Doom 3: az NVIDIA visszatér

Második felvonás

Alig két hónapja jelent meg részletes tesztünk, amelyben alaposan kiveséztük a két nagy videokártyagyártó legújabb GPU-inak technológiai újításait: benchmarkok és játékok sokasága, képminőség-elemzések sora mutatta, mit is tud a két új csúcsvas. Akkori összegzésünk szerint az NVIDIA hosszú idő után végre utolérte az ATI-t. Képminőségben mindenképp, hiszen az NV40-es lapkára épülő kártyákon már nem kell aggódva, a játékok minden képkockáját kielemezve figyelnünk az esetleges "képminőségjavító" trükkökre, mert ilyenekre – úgy tűnik – már nincs szükség. A GeForce 6800-as sorozat a GeForce FX-ekkel ellentétben tehát már elég erős ahhoz, hogy az NVIDIA-nak ne kelljen kétes eszközökhöz folyamodnia a rivális gyártó kártyáinak utolérése vagy megelőzése érdekében.


Az ATI figyel...

De mi a helyzet a sebességgel? Korábbi tesztünk konklúziója szerint itt még van mit fejlődnie az NVIDIA-nak, ugyanis a csúcs, a GeForce 6800 Ultra legtöbbször "csak" az ATI Radeon X800 Pro ellenében tudott megvillanni, az X800 XT ellenében nem, noha az NVIDIA kezében továbbra is olyan aduászok vannak, mint a Shader Model 3.0, az Ultrashadow 2.0 és a kiváló OpenGL-meghajtók.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a két hónapja készült tesztben használt NVIDIA ForceWare 61.34 nem volt minden hibától mentes: a Tron 2.0, a Halo, a Wolfenstein Enemy Territory vagy az UT2004 futtatása során problémák merültek fel (képminőség, bugok, gyenge teljesítmény), így tesztünk sem úgy sikerült, mint azt vártuk. Az is az NVIDIA driveríróit minősíti, hogy a GeForce 6800-as sorozathoz nem kevesebb, mint 3 hónapon át nem létezett WHQL-minősített, hivatalos meghajtó, így mi sem válogathattunk. Szerencsére, azóta megjelent a 61.76-os (majd 61.77) csomag, amely a 6800-asok támogatásán felül számos játék esetén képminőség-javulást és sebességnövekedést hozott.

Van új a nap alatt: GeForce 6800 GT és non-Ultra


katt

Előző tesztünkben az ATI két zászlóshajójával szemben (Radeon X800 XT és X800 Pro) az NVIDIA csak egy kártyával versenyzett, a GeForce 6800 Ultrával. Ám azóta megjelent a 6800 GT és a sima GeForce 6800 is. Mostani tesztünkben tehát már ezen modellek is szerepelnek. A ringbe állított kártyák specifikációit a következő táblázatban foglaltuk össze.

 

VGA kódneve ATI R420 ATI R350 NVIDIA NV40 NVIDIA NV35
VGA megnevezése ATI Radeon X800 XT Platinum Edition ATI Radeon X800 Pro ATI Radeon 9800 Pro NVIDIA GeForce 6800 Ultra NVIDIA GeForce 6800 GT NVIDIA GeForce 6800 NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra
Gyártás- technológia 0,13µ low-k (TSMC) 0,13µ low-k (TSMC) 0,15 (TSMC) 0,13 (IBM) 0,13 (IBM) 0,13 (IBM) 0,13 (TSMC)
Tranzisztorok száma 160 millió 160 millió 107 millió 222 millió 222 millió 222 millió 135 millió
GPU órajele 520 MHz 475 MHz 380 MHz 400 MHz 350 MHz 325 MHz 450 MHz
Pixel futószalagok száma 16 12 8 16 16 12 4
Pixel fillrate 8320 MPixel/s 5700 MPixel/s 3040 MPixel/s 6400 MPixel/s 5600 MPixel/s 3900 MPixel/s 1800 MPixel/s
Futószalagon- kénti textúrázó egységek száma 1 1 1 1 1 1 2
Textúra fillrate 8320 MTexel/s 5700 MTexel/s 3040 MTexel/s 6400 MTexel/s 5600 MTexel/s 3900 MTexel/s 3600 MTexel/s
Vertex Shader egységek száma 6 6 4 6 6 5 3
Támogatott PS- verzió 2.0+ (24 bites precizitás) 2.0+ (24 bites precizitás) 2.0+ (24 bites precizitás) 3.0+ 3.0+ 3.0+ 2.0+
Támogatott VS- verzió 2.0+ (32 bites precizitás) 2.0+ (32 bites precizitás) 2.0+ (32 bites precizitás) 3.0+ 3.0+ 3.0+ 2.0+
Memória órajele 560 MHz 450 MHz 340 MHz 550 MHz 500 MHz 350 MHz 425 MHz
Memória órajele (effektív) 1120 MHz 900 MHz 680 MHz 1100 MHz 1000 MHz 700 MHz 850 MHz
Memóriainterfész 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit
Memória- sávszélesség 35840 MB/s 28800 MB/s 21760 MB/s 35200 MB/s 32000 MB/s 22400 MB/s 27200 MB/s
Memória mérete 256 MB 256 MB 128-256 MB 256 MB 256 MB 128 MB 256 MB
Memóriatípus GDDR3 GDDR3 DDR GDDR3 GDDR3 DDR DDR
RAMDAC 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz
AGP busz 8xAGP / PCI-E 8xAGP / PCI-E 8x 8xAGP / PCI-E 8xAGP / PCI-E 8xAGP / PCI-E 8x
Támogatott DirectX- verzió 9.0b 9.0b 9.0 9.0c 9.0c 9.0c 9.0a
Memória- optimalizáció HyperZ HD HyperZ III+ LMA III Color Compression LMA III
További optimalizációk SmartShader HD; SmoothVision HD; 3Dc Compression; Temporal AA Smart-Shader 2.0; Smooth-Vision 2.0 IntelliSample 3.0;
CineFX 3.0;
UltraShadow 2.0;
Intelli- Sample 2.0;
CineFX 2.0

A táblázatban zöld színnel emeltük ki azokat a tulajdonságokat, amelyek a szóban forgó modellt megkülönböztetik a nálánál gyorsabb modelltől. A GeForce 6800 GT a GeForce 6800 Ultra 50 MHz-cel csökkentett órajelű változata, tehát amíg a 6800 Ultra 400 MHz-es GPU-val és 550 MHz-es memóriával rendelkezik, addig a GeForce 6800 GT esetében ezek a számok 350/500 MHz-re csökkentek, ez pedig elméletileg mintegy 10%-os sebességcsökkenést eredményez. A 6800 GT ezen kívül csupán az árában tér el a 6800 Ultrától: nem kevesebb, mint 100 dollárral (399) olcsóbb annál. 25%-os árcsökkenésért 10%-os sebességcsökkenés igazán méltányos ajánlat, sőt, tuningos kedvű olvasóink bizonyosan sejtik, hogy ez a mindössze 50/50 MHz-es különbség egy tuningprogram csúszkájának odébbtolásával könnyedén kiiktatható.

A sima 6800 szíve szintén az NV40-es GPU: e márkajelzést azok a grafikus processzorok kapják, melyek nem adhatók el Ultra vagy GT változatként, mert legalább egy hibás futószalaggal rendelkeznek. A GeForce 6800-nak 12 pipeline-ja aktív, emellett a nyákon a költségek további csökkentésének érdekében DDR memóriák kaptak helyet a csúcskategóriás kártyákon megtalálható GDDR3 chipek helyett, ezekből is csak 128 MB (az erősebb kártyákon 256 MB van). A kártya órajelei 325/350 MHz, így a 12 pipeline másodpercenként 3900 megapixelt képes kiszámolni, ami alig 18%-kal jobb az ATI Radeon 9800 XT mutatóinál, viszont kétszer több a GeForce FX 5950 Ultra értékeinél. A GeForce 6800 tehát a korábbi csúcskategóriás kártyák ellenfele, ám már előre kiosztjuk neki az elsőségért járó díjat.

Található a táblázatban még egy, zöld színnel kiemelt terület: az ATI Radeon X800 Pro és X800 XT közötti legfőbb különbség a futószalagok száma, mely az XT-ben 16, míg a Próban 12. Eddigi tesztjeink szerint ez a különbség ténylegesen VGA-limitált beállításokkal 10-40%-os előnyt biztosít az X800 XT számára.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés