Hirdetés

Az örök háború: GeForce-ok a Radeonok ellen

Újabb gigászi tesztünkben az ATI Radeon 9800 XT és 9600 XT, valamint az NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra és GeForce FX 5700 Ultra verseng.

3DMark03 és Aquamark

Kalandozásunk első szakaszában a benchmarkokat tudjuk le, a 3DMark03-at és az Aquamark3-at. A 3DMark03 esetében kíváncsiak voltunk, hogy a FutureMark által kiadott legutolsó patch (Build 340) milyen hatással van a kártyák teljesítményére, illetve a képminőségre.

FutureMark 3DMark03

A 3DMark03 négy tesztet futtat le, majd az ezekben nyújtott teljesítmény alapján a lefutását követően kiír egy számot, ez a 3DMarks. A négy teszt közül az első DirectX 7-es, a második és harmadik DirectX 8-as, a negyedik pedig DirectX 9-es. Rengeteg pletyka és teszteredmény látott már napvilágot, amelyekből az derült ki, hogy a GeForce FX kártyák DirectX 9-es teljesítménye gyenge (az ATI-kártyákhoz mérten). A 3DMark03 Build330-as eredmények erre rácáfolnak, hiszen a GeForce FX 5950 Ultra a Radeon 9800 XT-t helybenhagyja, míg a GeForce FX 5700 Ultra – ha csak szerény mértékben is, de – beelőzi a Radeon 9600 XT-t. A "probléma" csak az, hogy a Build 340-es patch feltelepítése után ezek az arányok szépen megváltoznak: a GeForce FX 5950 Ultra közel 1000 pontot veszít (~15%), míg a GeForce FX 5700 Ultra csak ~500 pontot, de ez a kevesebb pontszámoknak köszönhetően szintén ~15%-ot jelent. Az ATI-kártyák szemmel láthatóan a patch feltelepítése után sem veszítenek pontjaikból, tehát nagyon úgy néz ki, hogy az NVIDIA a 3DMark03 esetében alkalmazás-specifikus optimalizációt használ.

Hirdetés

Korábban erről már szóltunk egy hírünkben, melyből most idéznénk: "Az NVIDIA állítása szerint a GeForce FX megjelenését követően a cég driverei tartalmaznak egy valós idejű compilert, amely a grafikus processzor felépítésének megfelelően alakítja át programokat. A Unified Compiler az optimális teljesítmény elérése érdekében átrendezi az utasítások sorrendjét és kijelöli a művelet végrehajtásához szükséges regisztereket. A vállalat állítja: az effajta optimalizáció nem megy a képminőség rovására, kizárólag a GeForce FX grafikus processzorok architektúrájának jobb kihasználását célozza."


Radeon 9800 XT B330/B340 - FX 5700 Ultra B330/B340 – FX 5950 Ultra B330/B340

Ha a hat képet végignézzük, akkor látható, hogy a Radeon 9800 XT eredményei olyan kis mértékben különböznek, hogy simán mérési hibának foghatóak fel, viszont a GeForce FX kártyáknál már nem ez a helyzet, hiszen a DirectX 7-es teszten kívül mindenhol vannak különbségek, a legnagyobb a Troll's Lair és a Mother Nature tesztben, ezért úgy döntöttünk, hogy megnézzük, mi a helyzet a képminőség terén.

ATI

NVIDIA – Build 330

NVIDIA – Build 340

Lássuk hát, hogy az NVIDIA igazat mondott-e a fentebb idézet nyilatkozatában. Első körben azt vizsgáltuk meg, hogy az ATI képekhez viszonyítva az NVIDIA képek milyenek, és a látottak alapján azt kell mondanunk, hogy az NVIDIA képe szinte ugyanolyan, mint az ATI képe, nagyon pici eltéréseket lehet csak észrevenni (például a lány haja máshogy áll), de képminőségbeli különbségeket nem lehet észrevenni. Második körben azt néztük meg, hogy a GeForce FX kártyákon a Build330-as patch-csel lerenderelt képek miben különböznek a Build340-es patch-csel lerenderelt képektől. Akármennyit nézzük is a képeket, itt is azt kellett tapasztalnunk, hogy a két patch telepítése után a kép nem változik egy fikarcnyit sem. Akkor hol a turpisság? Két lehetőség van. Ha a fentebb idézett nyilatkozatot vesszük alapul, akkor a GeForce FX kártyáknak ténylegesen szüksége van az ilyesfajta fordítók használatára, hiszen láthatjuk, hogy nélkülözésük esetén a teljesítmény drasztikusan csökken. Ha viszont nem hisszük el ezt a szöveget az NVIDIA-nak, hanem arra gondolunk, hogy korábban már volt botrány abból, hogy az NVIDIA-kártyák a képnek csak azt a részét renderelik le, amelyet látunk a képernyőn (ellentétben az ATI-kártyákkal és a FutureMark eredeti elképzelésével), akkor bizony ez csúnya dolog. Mindenki döntse el maga, hogy melyiket hiszi el.

Aquamark3

Következő és egyben utolsó szintetikus benchmarkunk az Aquamark3. A program megjelenése óta a pontszámok gyűjtögetése ugyanolyan mánia lett, mint anno a 3DMark2001-ben, azonban sokan elfelejtik, hogy az Aquamark3 – bármennyire is új és fejlett avagy DirectX 9-es benchmark– esetében a kapott pontszám alapján csak arra lehet következtetni, hogy az Aquanoxban a gépünk hogyan fog teljesíteni. A tesztet az alapbeállításokkal futtattuk, azaz 1024x768-as felbontásban kikapcsolt FSAA és 4x AF mellett. Az Aquamark3-ban a Radeon 9600 XT bár beelőzi a GeForce FX 5700 Ultra kártyát, a GeForce FX 5950 Ultra lazán, 13%-kal veri a Radeon 9800 XT-t. Az NVIDIA keze ide is elért? Lássuk a képeket.

ATI

NVIDIA

A 3DMark03-mal ellentétben ezekről a képekről van mit mesélni. Az első képen meglepetésünkre az ATI-kártyán a háttérben több helyen is látszódik, hogy elmosódottabb a kép az NVIDIA képéhez képest, illetve mintha az NVIDIA képen a füst sűrűbb lenne. Ellenben az NVIDIA-kártyán több olyan részlet nem is látszik (csak sötétség van), melyeket az ATI képen tisztán ki lehet venni. A második képen nagyon úgy néz ki, hogy az NVIDIA az AF-et nem használja annak ellenére, hogy mi bekapcsoltuk, viszont a távolabbi textúrák jobban látszódnak, illetve az ATI-kártyán a kép fakóbb egy árnyalattal. A harmadik képen ismét mindkét kártya képe érdekes, hiszen míg az ATI képén a tank (vagy amit mi annak gondolunk) felülete élesebben látszódik, addig az NVIDIA képen a tank előtti robbanás körzetében látszik a földön a robbanás világítása, míg az ATI képen nem. Az ATI képen a földön az aniso szép munkát végez, míg az NVIDIA-kártyán mintha ismét csak nem is lenne bekapcsolva. Az utolsó képen az ATI anizotropikus szűrése ismét működik, míg az NVIDIA-é nem, ennek megfelelően az egész képen az összes tárgy némileg elmosódott az ATI-éval ellentétben (elég, ha a háttérben levő sárga-fekete oszlopokat nézzük).

Az Aquamark esetében tehát úgy néz ki, hogy mindkét gyártó szereti a turpisságokat, mindenekelőtt az NVIDIA-kártyán az anizotropikus szűrés hiába van bekapcsolva, nem igazán működik. Az ATI képeknek is vannak hiányosságai, mindesetre egy dolog itt biztosnak látszik: a két gyártó egy kutya.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

  • Nagyvas: Club3D Volari Duo V8 Ultra

    Kétchipes asztali 3D-gyorsítót a Voodoo5 óta nem láttunk, így az XGI új csúcskártyáját tárt karokkal fogadtuk laborunkban.

  • ATI Inside: Radeon 9100 IGP

    Cikkünk tárgya az ATI Pentium 4-es, integrált grafikus maggal rendelkező lapkakészlete, a Radeon 9100 IGP.

  • Csupa szem videokártyák

    Ezúttal egy új videokártya-gyártó, a MAD VIEW – már hazánkban is kapható – ATI alapú termékeit mutatjuk be.

  • Zajtalan Radeon 9800 Pro

    Bemutatkozik a hőcsöves hűtéssel rendelkező Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro Ultimate Edition.

Előzmények