Hirdetés

2019-es verziót kapott a Radeon Software Adrenalin

Az AMD idei nagyobb frissítése most nem vezet be hangzatos jelölést, újítás azonban így is van bőven.

Még jobb Adrenalin

Az AMD 2015-ben döntötte el, hogy minden évben kiad legalább egy olyan meghajtót, amelyik számos újítást hoz a felhasználók számára. Ez a stratégia a 14.12-es Catalyst Omega csomaggal vette kezdetét, amit egy esztendővel később követett a 15.11-es Radeon Software Crimson Edition, majd 2016-ban befutott a 16.12.1-es Radeon Software Crimson ReLive Edition is. Az előző évben ráadásul született egy évközi frissítés 17.7.2-es Radeon Software Crimson ReLive Edition jelzéssel, majd a decemberben megérkezett a 17.12.1-es Radeon Software Adrenalin Edition, amely az utolsó nagyobb frissítés volt. A vállalat idén is dolgozott a háttérben, hogy az ünnepek előtt kiadhassák a legújabb szoftvercsomagot, amely ezúttal a Radeon Software Adrenalin 2019 jelölést kapta. Látható, hogy most annyira nem variáltak a névvel, talán elfogyott az ötlet vagy csak egyszerűbb kategorizálást szerettek volna elérni – a lényeg persze úgysem ez, hanem a tartalom.


[+]

Az AMD szokás szerint nem szokott nagyon részletesen kitérni a teljesítményre, de ezúttal is bemutatták, hogy a Radeon Software Adrenalin 2019 18.12.2-es csomag mennyit javított azon általánosságban az egy éve kiadott 17.12.1-es Radeon Software Adrenalin Editionhöz képest, méghozzá egy átlagos teljesítményű VGA-n (Radeon RX 570). Mindemellett a Project ReSX (Radeon eSport Experience) is fut tovább, ami tulajdonképpen az eSport címek futtatásánál segít, nem csak a teljesítmény, hanem a késleltetés tekintetében is, így erre vonatkozóan van összehasonlítási alap a 18.3.1-es Radeon Software Adrenalin Editionhöz. A részletesebb felfedezés továbbra is a felhasználók dolga, mivel a cég számára a fő cél a játékok megjelenésére biztosítani a gyors futtatást lehetővé tevő profilokat, és leginkább ezeknek a hatásait lehet látni az éves nagyobb frissítések összevetésénél.


[+]

Az újítások leginkább funkcionálisak, és az egyik ilyen a Radeon Advisors. A többes szám nem véletlen, ugyanis többféle tanácsadói modult kapott a meghajtó. Ezek közül a két kisebbik az Update és a Settings Advisor; előbbi gyakorlatilag egy extra fül a Radeon Settings vezérlőpulton belül, amely ellenőrzi a telepített játékokat, és az adott gép hardverkonfigurációját összeveti a meghajtó adatbázisában tárolt adatokkal. Ha az adott gép CPU-ja és GPU-ja elég erős, akkor a játék alatt megjelenik a teljesen kompatibilis felirat. Ha valamelyik részegység nem elég gyors, de a minimumszintet teljesíti, akkor a rendszer ajánlatot tesz a lehetséges előrelépésre, míg ha a minimumigénynek sem felel meg a PC, akkor ugyanez az ajánlat él, csak éppen nem megfontolható formában. Az alábbi kép nagyjából mutatja, hogy miről is van szó, persze csak példa formájában, valójában az említett játékok mellett nem ezek az adatok lesznek, az adatbázis ugyanis folyamatosan frissül. Nagy jelentősége viszont nincs ennek az amúgy Steamen megvásárolt játékokhoz kapcsolódó funkciónak, alapvetően mindegy, hogy mit ír a meghajtó, az a játékok futtatását semmilyen formában nem befolyásolja az adott gépen.


[+]

A Settings Advisor már egy sokkal hasznosabb funkció, ugyanis az AMD rájött, hogy a Radeon Software bevezetése óta annyi újítást hoztak, hogy az már a tapasztalt felhasználóknak is nehezen követhető, hát még az újaknak. Többek között még a Radeont használó játékosok egy része sem feltétlenül tudja, hogy létezik a Radeon Chill, holott talán az utóbbi évek egyik legnagyobb innovációja volt a meghajtóoldali fejlesztések között. A Settings Advisor viszont lehetővé teszi az adott PC szkennelését, és a Radeon Settings vezérlőpult bizonyos javaslatokkal fog élni, hogy a hardver képességeit figyelembe véve mit lehetne esetleg javítani a felhasználói élményen. Az egyes megjelenő opciókat röviden jellemzi is, és egy kattintással bekapcsolhatók, ha erre igény lenne. A tapasztalt rétegnek ez nem feltétlenül lesz lényeges, viszont a kevésbé felkészült játékosok hasznos tanácsokhoz juthatnak.


[+]

Végül érkezik a Game Advisor, ami a Radeon Overlay felületének a része lesz. Ez azért érdekes, mert az AMD régóta gondolkodik azon, hogy miképpen lehet segíteni a felhasználót, hogy megtalálja gépének optimális grafikai beállításit. Egy időben ott volt a Gaming Evolved applikáció, ami előre tárolt adatbázis alapján próbálta ezt megoldani, és gyakorlatilag az NVIDIA, illetve az Intel is hasonlót alkalmaz. Az AMD viszont ezért nem rajongott soha, mert ilyenkor a játékos helyett döntenek arról, hogy melyik grafikai beállítást kapcsolják ki. Ugyanakkor ez nem annyira triviális, mert páran például nem szeretik a depth of field (DoF) effektet vagy a mozgáselmosódást, ezekre pedig egy általános adatbázis egyszerűen nem tud reagálni.


[+]

A fentiek miatt az AMD egy másik megoldást választott, amellyel nem kényszerítenek egy adott paraméterezést, hanem inkább megfogják a játékos kezét, majd segítenek dönteni. Ehhez a Game Advisor kínál egy leírást, hogy mivel érdemes próbálkozni a sebesség növelése érdekében, majd a kiválasztott beállítások tesztelhetők. A rendszer egy eredményt ad vissza, ami egyrészt tartalmaz egy átlagos képkockasebességet, illetve egy olyan értéket, amely a tipikus minimum teljesítményt jelöli ezredmásodpercben (vagyis a képkockák elkészültéhez szükséges időben), továbbá ezeket kiegészíti még két grafikon, amelyeken végigkövethetők a felvett teljesítményadatok.

A cég szerint ennek a módszernek az előnye a felhasználók tanítása, mivel nem sokat segítenek akkor, ha gombnyomásra adnak egy beállítást egy adatbázisból. Ezzel leginkább csak a probléma gyökerét mélyítik el, ami a PC-piacon nem túl szerencsés.

Hirdetés

Kötelező továbbfejlesztések

Az új meghajtó a korábbi Adrenalin csomag egyes funkcióin is javít. Ezek amolyan kötelező fejlesztések, amelyek vagy kimaradtak valamiért korábban, vagy bizonyos területen hasznosak, elsődlegesen üzleti szempontból.


[+]

Többek között továbbfejlődik a Radeon Chill. Ez ugyan már az előző év végén aktiválható volt gyakorlatilag minden játékra, de azt tudni kell, hogy a kínai internetkávézók igényeit az AMD folyamatosan figyeli, és eszerint fejlesztik az említett modult. Ennek az eredménye, hogy a Fortnite, az Overwatch és a PlayerUnknown's Battlegrounds esetében akár 20%-kal is növelni lehet az energiamegtakarítást a korábbi eszközillesztőkhöz képest. A frissített algoritmus egyébként más játékokra is jó hatással lehet, de az AMD leginkább a széleskörben játszott eSport címekre figyel, nyilvánvalóan azért, mert a kínai internetkávézóknak ez a fontos.


[+]

A kijelzőtechnológiák tekintetében két újítást van, egyrészt a AMD VSR, azaz Virtual Super Resolution mostantól megfelelő virtuális felbontásokat biztosít 21:9 képarányú kijelzőkhöz is, másrészt a FreeSync 2 HDR továbbfejlesztést kapott a jobb képminőség érdekében. Utóbbi kifejezetten jól mutatja, hogy a HDR nem minden esetben nyújt azért tökéletes képet, de mivel az AMD a saját technológiájával megkerüli a Windows HDR futószalagját, így bármikor képesek javítani az eredményen. Ha mondjuk nem uralnák a rendszerüket a grafikus vezérlő kijelzőmotorjától egészen a képernyőig, akkor ehhez a Microsoft, illetve a programfejlesztő segítségére is szükség lenne.


[+]

Több kiegészítést kapott a Radeon Overlay is, amelyen belül mostantól a kijelzőre vonatkozó színbeállítások is valós időben változtathatók, ráadásul játékhoz rendelve, vagyis a módosítások csak az adott alkalmazásra vonatkoznak. Mindemellett az Overlay felületen is engedélyezhető lett az Enhanced Sync, illetve a FreeSync.


[+]

Az információk kijelzése konfigurálhatóvá vált, beállítható a felület átlátszósága, mérete, kialakítása, ami korábban mondjuk nagyon hiányozhatott, de az igazi újdonság, hogy a Wattman is bekerült az Overlay-be, ráadásul az új funkciókkal, amelyekre a következő oldalon még visszatérünk. Ezzel gyakorlatilag játékon belüli tuning valósulhat meg, és a rendszer itt is az adott programra vonatkozóan menti el a beállítást, tehát nem alkalmazza globálisan.

