Hirdetés
-
Olcsó 5G-s ajánlatot nyújt a Realme Indiának
ma Megérkezett a Realme C65 5G, az első készülék a MediaTek Dimensity 6300-zal.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Free Play Days 2024 - 17. hét: Railway Empire, Prison Architect
gp Extraként a TramSim: Console Edition című játékot is kipróbálhatják az érdeklődők.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz Dr.Szilícium #76298 üzenetére
Természetesen a soros ellenállás (ESR) és a hőtűrés nem ugyanaz.
Mivel a kondenzátorok nálam nem melegednek, így valszeg nem ott van a szűk keresztmetszet, illetve a veszteség.
Azért a Nixie a fáziceruzában található mini glimmlámpához képest sokkal nagyobb áramot igényel már ahhoz is, hogy egyáltalán legyen parázsfény kisülés, ahhoz meg még többet, hogy a teljes számjegy helyesen világítson.
Az IN-12-es cső esetében, ami nekem van, az üzemi áram tartománya 0,6-2,5mA egy-egy számjegyre nézve.
Ha egyszerre megy 6 cső, 6 számjegy, akkor minimum 6x0,6mA-rel kell számolni, de ekkor még nagyon gyenge a fénye. A jó fényerőhöz bizony kell a 2mA is.
Vannak apró glimm lámpáim, azok 65V-nál már világítanak és talán tized mA kell neki, a Nixie-nek meg 170V kell, hogy a parázsfény kisülés létrejöjjön, majd olyan 125-145V kell a kisülés fenntartásához (cső mérettől és típustól függően).
Sokkal több áram a VFD-nek sem kell (szegmensenként (2-10mA), viszont csak 25-50V.
A sok áram a fűtéshez kell, az megeszik 25-500mA-t (cső méretétől függően).Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Dr.Szilícium
kezdő
válasz Batman2 #76301 üzenetére
Csak azért is írtam, hogy összefonódnak, mert a 105 °C-os kondenzátorok megjelenése, illetve a hétköznapi gyakorlatban való elterjedése idején, ez a paraméter az alacsony ESR jelképe is volt egyben.
Most is az, legfeljebb ma már nagyobb a választék és még a 105 °C-on belül is lehet válogatni, hogy jobb vagy rosszabb ESR legyen.
De mindenképpen a 105 °C jelenti a jobb minőséget és általánosságban ez való impulzusterhelésre (de lényeges, hogy a terhelés nagysága is számít, azaz a kondenzátort melegítő AC-komponens nagysága), míg a 85 °C-os jó bárhová, ahol különösebb áramokat nem kell a kondenzátornak kiegyenlítenie, hanem inkább csak feszültségre van igénybe véve.
Mellesleg ez csak a névleges hőmérséklet, nem az elektrolit forráspontja, ami feljebb van, mindkét változatnál.
[ Szerkesztve ]
-
válasz Batman2 #76300 üzenetére
Bármilyen ohmos alkatrészen a disszipáció megegyezik a rajta átfolyó áram szorozva a rajta eső feszültséggel.
Egy triak felfogható 2 darab félvezető átmenetnek, azaz 1V körül esik rajta begyújtott állapotban.
Ez 1-2A kapcsolásánál 1-2W disszipáció, de 10A körül sincs több 10 wattnál.
Az 1-2 ampert hűtés nélkül is elviseli.
Ahogy nő a teljesítmény, sajnos drasztikusan meg kell növelni a hűtőfelületet, egy 5kW körüli 3fázisú motort így kapcsolva akár 50W is lehet a disszipáció.
Tranzisztor.
Ha sikerül teljesen kivezérelni, vagy emitterkapcsolásban leültetni akkor 0,4-0,6V esik rajta.
Így egy TO220 tokozással 4-6A A körül kapcsolható vele hűtés nélkül.
Fet.
A legmezeibb BUZ11 Ncsatornás fetnek 0,04 azaz 40milliohm a csatornaellenállása teljesen kinyitott állapotban.
Ez az érték a nagyobb áramok tartományába nő, és kell a 15-18v gate feszültség is de általánosságban 10-12 ampert gond nélkül kapcsol hűtés nélkül.
A tranzisztornál és a fetnél nagyon fontos meghajtás minősége hogy ezeket az értékeket produkálni tudják.
Olyan kapcsolásba ahol kevés a kapcsolási szám, ott nem is probléma de egy 20-100kHz kapcsolási frekvenciánál már sokat számít hogy határozott négyszögjellel vezéreljük.
A kapcsolóeszköznek is van némi késlelttése, és a disszipáció a kapcsolási idő alatt a legnagyobb. Ez érthető, vagy kikapcsolt az eszköz, vagy teljes vezetésbe van, a kettő közötti átmenet az anlóg azaz vezteséges.
Ha ezt még eltolja egy lagymatag, lassú fel és lefutású vezérlőjel akkor a disszipáció többszörösére nőhet.
A tranzisztor áramvezérel eszköz, a béta szorosát képes a kimeneten szolgáltatni, ha a bétánál kisebb árammal terhelhető a meghajtó akkor szintén melegedni fog, megnő a maradékfeszültsége.
ŰAfetet sokan feszültségvzezérelt eszköznek hiszik, konstans időpillanatban így is van, a bemeneti gate ellanállás a mohm tartománba van.
De ha nagyobb frekvenciával kapcsolgatjuk, a gate jelentős, nF tartományú töltése-kisütése bizony korrekt, nagy tranziens csúcsáramokra képes meghajtófokozatot igényel.
Ezek a problémák tirisztor, triak esetén nem léteznek, az vagy begyújtott és teljesen vezető, vagy nem és akkor szakadás.
Csak leírtam ezeket, lehet hogy valakinek jól jön, remélem nem gond hogy pofázgatok itt. -
darvinya
titán
Üdv
Van nekem egy ilyen csoda izé:
Azért izé, mert sehogy sem akar működni.
Ötletet kaptam anno, hogy indítsam meg töltéssel, 3 akku pakkal semmi, aztán félre raktam.
Most elővettem, és 1 akkuval is próbáltam (B+B−, B1B−), az eredmény semmi.
Akkuk 3.8-4V-on, egyes páros ponton mérve.
P+P− 0.3V mérhető kimenőben, töltésnél semmi feszültség többlet nem mérhető akkuknál.
Kinézetre semmi sincs.Gyárilag kuka, vagy ötlet mi mehetet tönkre?
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
troll81
addikt
Sziasztok ha ebből a építenek akkumulátor t lehetne valami jót osszehozni belőle? [link] 4x3.65v az pont jó lenne nekem. A 14.6 volt.
Annyi változás van a gondolatban H a 110ah esett a választás. Abból is legalább 220ah és 14.6 v végeredmény lenne a legjobb.
Ebben és hasonló építésben jártas e valaki, illetve tud e segítséget nyújtani? -
Batman2
őstag
válasz troll81 #76305 üzenetére
Sosem próbáltam még lithium akkuból pakkot építeni, de az elv az, hogy összekötöd a cellákat a kívánt darabszámban sorosan, illetve párhuzamosan is ha kell, megfelelően vastag, az adott áramokat elviselő összeköttetéssel, majd beszerzel hozzá való kiegyenlítő, illetve töltés vezérlő (akku menedzser) modult, melyet a megfelelő módon a pakkhoz kell kötni (+táp, cella csomópontok egyenként, -táp).
Ezután lehet használni (töltés, kisütés) a pakkot.
Megjegyezném, ezt azért nem kezdőknek ajánlanám, a Li akku robban és lánggal ég, ha valamit elrontasz, jobb esetben csak leamortizálod a pakkot és oda a pénzed.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
válasz troll81 #76305 üzenetére
Nem tudom mire használnád, 3,1 volttal számolj, ha nagyon kicsi a terhelés akkor lehet 3,3V azaz 13V a méretezés alapja.
Az oldalon vannak töltők is beépített bms is van némelyikbe.
Ha házilag akarod akkor arra nagyon figyelj hogy ezek lifepo cellák, a 4,2 voltos töltők, bms és akkumenedzsment eszközök nem jók ezekhez! -
troll81
addikt
válasz tordaitibi #76312 üzenetére
Névleges feszültség 3,2 V , üzemi feszültség 2,5 V - 3,65 V ha nem hozza a 3.65v ot akkor felejtem el.
Keresek tovább a 14.8v stabil feszültség kell autóhifi a felhasználás célja. -
-
troll81
addikt
válasz tordaitibi #76314 üzenetére
Akkor felejtős.kell a volt stabilan.
-
mezis
nagyúr
válasz Dr.Szilícium #76298 üzenetére
Én egy IRF630B-t próbáltam rövid időkre (0,2 sec) kapcsolgatni 555-el. Hol kapcsolt, hol nem. Meg olyankor is kapcsolt, amikor nem kellett volna. Önmagában az 555 is és az IRF630B is rendben működött. Ezért gondoltam arra, hogy sok lenne az 555-nek a kapcsolási áram?
mezis
-
Az kizart.
