Hirdetés

Az örök háború: GeForce-ok a Radeonok ellen

Tron 2.0, Tomb Raider

Tron 2.0

A Tron 2.0 szintén egy új játék, amely egy régi film, az 1982-es TRON sztorijára és stílusára, illetve a vadiúj LithTech Triton System motorra épül. A Tron 2.0 egy történettel rendelkező 35 pályás FPS játék, amely már DirectX 9-es.

A játék telepítése után azonnal feltelepítettük a legújabb, 1.03-as javítást is. A játékban nincsenek grafikai beállítások (mi nem találtunk), mindössze három beállítás van, a HIGH, a MEDIUM és a LOW DETAIL. Mi HIGH DETAIL beállítással a harmadik pályán, egy begyakorolt útvonalat (kb. 2 perc) jártunk be egymás után háromszor, közben természetesen a FRAPS-szel mértük az fps-ek számát, lévén a játékban nincs replay vagy timedemo funkció, majd az így elért átlagot kártyánként feljegyeztük. A méréseket 1280x960-as felbontásban szűrőkkel és szűrők nélkül végeztük el.

A szűrők nélküli mérések azt mutatják, hogy az ATI-kártyák ebben a játékban is felülmúlják ellenfeleiket, és ezen már meg sem lepődünk. A Radeon 9800 XT ~16%-kal gyorsabb az FX 5950 Ultránál, míg a Radeon 9600 XT ~13%-kal gyorsabb az FX 5700 Ultránál. Nem elhanyagolható különbségek. Lássuk a képeket!

ATI nincs AA/AF - NVIDIA nincs AA/AF

A képek közötti különbségek minimálisak: az első képet az ATI egy nagyon kicsit világosabban jeleníti meg, a második képen a talajon látható egy kis különbség, a harmadik képen a háttérben az ablak környéke az NVIDIA képén világosabb, míg a negyedik képen a tárgyak világító széle világosabb egy picit az ATI-kártyákon. Lényegében semmi olyan különbség nincs, ami miatt azt mondhatnánk, hogy ez vagy az csúnyább a másiknál.

Az FSAA és AF bekapcsolása után sem változik a sorrend, azonban a különbségek nőnek: a Radeon 9800 XT már 20%-kal bizonyul gyorsabbnak a GeForce FX 5950 Ultránál, emellett a Radeon 9600 XT előnye is 23%-ra növekszik a GeForce FX 5700 Ultrával szemben, amelyen ezzel a beállítással a játék már épphogy csak játszható marad (34 fps).

ATI 4xAA/8xAF – NVIDIA 4xAA/8xAF

Az Image Quality beállítások után látottak sem különböznek nagy mértékben az eredeti képektől. Az összes képen "csak" az NVIDIA FSAA szabálytalankodása látható, más probléma nem merült fel.

A Tron 2.0 esetében az ATI-kártyák jobban teljesítenek, hiszen nagyobb fps szám mellett az FSAA-nak köszönhetően szebb képet is produkálnak, mint az NVIDIA-kártyák.

Tomb Raider Angel of Darkness

Kevesen vannak, akik nem ismerik Lara Croftot, a Tomb Raider főszereplőjét, akiről már készítettek két filmet is, Angelina Jolie főszereplésével. A legújabb, titokzatos világokban játszódó játék minden előző részét lesöpri a felszínről grafikájával, és Lara Croft új mozgásainak köszönhetően játszhatóságával is. A játék további érdekessége, ami a mi szempontunkból fontosabb, hogy támogatja a DirectX 9-et is, azonban a maximális grafikai beállításokhoz olyan kártyával kell rendelkeznünk, amely már támogatja a Pixel Shader 2.0-t, tehát a kártyák végre megmutathatják, mit is tudnak a jövő szabványával kezdeni. Ezenkívül a grafika oly mértékben komolyodott az előző részekhez képest, hogy pl. Lara teste a korábbi 500 poligon helyett már 5000 poligonból épül fel.

A játék telepítése után a v49-es patch-et telepítettük fel, hiszen ez már tartalmazza a replay-felvétel és -visszajátszás funkciót is. A tesztelés alatt minden grafikai beállítást meghagytunk alapon, kivéve a "Filter Room" beállítást, amelyet bilinearról trilinearra állítottunk, majd így egy általunk felvett kb. 3 perces replayt játszottunk vissza háromszor, amely a PARIS3 pályán játszódik, és az eredmények átlagát feljegyeztük. A játék beállításainak szépsége, hogy külön ki-bekapcsolhatjuk a játékban használatos pixel shader-verziót is: 1.4, avagy DirectX 8.1 vagy 2.0, tehát DirectX 9. Természetesen kipróbáltuk mind a kettőt, ráadásul ezeket szűrők nélkül és szűrőkkel is, 1024x768-as felbontásban. Ez az első tesztünk, ahol érdekességképpen bevetettünk egy ASUS ATI Radeon 9600SE kártyát is: 4x1 pipeline, 325 MHz-es magórajel, illetve 200 MHz-es memóriaórajel és 64 bites interfész.

