Doom 3: az NVIDIA visszatér

Konklúzió

Az értékelés előtt lássuk, hogy a párosítások tagjai mit tudtak felmutatni ellenfelükkel szemben.

 

Videokártyák ATI Radeon X800 XT PE versus NVIDIA GeForce 6800 Ultra ATI Radeon X800 Pro versus NVIDIA GeForce 6800 GT GeForce 6800 versus GeForce FX 5900 Ultra versus Radeon 9800 Pro
Játékok Győztes Százalékban Győztes Százalékban Győztes
Wolfenstein Enemy Territory 6800 Ultra 4-7% 6800 GT 4-8% GeForce 6800
Wolfenstein Enemy Territory 4xAA+16xAF 6800 Ultra 9-16% 6800 GT 14-35% GeForce 6800
Call of Duty 6800 Ultra 19-29% 6800 GT 9-17% GeForce 6800
Call of Duty 4xAA+16xAF 6800 Ultra 16-22% 6800 GT 35-53% -
DOOM 3 demo1 6800 Ultra 11-35% 6800 GT 28-64% GeForce 6800
DOOM 3 demo1 4xAA+16xAF 6800 Ultra 34-38% 6800 GT 70-78% GeForce 6800
DOOM 3 CPUBoss pálya demo 6800 Ultra 21-39% 6800 GT 50-70% GeForce 6800
DOOM 3 CPUBoss pálya demo 4xAA+16xAF 6800 Ultra 38-43% 6800 GT 72-80% GeForce 6800
DOOM 3 Monorail pálya demo 6800 Ultra 7-21% 6800 GT 16-48% GeForce 6800
DOOM 3 Monorail pálya demo 4xAA+16xAF 6800 Ultra 19-27% 6800 GT 43-57% GeForce 6800
UT 2004 6800 Ultra 2-4% 6800 GT 4-11% GeForce 6800
UT 2004 4xAA+16xAF X800 XT PE 9-15% X800 Pro 0-6% GeForce 6800
Tron 2.0 X800 XT PE 4-8% X800 Pro 0-7% GeForce 6800
Tron 2.0 4xAA+16xAF X800 XT PE 13-44% X800 Pro 20-27% GeForce 6800
Halo X800 XT PE 3-7% 6800 GT 15-26% GeForce 6800
Painkiller 2.0 6800 Ultra 0-4% 6800 GT 0-13% GeForce 6800
Painkiller 4xAA+16xAF X800 XT PE 3-11% X800 Pro 1-2% -
Far Cry Fort demo X800 XT PE 0-9% 6800 GT 1-6% GeForce 6800
Far Cry Fort demo 4xAA+16xAF X800 XT PE 18-45% X800 Pro 22-28% FX 5900 Ultra és 9800 Pro
Far Cry Regulator demo 6800 Ultra 0-5% 6800 GT 3-29% GeForce 6800
Far Cry Regulator demo 4xAA+16xAF X800 XT PE 23-25% X800 Pro 3-8% Radeon 9800 Pro
Tomb Raider X800 XT PE 10-25% X800 Pro 0-10% GeForce 6800
Tomb Raider 4xAA+16xAF X800 XT PE 19-24% X800 Pro 0-5% GeForce 6800
Splinter Cell X800 XT PE 0-9% 6800 GT 7-16% GeForce 6800
Colin McRae Rally 04 X800 XT PE 7-16% X800 Pro 0-6% GeForce 6800
Colin McRae Rally 04 4xAA+16xAF X800 XT PE 20-29% X800 Pro 5-13% GeForce 6800
LOMAC X800 XT PE 1-20% X800 Pro 3-8% GeForce 6800
LOMAC 4xAA+16xAF X800 XT PE 20-28% X800 Pro 10-14% GeForce 6800

Az mindenképpen kijelenthető, hogy végre egyik gyártó terméke sem sokkal gyorsabb a másiknál, sőt, emlékezzünk csak vissza a nem túl távoli múltra, mikor a GeForce FX-ek sokszor csúfosan szerepeltek a Radeonokkal szemben. Ma már más a helyzet. Szerencsénkre most már egyik gyártó sem engedheti meg magának, hogy minimális változtatásokkal dobjon piacra újabb és újabb videokártyákat, ahogyan azt az ATI tette az elmúlt években. A Radeon R3xx sorozat tagjai mind-mind az ATI R300-as GPU-jának picit toldozott-foldozott tagjai (sőt, még az R420 is az), és ez azért lehetett így, mert az NVIDIA nem tudott komoly ellenfelet kiállítani az ATI kártyái ellenében. Ez most végre megváltozott, hiszen az NV40-es architektúrával az NVIDIA nemhogy utolérte az ATI kártyáit, hanem esetenként meg is előzte azokat, gondoljunk csak a Doom 3-ra (melynek motorja a jövőben bizonyosan sok játékból fog visszaköszönni) és a Far Cry-ra, melynek készítői az NVIDIA-val szoros együttműködésben olyan optimalizációkat építenek be programjukba, melyekkel a GeForce-ok méltó ellenfelei lettek/lesznek a Radeonoknak.

Hirdetés

Dicséret illeti az NVIDIA driveríró csapatát is. Ha visszanézzük előző tesztünket, melyben a GeForce 6800 Ultra szerepelt, és az ottani eredményeket összevetjük az új driverrel elértekkel, jól látható, hogy nem kis sebességnövekedést értek el UT2004, Tron 2.0, Halo, Painkiller, Far Cry, Splinter Cell és LOMAC alatt.

Most pedig következzenek a konkrét értékelések.