Megújul még az AMD Link, amelynek átdolgozták a PC csatlakoztatásra vonatkozó modulját, illetve mostantól az ultramobil eszközről is lehet utasítani a rendszert, hogy frissítse a grafikus meghajtót.


[+]

Az áttervezett AMD Link friss képessége a Wattman beépítése, vagyis a hardver innentől kezdve okostelefonról vagy tabletről is tuningolható lesz, akár aktív játék közben is. A rendszer részévé válik még egy teljesítménytesztelő modul, így az adott ultramobil eszközön keresztül nyomon követhető a programfuttatás sebessége, ami például a tesztelőknek nagyon jól fog jönni.


[+]

A Radeon ReLive is fejlődött, egyrészt az AMD Linken keresztül kapott egy tartalommenedzsment szolgáltatást, míg alapvetően új funkció az In-Game Replay, amivel az adott játék – a felhasználó választásától függően – 5-30 másodperces tartalma gombnyomásra visszajátszható. Ráadásul mostantól GIF állományba is menthetők ezek a felvételek, amelyek helyből feltölthetők a Gfycatbe, de a korábbi tartalomszolgáltatások mellé elérhető a Restream.io, a Streamable, illetve a Quanmin TV támogatása is. Mindemellett a streamereknek kedvező újítás még a Scene Editor.


[+]

Maga a ReLive modul általánosan is javul, egyrészt a 900p-s felbontás is opció lesz, másrészt többcsatornás hangjelet is fel lehet venni.

Automata Wattman, plusz némi szövegelés

Az új csomag egyik fő fejlesztésének tekinthető a Wattman kiegészítése. Az előző oldalon már említettük, hogy már elérhető a Radeon Overlay felületen keresztül, illetve az AMD Link applikációból is, de magának a modulnak a képességei is bővültek. Többek között az alapértelmezett manuális mód a Radeon RX Vega sorozatú hardvereken kapott pár automatikus finomhangolási opciót: Auto Undervolt GPU, Auto Overclock GPU és Auto Overclock Memory.


[+]

Az elnevezés elég jól körülírja, hogy miről van szó: ha a felhasználó megnyomja az adott gombot, akkor a rendszer megpróbálja megkeresni a beállítható maximális GPU-, illetve memória-órajelet, valamint a legkisebb lehetséges üzemfeszültséget. Természetesen ezekre nem vonatkozik garancia, tehát mindenki csak saját felelősségére vágjon bele, hiszen a tuning során előfordulhat, hogy a hardver instabillá válik, de ez mindig is így volt. A Radeon RX Vega sorozat extra finomhangolási lehetősége a DPM állapotok paraméterezhetősége.


[+]

Persze a Wattman nem csak a tuningról szól, hanem a hardver amolyan biztonságosabb finomhangolásáról is. Többek között erre vonatkozó újítás a ventilátorgörbe bevezetése, így egyéni profilokat tud kialakítani a felhasználó, a Radeon RX sorozatú GPU-kon. Akár ki is kapcsolható a ventilátor, de ezt nyilván terhelés nélküli állapothoz érdemes hozzárendelni.

Szólítsa meg a Radeont!

Némileg lazább extra a Hey Radeon! szolgáltatás, ami gyakorlatilag a Radeon grafikus vezérlő parancsszavakkal történő irányítása, méghozzá az AMD Link applikáción keresztül.


[+]

Ezzel gyakorlatilag szóban lehet elindítani, illetve leállítani a felvételeket, de a képek mentése is opció, valamint információhoz lehet jutni a hardver állapotáról és az adott időszakra vonatkozó teljesítményről. A parancsokat a fenti képen lehet olvasni, amelyeket a "Radeon" felszólítás után lehet bemondani az ultramobil eszközbe. Egyelőre a rendszer angol, illetve kínai (kantoni és mandarin) nyelveken ért csak. A lehetséges parancsok miatt az egész nem túl bonyolult, így viszonylag könnyű lehet bővíteni további nyelvekkel, de ez egyelőre a jövő zenéje.

Streaming mobilra és VR headsetre

A végére hagytuk a Radeon Software Adrenalin 2019-es csomag fő fejlesztését, amely a Radeon ReLive modul streaming szolgáltatását terjeszti ki a mobil eszközök piacára. Azt nem kell ecsetelni, hogy az okostelefonok, illetve tulajdonképpen a tabletek is elég nagy népszerűségnek örvendenek, így az AMD úgy gondolta, hogy érdemes lehetne kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.