En 4017 cmossal kapcsolgattam 100Hz kornyeken feteket es tokeletesen vitte. Pedig annak 5-10mA felett mar romlik minden kimeneti parametere, az 555 meg 150mA-t tud.
Ha jol emlekszek ez a 2. ilyen problema itt a topikba ahol az 555 valamiert csodot mond. Az igaz hogy egy cmos kapu nagyon szep negyszogjelet produkal de az 555-nek is kene ezt tudnia, szereny tudasom szerint a kimenete egy push-pull megoldas.
Hogy miert teljesit rosszul mint fetmeghajto, az tovabbra is talany. -
Batman2
őstag
válasz troll81 #76310 üzenetére
Ismerem ezt a videót, de azért ezek nem ólom-savas akkuk, amire a 230-as hálózatot is rákötheted, ugyan főni fog, de még akkor sem megy szét, éghető anyag pedig nincsen benne (legfeljebb a műanyag ház), messzemenően biztonságosabbnak tartom, mint a Li akkukat.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz troll81 #76313 üzenetére
14,8V stabil feszültséghez csak akkor tudod használni, ha vagy egy-két cellával többet raksz össze sorosan és utána kötsz egy lineáris, de sokkal inkább egy kapcsoló üzemű step-down konvertert, vagy marad ennyi a cella és a feszültség, amennyivel gondoltad, de akkor buck-boost konverter kell.
Mindez olyan áramokon, ami sejtetsz a felhasználásból, nem olcsó mulatság.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz darvinya #76311 üzenetére
A nemzetközi webáruházakban rengeteg selejt elektronikai holmit, félvezetőt és gyári kapcsolásokat lehet kapni, valszeg sok esetben azokat árusítják az egyszerű kíani emberkék, amiket a gyárak kiszórtak, mert selejt termék és vagy ingyen, vagy fillérekért jutnak hozzá.
Sokmindennel jártam már így.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Én autó fényszóró ízzójának fényerő szabályozására már használtam 555 PWM áramkört FETtel, 100hertz körüli ferkvenciával, ott nem volt gond, legalább is, ha csak 1-2db 60W-osat kötöttem rá.
2 vagy 3 FETet alkalmaztam párhuzamosan (elvileg 1 FET szólóban is kellett volna bírja), ha 150W felett terheltem őket, akkor csinált a kapcsolás néha furcsaságokat, lehet a hírtelen, impulzusokban fellépő nagy áram hírtelen feszültségesést okozott a kapcsolásban, így az 555 működésében zavar keletkezett.
Később ezzel nem foglalkoztam, de ha nagyobb szűrést biztosítottam volna az 555-nek, akáér szeparált vezetéken vezettem volna a nagy áramot a FETekhez az akkutól, akkor nem lett volna gond.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
őstag
-
#85619712
törölt tag
-
HoTaZo
őstag
Sziasztok, Kellemes Ünnepeket!
Van egy DC 12V -os autós porszívóm, amiben leégett a motor. Szerintem a lehető leggagyibb motor volt benne, olyannyira, hogy semmilyen jelzés sincs rajta.
Lemérve a motor átmérőjét, hosszát, s egyéb adatait, egy RS-385SH-208 (9500RPM; 0,13A)-os motort találtam.Kérdésem: ez mennyire felel meg egy ilyen porszívó működtetéséhez? Tudtok-e ennél tartósabb motort ajánlani, ezekkel a méret adatokkal?
A méretekkel lehet kicsit feljebb menni, mert a motor rögzítő "fészek" 35mm-es átmérőig, és +4mm motortest hosszt enged.
12-24V is lehet, mert kamion szivar gyújtójáról üzemelne.Si jeunesse savait, si vieillesse pouvait.
-
HoTaZo
őstag
válasz gyenesmartin #76331 üzenetére
Már nem, sajnos.
Átmérőre még éppen beférne, de a hossza max. 42,5mm lehetne, ami ezen 57,1mm.Van valamilyen táblázat ezekről a motorokról?
Si jeunesse savait, si vieillesse pouvait.
-
Batman2
őstag
Nixie cső működés közben:
[link]
A levegőben összehuzalozva 555-ös négyszögjel generátor adja az órajelet, 74390-es IC számlálja, és a 74141-es Nixie meghajtó IC orosz megfelelője kapcsolgatja a számokat (használt IC de jó).
