AMD RX 5700 és 5700 XT: navigáció felfelé

Vajon mire elég az új architektúra és a korábban már bizonyított, 7 nm-es gyártástechnológia?

Parancsmotorok, multimédia, kijelzőkezelés

Az általános számítások terén is tartogat meglepetéseket a Navi 10. Ez külsőleg nem látszik, hiszen alapvetően négy ACE dolgozik a hardverben, amelyek egy HWS (Hardware Scheduler) fennhatósága alá tartoznak. Ezzel a rendszer összességében 32 compute parancslistát kezel egy grafikai parancslista mellett. Természetesen megmaradt a finomszemcsés preempció és a QoS (Quality of Service) támogatása. Előbbi felel azért, hogy a kritikus fontosságú feladatok előnyt élvezzenek, míg utóbbi a többfelhasználós környezet hatékony kezelését teszi lehetővé, ráadásul továbbra is virtualizálható a teljes lapkára, mindezt teljesen automatikus hardveres ütemezés mellett. Természetesen továbbra is a rendszer része a 64 kB-os globális adatmegosztás, vagy más néven Global Data Share (GDS).


[+]

Látszólag tehát a Vega köszön vissza, de a Navi 10-ben már modernizált ACE egységek vannak, amelyek támogatják az úgynevezett priority tunnelinget. Ez igazából akkor hasznos, ha egy olyan, grafikai számításokkal aszinkron módban futtatható compute futószalag érkezik, amelynél nagyon fontos, hogy a lehető leghamarabb végezzen. Ilyenkor a hardver képes arra, hogy a nem kritikus futószalagokat felfüggessze, és a lehető legtöbb erőforrást biztosítsa a magas prioritású feladatnak. Ez leginkább jobb VR élményhez vezethet, hiszen csökkenthető bizonyos képkockák elkészültének ideje, illetve a Vulkan és DirectX 12 API-kat használó, aszinkron compute-ot támogató játékokban is lehet előnye.


[+]

Multimédiás szinten az AMD eldobta az UVD és a VCE egységet, és ezek helyére érkezik a Radeon Media Engine (RME), ami tulajdonképpen tartalmaz dekódolást és kódolást biztosító blokkot, csak mostantól ezekre nem utal külön a cég. Előbbi Full HD 360 Hz-es, 4K 90 Hz-es vagy 8K 24 Hz-es HEVC videók dekódolását tudja biztosítani, míg utóbbi 360 Hz-es Full HD vagy 60 Hz-es 4K HEVC videók kódolásával bánik el. Mindezek mellett a H.264-es formátum kezelése is megoldott, dekódolás esetén 4K 150 Hz-es, kódolás során pedig 4K 90 Hz-es szinten, Full HD mellett pedig rendre 600 és 360 Hz-cel lehet számolni. Mindezek mellett a VP9 is támogatott, de csak a dekódolás erejéig, itt viszont 90 Hz-es 4K vagy 24 Hz-es 8K lehet a videó, továbbá a TrueAudio Next is elérhető.


[+]

A kijelzőmotor sem maradt érintetlen. Egyrészt a Navi tudja mindazt, amit a Vega generáció, de emellett kompatibilis a DisplayPort 1.4 kiegészítésének tekinthető Display Stream Compression 1.2a technológiával, amivel egyetlen aljzatról biztosítható egy 240 Hz-es 4K vagy egy 60 Hz-es 8K HDR kijelző meghajtása.


[+]

Érdemes még kiemelni, hogy a Navi 10 az első, felhasználói piacra szánt grafikus vezérlő, amelyik támogatja a PCI Express 4.0-t – ehhez persze X570-es alaplap, illetve Ryzen 3000-es processzor szükséges. Az AMD szerint ennek jelen pillanatban leginkább professzionális szinten van haszna, például a ProRes4x4 8K 60 fps-es lejátszás a DaVinci Resolve 16 (beta) alatt valóban 60 fps lesz, szemben a PCI Express 3.0 által lehetővé tett 36 fps-sel. A játékokban azonban nincs még feltétlenül haszna az új lehetőségnek, maximum alig kimutatható mértékben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés