Hirdetés

AMD APU tuningja notebookban

Gyorsulás a tuning hatására

Mielőtt nekiállnánk a tuningnak, pár fontos dolgot meg kell fontolnunk. Maximális órajelen az AMD (és így a K10stat is) alapból 1,275 voltos feszültséget ad az APU-nak, ami viszonylag magas. Azért van rá szükség, hogy minden legyártott A6-3400M – akár a gyengébben sikerült modell is – elvigye a 2,30 GHz-et. Továbbá azért kapja meg a chip ezt a magas feszültséget, mert tudják, hogy normális körülményeknél csak alacsony terhelésnél aktivizálódik, akkor, amikor csak egy-két processzormag dolgozik. Így a laptopok sovány hűtése miatt lényeges TDP fogyasztási (és egyben hőtermelési) korlátokat nem lépi át a CPU. Számszerűsítve, az 1,275 voltra feszített, egy-két magját 2,30 GHz-en járató, a többit altató A6-3400M nagyjából annyit fogyaszt, mintha összes magját dolgoztatva 1,40 GHz-en pörögne kisebb feszültség mellett.

Hirdetés

Most viszont nem standard körülményeket teremtettünk, ezért a feszültség és órajel mellett a hűtést is feltápoltuk. A notebookot négy centiméterrel megemeltük és került alá egy percenként 1400-at pörgő, 120 milliméteres ventilátor. Aki a mi kis tesztünk pár órájánál huzamosabb ideig szeretné így túlhajtva használni a notebookját, annak erősen javasoljuk valamilyen aktív, ventilátoros notebookhűtő beszerzését. Illetve van itt még egy lehetőség: alapos teszteléssel ki lehet kísérletezni, hogy konkrét példányunk milyen legkisebb feszültség mellett képes magas órajelen üzemelni. Lehet, hogy a 2,30 GHz-et már 1,10-1,15 volt környékén stabilan hozza, de mint mindig, a tuningra itt sincs garancia.

Processzor megnevezése Intel Core i3-2330M
Intel Core i5-2430M AMD A6-3400M AMD A6-3400M tuning
CPU órajele 2,20 GHz 2,40/3,00 GHz 1,40/2,30 GHz 2,30 GHz
Magok/szálak száma 2/4 2/4 4/4 4/4
Gyorsítótár 3 MB L3 cache 3 MB L3 cache 4 MB L2 cache 4 MB L2 cache
AIDA64 v2.00 – CPU Queen 15 351 19 534 11 377 17 550
AIDA64 v2.00 – CPU PhotoWorxx 15 736 19 110 13 116 20 330
AIDA64 v2.00 – CPU Zlib (kB/s) 86,7 110,9 73,3 110,1
AIDA64 v2.00 – CPU AES 13 449 194 749 16 481 24 706
AIDA64 v2.00 – CPU Hash (MB/s) 798 1015 989 1513
AIDA64 v2.00 – FPU VP8 1315 1705 999 1488
AIDA64 v2.00 – FPU Julia 5783 7367 3634 5632
AIDA64 v2.00 – FPU Mandel 3065 3906 1928 2988
AIDA64 v2.00 – FPU SinJulia 1465 1865 1062 1614
Renderelés – Cinebench 10 1 CPU 3642 4764 1763 2700
Renderelés – Cinebench 10 x CPU 7747 10 029 6348 9455
Tömörítés – 7-zip benchmark (MIPS) 5783 7248 4854 7231
Kitömörítés – 7-zip benchmark (MISP) 6317 8160 5893 8780
Videókonvertálás – AGknot 2.55 (s) 70 56 101 68
Memóriatesztek – AIDA64 2 GB
DDR3-1333
4 GB
DDR3-1333
6 GB
DDR3-1333
6 GB
DDR3-1333
AIDA64 v2.00 olvasás (MB/s) 9551 10 084 7564 7644
AIDA64 v2.00 írás (MB/s) 9462 10 391 7098 7210
AIDA64 v2.00 másolás (MB/s) 8715 9914 6596 6599
AIDA64 v2.00 késleltetés (ns) 60,9 56,8 58,7 58,5

Feljebb látható, hogy a CPU csúcsterheléses órajelének 1,40 GHz-ről 2,30 GHz-re emelése drámai hatással volt a teljesítménybe. Alkalmazástól függetlenül minden CPU mérési eredményünk a másfélszeresére emelkedett, így az AMD A6-3400M szinte minden esetben jobban teljesített a 2,20 GHz-es Core i3-2330M-nél, sőt sokszor a 3,00 GHz-ig felpörgő Core i5-2430M-et is befogta. Mivel itt az órajel emelését egy szorzó emelésével érik el, a CPU tuningnak nem volt számottevő hatása a memória sebességére.

Van mód a mobil Radeonok tuningjára is, de itt sok esetben BIOS korlátozásba ütközhetünk. Internetes fórumokon találtunk beszámolókat sikeres GPU túlhajtásról, de nekünk az Asus K53TA grafikus része jottányit sem volt hajlandó gyorsulni, még a Riva Tuner alapú MSI Afterburner hathatós noszogatása ellenére sem. Azért a CPU tuning hozott rendesen a játékos konyhára is. Star Craft 2-ben, 1366x768 pixeles felbontásnál az alapból éppen hogy csak játszható 26 fps-ből 41 lett, ami a CPU mérésekhez hasonlóan 50% körüli gyorsulást jelent, szóval nem kérdés, melyik komponens volt a szűk keresztmetszet a tuning előtt. Hasonló beállítások mellett a DIRT 3 másodpercenként 46-ről 60 képkockára gyorsult, ami majdnem 30%-os előrelépést jelent, a Mass Effect 2 maximális grafikával 53 fps-ről a mesterségesen limitált 60-ra fickósodott (13%-os gyorsulás), a Stalker benchmark szintén 53-ról egészen 65 fps-re ugrott (23%-os gyorsulás), míg a Far Cry 2-ben DirectX 10-zel 55 helyett 62 fps-t mértünk (13%-os gyorsulás).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények