2017. november 21., kedd

Útvonal

Tesztek » Videokártya rovat

Az örök háború: GeForce-ok a Radeonok ellen

Újabb gigászi tesztünkben az ATI Radeon 9800 XT és 9600 XT, valamint az NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra és GeForce FX 5700 Ultra verseng.

Bevezető

Korábbi cikkünkben (Világok harca: Radeon 9800 vs. FX 5900) alaposan kiveséztük a két vezető videokártyagyártó cég akkori csúcskártyáinak teljesítményét. Abban a tesztünkben a képminőség elemzése is fontos szerepet kapott, és beigazolódott: nem minden az fps (frame per secundum / frame/másodperc ), hiszen a sebesség gyakran a képminőség rovására megy.

Időközben azonban – ragaszkodva a féléves termékciklus e piacon kialakult gyakorlatához – mindkét vezető grafikusprocesszor-gyártó cég (az NVIDIA és az ATI) új megoldásokkal jelentkezett.

Az ATI a Radeon 9700 Pro kiadásával talán túlságosan is nagyot alkotott, hiszen a tendencia azt mutatja, hogy azóta a csúcskategóriás ATI-kártyák nem különböznek jelentősen elődeiktől. Igaz, ami igaz, az utóbbi időben gyengélkedő konkurencia sem sarkallja komoly újításokra a kanadai vállalatot. Az NVIDIA egészen idáig nem tudott felmutatni egy valóban versenyképes alternatívát, hiszen a GeForce FX 5800 Ultra körüli csúfos hajcihő után bemutatott GeForce FX 5900 Ultra sem képes minden esetben felvenni a versenyt konkurensével, a Radeon 9800 Próval. A középkategória háza táján sincs ez másképp, hiszen a túl jól sikerült Radeon 9500 széria, főleg a 9500 Pro utódjai, a Radeon 9600 Pro jobbnak bizonyul még a GeForce FX 5600 Ultra megemelt órajelű változatainál is. Talán nem véletlen, hogy több, korábban kizárólag NVIDIA-chipes megoldásokat forgalmazó gyártó készít ATI alapú videokártyákat is (az ASUS után immár az MSI is).

ATI


Katt a nagyításhoz!

A nemrég bejelentett ATI Radeon 9800 XT is a már másfél éves ATI Radeon 9700 Pro alapjaira épül, ám a GPU órajele közel 100 MHz-cel, míg a memóriáé 55 MHz-cel magasabb. A különbségek ugyanakkor nem merülnek ki a megemelt órajelben, hiszen a Radeon 9800 XT a 9800 Próval egyetemben már a SmartShader és a SmoothVision továbbfejlesztett verzióit támogatják, amelyek még gyorsabb működést eredményeznek a DirectX 9-es pixel shaderek és vertex shaderek használatakor, illetve a 2x/4x vagy 6x-os FSAA esetén.

A Radeon 9600 XT a Radeon 9600 Prótól csak a 100 MHz-cel megemelt GPU-órajelben különbözik, ami maximálisan 25%-os teljesítmény-növekedést eredményezhet. Ezenkívül az új GPU mindent a 9600 Prótól örökölt, amely a Radeon 9800-as széria némileg butított változata. A Radeon 9800 XT-vel szemben a Radeon 9600 XT "mindössze" négy pixel futószalaggal rendelkezik, egyenként egy textúrázó egységgel, ami 2000 megapixeles pixel fillrate-et eredményez, illetve a 256 bites memóriainterfész helyett 128 bitessel rendelkezik; ez csupán 9600 MB/mp-es elméleti maximális sávszélességet biztosít. A Radeon 9600 XT 500/300 MHz-es órajeleihez képest a Radeon 9600 Pro 400/300 MHz-es, míg a sima Radeon 9600 325/200 MHz-es órajelekkel rendelkezik, tehát ennek megfelelően a teljesítménybeli különbségek is óriásiak lehetnek.

A lényeg tehát, hogy a két kártya azonos architektúrára épül, ugyanazokkal a funkciókkal bírnak, csak az RV360 az R360-nak némileg butított kiadása. A következőkben a GPU-k legfőbb tulajdonságait foglaljuk össze:

  • SmartShader 2.1

    • A DirectX 9-es pixel és vertex shaderek (2.0) támogatása, a DX9-nek megfelelő FP24-es (színkomponensenként 24 bites lebegőpontos, azaz 96 bites) precizitással

  • SmoothVision 2.1

    • 2x/4x és 6x-os multi-sampling anti-aliasing támogatása, emellett 2x/4x/8x és 16x-os anizotropikus szűrési módok támogatása

  • Hyper Z III+

    • Veszteségmentes Z-buffertömörítés (akár 24:1 arányban), gyors Z-bufferürítés és korai Z-teszt (Early Z test)

  • Truform 2.0

    • Második generációs N-Patch, folyamatos tesszeláció és displacement mapping

  • VideoShader

    • A pixel shaderek és a FullStream technológia együttes felhasználása, videojelzavar-szűrés, MPEG-2-dekódolás mozgáskompenzációval, DTV/HDTV-támogatás

A csúcskategóriás GPU, az R360 ezeken felül még támogat további bűvös kulcsszavakat, úgy mint a "SmartShader"-en belül az F-Buffert a végtelen shader utasításhossz képességével, illetve a "HyperZ III"- belül egy háromszintű hierarchikus Z-buffer- és Z-cache-optimalizációt az árnyékok rendereléséhez.

NVIDIA


Katt a nagyításhoz!


* nincsen arra vonatkozó információnk, hogy egy tömbön belül hány lebegőpontos processzor dolgozik párhuzamosan
** a GeForce FX 5800/5950-es széria futószalagja néhány esetben 8x1-esként, azonban az esetek többségében 4x2-esként működik
*** a GeForce FX 5600/5700-es széria futószalagja néhány esetben 4x1-esként, azonban az esetek többségében 2x2-esként működik
**** a DirectX 8.1-es specifikációknak a Ti4800 SE által támogatott pixel shader-verzió nem felel meg ( 1.3<>1.4 )

A GeForce FX aligha a legsikeresebb architektúra az NVIDIA történetében. A gyártó a GeForce FX 5800 Ultra kedvezőtlen piaci fogadtatása után az architektúrát jelentősen áttervezte (GeForce FX 5900 Ultra). Szélesebb lett a memóriainterfész, és csökkent a GPU órajele. Ezt a lépést azért engedhette meg magának az NVIDIA, mert bár a maximális fill rate így csökkent, a továbbfejlesztett LMA III és CineFX 2.0 technológiáknak köszönhetően a kipumpált frame-ek száma még így is megnőtt az elődhöz képest. A GeForce FX 5950 Ultra mindössze a 25 MHz-cel megnövelt GPU-, illetve az 50 MHz-cel megnövelt memória-órajelekben különbözik elődjétől.

A GeForce FX 5700 ennél némileg több újítást tartalmaz elődjéhez, a GeForce FX 5600 Ultrához képest. Az 5600-as széria nem sikerült a legjobban, és ezt végre az NVIDIA is felismerte. Így a CineFX motor és a Lightspeed Memory Architecture verziószámát a nagyokéhoz igazította, így elvileg a shaderekkel kapcsolatos műveletek, illetve az FSAA terén gyorsult valamelyest a kártya. Az órajeleket a második generációs GeForce FX 5600 Ultra kártyákhoz képest 50/50 MHz-cel növelte meg, így az Ultra 475/450 MHz-en jár, míg kistesója, a sima GeForce FX 5700 425/275 MHz-en.

  • CineFX 2.0 architektúra

    • DirectX 9-es optimalizáció, illetve -támogatás, beleértve a pixel és vertex shadereket, legfeljebb FP32 (színkomponensenként 32 bites lebegőpontos, azaz 128 bites) precizitással

  • Intellisample HCT

    • 2x/Quincunx/4x/4xS/6xS/8x-os FSAA módok támogatása, 4:1 arányú Z- és színtömörítés, gyors Z- és színpuffer-ürítés, dinamikus gammakorrekció, és maximum 8x-os anizotropikus szűrés

  • UltraShadow technológia

  • Újabb megjelenítési tulajdonságok

    • nView többképernyős technológia, Digital Vibrance Control, integrált TV-enkóder és MPEG-2-dekóder

Mindkét gyártó esetén találkozhatunk további modellekkel, amelyek rendszerint butított verziókat jelentenek, ezeket a táblázatban megtaláljuk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

H​ird​e​té​s

Azóta történt

  • Nagyvas: Club3D Volari Duo V8 Ultra

    Kétchipes asztali 3D-gyorsítót a Voodoo5 óta nem láttunk, így az XGI új csúcskártyáját tárt karokkal fogadtuk laborunkban.

  • ATI Inside: Radeon 9100 IGP

    Cikkünk tárgya az ATI Pentium 4-es, integrált grafikus maggal rendelkező lapkakészlete, a Radeon 9100 IGP.

  • Csupa szem videokártyák

    Ezúttal egy új videokártya-gyártó, a MAD VIEW – már hazánkban is kapható – ATI alapú termékeit mutatjuk be.

  • Zajtalan Radeon 9800 Pro

    Bemutatkozik a hőcsöves hűtéssel rendelkező Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro Ultimate Edition.

Gyártók, szolgáltatók

H​ir​de​t​é​s

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.