A Nixienek szükséges nagyfeszültséget a már említett, 555-össel készített kapcsolóüzemű táp állítja elő.
Az egészet 12V-os dugasztáp látja el 12V egyenárammal.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
darvinya
titán
válasz troll81 #76327 üzenetére
Hogy kicsit belevauzzak.
Előbb legyen meg azok az összetevők, amiket működtetni kellene.
Ezek energia igényét összeadva és ½-lel felszorozva kell energia telepet kiépíteni.
Rásegítés is csak addig működik, míg fel van töltve hálózatról, mert generátor biztosan nem tudja feltölteni.
Szint tartás meg értelmetlen, mert az sem meg egyszerűen autó generátorából, hogy autó rendszer ne bánja meg.
Tudom, eddig így oldották meg.
Csak utána autó kábel korbácsa szenesedett, s jöttek e.hibák, vagy öngyúlladó autó.[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
troll81
addikt
válasz darvinya #76334 üzenetére
Szia egyszerű a képlet egy autós erősítő 600A biztosítékkal. 2x 18 subwoofer hajt majd. Az első szett a k4. 02 meg k4. 01.
750A az összes biztosíték.
A generátor az csak ezt töltené 260A körül.
Kap meg 2 powesafe akkumulátort.
A szint feszültség lényeges ehhez a 14v zenehallgatas alatt ha még tartható az lenne a legjobb -
darvinya
titán
válasz troll81 #76335 üzenetére
Pont erről írtam, hogy gyári 260A-es rendszerből 600A-t akarsz kifacsarni, ami egy darabig működik, aztán jönnek a gondok.
Fizikailag elválasztott rendszer kellene autótól, megfelelő keresztmetszetű vezetékekkel, s autó rendszer nem károsodik.
De kérdés elbír az autó motorja alapjáraton 2db generátort, amiből az egyik ≈1000A-es, hogy külön rendszert üzemeltesd.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
válasz troll81 #76335 üzenetére
Ha ezek valóban valós értékek akkor nem fogod tudni tartani a 14 voltot.
PB akku terhelve 12-12,4V körül fog tudni teljesíteni.
A 260 amperes generátort is kétkedve fogadom, mégha vízhűtéses is, ezt a teljesítményt tartósan nem tudja, vagy üveghangon, 10.000RPM közelében.
A végfok step-down SMPS jellegű tápegységének meg mindegy hogy 12, vagy 14 voltból csinálja a végfetek kb. +- 80-100 voltját. Az áramfelvétel, az valóban kevesebb lesz 14 voltról.
De ez olyan pengeél, vagy csontra kihegyezett üzem szerintem.[ Szerkesztve ]
-
válasz tordaitibi #76337 üzenetére
"PB akku terhelve 12-12,4V körül fog tudni teljesíteni."
Helyesbítek ez a normál, 0,1-0,5C körüli terhelésre igaz.
4-500 amperrel beterhelve ez inkább 8-10V.
Ennyit vesz fel egy önindító az indítás pillanatában, majd lemegy 100-200 amperre, ezt sokszor mértem.
Hervatag akku erre beesik 8V alá is.
Az oké hogy párhuzamosítasz akkukat de valahogy ez nekem brutálisan hatalmas áramnak tűnik.
Nagyon meg klel ezt a kocsin belül tervezni, a vezeték keresztmetszeteket, a kötéseket, mindent.
Mivel pl. egy önindító az 2-5 sec, nálad meg félóráig-órákig is mehet ez a terhelés.
Ha tényleg 500A-ről beszélünk. -
troll81
addikt
válasz tordaitibi #76337 üzenetére
Akkor a 16v 300A generátor is hülyeség?
LTO66160H LTO Batterie 40Ah ebből lesz az égész.
Eddig is normális kábeleket használtam 50 75mm2 méretben.
Az erősítom -+200V de ne menjünk bele jobban.
Köszönöm mindenkinek a segítséget. -
troll81
addikt
válasz tordaitibi #76338 üzenetére
Mért teljesítmény adatok. [link]
-
válasz troll81 #76339 üzenetére
"Akkor a 16v 300A generátor is hülyeség?"
Egy szóval nem mondtam hogy hülyeség, azt írtam hogy 260A GYÁRI generátor nem fordul elő mindegyik személyautóba."LTO66160H LTO Batterie 40Ah ebből lesz az égész"
Az így jó mert az nem fog 2-3 voltot esni a terhelésre de utánpótlásról gondoskodni kell.
Milyen generátort használsz?
A motorvezérlő hekkelt, vagy kézigázzal tartasz legalább 2-3000 fordulatot, mert alapjáraton nincs az a generátor amiből kijön a 300A.
Illetve van csak akkora mint a fél motor."Eddig is normális kábeleket használtam 50 75mm2 méretben."
Ez így ok.Más, talán kocsit off de én ezt sosem értettem, talán öreg is vagyok már.
De azt tudom hogy 1979-80 környékén az újpesti Gyapjúszövő kultúrházat behangosítottam mint zöldfülű gyakorló technikus 4x50 wattal és nem volt panasz a hangerőre.
Vörös Pityuék "81-82-be a Prognózissal 4-500 wattokkal turnéztak a kultúrházakba, roadoltam nekik is.
Az igaz hogy batár nagy és dögnehéz tölcsérsugárzók voltak. Jó hatásfokkal.
A fénytechnika volt 2-3kW, és sok helyen azt se bírta a 220-as hálózat.
Most meg egy 2 köbméteres autónak nevezett dobozba 3-4kW...? valahogy olyan nem is tudom.
túlzó.., vagy brutál? keresem rá a szót de nem találom. Hogy nem természetes és túlmegy minden épeszű határon az viszont biztos.
De hobbinak szép és ez a lényeg.[ Szerkesztve ]
-
őstag
válasz tordaitibi #76341 üzenetére
Ott a pont !
"De hobbinak szép és ez a lényeg."A topik nevében is benne van
"The quieter you become, the more you are able to hear..." ― Ram Dass
-
#90088192
törölt tag
válasz tordaitibi #76341 üzenetére
Azért az az 50mm²-75mm² keresztmetszet ~600A nak nagyon sovány. Legalább 240mm²X2 amin gondolkozni kellene, mert a melegedés is sok lenne, meg a feszültség esés is oda teszi magát.
Van direkt busz/teherautó generátor dupla tekercselessel egyik Delta a másik csillag. Alacsony fordulaton fel gerjed, és nem panaszkodik 300A miatt, de ha jól emlékszem az 24V.
-
Barret001
addikt
válasz tordaitibi #76341 üzenetére
Javíts ki ha tévedek A hogy hány voltot tölt az akkuba,az a fesszabályzótól függ,nem a generátortól.
Nekem sikerült leválasztani a fesszabályzót járó motornál.Fényes nappal láttam a villanást,mert be volt kapcsolva a világítás... -
troll81
addikt
válasz #90088192 #76343 üzenetére
2x van plusz minusz benenet. 75mm2 kábelt fogad,ezt szoktam duplázni értelemszerűen. egy bemenet 2x75 plusz 2x75 minusz.
egy kiszemelt generátor ami csak van 260A tölt de a kocsihoz semmi koze csak az akumulátort tolti igen át van alakitva a generátor.csak erre van.
tordaitibi
őstagMost meg egy 2 köbméteres autónak nevezett dobozba 3-4kW...? valahogy olyan nem is tudom.
a cél az 1 1.5 ohmos használat 7 8 kw nak le kell szaladni róla minimum.
a régi volt 5 kw körül de inkább 4 mert nem volt elég áramom. a 14,8 ról esett 10,6 ig kb.normál használatban csak 12,4 ig engedtem le. -
darvinya
titán
válasz #90088192 #76343 üzenetére
És Barret001
Kicsi belevau.
Legtöbb generátor 1kV-os tekercselésre tervezet, feszült szabályzóval állítják be.
Tehát nem feszültség a gond, hanem 100+A tartósan.
Még busz, teherautó, stb. -nál sincs alapjáraton folyamatos töltés, mert túl melegedne.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen notebookot vegyek?
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Automata kávégépek
- Cyberpunk 2077
- Pécs és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Mesterséges Intelligencia topik
- KártyaPC topik (Odroid, Olinuxino)
- Telekom mobilszolgáltatások
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- További aktív témák...
- Tyű-ha! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 32/512 FHD HUN
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G5 - i5-8G I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- The Last of Us Part I Ps5
- Bomba ár! HP EliteBook 830 G6 - i7-8G I 8GB I 256GB SSD I 13,3" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Bomba ár! Dell Latitude 5580 - i5-G6 I 8-16GB I 256 SSD I 15,6" FHD I HDMI I CAM I W10 I Garancia