Splinter Cell, Halo
Tom Clancy's Splinter Cell
A Splinter Cell nem tartozik az új játékok közé, azonban a remek játszhatóság, és a kedveltsége miatt kihagyhatatlan egy ilyen tesztből. A játékban Sam Fishert alakítjuk, aki egy terrorista-elhárító csoport tagja, rengeteg – a terrorizmus ellen irányuló – akcióban kell részt vennünk, ugyanis közeleg a harmadik világháború.
A telepítés után felinstalláltuk az 1.02B patch-et, amelyben már van replay timedemo lejátszási lehetőség, amit mi a "-NOSOUND SHADOWLEVEL=HIGH EFFECTSQUALITY=VERYHIGH SHADOWMODE=PROJECTOR" parancssorral játszottunk vissza, ezek a maximális grafikai beállítások. Két replayt vettünk fel, az első 1024x768-as és 1600x1200-as felbontásban, a másodikat pedig szintén 1024x768-as felbontásban, szűrők nélkül, illetve szűrőkkel. Azért így tettünk, mert bár az fps eredmények csökkentek az FSAA és AF bekapcsolásakor, ezt a képeken nem nagyon lehet észrevenni, valószínűleg a probléma az xboxos konverziónak köszönhető.
Az első replay a CaspianOilRefinery pályán játszódik, amely a játék többi pályájával ellentétben erősebben megdolgoztatja a kártyákat, ugyanis a víz felszíne és az infrakamerás nézet Pixel Shader 1.1-es effekteket használ. 1024x768-as felbontásban úgy tűnik, hogy minden kártya a vele egy súlycsoportban levő ellenfelével egy szinten teljesít. Ez a Radeon 9600 XT és a GeForce FX 5700 Ultra esetében a 30 fps-es átlagértékhez éppenhogy elég. 1600x1200-as felbontásban is ugyanez a helyzet, azonban a középkategóriás kártyák itt már tényleg kifulladnak.
A második replay egy földalatti autóparkolóban játszódik. Arányaiban az eredmények megegyeznek az első replaynél látott számokkal, a Radeon 9800 XT a GeForce FX 5950 Ultrával, míg a Radeon 9600 XT a GeForce FX 5700 Ultrával teljesít egy szinten.
ATI nincs AA/AF – NVIDIA nincs AA/AF
A képek alapos tanulmányozása után úgy tűnik, hogy nincsenek különbségek a két kártya által megjelenített képek között.
A második replay visszajátszása FSAA és AF mellett igencsak érdekes eredményeket hozott. A Radeon 9800 XT itt képes felülmúlni a GeForce FX 5950 Ultra kártyát, azonban a GeForce FX 5700 némi meglepetésre gyorsabbnak bizonyul a Radeon 9600 XT-nél. A méréseket többször is lefuttattuk.
ATI 4xAA/8xAF – NVIDIA 4xAA/8xAF
A FSAA és AF bekapcsolása után készített screenshotokon sem látni semmilyen különbséget, az biztos, hogy az FSAA bekapcsolása ellenére az élek nincsenek kiegyenlítve sem az ATI, sem az NVIDIA képeken.
A Splinter Cellhez méréseink szerint egy kategórián belül mindegy, hogy melyik gyártó kártyáját vesszük meg, az fps és a képminőség tekintetében sincsenek számottevő különbségek.
Halo Combat Evolved
A Halo egy Xbox-játék átirata, stílusát tekintve FPS, csak már DirectX 9-re optimalizálva. A játék erőteljesen használja a 2.0-ás Pixel Shadereket.
A játékban minden grafikai beállítást a maximumra állítottunk, majd 1024x768-as és 1600x1200-as felbontásban a játék beépített demóját futtattuk le háromszor, és az átlagot feljegyeztük. Mivel már nem vagyunk túl bizakodóak a beépített benchmarkokkal szemben, ezért 1024x768-as felbontásban az első pályán egy begyakorolt útvonalat is végigjártunk háromszor egymás után, miközben a FRAPS mérte az fps-eket, és ennek az átlagát is feljegyeztük. Ezt a műveletet 1600x1200-as felbontásban már nem követtük el, az eredményekből jól látható lesz később, hogy miért.
A teszteket bekapcsolt FSAA-val és AF-fel azért nem futtattuk le, mert az NVIDIA-kártyákon így nem indult el a játék. A fenti képen látható hibaüzenet jelent meg. A probléma nem biztos, hogy az NVIDIA rovására írható, hiszen Xboxon nincs FSAA.
Elsőként tehát 1024x768-as felbontásban a beépített benchmarkot futtattuk le, és ezek alapján a Radeon 9800 XT a GeForce FX 5950 Ultrával, illetve a Radeon 9600 XT a GeForce FX 5700 Ultrával egy szinten teljesít. Az már most látható, hogy több száz fps-es eredményekre nem számíthatunk, hiszen a legjobb eredmény is 53 fps. A középkategóriás kártyákon még épphogy játszható a játék ebben a felbontásban.
A benchmarkot lefuttattuk 1600x1200-as felbontásban is 8x anizotropikus szűrés bekapcsolása mellett, és itt már az ATI kártyái emelkedtek felül, ámbár ebben a felbontásban még a Radeon 9800 XT-vel sem fogunk játszani, hiszen a 23 fps játszhatatlan.
A játékon belül lemért fps-ek tekintetében sem tapasztaltunk semmi meglepőt, a Radeon 9800 XT és az FX 5950 Ultra egy szinten teljesít, viszont a GeForce FX 5700 Ultra lemarad a Radeon 9600 XT-től. Érdekes még, hogy a benchmarkkal ellentétben játék közben a csúcskártyák épphogy csak eljutottak 30 fps fölé. A probléma nem a videokártyák gyengesége, avagy nem a játék irgalmatlanul jó grafikája (ami nincs neki), hanem a Halo rendkívül optimalizálatlan kódja. A játék egy ATI Radeon 8500 kártyán még 640x480-as felbontásban is sokszor akadozik.
ATI nincs AA/AF – NVIDIA nincs AA/AF
Az összehasonlító képeken nem találtunk nagy eltéréseket. Kettő azért van: az első NVIDIA képen a kép baloldala mintha kissé homályosabb lenne, mint amit az ATI képén látunk, illetve a harmadik ATI képen a mennyezeten világítanak a lámpák, míg az NVIDIA képén nem (legalábbis lámpának néznek ki).
A Halo esetében tehát a tapasztalatunk azt mutatja, hogy bár 1024x768-as felbontás felett az ATI kártyái erősebbek, itt már nem játszható a játék.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!