Nagy durranás hetedszer
Az AMD 2014 óta minden évben kiad legalább egy, a felhasználók számára hasznos újításokat hozó illesztőprogramot. Ez a stratégia a 14.12-es Catalyst Omega csomaggal vette kezdetét, amit egy esztendővel később követett a 15.11-es Radeon Software Crimson Edition, majd 2016-ban befutott a 16.12.1-es Radeon Software Crimson ReLive Edition.
2017-től már születtek évközi frissítések is, kezdve a 17.7.2-es Radeon Software Crimson ReLive Editionnel, majd később megérkezett a 17.12.1-es Radeon Software Adrenalin Edition, amelyet fél évvel követett a 18.12.1-es Radeon Software Adrenalin 2019, és ennek a frissítése, mely a 19.7.1-es Radeon Software Adrenalin 2019 nevet viselte. Az utolsó nagyobb csomag a 2019 végén kiadott, 19.12.2-es Radeon Software Adrenalin 2020 volt, és ebből kitalálható, hogy 2020-ban elmaradt az új csomag, amit lényegében csak most pótolt be a cég.
Az AMD a tavalyi évben fontosabbnak tartotta az RDNA 2 architektúrára épülő generációs Radeonok startját, így a hardverek kiadása mögé helyezte a Big Bang VII kódnevű meghajtót. Ez egyrészt szükségszerű volt, mert elég sok hardvert dobtak piacra, ami lekötötte az erőforrásokat, másrészt így több idő maradt a friss csomag fejlesztésére is, amely meglepő módon maradt a Radeon Software Adrenalin 2020 jelölésnél, annak ellenére, hogy már 2021-et írunk.
Hirdetés
Mielőtt a változások részletezésébe belekezdenénk, érdemes kiemelni, hogy márciusban már megjelent egy temérdek újítást kínáló csomag, amely a Radeon Software 2020 Edition 21.3.1-es jelölést viselte, és pár, Big Bang VII-be tervezett funkciót előrehozott. Ezek természetesen részei a friss csomagnak is.
A 21.4.1-es Radeon Software meghajtó első, azonnal szembetűnő újdonsága a telepítés módosítása. Már az előző évben megírtuk, hogy minimalista telepítést is kínálhat a jövőben az AMD, vagyis viszonylag régóta fejlesztett funkcióról van szó, ami végül elkészült, ráadásul három variáció közül választhat a felhasználó. Egyrészt megmaradt a teljes telepítés, ami megegyezik a megszokott környezettel, vagyis ilyenkor minden komponens elérhető marad. A minimális opció tartalmazza a Radeon Software vezérlőpultot a lehetséges grafikai beállításokkal, de a többi extra hiányzik belőle, így például nincs tuninglehetőség, ReLive, Overlay, AMD Link, böngésző, játékközpont stb.
Ha egyik lehetséges mód sem tetszik, akkor a harmadik alternatíva csak a meghajtót telepíteni; ilyenkor tényleg csak az alapvető működéshez szükséges komponensek kerülnek a rendszerre, aminek előnye a minimális helyhasználat, de hátránya, hogy nem lesz grafikus vezérlőpult, így semmit sem lehet majd konfigurálni.
Az alapértelmezett mód egyébként a teljes telepítés, de a változásokkal mindenki maga dönt arról, hogy mit szeretne a rendszerén látni, ezt a telepítő futtatásakor lehet kiválasztani.
Tavaszi Adrenalin
A friss csomag számos kisebb, vagy éppen nagyobb újdonságot vezet be. Multimédiás szempontból talán az egyik legfontosabb a Microsoft PlayReady rendszerén belül a védett AV1-es tartalmak hardveresen gyorsított dekódolása. Ehhez persze KB5000842-es frissítéssel rendelkező Windows 10 operációs rendszer, illetve Radeon RX 6000 sorozatú grafikus vezérlő szükséges.
Színmegjelenés terén az AMD készült egy új profillal, ami a Vivid Gaming névre hallgat, és kifejezetten azoknak a játékosoknak fejlesztették, akik szeretik a némileg túlszaturált hatást. Ennek a paraméterezése direkt olyan, hogy az ezzel kapcsolatos problémákat minimalizálja, miközben megpróbál többet kihozni a megjelenítésből. Maga a funkció nem jár teljesítményvesztéssel, így érdemes kipróbálni, de csodát azért nem kell tőle várni, valószínűleg ízlés kérdése, hogy kinek jön majd be és kinek nem.
Kapott azonban a meghajtó egy színhiány-korrekciós beállítást is, ami a rendellenes színlátással küzdő felhasználóknak elképesztően hasznos lehet, ugyanis saját maguknak módosítani tudják a megjelenítést úgy, hogy jobban igazodjon szemük lehetőségeihez. Ezt nyilván megfelelő színérzékelés mellett nem érdemes babrálni, de egyeseknek tényleg hatalmas segítség lesz.
Ezek a színbeállítási funkciók egyébként Windows 10 alatt érhetők el, a Radeon RX 5000 és 6000 sorozatú VGA-kon, valamint a Ryzen 4000 vagy újabb SoC APU-k IGP-in. Később valószínűleg ez a lista bővülni fog, ahogy egyre több hardverre kiteszteli a cég a funkciót.
Az AMD módosított a teljesítményt monitorozó, illetve a tuningot biztosító felületen is. Az egyik legfontosabb változás, hogy a Radeon Software mostantól felismeri a Ryzen CPU-kat, és ezek egyes adatait képes monitorozni, továbbá a teljesítmény finomhangolása egyszerűbbé vált.
Némileg változott a tartalomfelvétel, illetve a streamelés is. Bár az alapvető funkciók megmaradtak, a menü kapott egy beállításvarázslót. Ezzel az AMD úgy gondolja, hogy könnyebb lesz a felhasználóknak belevágni az itt rejlő lehetőségekbe, persze a rutinosak ezt átléphetik.
Kiemelendő még két apróbb tényező, méghozzá a Bug Report Tool, illetve a Crash Defender. Előbbi már lassan háromnegyed éve része a meghajtóknak, míg utóbbi csak nemrég vált elérhetővé, és az AMD most mutatta be. A lényege ennek a Windows 10 alatt elérhető komponensnek az, hogy bizonyos esetekben elkerülhető legyen egy fellépő hiba esetén az alkalmazás, illetve a rendszer összeomlása.
Link mindenhol!
Érdekes tényező a mostani csomagnál, hogy a legnagyobb változás nem magát az eszközillesztőt érte, hanem igazából az AMD Link programot és a hozzá tartozó meghajtófunkciókat. A működés tekintetében az AMD Link célja nem változott, illetve továbbra is a népszerű platformok áruházain belül (Google Play, Apple App Store, Amazon Appstore), illetve opcionális formában szabadon telepíthető Android APK csomagként érhető el, de a vállalat átírta a kódot, így javítottak a PC, illetve az adott eszköz összeköttetésének hatékonyságán.
Ennek része az első csatlakozáskor megjelenő üzenet, amely igény esetén lefuttat egy harminc másodpercig tartó tesztet, amivel feltérképezi a hálózat képességeit, és aszerint konfigurálja a streamelt tartalmat. Az új QoS funkció által felajánlott beállítást nem kötelező elfogadni, így továbbra is van lehetőség egyéni paraméterezésre, de az AMD ezt csak a tapasztalt felhasználóknak javasolja.
Az AMD Link 4.0 tehát lényegében felkínálja mindazt, amit a korábbi verziók, csak hatékonyabban működik, és a korábbinál jobb minőséget lehet kipréselni belőle streamelt tartalmak esetén. Amit viszont a vállalat szerint nagyon régóta igényelnek a felhasználók, az a Link Windows verziója. Bár eredetileg az alapötlet a mobil eszközök befogása volt, azért jól látni, hogy ma már az okostévékre, illetve az egyes multimédiás termékekre is van AMD Link, így a cég elkészítette ezt PC-re is.
Az AMD Link for Windows külön alkalmazásnak számít, de működését tekintve sok az átfedés az AMD Link 4.0-val. Került bele pár olyan tényező, ami a PC-specifikus lehetőségekre fókuszál; többek között egy felhasználó streamelheti az egyes alkalmazások képét, és ha egy ismerős csatlakozik a Windowsra fejlesztett AMD Linkkel, akkor át is adható az irányítás. Ilyen módon a streamelő gépe egy interneten keresztül elérhető távoli szerverré változik, és a megosztott alkalmazást az ismerős kliense vezérelheti. Ez lehet szövegszerkesztő, táblázatkezelő, valamilyen professzionális program, vagy akár játék is. Ugyanilyen módon videó is streamelhető, bár azt nyilván nem lehet kontrollálni.
Az AMD Link for Windows technikailag sok dologra lehet alkalmas. Például úgy lehet rajta játszani helyi kooperációs vagy egymás elleni meccsekre tervezett játékokat, hogy a másik fél csak az interneten keresztül csatlakozik. A lényeg a két rendszer közötti kapcsolat biztosítása, és ezzel a Radeon Software képes rögzíteni egy másik gépről származó bemeneti adatokat, amelyeket elküld a futtatott alkalmazás felé. Az is megvalósítható, hogy a tapasztalt ismerős átveszi az egyes játékok nehezebb részeit, vagy csak kipróbálja az adott címet.
Összességében ennyi újítást hozott most az AMD, és ezek a Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.4.1-es szoftvercsomagban el is érhetők, amely letölthető az AMD szerveréről.
Abu85