PC-hez szánt headsetek eladásai nem alakulnak túl jól, ami miatt a szoftverfejlesztők érdeklődése sem igazán növekszik. Ezzel szemben az önálló vagy alapvetően telefonokhoz tervezett VR headsetekből tízmilliónál is több fogyott, tehát magára a VR-ra vevő a szegmens, csak valamiért nem a PC-hez szánt headseteket részesítik előnyben.
Mit lehet ezzel kezdeni? Az AMD úgy gondolja, hogy alapvetően a felhasználók igényeihez kell igazodni, ha ők nem akarnak normál VR headseteket vásárolni, akkor azokra az eszközökre kell elvinni a támogatást, amilyeneket használnak, vagyis meg kell célozni a HTC Vive Focus, az Oculus Go, a Samsung Gear VR, illetve a Google Daydream platformot. Itt azért fontos kiemelni, hogy továbbra is a normál VR headsetek adják a legjobb élményt PC-n, és az AMD sem állít mást, ugyanakkor sokat ezzel a ténnyel nem ér el a piac, ha az érintett termékeket nem veszik meg legalább milliós mennyiségben az emberek.
Az AMD Radeon ReLive for VR alkalmazás a HTC Viveport, a Google Play, illetve az Oculus Store-on belül letölthető az érintett headsetekhez, a megfelelő élmény biztosításához pedig nagyon ajánlott egy IEEE 802.11ac-s vezeték nélküli kapcsolat. A PC oldaláról a hardverkövetelmények nem változnak, a Steam VR címek játszhatók a virtuális valóság élményének streamelése mellett.
Lényegében ennyi újítást szánt idénre az AMD, és ezek a Radeon Software Adrenalin 2019 18.12.2-es szoftvercsomagban elérhetők, amely letölthető az AMD szerveréről.
Abu85