[+]

Maga a játékok ultramobil eszközre való streamelése nem újdonság, de a Windows operációs rendszerekbe épített vezeték nélküli futószalag nem pont erre lett kitalálva. A Microsoft ezt inkább filmezéshez fejlesztette, vagyis abszolút nem figyeltek oda arra, hogy a vezeték nélküli képtovábbítás alacsony késleltetésű legyen. Többek között a Valve Steam Link applikációján keresztül a késleltetés tipikusan 125 ezredmásodperc, ami az AMD szerint túl sok. A vállalat ugyanakkor számos fejlesztést eszközölt az elmúlt években. Többek között a Radeon ReLive-val streamelhető bárhova a tartalom, az eszköz oldalon adott az AMD Link, amit csak ki kellett egészíteni a helyi hálózatról érkező vezeték nélküli anyagok fogadására, így már csak a Windows operációs rendszerekbe épített vezeték nélküli futószalag a probléma. De valójában ez sem az, ugyanis az AMD még négy éve kialakított egy olyan eljárást, ami ezt pont megkerüli, így ezt a technikát egy kicsit kipofozták, és a három elemből összelegózták a saját streaming megoldásukat.


[+]

A vállalat mérései szerint saját fejlesztésüknél a késleltetés tipikusan 70 ezredmásodperc, ami nagyjából 44%-kal jobb eredmény a Valve Steam Linkjénél, és az AMD szerint ez egy játéknál számít, elvégre itt nem csak nézőként van jelen a felhasználó, hanem interakció is történik. A grafikai beállítás nyilván az adott PC-től függ, de a streamelt tartalom lehet 4K-s felbontású is, 60 Hz-es frissítés mellett. A vezérlés történhet az érintőkijelzőn megjelenő virtuális gombokkal, de persze lehetőség van Bluetooth interfészre kapcsolódó gamepedet is használni, továbbá opcionálisan kérhető, hogy a streaming idejére a PC kijelzője felé ne adjon jelet az adott VGA.

Lényeges még, hogy az AMD szerint videólejátszásban is jobb saját streaming megoldásuk a Windows gyári szolgáltatásánál. Itt ugyan az alacsonyabb késleltetés nem számít, de az már igen, hogy az ultramobil eszköz megjelenítőjét valós kijelzőként kezeli a Radeon meghajtóba épített futószalag. Ez alapvetően különbözik a Microsoft rendszerétől, amely nem valós kijelzőként tekint a vezeték nélkül csatlakoztatott megjelenítőkre, így a kiszámolt tartalom lényegében H.264 vagy HEVC formátumú videó lesz. A képet tehát mondhatni megjeleníti az adott kijelző, de többre nem képes, így elérhetetlenek az úgynevezett overscan vagy underscan beállítások, nincsenek színekre vonatkozó paraméterek, illetve még a videókra sem használhatók a különböző képminőséget javító utófeldolgozások. Az AMD szerint ezek alapvető funkciók, így a saját szoftverkörnyezetükön belül mind elérhető.

A fenti újítás továbbfejlesztésének számít a Radeon ReLive for VR. Ennek megszületéséhez egy ok vezethetett: a PC-hez szánt headsetek eladásai nem alakulnak túl jól, ami miatt a szoftverfejlesztők érdeklődése sem igazán növekszik. Ezzel szemben az önálló vagy alapvetően telefonokhoz tervezett VR headsetekből tízmilliónál is több fogyott, tehát magára a VR-ra vevő a szegmens, csak valamiért nem a PC-hez szánt headseteket részesítik előnyben.


[+]

Mit lehet ezzel kezdeni? Az AMD úgy gondolja, hogy alapvetően a felhasználók igényeihez kell igazodni, ha ők nem akarnak normál VR headseteket vásárolni, akkor azokra az eszközökre kell elvinni a támogatást, amilyeneket használnak, vagyis meg kell célozni a HTC Vive Focus, az Oculus Go, a Samsung Gear VR, illetve a Google Daydream platformot. Itt azért fontos kiemelni, hogy továbbra is a normál VR headsetek adják a legjobb élményt PC-n, és az AMD sem állít mást, ugyanakkor sokat ezzel a ténnyel nem ér el a piac, ha az érintett termékeket nem veszik meg legalább milliós mennyiségben az emberek.


[+]

Az AMD Radeon ReLive for VR alkalmazás a HTC Viveport, a Google Play, illetve az Oculus Store-on belül letölthető az érintett headsetekhez, a megfelelő élmény biztosításához pedig nagyon ajánlott egy IEEE 802.11ac-s vezeték nélküli kapcsolat. A PC oldaláról a hardverkövetelmények nem változnak, a Steam VR címek játszhatók a virtuális valóság élményének streamelése mellett.

Lényegében ennyi újítást szánt idénre az AMD, és ezek a Radeon Software Adrenalin 2019 18.12.2-es szoftvercsomagban elérhetők, amely letölthető az AMD szerveréről.

Abu85

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények