Hirdetés

Logitech G25, kormányok fejedelme

Hirdetés

A kormány

A Logitech fennállásának 25. évfordulója alkalmából igazi csemegével lepte meg a számítógépes száguldás szerelmeseit. Amikor megláttuk az első fotókat a 28 centiméter átmérőjű kormányról, a kuplunggal kiegészített pedálsorról és a H sémában is működő, szintén bőrözött váltóról, tudtuk, hogy közelebbről is meg kell ismerkednünk a G25-tel. Sajnos a várakozás kicsit hosszabbra nyúlt, mint szerettük volna, de jobb későn, mint soha. Első benyomás: remekmű. A G25 kormánya olyan, mintha egy kőkemény sportkocsiból tépték volna ki.

A 28 centiméter átmérőjű kormány koszorúját teljes egészében bőr borítja. A felület kialakítása és varrása olyan, mint az igazi autós sportkormányoké. Az ívet háromágú alumíniumváz tartja össze, ennek közepén ott díszeleg a Logitech címkéje. A szokásos fogásban (10 óra 10 percnél) kis dudorokat helyeztek el, ahogyan azt kell.

Látszik, hogy mindent alárendeltek a vezetési élménynek. Csupán két gomb van a kormányon, azok sem a legszerencsésebb helyen. Sokkal fontosabbak a váltó fülei. Ezek akkorák, hogy egy közepes elefánt is megirigyelhetné őket. Kormányra talán kissé túl nagyok is. A vízszintes küllőkön felül és alul is alaposan túlnyúlnak, így többféle fogásból is kényelmesen elérhetőek. Azért fontos ez, mert a kormányt jócskán, akár 900 fokban is el lehet tekerni, ami két és fél fordulatot jelent, közelíti az utcai autókét.

A bőrborítású volán vastagsága ideális. A korábbi PC-s csúcsmodellhez, a MOMO Racinghez képest kisebb lett az erővisszacsatolás (Force Feedback) mechanikáját rejtő ház. Ez azért is érdekes, mert az újdonságban két motor dolgozik. A Logitech szerint így sokkal pontosabb, erősebb és még halkabb is lett a rendszer. Csúcsmodellhez méltóan a kormány belső alkatrészei is fémből készültek, így tartósabb, masszívabb, huzamos használat után sem veszít precizitásából.

Bár műanyagból van az asztalhoz szoruló része, a G25 felfogató rendszere is nagyon masszív. A két karommal biztosan rögzíthető a szerkezet, még a két motor ereje sem tudja lerázni az asztalról. A MOMO bonyolultabb rendszere sem volt ennél stabilabb.

A kormány felszerelése pofonegyszerű. Két jó fogású tekerővel húzhatjuk szorosra a karmokat, majd egy könnyed mozdulattal besüllyeszthetjük őket a házba.

Mivel a váltó külön egységre költözött, a pedálé mellett még egy csatlakozót találunk. A számítógéphez kapcsolódó USB és a tápkábel mellett így már négy vezeték tekereg a ház aljában. Ezeket kis vájatokban vezethetjük ki, a középső idomra pedig felcsévélhetjük a fölösleges kábeleket.

A pedál

A pedálos rész legalább annyira érdekes és újszerű, mint a volán. A szokásos gáz és fék mellé tengelykapcsolót is telepítettek. A taposófelületek és a pedál mechanikai része is fémből van, ez a kinézetnek és a tartósságnak is jót tesz.

Módosították a szerkezetet működtető rugót is. Korábban a fordulás tengelyére feszült egy rugó, most kis teleszkópszerűségeket alakítottak ki. Piros színük tovább fokozza a látványt.

A valamivel karcsúbb, de magasabb gázpedál kicsit különáll a tömzsibb fék és kuplung párostól.

A pedálnak van még két fontos tulajdonsága: emberes méretű és embertelen súlyú. Azért fontos a két jellemző, mert ezeknek köszönhetően nagyon stabil a szerkezet. Hogy szőnyegen se csússzon meg, elejére egy tüskés kapaszkodót raktak, amely persze behúzható. Ilyet a korábbi Logitech pedáloknál is alkalmaztak már. Nemcsak a pedál, hanem a kormány (és a váltó) alján is csavarmeneteket látni. Ezekkel egyedileg kialakított pilótafülkékbe rögzíthető a G25.

Egy 44-es méretű cipőt ráhelyezve látszik, milyen hatalmas a taposó.

A váltó

A készlet legkülönlegesebb része a külön egységet alkotó váltó. Nem csupán egyszerű karról, hanem teljes középkonzolról van szó. Ha lenne, akár a fűtést is állíthatnánk a nyolc gombbal és a nézetváltóval (POV). A váltókar előtt látható nagy tekerővel kapcsolhatunk a szekvenciális és a H-séma között.

A kar feje bőrbevonatú és ebből a nemes anyagból készült a szoknya is. Alatta masszív fémrúd rejtőzik.

A váltó rögzítése hasonlít a kormányéhoz, de kapott egy támasztót, ami heves váltások során jön jól. A kapaszkodó karok itt is műanyagból vannak, de fém meneten járnak.

Rögzítés után itt is eltüntethetőek a felső tekerők.