Meglepő, de a körülbelül 45 000 forintos ATI Radeon 9600 XT majdnem kétszer gyorsabb a vele azonos áru GeForce FX 5700 Ultránál, és csak 14%-kal lassabb a majd háromszor drágább GeForce FX 5950 Ultránál. A GeForce FX 5700 Ultra DirectX 9-es teljesítményét jól prezentálja, hogy az ATI legolcsóbb DirectX 9-es kártyája vele egy szinten teljesít. Akkor milyen lehet a GeForce FX 5200? Idéznénk most egy korábbi cikkünkből: "Érdekesség, hogy az NVIDIA ezeket a kártyákat (FX5200) is DirectX 9 gyorsítóként adja el, azonban ha valaki utánagondol, hamar rájön, hogy gyakorlatilag alkalmatlanok DirectX 9-es játékok futtatására a lentebb közölt technikai paraméterek miatt. Egyszerűen a kártya felépítése "nem elég" ehhez, így ha valaki csak azért venne GeForce FX 5200-ast, mert az már támogatja a DirectX 9-et, ne tegye!".

ATI Pixel Shader 2.0 – nincs AA/AF

NVIDIA Pixel Shader 2.0 – nincs AA/AF

A játékból minél több képet szerettünk volna kicsempészni, hiszen nagyon szép a grafikája, de leginkább azért, mert így lehet a legkönnyebben összehasonlítani a később bemutatott Pixel Shader 1.4-es képeket a most bemutatott Pixel Shader 2.0-ás képekkel. Ha Pixel Shader 2.0-ás képeket hasonlítunk össze az ATI és az NVIDIA oldaláról, akkor képminőségbeli különbségeket nem találunk, annál inkább teljesítménybeli különbségeket a fenti grafikonon.

A teszteket ezután lefuttattuk a Pixel Shader 1.4-es verziójának használatával is, tehát ez annyit jelent, hogy úgymond DirectX 9-es módból átkapcsoltunk DirectX 8.1-es módba. Az eredmények már nem annyira megdöbbentőek, hacsaknem a GeForce FX 5700 Ultra szereplését vesszük, amely a Radeon 9600 XT teljesítményének a felét produkálja, és egy szinten van a Radeon 9600SE-vel.

ATI Pixel Shader 1.4 – nincs AA/AF

NVIDIA Pixel Shader 1.4 – nincs AA/AF

A két gyártó kártyáival lerenderelt képek ugyanúgy nem különböznek PS 1.4 alatt sem, azonban érdemes összehasonlítani a PS 2.0 és a PS 1.4 alatt készített képeket, hiszen így láthatjuk, hogy a DirectX 9 milyen grafikával kecsegtet a DirectX 8.1-hez képest, hiszen hamár lassabb a játék, akkor kapjunk is cserébe valamit.

A tesztelést az FSAA és AF bekapcsolásával folytattuk. A szűrők bekapcsolásához a driveren kívül a játék panelját is használtuk, itt a "Multi Sampling" értékét "4 Samples(1)(1)"-re állítottuk, illetve mindenhol, ahol "Trilinear" érték állt eddig, ott "Anisotropic" értéket állítottunk be.

Túlságosan nagy meglepetés nem született, a GeForce FX 5700 Ultra gyenge szereplése folytatódik, illetve most már azt is láthatjuk, hogy a Radeon 9600 XT-hez képest a GeForce FX 5950 Ultra gyorsult, azonban még így sincs partiban a Radeon 9800 XT-vel.

ATI Pixel Shader 2.0 – 4xAA/8xAF

NVIDIA Pixel Shader 2.0 – 4xAA/8xAF

Az FSAA és AF bekapcsolása után sem ér minket meglepetés: az NVIDIA-kártyán, mint láthatjuk, akár kétszeresen (egyszer driverből, egyszer pedig a játékból) is beállíthatjuk az FSAA-t négyszeresre, akkor sem lesz szebb, vagy fogalmazzunk inkább úgy, hogy nem jobb az ATI kétszeres FSAA-jánál. Viszont meg kell említeni, hogy az ATI képein mintha néhány esetben egy kissé elmosódott lenne a kép.

A Pixel Shader 1.4-re való átkapcsolás után sem változik sokat a helyzet, mindegyik kártya fps-száma nagyon szépen megnövekszik, azonban ez az NVIDIA esetében továbbra sem elég a boldogsághoz.

ATI Pixel Shader 1.4 – 4xAA/8xAF

NVIDIA Pixel Shader 1.4 – 4xAA/8xAF

Érdekes módon a Pixel Shader 1.4-re való átkapcsolás után az ATI–kártyák FSAA esetén bekövetkező homályosítása megszűnik. Ezen felül a két kártya között nincsenek képminőségbeli különbségek.

Aki azon töri a fejét, hogy a Tomb Raider miatt, avagy ami fontosabb, a DirectX 9 miatt szeretne új kártyát venni, annak mindenképpen az ATI kártyáit ajánljuk, hiszen láthattuk, hogy egy Radeon 9600 XT majdhogynem az FX 5950 Ultrával van egy szinten Pixel Shader 2.0 alatt, és ez nem a Radeonra nézve dicsőség, hanem a GeForce-okra nézve szégyenletes.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Nagyvas: Club3D Volari Duo V8 Ultra

    Kétchipes asztali 3D-gyorsítót a Voodoo5 óta nem láttunk, így az XGI új csúcskártyáját tárt karokkal fogadtuk laborunkban.

  • ATI Inside: Radeon 9100 IGP

    Cikkünk tárgya az ATI Pentium 4-es, integrált grafikus maggal rendelkező lapkakészlete, a Radeon 9100 IGP.

  • Csupa szem videokártyák

    Ezúttal egy új videokártya-gyártó, a MAD VIEW – már hazánkban is kapható – ATI alapú termékeit mutatjuk be.

  • Zajtalan Radeon 9800 Pro

    Bemutatkozik a hőcsöves hűtéssel rendelkező Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro Ultimate Edition.

Előzmények

Hirdetés