A felsőházban, ahol az ATI Radeon X800 XT PE és az NVIDIA GeForce 6800 Ultra küzd egymással, az ATI zászlóshajója jobb választás annak ellenére, hogy nincsenek nagy különbségek a két kártya között. Indoklásunk a következő: a GeForce főleg az OpenGL-re írt játékokban domborított, az X800-as pedig azokban az esetekben, amikor az élsimítást és az anizót bekapcsoltuk. Úgy gondoljuk, hogy manapság az ember azért vesz meg egy 100-120 000 Ft-os videokártyát, mert minden játékot minden beállítással akadozások nélkül akar futtatni. A GeForce 6800 Ultra – az X800 XT PE-vel szemben – gyakran elvérzett/alulmaradt ezekkel a beállításokkal. Doom 3 alatt ugyan fordított képet kapunk, de mivel a Doom 3 csak egy játék a sok közül, és a motorjára épülő szoftverek egyelőre még nincsenek sehol, ezért ez kisebb súllyal bír, mint az X800 XT PE folyamatosan kiegyensúlyozott teljesítménye a DirectX-es játékokban. Az OpenGL-re írt játékok egyelőre kisebb mértékben számítanak az értékelésnél, hiszen azon túl, hogy nagyon kevés van belőlük (a DirectX-re íródottakhoz képest), ezek nagy része az ősrégi Quake 3 motorra épül. E csúcskártyákkal pedig olyan magas fps-eket érünk el ezekben, hogy valójában mindegy, melyiket vesszük meg (160 vagy 140 fps).


Az NVIDIA pedig beint...

Egy szinttel lejjebb fordul a kocka: a GeForce 6800 GT jobb vásárnak bizonyul a Radeon X800 Prónál. Ezt annak ellenére is így gondoljuk, hogy a táblázatokban elég sok bordó, azaz X800 Pro-elsőbbség van. Az indoklás nagyon egyszerű: ahol a GeForce nyert, ott a különbség minden esetben sokkal nagyobb, mint ott, ahol az X800 Pro nyert. Vannak fordított esetek is (pl. Far Cry), azonban ezekben a helyzetekben a GeForce 6800 GT elég gyors ahhoz, hogy a játék még a játszhatósági szint felett maradjon. Az NVIDIA kártyájának előnyén nem is kell különösebben csodálkozni, hiszen a GeForce-ban 16 futószalag dolgozik az X800 Pro 12-jével szemben. Ezen felül további nyomós érv a GeForce 6800 GT mellett, hogy gyakorlatilag egy 50 MHz-cel csökkentett órajelű GeForce 6800 Ultráról van szó, ez a kis különbség pedig egy icipici szerencsével kiiktatható.

Az alsóházban szintén az NVIDIA kártyája, a GeForce 6800 nyer a maga 12 futószalagjával. A legkisebb 6800-as könnyedén veri az előző generáció csúcskártyáit (bár nekünk csak 9800 Pro és 5900 Ultra eredményeink vannak, adjunk hozzá az eredményeikhez "kis" jóindulattal 10%-ot, így megkapjuk a 9800 XT illetve FX 5950 Ultra eredményeit), és ezt teszi náluk olcsóbban. Az első 6800-asok nettó 70 000 Ft környékén már meg is kaphatóak Magyarországon, ám ma még érdemes várni. Vagy várjunk, amíg lejjebb megy a kártya ára 60 000 Ft környékére, vagy X800 Prót vegyünk 10-15 000 Ft-tal drágábban. Egy Radeon 9800 Pro már nettó 40-45 000 Ft-ért megkapható, és a GeForce 6800-as nem gyorsabb annyival, mint amennyivel drágább nála. Továbbá akik most váltanának ATI Radeon 9800 XT vagy GeForce FX 5950 Ultra szintű kártyára, ne tegyék! Mindenképpen inkább GeForce 6800-at vegyenek ebből a pénzből, és nem csak az ára, hanem az időtállósága miatt is (SM3.0).

A tesztben szereplő NVIDIA kártyákról még nem esett szó. Az összes lelkesen küzdötte végig tesztsorozatunkat, és amikor tuningolásra került a sor, akkor is csak sokára adták be a kulcsot. A Gigabyte GeForce 6800 GT-t a 350/500 MHz-es alapórajelekről 440/560 MHz-ig (tehát 6800 Ultra szint fölé), míg a Chaintech GeForce 6800-at 325/350 MHz-ről 390/415 MHz-ig sikerült tuningolnunk.

Az így elért sebességnövekedést Far Cry alatt mértük le. A 35/12 (GT) és 20/18%-os (sima) tuningot a két kártya 2-21 (GT) illetve 10-16%-os (sima) gyorsulással hálálta meg. A két GeForce 6800-as kártya hátrányaként a hűtés relatív magas zajszintjét, a nyák hosszúságát és az árukat tudjuk megemlíteni, ami remélhetőleg a közeljövőben mérséklődni fog.

További dicséretet érdemel a szintén Gigabyte márkájú GV-R80P256V (Radeon X800 Pro VIVO) is, amely már gyárilag 16 futószalaggal rendelkezik, csak X800 Pro órajelen jár, ám ez szerencsére nem okozott gondot, a kártya bírta az X800 XT PE órajeleket. A két Gigabyte kártya nagyon ajánlott, a Chaintech pedig ajánlott minősítésben részesül.

 

Gigabyte GV-R80P256V Gigabyte GV-N68T256D
Chaintech SA6800

fLeSs

A Gigabyte videokártyákat a CO-Run Kft. és a CHIP magazin, a Chaintech és a Connect3D kártyákat pedig az Expert Kft. biztosította számunkra.

Azóta történt

Előzmények