Tesztelés, értékelés

Gyors telepítés és egyszerű beállítás után máris száguldozni kezdtünk. Elsőre nagyon jónak éreztük a kormány fogását, másodikra még jobbnak. Különösen tetszett, hogy az erős és pontos „forsz” hatások mellett a kormánykerék nagyon könnyen forgott. PC-hez a G25 a Logitech első olyan kormánya, mely 900 fokot is fordulhat. Persze, nem feltétlenül kell kihasználni az egész tartományt. Ha 900-nál kisebb értéket állítunk be, akkor a határon a motorok fogják meg, ami elég ahhoz, hogy érezzük a végpontokat. Ha nagyobb erővel véletlenül mégis áttekerjük, akkor sincs baj, nem károsodik a mechanika.

Elődeihez képest a pedál változott a legtöbbet. Ez nem csak a kuplung megjelenésében nyilvánul meg, hanem a szerkezet működésében is. A pedálok benyomása nagyobb, a valóshoz közelebb álló erőt igényel, és külön-külön is jelentős ellenállásbeli különbség van köztük. A fék a legkeményebb, a gáz pedig a legpuhább. A fék és kuplung ugyanakkora úton jár, a gáz kicsit rövidebben. Aki korábbi Logitech pedálokhoz szokott, annak mezítláb meggyűlhet a baja a különösen kemény fékkel, és talán a fémet is hidegnek érzi majd. Tanácsos cipőben vezetni (ahogyan a valódi autókban), így két legyet üthetünk egy csapásra. Sima padlón könnyen lehet, hogy a kemény féket taposva elcsúszik a pedálsor, de nekünk szőnyegen stabilan állt.

Elsőre izgalmasnak tűnt a kézi váltó, de gyakorlatban kevés hasznát vettük. Ahogyan a legtöbb versenyautóban, mi is inkább a kormányváltóra hagyatkoztunk. Akinek viszont többet jelent a játékélmény néhány megspórolt tizedmásodpercnél, az biztosan jókat gangol majd vele. A H-séma sokkal jobban tetszett, mint a szekvenciális. A váltó finom kattanásokkal vette be a fokozatokat, ez nagyon hangulatos volt. Jobb köridők eléréséhez érdemesebb szekvenciálisan váltani – ehhez a kormány fülei jobb partnernek bizonyultak a váltókarnál. A fém alapanyag miatt nagyon jó a fogásuk, talán még egy kicsit nagyobbak is a kelleténél, de ez egyéni preferencia kérdése.

Pár apró negatívumot is felfedeztünk, bár ezek fölött könnyű szemet hunyni. A pedál és a táp vezetékét kicsit rövidnek találtuk, a váltóét ezzel szemben túl hosszúnak. Ha használni szeretnénk a kormány két gombját, kicsit nyújtózkodnunk kell értük, de ez megszokható.

A G25-öt pályaversenyeken (rFactor, GTR 2, Live for Speed) és raliban (Richard Burns Rally) is kipróbáltuk. Pályán a 360 fokos elfordulást találtuk ideálisnak. Mindhárom játék támogatja a kuplung és a H-váltó használatát, de sajnos megvalósításuk kívánnivalót hagy maga után. Live for Speedben ugyan csak kuplunggal lehetett váltani, de álló helyzetben nem fulladt le a motor, amikor sebességben hagytuk. Apró hiba, mégsem hagyhatjuk szó nélkül. A másik két játékban nagyobb volt a baj. Itt ugyan megvolt a lefulladás, de váltani kuplung nélkül is lehetett. Ezeket nyilván nem a kormány hibájának rójuk fel, de mit érünk a jó hardverrel, amíg nincs hozzá méltó szoftver.

Szívünkhöz közelebb áll a rali, a murva, a hó, a kilinccsel előre csapatás. Ebben a szakágban mindennél fontosabb a gyors váltás, a ballábbal fékezés és a hirtelen kormánymozdulatok, így a H-váltó és a kuplung is háttérbe szorul, valamint elfordulási szögnek a kevesebb jobb (a mi esetünkben 240°). Mondhatni a G25 extrái tűntek el, melyekkel konkurensei fölé emelkedik. Azonban a volán és pedál átlagon felüli precizitása és kidolgozottsága mindenért kárpótol.

Mind a négy játékban jelesre vizsgázott a G25. Az erőhatások pontosak, valósághűek voltak, szinte úgy éreztük, hogy igazi autó volánja mögött ülünk. Az útfelület minden egyenetlenségét tökéletesen közvetítette, legyen szó rázókőről, bukkanóról, egyéb akadályokról. A tapadásbeli és dinamikai változásokat is hitelesen adta át. Heves pedálozás közben néha elvétettük a féket, kicsit szűk a hely körülötte, de ez is megszokható. Tapasztalatunk szerint eddig is a Logitech kormányai voltak a legjobbak, de a G25 messze fölülmúlja elődeit.

Értékelés

A Logitech a G25-tel nagyon magasra tette a mércét. A próbaút végén fájó szívvel adtuk vissza a tesztpéldányt. A nagyszerű kormány, kiváló pedál és újszerű váltó mellett eltörpülnek jelentéktelen hiányosságai. A G25 közel került a tökéleteshez, egyetlen komoly baja van: az ára, ugyanis több mint 60 000 forint. Éppen emiatt nem kap ajánlott minősítést, de nekünk nagyon tetszett. Akinek nem számít az ár, biztosan maximlisan elégedett lesz ezzel a pompás kormánnyal. Bízunk benne, hogy a Logitech megörvendeztet minket egy egyszerűbb és olcsóbb G25 Lite verzióval.

 

Logitech G25

rudi

A Logitech G25-öt a Logitech bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés