Gyorsulás a tuning hatására
Mielőtt nekiállnánk a tuningnak, pár fontos dolgot meg kell fontolnunk. Maximális órajelen az AMD (és így a K10stat is) alapból 1,275 voltos feszültséget ad az APU-nak, ami viszonylag magas. Azért van rá szükség, hogy minden legyártott A6-3400M – akár a gyengébben sikerült modell is – elvigye a 2,30 GHz-et. Továbbá azért kapja meg a chip ezt a magas feszültséget, mert tudják, hogy normális körülményeknél csak alacsony terhelésnél aktivizálódik, akkor, amikor csak egy-két processzormag dolgozik. Így a laptopok sovány hűtése miatt lényeges TDP fogyasztási (és egyben hőtermelési) korlátokat nem lépi át a CPU. Számszerűsítve, az 1,275 voltra feszített, egy-két magját 2,30 GHz-en járató, a többit altató A6-3400M nagyjából annyit fogyaszt, mintha összes magját dolgoztatva 1,40 GHz-en pörögne kisebb feszültség mellett.
Most viszont nem standard körülményeket teremtettünk, ezért a feszültség és órajel mellett a hűtést is feltápoltuk. A notebookot négy centiméterrel megemeltük és került alá egy percenként 1400-at pörgő, 120 milliméteres ventilátor. Aki a mi kis tesztünk pár órájánál huzamosabb ideig szeretné így túlhajtva használni a notebookját, annak erősen javasoljuk valamilyen aktív, ventilátoros notebookhűtő beszerzését. Illetve van itt még egy lehetőség: alapos teszteléssel ki lehet kísérletezni, hogy konkrét példányunk milyen legkisebb feszültség mellett képes magas órajelen üzemelni. Lehet, hogy a 2,30 GHz-et már 1,10-1,15 volt környékén stabilan hozza, de mint mindig, a tuningra itt sincs garancia.
Processzor megnevezése | Intel Core i3-2330M |
Intel Core i5-2430M | AMD A6-3400M | AMD A6-3400M tuning |
---|---|---|---|---|
CPU órajele | 2,20 GHz | 2,40/3,00 GHz | 1,40/2,30 GHz | 2,30 GHz |
Magok/szálak száma | 2/4 | 2/4 | 4/4 | 4/4 |
Gyorsítótár | 3 MB L3 cache | 3 MB L3 cache | 4 MB L2 cache | 4 MB L2 cache |
AIDA64 v2.00 – CPU Queen | 15 351 | 19 534 | 11 377 | 17 550 |
AIDA64 v2.00 – CPU PhotoWorxx | 15 736 | 19 110 | 13 116 | 20 330 |
AIDA64 v2.00 – CPU Zlib (kB/s) | 86,7 | 110,9 | 73,3 | 110,1 |
AIDA64 v2.00 – CPU AES | 13 449 | 194 749 | 16 481 | 24 706 |
AIDA64 v2.00 – CPU Hash (MB/s) | 798 | 1015 | 989 | 1513 |
AIDA64 v2.00 – FPU VP8 | 1315 | 1705 | 999 | 1488 |
AIDA64 v2.00 – FPU Julia | 5783 | 7367 | 3634 | 5632 |
AIDA64 v2.00 – FPU Mandel | 3065 | 3906 | 1928 | 2988 |
AIDA64 v2.00 – FPU SinJulia | 1465 | 1865 | 1062 | 1614 |
Renderelés – Cinebench 10 1 CPU | 3642 | 4764 | 1763 | 2700 |
Renderelés – Cinebench 10 x CPU | 7747 | 10 029 | 6348 | 9455 |
Tömörítés – 7-zip benchmark (MIPS) | 5783 | 7248 | 4854 | 7231 |
Kitömörítés – 7-zip benchmark (MISP) | 6317 | 8160 | 5893 | 8780 |
Videókonvertálás – AGknot 2.55 (s) | 70 | 56 | 101 | 68 |
Memóriatesztek – AIDA64 | 2 GB DDR3-1333 |
4 GB DDR3-1333 |
6 GB DDR3-1333 |
6 GB DDR3-1333 |
AIDA64 v2.00 olvasás (MB/s) | 9551 | 10 084 | 7564 | 7644 |
AIDA64 v2.00 írás (MB/s) | 9462 | 10 391 | 7098 | 7210 |
AIDA64 v2.00 másolás (MB/s) | 8715 | 9914 | 6596 | 6599 |
AIDA64 v2.00 késleltetés (ns) | 60,9 | 56,8 | 58,7 | 58,5 |
Feljebb látható, hogy a CPU csúcsterheléses órajelének 1,40 GHz-ről 2,30 GHz-re emelése drámai hatással volt a teljesítménybe. Alkalmazástól függetlenül minden CPU mérési eredményünk a másfélszeresére emelkedett, így az AMD A6-3400M szinte minden esetben jobban teljesített a 2,20 GHz-es Core i3-2330M-nél, sőt sokszor a 3,00 GHz-ig felpörgő Core i5-2430M-et is befogta. Mivel itt az órajel emelését egy szorzó emelésével érik el, a CPU tuningnak nem volt számottevő hatása a memória sebességére.
Van mód a mobil Radeonok tuningjára is, de itt sok esetben BIOS korlátozásba ütközhetünk. Internetes fórumokon találtunk beszámolókat sikeres GPU túlhajtásról, de nekünk az Asus K53TA grafikus része jottányit sem volt hajlandó gyorsulni, még a Riva Tuner alapú MSI Afterburner hathatós noszogatása ellenére sem. Azért a CPU tuning hozott rendesen a játékos konyhára is. Star Craft 2-ben, 1366x768 pixeles felbontásnál az alapból éppen hogy csak játszható 26 fps-ből 41 lett, ami a CPU mérésekhez hasonlóan 50% körüli gyorsulást jelent, szóval nem kérdés, melyik komponens volt a szűk keresztmetszet a tuning előtt. Hasonló beállítások mellett a DIRT 3 másodpercenként 46-ről 60 képkockára gyorsult, ami majdnem 30%-os előrelépést jelent, a Mass Effect 2 maximális grafikával 53 fps-ről a mesterségesen limitált 60-ra fickósodott (13%-os gyorsulás), a Stalker benchmark szintén 53-ról egészen 65 fps-re ugrott (23%-os gyorsulás), míg a Far Cry 2-ben DirectX 10-zel 55 helyett 62 fps-t mértünk (13%-os gyorsulás).
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!