Tesztelés, értékelés
Gyors telepítés és egyszerű beállítás után máris száguldozni kezdtünk. Elsőre nagyon jónak éreztük a kormány fogását, másodikra még jobbnak. Különösen tetszett, hogy az erős és pontos „forsz” hatások mellett a kormánykerék nagyon könnyen forgott. PC-hez a G25 a Logitech első olyan kormánya, mely 900 fokot is fordulhat. Persze, nem feltétlenül kell kihasználni az egész tartományt. Ha 900-nál kisebb értéket állítunk be, akkor a határon a motorok fogják meg, ami elég ahhoz, hogy érezzük a végpontokat. Ha nagyobb erővel véletlenül mégis áttekerjük, akkor sincs baj, nem károsodik a mechanika.
Elődeihez képest a pedál változott a legtöbbet. Ez nem csak a kuplung megjelenésében nyilvánul meg, hanem a szerkezet működésében is. A pedálok benyomása nagyobb, a valóshoz közelebb álló erőt igényel, és külön-külön is jelentős ellenállásbeli különbség van köztük. A fék a legkeményebb, a gáz pedig a legpuhább. A fék és kuplung ugyanakkora úton jár, a gáz kicsit rövidebben. Aki korábbi Logitech pedálokhoz szokott, annak mezítláb meggyűlhet a baja a különösen kemény fékkel, és talán a fémet is hidegnek érzi majd. Tanácsos cipőben vezetni (ahogyan a valódi autókban), így két legyet üthetünk egy csapásra. Sima padlón könnyen lehet, hogy a kemény féket taposva elcsúszik a pedálsor, de nekünk szőnyegen stabilan állt.
Hirdetés
Elsőre izgalmasnak tűnt a kézi váltó, de gyakorlatban kevés hasznát vettük. Ahogyan a legtöbb versenyautóban, mi is inkább a kormányváltóra hagyatkoztunk. Akinek viszont többet jelent a játékélmény néhány megspórolt tizedmásodpercnél, az biztosan jókat gangol majd vele. A H-séma sokkal jobban tetszett, mint a szekvenciális. A váltó finom kattanásokkal vette be a fokozatokat, ez nagyon hangulatos volt. Jobb köridők eléréséhez érdemesebb szekvenciálisan váltani – ehhez a kormány fülei jobb partnernek bizonyultak a váltókarnál. A fém alapanyag miatt nagyon jó a fogásuk, talán még egy kicsit nagyobbak is a kelleténél, de ez egyéni preferencia kérdése.
Pár apró negatívumot is felfedeztünk, bár ezek fölött könnyű szemet hunyni. A pedál és a táp vezetékét kicsit rövidnek találtuk, a váltóét ezzel szemben túl hosszúnak. Ha használni szeretnénk a kormány két gombját, kicsit nyújtózkodnunk kell értük, de ez megszokható.
A G25-öt pályaversenyeken (rFactor, GTR 2, Live for Speed) és raliban (Richard Burns Rally) is kipróbáltuk. Pályán a 360 fokos elfordulást találtuk ideálisnak. Mindhárom játék támogatja a kuplung és a H-váltó használatát, de sajnos megvalósításuk kívánnivalót hagy maga után. Live for Speedben ugyan csak kuplunggal lehetett váltani, de álló helyzetben nem fulladt le a motor, amikor sebességben hagytuk. Apró hiba, mégsem hagyhatjuk szó nélkül. A másik két játékban nagyobb volt a baj. Itt ugyan megvolt a lefulladás, de váltani kuplung nélkül is lehetett. Ezeket nyilván nem a kormány hibájának rójuk fel, de mit érünk a jó hardverrel, amíg nincs hozzá méltó szoftver.
Szívünkhöz közelebb áll a rali, a murva, a hó, a kilinccsel előre csapatás. Ebben a szakágban mindennél fontosabb a gyors váltás, a ballábbal fékezés és a hirtelen kormánymozdulatok, így a H-váltó és a kuplung is háttérbe szorul, valamint elfordulási szögnek a kevesebb jobb (a mi esetünkben 240°). Mondhatni a G25 extrái tűntek el, melyekkel konkurensei fölé emelkedik. Azonban a volán és pedál átlagon felüli precizitása és kidolgozottsága mindenért kárpótol.
Mind a négy játékban jelesre vizsgázott a G25. Az erőhatások pontosak, valósághűek voltak, szinte úgy éreztük, hogy igazi autó volánja mögött ülünk. Az útfelület minden egyenetlenségét tökéletesen közvetítette, legyen szó rázókőről, bukkanóról, egyéb akadályokról. A tapadásbeli és dinamikai változásokat is hitelesen adta át. Heves pedálozás közben néha elvétettük a féket, kicsit szűk a hely körülötte, de ez is megszokható. Tapasztalatunk szerint eddig is a Logitech kormányai voltak a legjobbak, de a G25 messze fölülmúlja elődeit.
Értékelés
A Logitech a G25-tel nagyon magasra tette a mércét. A próbaút végén fájó szívvel adtuk vissza a tesztpéldányt. A nagyszerű kormány, kiváló pedál és újszerű váltó mellett eltörpülnek jelentéktelen hiányosságai. A G25 közel került a tökéleteshez, egyetlen komoly baja van: az ára, ugyanis több mint 60 000 forint. Éppen emiatt nem kap ajánlott minősítést, de nekünk nagyon tetszett. Akinek nem számít az ár, biztosan maximlisan elégedett lesz ezzel a pompás kormánnyal. Bízunk benne, hogy a Logitech megörvendeztet minket egy egyszerűbb és olcsóbb G25 Lite verzióval.
![]() |
Logitech G25 |
rudi
A Logitech G25-öt a Logitech bocsátotta rendelkezésünkre.