Tesztek III.
A BattleForge – egy korábbi frissítése után – az első DirectX 11-et támogató játék, de az új API kihasználtsága egyelőre alacsony: az ambient occlusion (SSAO) számolásához szükséges pixel shadereket a Compute Shader 5.0-val helyettesíti. Ebben a játékban megfigyeléseink és a többség véleménye szerint is az a fontos, hogy meglegyen a stabil 25-30 fps, így már nem akadozik a játékmenet. Az abszolút csúcskategóriáról lévén szó minden beállítást felnyomtunk, amennyire csak lehetett, 8x-os élsimítással már csak történik valami érdekes. Történt is, a GeForce-ok alig bírták a tempót, az 5870-es 30%-kal verte a GTX 295-öt, és elérte a játszható szintet. Az a 7 fps is sokat számít, ha ilyen alacsony értékekről van szó...
Hirdetés
Végül pedig itt van a Batman Arkham Asylum, az idei játékforgatag egyik nagy kedvence. A Batmanről két dolgot érdemes tudni: egyrészt támogatja a PhysX-et, de ez természetesen (az NVIDIA-nak köszönhetően) csak a GeForce-okon fut élvezhető sebességgel. Már a Mirror's Edge tesztelése során kiderült, hogy ez pontosan mit is jelent: ha Radeon alatt szeretnénk PhysX-et látni, akkor be kell érnünk 20-25 fps-sel, mert a PhysX (ami mára az NVIDIA tulajdona) egyetlen CPU-szálon számol, és így szépen belassítja az egész játékot. Természetesen ezt a megoldást azért találták ki, hogy aki PhysX-et akar látni a monitorján, az GeForce-ot vegyen, azzal ugyanis nincs ilyen gond. A másik dolog, amit tudni kell a játékról, hogy csak félig-meddig támogatja az élsimítást. Ha GeForce van a gépben, akkor minden további nélkül. Ha viszont Radeont detektál, akkor rákényszerít minket, hogy a Control Centeren keresztül, külsőleg kapcsoljuk be az FSAA-t. Ennek következtében a játék teljesítménye élsimítást használva nem hasonlítható össze a konkurensek kártyái között, mert a GeForce-on az optimalizált mód fut, míg az ATI a CC-s FSAA-val az összes 3D-s objektumon számol, ami természetesen lassabb.
Hogy ne legyen hiányérzetünk, lemértük a játékot PhysX-szel és anélkül is, illetve AA-val és nélküle. A PhysX jelenléte egyébiránt a játék azon a részén, ahol mi teszteltünk abban nyilvánul meg, hogy a földön fekvő újságpapírok a verekedés hevében a kis szellők miatt felkeverednek a levegőbe, és talán Batman köpenye is jobban lengedezik PhysX mellett, de erre már nem esküdnénk meg. Összegezve: nem vesztünk sokat a kikapcsolásával, de persze izgatja az ember fantáziáját. Ha a PhysX-et kikapcsoljuk, akkor a HD 5870 simán leelőzi a GTX 295-öt, ám ez némileg csalóka, mert a GTX 295 lassabb volt a 285-nél is, ami több mint valószínű, hogy driverhiba. Igen vicces látni, hogy a Radeonok bekapcsolt élsimítással gyorsabbak voltak, mint a GeForce-ok, pedig ennek fordítva kellene lennie. Batman alatt kipróbáltuk az AMD „új”, Supersampling-alapú élsimítását is, de nem ájultunk el tőle. A látvány persze bizonyosan szép (már ha észrevesszük a különbséget az MSAA-hoz képest), de annak ellenére, hogy a PhysX ki volt kapcsolva, és relatív alacsony, 1920x1200-as felbontást használtunk 4x-es SSAA mellett, a kártya 20-30 fps-nél nem volt képes többre, nem igazán volt játszható a játék. Az eredmények láttán nagyon úgy tűnik, hogy az AMD-nek és az NVIDIA-nak is meggyűlik a baja Batmannel, egyik gyártó kártyáján (HD 4870 X2 és GTX 295) sem működött a második GPU.
A Batman tesztelésének második szakaszában maximumra kapcsoltuk a PhysX-et, de hasonlóan a Mirror's Edge-hez, ennek sem volt sok értelme. A GeForce-ok némileg lelassultak, míg a Radeonok teljesen leálltak, 20-25 fps-nél „kiakadt” az fps-számláló, természetesen ez a PhysX egy szálon dolgozó beállításának köszönhető. Fura, hogy a GTX 295-ön ezúttal viszont működött a második GPU, ennek ellenére van még mit csiszolni a meghajtókon.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!