Hirdetés

Az NVIDIA szerint a DirectX 11 nem dobja majd meg az eladásokat

Az elmúlt héten néhány szerencsés kiválasztott élőben megtekinthette az új generációs Radeon modelleket, melyek elsőként támogatják a Microsoft DirectX 11-es API-ját. A pokoli teljesítményt nyújtó lapkákra méltán lehet büszke az AMD, azonban sokan azt feltételezték, hogy hamarosan az NVIDIA válasza is megérkezik. Nos, a zöldek egyelőre nem leplezték le az új generációs chipjüket, ám kommentálták a DirectX 11-et, és beszámoltak a piaci igények várható változásáról.

Hirdetés

Michael Hara, az NVIDIA befektetői kapcsolatokért felelős igazgatója nemrég előadást tartott egy konferencián, ahol a résztvevők rákérdeztek a vállalat terveire az új AMD grafikus kártyák bemutatását követően. A zöldek szóvivője szerint a DirectX 11 képességei megfelelőek, de az emberek többségét a támogatás ténye önmagában nem fogja vásárlásra ösztönözni. Az NVIDIA hisz abban, hogy az új grafikus processzorok már nemcsak a szebb effektek érdekében születnek, hanem előtérbe kerül az a teljesítmény, amit az általános számításokat végző programok tudnak kihasználni.

Az NVIDIA nagy erővel dolgozik a CUDA terjesztésén, ami elősegíti a stúdióknak a GPGPU-k képességeinek és magas számítási teljesítményének kihasználását. A probléma azonban még mindig az, hogy a CUDA egy zárt platform, így nem lenne meglepő, ha az OpenCL és a DirectX 11-ben debütáló Compute Shader rövid időn belül bedarálná a rendszert. A történelemben nem először fordulna elő, hogy egy vagy több gyártófüggetlen megoldás gyakorlatilag kivégezné az egyes vállalatok zárt rendszerét.

Bár korábban lehetett hallani, hogy az NVIDIA támogatja a független GPGPU platformokat is,  a CUDA fejlesztése jelenleg a legfontosabb a cég számára, így mindent megtesznek, hogy a rendszer elterjedjen. Az asztali termékek piacán a PhysX jelenti a „mézesmadzagot”, ami minden CUDA platformot támogató rendszeren fut, ám a konkurens vállalatok nem szeretnének a zöldek játékszerei lenni, így a független szabványok mellett állnak ki. Ez alapvetően nem meglepő, hiszen az AMD és az Intel pontosan tudja, hogy a platformosodás következtében az CUDA jelentheti az NVIDIA jövőjét a PC-s piacon. A platform nélkül drámaian csökkenhet a kereslet a GeForce kártyák iránt, hiszen az előbbi vállalatok 2011-től komplett rendszert integrálnak az egyes processzorokba, így grafikus kártya vásárlására nem feltétlenül lesz szükség. Természetesen az évek múlásával egyre nagyobb piacot fog lefedni a rendszerszintű integráció, így a különálló grafikus kártyák iránti kereslet folyamatosan csökkenni fog.

Michael Hara szerint a grafikus processzorok már nemcsak a grafikáért felelnek, így a játékokban, illetve a 3D-s programokban nyújtott teljesítmény már nem mérvadó, ellenben az olyan szolgáltatások, mint a 3D Vision és a PhysX egyértelműen növelik a felhasználói élményt. Ezenkívül a vállalat szóvivője kiemelte, hogy a piaci igények egyre inkább a magasabb számítási teljesítmény felé tolódnak el. Itt az NVIDIA vélhetőleg a GeForce kártyák Foldingban nyújtott erős produkciójára célzott.


A játékok vásárlása a stratégia része

Az NVIDIA láthatóan másképp gondolkodik, mint a legfőbb konkurens. Ez vélhetőleg annak köszönhető, hogy az AMD a fejlesztéseit elsősorban a PC-s piac igényei szerint végzi, míg a zöldek beneveznek a komoly számítási teljesítményt igénylő GPGPU-s piacokra is. Ez eddig nem volt probléma, hiszen a GPGPU-s piacokon az NVIDIA eddig versenytárs nélkül brillírozott, azonban az Intel a Larrabee nevű rendszerét pontosan ide szánja. Ez komoly dilemma elé állítja a zöldeket, hiszen mindkét piacon versenyezni szeretnének, azonban nincs erőforrásuk az egyes szegmensek speciális igényeinek megfelelő chipet tervezni. Márpedig az AMD és az Intel eldöntötte, mely piacokon vesznek részt, és ennek megfelelően fejlesztik az architektúrát. Az NVIDIA-t tehát választás elé állították.

Michael Hara véleménye után feltételezhető, hogy a zöldek inkább a Larrabee ellen kívánnak versenyezni, így a PC-s fronton az extra szolgáltatások tartják majd életben a keresletet. A stratégia tehát érdekes, de kellően átgondolt. Hogy ez mennyire válik be, az a jövő zenéje, de egy biztos: a DirectX 11 GeForce oldalon nem dobja majd meg az eladásokat.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés