Második felvonás
Alig két hónapja jelent meg részletes tesztünk, amelyben alaposan kiveséztük a két nagy videokártyagyártó legújabb GPU-inak technológiai újításait: benchmarkok és játékok sokasága, képminőség-elemzések sora mutatta, mit is tud a két új csúcsvas. Akkori összegzésünk szerint az NVIDIA hosszú idő után végre utolérte az ATI-t. Képminőségben mindenképp, hiszen az NV40-es lapkára épülő kártyákon már nem kell aggódva, a játékok minden képkockáját kielemezve figyelnünk az esetleges "képminőségjavító" trükkökre, mert ilyenekre – úgy tűnik – már nincs szükség. A GeForce 6800-as sorozat a GeForce FX-ekkel ellentétben tehát már elég erős ahhoz, hogy az NVIDIA-nak ne kelljen kétes eszközökhöz folyamodnia a rivális gyártó kártyáinak utolérése vagy megelőzése érdekében.
Az ATI figyel...
De mi a helyzet a sebességgel? Korábbi tesztünk konklúziója szerint itt még van mit fejlődnie az NVIDIA-nak, ugyanis a csúcs, a GeForce 6800 Ultra legtöbbször "csak" az ATI Radeon X800 Pro ellenében tudott megvillanni, az X800 XT ellenében nem, noha az NVIDIA kezében továbbra is olyan aduászok vannak, mint a Shader Model 3.0, az Ultrashadow 2.0 és a kiváló OpenGL-meghajtók.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a két hónapja készült tesztben használt NVIDIA ForceWare 61.34 nem volt minden hibától mentes: a Tron 2.0, a Halo, a Wolfenstein Enemy Territory vagy az UT2004 futtatása során problémák merültek fel (képminőség, bugok, gyenge teljesítmény), így tesztünk sem úgy sikerült, mint azt vártuk. Az is az NVIDIA driveríróit minősíti, hogy a GeForce 6800-as sorozathoz nem kevesebb, mint 3 hónapon át nem létezett WHQL-minősített, hivatalos meghajtó, így mi sem válogathattunk. Szerencsére, azóta megjelent a 61.76-os (majd 61.77) csomag, amely a 6800-asok támogatásán felül számos játék esetén képminőség-javulást és sebességnövekedést hozott.
Van új a nap alatt: GeForce 6800 GT és non-Ultra
Előző tesztünkben az ATI két zászlóshajójával szemben (Radeon X800 XT és X800 Pro) az NVIDIA csak egy kártyával versenyzett, a GeForce 6800 Ultrával. Ám azóta megjelent a 6800 GT és a sima GeForce 6800 is. Mostani tesztünkben tehát már ezen modellek is szerepelnek. A ringbe állított kártyák specifikációit a következő táblázatban foglaltuk össze.
VGA kódneve | ATI R420 | ATI R350 | NVIDIA NV40 | NVIDIA NV35 | |||||
VGA megnevezése | ATI Radeon X800 XT Platinum Edition | ATI Radeon X800 Pro | ATI Radeon 9800 Pro | NVIDIA GeForce 6800 Ultra | NVIDIA GeForce 6800 GT | NVIDIA GeForce 6800 | NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra | ||
Gyártás- technológia | 0,13µ low-k (TSMC) | 0,13µ low-k (TSMC) | 0,15 (TSMC) | 0,13 (IBM) | 0,13 (IBM) | 0,13 (IBM) | 0,13 (TSMC) | ||
Tranzisztorok száma | 160 millió | 160 millió | 107 millió | 222 millió | 222 millió | 222 millió | 135 millió | ||
GPU órajele | 520 MHz | 475 MHz | 380 MHz | 400 MHz | 350 MHz | 325 MHz | 450 MHz | ||
Pixel futószalagok száma | 16 | 12 | 8 | 16 | 16 | 12 | 4 | ||
Pixel fillrate | 8320 MPixel/s | 5700 MPixel/s | 3040 MPixel/s | 6400 MPixel/s | 5600 MPixel/s | 3900 MPixel/s | 1800 MPixel/s | ||
Futószalagon- kénti textúrázó egységek száma | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||
Textúra fillrate | 8320 MTexel/s | 5700 MTexel/s | 3040 MTexel/s | 6400 MTexel/s | 5600 MTexel/s | 3900 MTexel/s | 3600 MTexel/s | ||
Vertex Shader egységek száma | 6 | 6 | 4 | 6 | 6 | 5 | 3 | ||
Támogatott PS- verzió | 2.0+ (24 bites precizitás) | 2.0+ (24 bites precizitás) | 2.0+ (24 bites precizitás) | 3.0+ | 3.0+ | 3.0+ | 2.0+ | ||
Támogatott VS- verzió | 2.0+ (32 bites precizitás) | 2.0+ (32 bites precizitás) | 2.0+ (32 bites precizitás) | 3.0+ | 3.0+ | 3.0+ | 2.0+ | ||
Memória órajele | 560 MHz | 450 MHz | 340 MHz | 550 MHz | 500 MHz | 350 MHz | 425 MHz | ||
Memória órajele (effektív) | 1120 MHz | 900 MHz | 680 MHz | 1100 MHz | 1000 MHz | 700 MHz | 850 MHz | ||
Memóriainterfész | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit | ||
Memória- sávszélesség | 35840 MB/s | 28800 MB/s | 21760 MB/s | 35200 MB/s | 32000 MB/s | 22400 MB/s | 27200 MB/s | ||
Memória mérete | 256 MB | 256 MB | 128-256 MB | 256 MB | 256 MB | 128 MB | 256 MB | ||
Memóriatípus | GDDR3 | GDDR3 | DDR | GDDR3 | GDDR3 | DDR | DDR | ||
RAMDAC | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | ||
AGP busz | 8xAGP / PCI-E | 8xAGP / PCI-E | 8x | 8xAGP / PCI-E | 8xAGP / PCI-E | 8xAGP / PCI-E | 8x | ||
Támogatott DirectX- verzió | 9.0b | 9.0b | 9.0 | 9.0c | 9.0c | 9.0c | 9.0a | ||
Memória- optimalizáció | HyperZ HD | HyperZ III+ | LMA III Color Compression | LMA III | |||||
További optimalizációk | SmartShader HD; SmoothVision HD; 3Dc Compression; Temporal AA | Smart-Shader 2.0; Smooth-Vision 2.0 | IntelliSample 3.0; CineFX 3.0; UltraShadow 2.0; |
Intelli- Sample 2.0; CineFX 2.0 |
A táblázatban zöld színnel emeltük ki azokat a tulajdonságokat, amelyek a szóban forgó modellt megkülönböztetik a nálánál gyorsabb modelltől. A GeForce 6800 GT a GeForce 6800 Ultra 50 MHz-cel csökkentett órajelű változata, tehát amíg a 6800 Ultra 400 MHz-es GPU-val és 550 MHz-es memóriával rendelkezik, addig a GeForce 6800 GT esetében ezek a számok 350/500 MHz-re csökkentek, ez pedig elméletileg mintegy 10%-os sebességcsökkenést eredményez. A 6800 GT ezen kívül csupán az árában tér el a 6800 Ultrától: nem kevesebb, mint 100 dollárral (399) olcsóbb annál. 25%-os árcsökkenésért 10%-os sebességcsökkenés igazán méltányos ajánlat, sőt, tuningos kedvű olvasóink bizonyosan sejtik, hogy ez a mindössze 50/50 MHz-es különbség egy tuningprogram csúszkájának odébbtolásával könnyedén kiiktatható.
A sima 6800 szíve szintén az NV40-es GPU: e márkajelzést azok a grafikus processzorok kapják, melyek nem adhatók el Ultra vagy GT változatként, mert legalább egy hibás futószalaggal rendelkeznek. A GeForce 6800-nak 12 pipeline-ja aktív, emellett a nyákon a költségek további csökkentésének érdekében DDR memóriák kaptak helyet a csúcskategóriás kártyákon megtalálható GDDR3 chipek helyett, ezekből is csak 128 MB (az erősebb kártyákon 256 MB van). A kártya órajelei 325/350 MHz, így a 12 pipeline másodpercenként 3900 megapixelt képes kiszámolni, ami alig 18%-kal jobb az ATI Radeon 9800 XT mutatóinál, viszont kétszer több a GeForce FX 5950 Ultra értékeinél. A GeForce 6800 tehát a korábbi csúcskategóriás kártyák ellenfele, ám már előre kiosztjuk neki az elsőségért járó díjat.
Található a táblázatban még egy, zöld színnel kiemelt terület: az ATI Radeon X800 Pro és X800 XT közötti legfőbb különbség a futószalagok száma, mely az XT-ben 16, míg a Próban 12. Eddigi tesztjeink szerint ez a különbség ténylegesen VGA-limitált beállításokkal 10-40%-os előnyt biztosít az X800 XT számára.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!