Radeon HD 5870

Tesztkonfig, fogyasztás, megjegyzések


Az összes szereplő együtt [+]

Tesztünkben jórészt Asus videokártyákkal dolgoztunk, az 5870-et is tőlük kaptuk. A VGA csomagolása a szokásos, a kártya mellé nem mellékeltek túl sok mindent, bár egy Colin McRae Rally DiRT 2 kuponnal gazdagabbak leszünk, ha az Asust választjuk (ezzel letölthetjük a játékot a megjelenése után). A tajvani vállalat Voltage Tweak HD 5870-ese azért érdekes, mert a gyártó SmartDoctor nevezetű alkalmazásával megemelhetjük a GPU és a memória feszültségét, ezt azonban nem próbáltuk ki, mert a kártyát még más is tesztelni szeretné... Az Asus GTX 295-öse egyedi, a referenciától eltérő, egészen halk hűtésén kívül 10%-os gyári tuningjával „emelkedik” ki a sorból, az XFX GTX 285-öse pedig a videokártya mellé adott Assasin's Creeddel, ami valóban egy kellemes meglepetés (igaz, a játék már kicsit régi, hamarosan itt a második rész).

Videokártya / driver Asus Radeon HD 5870 1024 MB (850/2400 MHz) / Catalyst 8.66RC7 (9.10 Beta)
XFX Radeon HD 4890 1024 MB (850/1950 MHz) / Catalyst 8.66RC7 (9.10 Beta)
Asus Radeon HD 4870 X2 2 x 1024 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.66RC7 (9.10 Beta)
Asus GeForce GTX 295 1796 MB (@ 576/1242/1000 MHz) / Forceware 191.03
XFX GeForce GTX 285 1024 MB (648/1476/1242 MHz) / Forceware 191.03
Processzor Core i7-870 2,93 GHz túlhajtva 4 GHz-en (20x200)
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state / Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 – Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB MB CSX DDR3-1600, 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Merevlemez Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Op. rendszer Windows Vista Ultimate 64 bit SP1

A cpu-limit elkerülése végett újítottunk a tesztrendszeren, egy Core i7 került a videokártyák alá, a 2,93 GHz alapórajelű, kétcsatornás móriavezérlőt tartalmazó 870-est 4 GHz-re tuningoltuk. A processzor alatt az az MSI P55-GD80-as teljesített szolgálatot, ami P55-ös alaplaptesztünkben is igen jól szerepelt. Amikor egy jól bevált rendszer cseréjére kerül a sor, picit mindig félve tekintünk a jövőbe, mert nem tudhatjuk, hogy az új konfig mire képes, mennyire stabil (elvégre amikor az alaplapokat teszteljük, alig egy napot mennek komolyabb terhelés mellett), és hogy milyen problémákkal kell szembesülnünk, erről egyébként igen bőven tudnánk mesélni... A P55-GD80 szépen vette az első akadályt, a túlhajtott processzor egyszer sem hibázott, nem volt semmi gond, ami jó előjel. A rendszert 2 x 2 GB-nyi DDR3-as memóriával toldottuk meg, a Windows 7 megjelenéséig pedig marad a Windows Vista 64 bites verziója az operációs rendszer.

Hirdetés

Egyébként mi nem is igazán értjük ezt a nagy felhajtást a cpu-limit körül. Az AMD is azzal jön, hogy az 5870-est csak három monitoron lehet kihajtani. A cpu-limit eléggé megfoghatatlan egy dolog, egy 5 GHz-re tuningolt processzor köré épülő konfigurációban is „elő lehet állítani” cpu-limites szituációt, amennyiben alacsony grafikai részletességet használunk. Ám mivel videokártyákról van szó, és az a cél, hogy a teljesítőképességük határát vizsgáljuk, értelemszerűen magas grafikai részletesség mellett futnak a tesztek (kiváltképpen, ha csúcskategóriás modellekről beszélünk), ahol elég valószínűtlen, hogy cpu-limitbe futunk, ha jól választjuk meg a beállításokat. Mint látni fogjuk, a HD 5870 kihajtásához nincs szükségünk három monitorra, elég hozzá egy is, csak a csúszkákat szépen fel kell tolni.

Játékok

  • Far Cry 2
  • Crysis Warhead
  • Race Driver GRID
  • Call of Juarez
  • Stalker: Clear Sky
  • Resident Evil 5
  • Tom Clancy's HAWX
  • X3: Terran Conflict
  • BattleForge
  • Batman: Arkham Asylum

Előző, VGA-kkal foglalkozó cikkünkben jó pár új játékot, új címet vettünk elő, ezek jórészt beváltak, de finomításra szorult a lista. A Street Fighter IV-et dobtuk, mert már a középkategóriás videokártyákon is 100 fölötti fps-eket futott, és a Fallout 3-nak is mennie kellett, mert túl sok minden nem derült ki a tesztelése által. Végül pedig itt van a Mirror's Edge, ami – bár még manapság is népszerű, ha a videokártyák teljesítményének leméréséről van szó – nem igényel túl nagy erőt, a SF4-hez hasonlóan már a középkategóriás VGA-kat sem tudja kifektetni. A Street Fightert és a Falloutot a Resident Evil ötödik részével helyettesítettük, ez a CapCom sajátfejlesztésű Framework MT motorjára épül, DX10-es, és a 2006-os verziója képkockánként 3-4 millió poligont volt képes megjeleníteni (ez másodpercenként ~120 millió poligon), ez a szám azóta bizonyosan nőtt. A Mirror's Edge helyett pedig a vadiúj Batman Arkham Asylum került fel a listánkra, egyrészt mert új, másrészt mert támogatja a PhysX-et. A Batman a jól ismert Unreal Engine 3-as motorra épül, ami nagyon jól skálázódik, szép és gyors, de sajnos nem támogatja az élsimítást, illetve a Batman mégis; vagy mégsem? Erről bővebben később.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk, az anizotropikus szűrést 16x-osra, az élsimítást alkalmazásvezéreltre kapcsoltuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

A Crysis Warhead és Far Cry 2 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. A további játékokban (Race Driver GRID, Batman) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Stalker: Clear Sky, a Call of Juarez, a Resident Evil 5 és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.

Az 5870-es rendszer fogyasztási értékei minden képzeletet felülmúlnak. Üresjáratban az összeállítás alig 125 wattot igényel, ami – tekintve, hogy egy abszolút csúcskonfigról van szó – nagyon jó érték (közrejátszik az új i7-es is, pedig a C1E/EIST/C-state be sem volt kapcsolva). A kártya üresjáratban 507/300 MHz-re csökkenti órajeleit, ez a manőver a 40 nm-es gyártástechnológiával karöltve nagyon jó kombinációnak bizonyult. Egyébként a 4890-es segítségével – mondhatni véletlenül – rájöttünk, hogy az alacsony fogyasztás inkább a memória-órajel csökkentésének érdeme, mintsem a GPU-é, ugyanis a 4890-es 1200 MHz-es memóriaórajellel 25-30 wattal többet evett üresjáratban, mint 975 MHz-en, miközben a feszültséghez nem nyúltunk hozzá. A terhelve mért értékek is nagyon jónak tűnnek, az 5870 kevesebbet fogyaszt az összes korábbi csúcskategóriás videokártyánál, egy szinten van a fele annyi tranzisztort tartalmazó HD 4890-nel.


Információk a GPU-Z szerint / alapbeállítás és órajelek / üresjárati órajelek [+]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés